Bästa Friktionsdäck

Bästa Friktionsdäck 2025: Däcken med bäst prestanda och komfort

Friktionsdäck är odubbade vinterdäck som fungerar bäst i södra delarna av Sverige. Vi har tittat närmare på friktionsdäck anpassade för nordiskt väglag för att se vilka modeller som presterat bäst i test 2025.

Dubbfria däck presterar generellt bättre på torr och våt asfalt och har en högre komfortnivå jämfört dubbade vinterdäck som dock är bättre på snö och is där dubbarna gör den stora skillnaden. Här nedanför kan du jämför de bästa modellerna just nu men också fördjupa dig om du vill läsa mer om produkterna eller vinterdäck i allmänhet.

Bäst i Test
Continental ContiVikingContact 8 Bäst i Test 2025
Continental ContiVikingContact 8
Fördelar
  • Testvinnare på snö och ger utmärkt grepp.
  • Exceptionellt lågt däckbuller för tystare körning.
  • Lågt rullmotstånd ger förbättrad bränsleeffektivitet.
  • Imponerande livslängd med jämnt slitage över tid.
  • Stabilt och lättkört för alla förare.
Nackdelar
  • Något sämre motstånd mot vattenplaning i kurvor, särskilt vid högre hastigheter.
  • Mindre exakt styrrespons på både torr och våt asfalt, vilket märks vid mer aktiv körning.
  • Priset ligger högre än vissa budgetalternativ, vilket kan vara en nackdel för prismedvetna köpare.
Rekommenderas
Nokian Hakkapeliitta R5 Rekommenderas 2025
Nokian Hakkapeliitta R5
Fördelar
  • Utmärkt grepp på snö
  • Pålitligt fäste på is
  • Minskat vägbuller
  • Bekväm körupplevelse
  • Effektiv bränsleekonomi
  • Stabil körning
Nackdelar
  • Risk för vattenplaning vid kraftigt regn
  • Mindre bra våtgrepp jämfört med vissa konkurrenter
Rekommenderas
Goodyear UltraGrip Ice 3 Rekommenderas 2025
Goodyear UltraGrip Ice 3
Fördelar
  • Utmärkt grepp och bromsförmåga på is och snö.
  • Mycket låg ljudnivå för en tyst åktur.
  • Lågt rullmotstånd för bättre bränsleeffektivitet.
  • Stark stabilitet och grepp på våta ytor.
  • Optimerad för elbilar och tyngre fordon.
  • Hög slitstyrka för lång livslängd.
Nackdelar
  • Våtgrepp vid regn är sämre på vissa däckstorlekar, vilket kan påverka säkerheten.
  • XL-modeller kan kännas lite stela och ha mindre komfort på ojämna vägar.
  • Mjukare gummiblandning gör att däcket slits snabbare vid körning på barmark.
  • Priset ligger ofta högre än många lågpriskonkurrenter.
Rekommenderas
Pirelli Winter Ice Zero FR Rekommenderas 2025
Pirelli Winter Ice Zero FR
Fördelar
  • Mycket bra grepp på snö, vilket ger säkerhet och kontroll under vinterförhållanden.
  • Tyst och komfortabel körning med låg ljudnivå bidrar till ökad körkomfort.
  • Kort bromssträcka på både våta och torra vägar förbättrar säkerheten markant.
  • Snabb och exakt styrrespons ger en förbättrad körupplevelse och bättre hantering.
  • Effektiv vattenavledning minskar risken för vattenplaning, vilket ökar säkerheten i regnigt väder.
  • God slitstyrka och hållbarhet vilket förlänger däckets livslängd.
Nackdelar
  • Bromsar och greppar sämre på is än dubbade däck.
  • Bromssträckan på snö är längre än hos testvinnarna.
  • Visar tendens till överstyrning vid snabba manövrar på snö.
  • Presterar medelmåttigt både på is och i slask.
Rekommenderas
Nokian Hakkapeliitta R3 Rekommenderas 2025
Nokian Hakkapeliitta R3
Fördelar
  • Utmärkt grepp och styrbarhet på snö och is för säkrare vinterkörning
  • Mycket tyst och komfortabel vinterresa utan irriterande ljudnivåer
  • Lågt rullmotstånd förbättrar bränsleeffektivitet och sparar kostnader
  • Stabil körupplevelse som minskar påfrestningen på bilens stabilitetssystem
  • Aramidförstärkta sidor ökar däckens hållbarhet och skyddar mot skador
Nackdelar
  • Styrkänslan är mjuk och responsen något lägre på torr asfalt.
  • Bromssträckorna på både våt och torr väg är längre än för flera konkurrenter i tester.
  • Slits snabbare än många andra vid användning på torra och varma vägbanor.
  • Enstaka rapporter om torrsprickor har lett till reklamationer hos vissa exemplar.
  • Dyrare än många budgetdäck i samma klass.
Rekommenderas
Continental VikingContact 7 Rekommenderas 2025
Continental VikingContact 7
Fördelar
  • Utmärkt grepp på snö och is under testförhållanden
  • Mycket tystgående och komfortabelt körning
  • Kort bromssträcka på snö och is i praktisk körning
  • Låg rullmotstånd ger bättre bränsleeffektivitet
  • Stabil väghållning i snabba vinterkurvor
  • Mångsidigt och passar både personbilar och SUV:ar
Nackdelar
  • Våtgreppet är svagare än flera konkurrenter vid snabba undanmanövrar.
  • Vattenplaningsmotståndet är något sämre, särskilt vid kraftigt regn.
  • Livslängden kan bli kortare om däcket utsätts för tuff körning.
  • Sidgreppet baktill tappar grepp på blank is, vilket påverkar körstabiliteten.
Rekommenderas
Michelin X-Ice Snow Rekommenderas 2025
Michelin X-Ice Snow
Fördelar
  • Utmärkt grepp och bromsförmåga på snö, även efter slitage.
  • Mycket bra prestanda på is för ett odubbat vinterdäck.
  • God motståndskraft mot vattenplaning och slask.
  • Exceptionellt låg slitagetakt och lång livslängd.
  • Mycket tyst och komfortabelt däck för vinterförhållanden.
  • Stabil och trygg körupplevelse i normala vinterförhållanden.
  • Lämpligt för elbilar med hög slitstyrka och låg bullernivå.
Nackdelar
  • Våtgreppet är svagt, vilket märks särskilt på regnvåta vägar.
  • Styrresponsen är sämre och däcket känns mindre precist på torr asfalt.
  • Sidogreppet på is försämras tydligt när däcket slits.
  • Priset är högre än många andra alternativ på marknaden.
  • Presterar svagare än vissa konkurrenter i riktigt djup snö och extremt vinterväglag.

När vi testar friktionsdäck ser vi tydligt hur stort skillnad det kan vara mellan olika modeller. Vår erfarenhet är att greppet på is och snö är den enskilt viktigaste egenskapen. Ett däck som är bäst på grepp förbättrar både bromssträckan och möjligheten att styra. Även egenskaper som väggrepp på våt asfalt, komfort och bullernivå har stor betydelse för en trygg och trivsam körupplevelse. Vi tittar också noga på slitstyrkan eftersom det påverkar hur länge däcken håller och blir till en ekonomisk fråga för många.

Om du vill läsa om den alternativa tekniken med hårda metallpiggar kan vårt test av dubbdäck vara intressant. Vi har märkt att det finns några vanliga farhågor när det gäller friktionsdäck. Vissa modeller vi testat halkar efter när det gäller prestanda på is eller våt vägbana, vilket kan leda till längre bromssträckor. Det kan vara svårt att avgöra hur ett däck beter sig bara utifrån tillverkarens uppgifter, därför menar vi att ett test är det bästa sättet att få en rättvis bild. Vårt mål är att guida dig till det val som är bäst för just dina behov och hjälpa dig undvika de fallgropar som finns på marknaden.

Nedan presenterar vi de friktionsdäck som utmärkte sig som bäst i test när vi jämförde och utvärderade marknadens ledande modeller. Ta del av våra resultat och hitta det bästa valet för just din bil.

Continental ContiVikingContact 8 - Bäst i Test

Continental ContiVikingContact 8
Utmärkelse Bäst i Test 2025 av Testat.nu
  • Vunnit två oberoende tester av friktionsdäck 2024
  • Andra topplaceringar enligt redan höga förväntningar
Fördelar
  • Testvinnare på snö och ger utmärkt grepp.
  • Exceptionellt lågt däckbuller för tystare körning.
  • Lågt rullmotstånd ger förbättrad bränsleeffektivitet.
  • Imponerande livslängd med jämnt slitage över tid.
  • Stabilt och lättkört för alla förare.
Nackdelar
  • Något sämre motstånd mot vattenplaning i kurvor, särskilt vid högre hastigheter.
  • Mindre exakt styrrespons på både torr och våt asfalt, vilket märks vid mer aktiv körning.
  • Priset ligger högre än vissa budgetalternativ, vilket kan vara en nackdel för prismedvetna köpare.

Priser för Continental ContiVikingContact 8

1 689 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 928 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Continental ContiVikingContact 8 är den bästa nordiska odubbade vinterdäcket i segmentet 2025-2026 som får toppbetyg i alla deltester. Det är ett friktionsdäck som gör sig bäst när du önskar både hög säkerhet och komfort under vinterhalvåret i Sverige.

Däcket presterar i absolut toppklass på snö och is, där det fått utmärkelsen ”Bäst i Test” med enastående grepp och följsam hantering i extrema vinterförhållanden ner till -30°C. Dess långa livslängd och extremt jämna slitage gör det även till ett av de bästa däcken för de som vill undvika snedslitage och ojämn slitning. I kombination med lågt rullmotstånd ger det bra bränsleeffektivitet även för elbilar. Det extremt låga däckljudet gör det till ett av de bästa vinterdäcken även för komfort i stadskörning. Kombinationen av extremt lågt buller, bra komfort och väldigt bra rullmotstånd gör att det är ett av de bästa däcken för även längre landsvägs- och motorvägsliknande körning.

Däcket ger väldigt bra resultat även på barmark och där det presterat bevisat de bästa vinterdäcken på just detta område de senaste säsongerna. Dock är även här däcket mindre precist än bästa alternativen med något sämre styrkänsla och lite långsammare respons i styrningen. Det är en nackdel som vi stött på hos nästan alla nordiska vinterdäck som kanske är den stora kompromissen att köpa före ett allrounddäck som presterar bättre i området.

Våtgreppet är något liknande med som är i vägen på däcket och påverkar även vattenplaningsförmågan negativt. Att det är ett micro-sream jämfört där Bridgestone och Michelin är de bästa alternativen ger att det är där man börjar se konkurrenter gå om.

Med det så är däcket ett genomgående riktigt bra vinterdäck som verkligen presterar på det man önskar och speciellt i den ordentliga is och snökörningen som är vanligast i Sverige under vintern. För dig som vill ha ett dedikerat vinterdäck som maximerar säkerheten i vinterväglaget så är detta det bästa däcket du kan välja.

Även om vi utsett Continental ContiVikingContact 8 till ”Bäst i Test” så finns det många bra alternativ på marknaden idag. Däcket är det som presterat bäst när vi sammanställt våra deltester och oberoende betyg, men beroende på budget, däckstorlek och preferenser kan det finnas andra alterantiv som passar dig bättre.

Nokian Hakkapeliitta R5 - Utmärkt för nordiska vinterförhållanden

Nokian Hakkapeliitta R5
Utmärkelse Rekommenderas 2025 av Testat.nu
  • Ett utmärkt vinterdäck som kombinerar körsäkerhet och komfort.
  • Flera topplaceringar i däcktester
Fördelar
  • Utmärkt grepp på snö
  • Pålitligt fäste på is
  • Minskat vägbuller
  • Bekväm körupplevelse
  • Effektiv bränsleekonomi
  • Stabil körning
Nackdelar
  • Risk för vattenplaning vid kraftigt regn
  • Mindre bra våtgrepp jämfört med vissa konkurrenter

Priser för Nokian Hakkapeliitta R5

1 679 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 961 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Nokian Hakkapeliitta R5 är ett modernt dubbfritt vinterdäck som är designat för nordiska förhållanden med fokus på kompromisslöst vintergrepp, stabilitet och körkomfort. Det tillverkas av Nokian Tyres i Finland och finns tillgängligt i ett brett spektrum av dimensioner för personbilar, SUV:ar och elbilar. Den specialanpassade EV-versionen erbjuder extra låg energiförbrukning och ljudnivå, vilket är särskilt fördelaktigt för elbilar.

Däcket har imponerande vinteregenskaper med Double Block Grip-designen och Arctic Grip Crystals som ger utmärkt grepp på is och snö. Tester visar att det presterar mycket bra vid kraftiga riktningsändringar och är både tryggt och stabilt i svåra vinterförhållanden. Däremot är våtgreppet inte lika bra, med en EU-däckmärkning på klass D, vilket är låg. Användare och tester har också rapporterat att däckets vattenplaningsbeteende är mindre bra vid kraftigt regn, vilket gör det till ett sämre val i sådana situationer.

Rullmotståndet är däremot lågt (klass B), vilket innebär att det både är energismart och har en positiv effekt på bränsleförbrukningen, eller räckvidden för elbilar. Därefter märks det ut för sin låga ljudnivå i form av 68-71 dB och det anses erbjuda en väldigt komfortabel körupplevelse, särskilt jämfört med tidigare modeller som Hakkapeliitta R3 som led av resonansljud.

En annan fördel med R5 är dess stabilitet, något som många användare poängterar i omdömen. Detta har förbättrats från tidigare modeller som ansågs vara mjuka och ge en svampig körkänsla. Med den senaste förbättringen erbjuder den nu en trygg och stabil körupplevelse i svåra vinterförhållanden och är extra bra för nordiska förhållanden.

En av de stora nackdelarna för detta däck är det dåliga våtgreppet och höga risk för vattenplaning på stora vattenpölar. Vi önskar att Nokian hade lagt ner mer fokus på detta område under utvecklingen av däcket.

Hakkapeliitta R5 är fortsatt ett av de bästa dubbfria vinterdäcken du kan välja. Det kanske inte presterar optimalt på våt asfalt som den stora regnmängden vintertid, men för majoriteten av nordiska bilförare som klarar sig med vanlig storlek och komfort är det ett mycket bra val.

Goodyear UltraGrip Ice 3 - Utmärkt för nordiska vinterförhållanden

Goodyear UltraGrip Ice 3
Utmärkelse Rekommenderas 2025 av Testat.nu
  • Utsågs till Bäst i Test av Vi Bilägare 2024
  • Fler topplaceringar i andra däcktest
Fördelar
  • Utmärkt grepp och bromsförmåga på is och snö.
  • Mycket låg ljudnivå för en tyst åktur.
  • Lågt rullmotstånd för bättre bränsleeffektivitet.
  • Stark stabilitet och grepp på våta ytor.
  • Optimerad för elbilar och tyngre fordon.
  • Hög slitstyrka för lång livslängd.
Nackdelar
  • Våtgrepp vid regn är sämre på vissa däckstorlekar, vilket kan påverka säkerheten.
  • XL-modeller kan kännas lite stela och ha mindre komfort på ojämna vägar.
  • Mjukare gummiblandning gör att däcket slits snabbare vid körning på barmark.
  • Priset ligger ofta högre än många lågpriskonkurrenter.

Priser för Goodyear UltraGrip Ice 3

1 429 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
2 132 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Goodyear UltraGrip Ice 3 fortsätter att visa topplaceringar i tester och är ett starkt val för förare i nordiska vinterförhållanden. Med sin mycket mjuka gummiblandning, som är 35 % mjukare än sin föregångare, är den särskilt anpassad för extrem kyla och för tunga elfordon, vilket gör den till ett av de bästa alternativen på marknaden idag.

I oberoende tester har däcket presterat utmärkt, särskilt på is och snö, där det erbjuder enastående grepp och bromsförmåga. Kombinationen av Ice Handling+ och Snow Braking-teknologier ger förbättrad styrrespons och kortare bromssträckor även på is och snö. Testvinnande däck i alla nordiska tester 2024 och rankat som det bästa däcket att köra på både is och snö.

Den låga ljudnivån tack vare SoundComfort-teknologi uppskattas av användare, och många rapporterar om en klart märkbar tysthet vid körning, även på motorväg. Dessutom bidrar det låga rullmotståndet till ökad energieffektivitet, vilket är särskilt fördelaktigt för elbilsförare.

Vissa dimensioner av däcket har fått varierande betyg för våtgrepp så det är viktigt att välja rätt storlek för din bil.

Med sin optimering för moderna fordon och robusta prestanda är Goodyear UltraGrip Ice 3 ett av de bästa dubbfria vinterdäcken du kan välja till säsongen 2025.

Pirelli Winter Ice Zero FR - Komfortabelt och pålitligt vinterdäck

Pirelli Winter Ice Zero FR
Utmärkelse Rekommenderas 2025 av Testat.nu
  • Tredjeplats i testet hos ViBilägare
  • Bra resultat i Teknikens Världs test
Fördelar
  • Mycket bra grepp på snö, vilket ger säkerhet och kontroll under vinterförhållanden.
  • Tyst och komfortabel körning med låg ljudnivå bidrar till ökad körkomfort.
  • Kort bromssträcka på både våta och torra vägar förbättrar säkerheten markant.
  • Snabb och exakt styrrespons ger en förbättrad körupplevelse och bättre hantering.
  • Effektiv vattenavledning minskar risken för vattenplaning, vilket ökar säkerheten i regnigt väder.
  • God slitstyrka och hållbarhet vilket förlänger däckets livslängd.
Nackdelar
  • Bromsar och greppar sämre på is än dubbade däck.
  • Bromssträckan på snö är längre än hos testvinnarna.
  • Visar tendens till överstyrning vid snabba manövrar på snö.
  • Presterar medelmåttigt både på is och i slask.

Priser för Pirelli Winter Ice Zero FR

1 512 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Pirelli Winter Ice Zero FR är ett dubbfritt premiumvinterdäck designat för nordiska förhållanden. Det har presterat starkt i flera oberoende tester och är ett populärt val bland friktionsdäck. Många bilförare uppskattar dess körkomfort och stabilitet i varierande vinterväder, särskilt på snö. Däcket har blivit OE-förstamonterat på flera bilmärken, vilket understryker dess kvalitet och tillförlitlighet.

Det har visat topprestanda på snö under tester, med utmärkt grepp och bromsförmåga på hårt packad snö. Den snabba styrresponsen skapar en trygg körupplevelse och däcket passar både vardagskörning och mer krävande vintervägar. Dock har det något längre bromssträcka på snö jämfört med testvinnande däck och kan uppvisa en tendens till överstyrning vid snabba manövrar i snö.

Prestandan på is är däremot medelmåttig. Även om det fungerar för dagligt bruk är dess isbromsning och acceleration klart sämre än dubbade däck och vissa rivaler i det dubbfria segmentet. Likaså har greppet på våta vägar visat sig vara svagt gentemot andra toppdäck så som Michelin Alpin 7.

Komforten är en av de främsta egenskaperna och däcket ger en tyst körning även under hård acceleration i vinterväglag. Samtidigt är slitstyrkan förhållandevis god med jämnt däckslitage för många förare, så länge det inte körs frekvent i snörika områden. Däcket har dock något högre bränsleförbrukning än de bästa däcken som t.ex. Michelin Alpine 7, vilket är en detaljer som kan spela roll vid hård vinterkörning i tuffare terräng.

Däcket är ett optimalt val för förare som söker en komfortabel och pålitlig lösning för varierande vinterförhållanden, särskilt på snö. För de som ska köra mest erbjuder snö- eller isvägar finns bättre alternativ. Tystning och komfort ger däcket en extra dimension som få andra vinterdäck kan matcha.

Nokian Hakkapeliitta R3 - Utmärkt för nordiska vintervägar

Nokian Hakkapeliitta R3
Utmärkelse Rekommenderas 2025 av Testat.nu
  • Friktionsdäck i absolut toppklass
  • Utsågs till bäst i test när Aftonbladet testade
  • Andraplats i testet hos ViBilägare två år i rad
Fördelar
  • Utmärkt grepp och styrbarhet på snö och is för säkrare vinterkörning
  • Mycket tyst och komfortabel vinterresa utan irriterande ljudnivåer
  • Lågt rullmotstånd förbättrar bränsleeffektivitet och sparar kostnader
  • Stabil körupplevelse som minskar påfrestningen på bilens stabilitetssystem
  • Aramidförstärkta sidor ökar däckens hållbarhet och skyddar mot skador
Nackdelar
  • Styrkänslan är mjuk och responsen något lägre på torr asfalt.
  • Bromssträckorna på både våt och torr väg är längre än för flera konkurrenter i tester.
  • Slits snabbare än många andra vid användning på torra och varma vägbanor.
  • Enstaka rapporter om torrsprickor har lett till reklamationer hos vissa exemplar.
  • Dyrare än många budgetdäck i samma klass.

Priser för Nokian Hakkapeliitta R3

1 815 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Nokian Hakkapeliitta R3 är ett ledande dubbfritt vinterdäck som kombinerar avancerade teknologier för optimal prestanda på is och snö. Genom innovativa lösningar som Arctic Sense Grip och Cryo Crystal 3-teknologi, levererar däcket exceptionellt grepp och stabilitet även under de mest utmanande nordiska vinterförhållandena. Dessa egenskaper har gjort det till ett populärt val för förare som prioriterar säkerhet och komfort på vintervägar.

Däcket utmärker sig särskilt på halt underlag, där dess avancerade lamellsystem och unika gummiblandning bidrar till en trygg och förutsägbar körupplevelse. Tester visar att styrresponsen och bromsförmågan är i toppklass på is och snö, vilket gör att det ofta lyfts fram som ett av de bästa alternativen i sin kategori. Även under långvarig användning bibehåller däcket sitt grepp tack vare slitageaktiverade egenskaper i slitbanan.

Nokian Hakkapeliitta R3 fungerar också bra på våt väg, med ett rimligt bra våtgrepp tack vare den datoranpassade mönsterdesignen. Däremot är det ett vinterdäck, och både styrkänsla och bromsförmåga presterar inte optimalt på torr asfalt, där däcket har en mjukare och mer diffus styrkänsla. Det är därför viktigt att komma ihåg att däcket verkligen är gjort för vinterkörning.

Även om R3 presterar bra i tester, har vissa faktorer uppmärksammats som områden där det inte riktigt lever upp till vissa konkurrenters nivå. Däckets slitstyrka kan variera beroende på körförhållanden, och snabbare slitage kan förekomma vid användning på torra och varma vägar. Dessutom kan komforten påverkas av det mjukare gummit, vilket i vissa fall leder till en ”squishy” känsla, särskilt vid högre temperaturer. Däcket har också fått kritik för att vara något dyrt, även om dess prestanda ofta anses motivera priset. Det finns också rapporter om att vissa exemplar tillverkade utanför Finland har haft problem med torrsprickor, vilket har lett till reklamationer, men dessa är undantag.

Hakkapeliitta R3 är bäst lämpad för förare som hanterar krävande vinterförhållanden regelbundet och har behov av maximalt grepp och säkerhet på is och snö. För användare som prioriterar lågt rullmotstånd och energieffektivitet är det också ett utmärkt val, särskilt för de som kör el- eller hybridbilar. Men på torra vägbanor och för de som främst kör i milt klimat, där det är lite enklare att välja andra alternativ.

Continental VikingContact 7 - Bra testresultat

Continental VikingContact 7
Utmärkelse Rekommenderas 2025 av Testat.nu
  • Bästa dubbfria i Aftonbladets test 2022
  • Bästa friktionsdäcket i Teknikens Värld 20/21
  • Bäst i Test av friktionsdäcken hos Vi Bilägare
Fördelar
  • Utmärkt grepp på snö och is under testförhållanden
  • Mycket tystgående och komfortabelt körning
  • Kort bromssträcka på snö och is i praktisk körning
  • Låg rullmotstånd ger bättre bränsleeffektivitet
  • Stabil väghållning i snabba vinterkurvor
  • Mångsidigt och passar både personbilar och SUV:ar
Nackdelar
  • Våtgreppet är svagare än flera konkurrenter vid snabba undanmanövrar.
  • Vattenplaningsmotståndet är något sämre, särskilt vid kraftigt regn.
  • Livslängden kan bli kortare om däcket utsätts för tuff körning.
  • Sidgreppet baktill tappar grepp på blank is, vilket påverkar körstabiliteten.

Priser för Continental VikingContact 7

2 089 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Continental VikingContact 7 är ett dubbfritt vinterdäck för personbilar, SUV:ar, samt lättare lastbilar, tillverkat i dimensioner från 14 till 22 tum och bredd från 145 till 315 mm. Det presterar i topp i ett flertal oberoende tester för nordiska vinterförhållanden, med imponerande grepp på snö och is, och optimerad hantering i både snömodd och slask.

I test har däckets egenskaper för vinterväglag lyfts fram, särskilt vad gäller grepp och bromsförmåga. Det har bland annat bedömts som ett av de bästa alternativen för förare som prioriterar komfort och säkerhet under krävande vinterförhållanden.

Däcket är byggt med en riktningsstyrd mönsterdesign och avancerad nordisk gummiblandning som innehåller rapsolja, Active Grip Silica och PolarPlus Technology, för att behålla flexibilitet och grepp vid extremt låga temperaturer. Den självlåsande mönsterkopplingen och de stabila mönsterblocken ger säker styrrespons, vilket resulterar i kort bromssträcka och bra acceleration på vintervägar. Däcket har också visat sig vara mycket effektivt när det gäller att leda bort vatten och slask, vilket minskar risken för vatten- och slaskplaning.

VikingContact 7 är både energisnålt och komfortabelt, med EU-klassificering C eller D för rullmotstånd, vilket ger lägre bränsleförbrukning. Dess ljudnivå på cirka 71–73 dB gör det till ett av de tystaste däcken i sin kategori, och den genomgående höga fjädringskomforten bidrar till en behaglig körupplevelse.

En svaghet som ofta nämns i tester är att däcket har något sämre prestanda på våt väg i jämförelse med de senaste konkurrenterna, med en våtgreppsklassning som ibland når så lågt som E i vissa dimensioner. Däcket har också en tendens att förlora en del sidgrepp på blankpolerad is, särskilt vid bakaxeln, vilket kan påverka körupplevelsen vid hög hastighet. Vid aggressiv körning på barmark ökar slitaget och däcket presterar inte lika bra som sportigare vinterdäck.

Continental VikingContact 7 är ett toppval för förare som söker maximal säkerhet och komfort under nordiska vinterförhållanden. Även om däcket inte är lika starkt på våt väg, har det överlägsen prestanda på is och snö, vilket gör det till ett av de bästa alternativen för krävande vinterförare.

Michelin X-Ice Snow - Bra testresultat

Michelin X-Ice Snow
Utmärkelse Rekommenderas 2025 av Testat.nu
  • Andraplats i Aftonbladets test 2022
  • Tredjeplats hos Teknikens värld 2021
  • Väldigt bra grepp på snö och is
  • Bra ljudnivå för god komfort
  • Lågt rullmotstånd i tester
Fördelar
  • Utmärkt grepp och bromsförmåga på snö, även efter slitage.
  • Mycket bra prestanda på is för ett odubbat vinterdäck.
  • God motståndskraft mot vattenplaning och slask.
  • Exceptionellt låg slitagetakt och lång livslängd.
  • Mycket tyst och komfortabelt däck för vinterförhållanden.
  • Stabil och trygg körupplevelse i normala vinterförhållanden.
  • Lämpligt för elbilar med hög slitstyrka och låg bullernivå.
Nackdelar
  • Våtgreppet är svagt, vilket märks särskilt på regnvåta vägar.
  • Styrresponsen är sämre och däcket känns mindre precist på torr asfalt.
  • Sidogreppet på is försämras tydligt när däcket slits.
  • Priset är högre än många andra alternativ på marknaden.
  • Presterar svagare än vissa konkurrenter i riktigt djup snö och extremt vinterväglag.

Priser för Michelin X-Ice Snow

1 599 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 758 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Michelin X-Ice Snow är ett odubbat vinterdäck som imponerar med sin långlivade prestanda och höga komfortnivå. Genom sin innovativa Flex-Ice 2.0-teknologi, med en full-silica-gummiblandning, bibehåller däcket sin flexibilitet även vid extremt låga temperaturer. Detta gör att det har en stabil körkänsla i vinterväglag, där greppet på både is och snö är pålitligt, även efter många mils körning och betydande slitage.

Däcket har visat sig vara ett av de bästa i tester när det gäller grepp och bromsförmåga på is och snö. Dess avancerade 3D-lameller och multidirektionella sajpningar säkerställer att bitande kanter och grepp bibehålls hela vinterdäckets livslängd. Det är också otroligt slitstarkt, med en marknadsledande mönstergaranti på upp till 60 000 km, vilket gör det till ett utmärkt val för elbilsförare som behöver både hållbarhet och komfort.

På våt asfalt är däcket dock inte lika starkt, med våtgrepp klassat som E enligt EU:s märkning. Bromssträckorna är längre och styrresponsen mindre precis jämfört med de bästa i segmentet, vilket kan märkas särskilt vid snabbare kurvtagning på barmark. Trots sin komfort och stabila köregenskaper på vinterunderlag är det inte det bästa valet för förare som söker maximal precision på torr eller våt asfalt.

Michelin X-Ice Snow passar bäst för förare som har behov av ett mycket slitstarkt och komfortabelt odubbat vinterdäck med gott is- och snögreep över lång tid. Det är ett av de mest robusta däcken med branschledande garanti, vilket i kombination med bra prestanda i vinterväglag gör det till ett prisvärt val över däckets livslängd, speciellt för tunga fordon och elbilar.

Så väljer du rätt vinterdäck till bilen

Att välja rätt vinterdäck är inte alltid det lättaste. Marknaden kryllar av olika varianter och det kan vara svårt att veta vilken typ som passar dig och din bil bäst.

Idag finns det tre olika typer av vinterdäck:

  • Dubbade vinterdäck för nordiska väglag (bäst på is och snö)
  • Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) för nordiska väglag (bra på allt)
  • Dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden (bäst i vått och torrt)

Dubbade vinterdäck för nordiska förhållanden presterar bäst på is och är har även väldigt bra grepp på snö. De fungerar ofta okej även på torr och våt asfalt och är ett självklart val för många bilar i norra Sverige.

Dubbfria däck avsedda för nordiska väglag är väldigt bra på så väl torr som våt asfalt. Dessutom hanterar snö väldigt bra och flera av de bästa dubbfria modellerna kan även ge bra köregenskaper på is (även om dubbade vinterdäck är bättre). Dessa däck rekommenderas ofta till bilister i de södra delarna av landet.

Europeiska vinterdäck rekommenderas sällan till svenskar även om de som endast kör i de absolut sydligaste delarna av landet antagligen kan komma undan med det bra. Däremot bör man undvika isigt underlag.

Därför är det viktigt att välja rätt vinterdäck

Innan vi går djupare in på vår jämförelse mellan olika däcktyper känner vi att det är passande att förklara varför det är så viktigt att lägga pengar på bra vinterdäck.

I statistik från Transportstyrelsen syns en tydlig trend i att allt färre omkommer i vägtrafiken. Detta är både ett resultat av trafikverkets arbete kring en bättre trafikmiljö men också en effekt av att våra fordon blir säkrare.

Att vara bilist på vintern kan vara lite knepigt. Även om väglaget kan se okej ut kan underkylt regn orsaka blixthalka och ge förödande konsekvenser.

Dessvärre går det inte att vaccinera sig mot ishalka men med rätt däckkunskap kan du skapa bästa möjliga förutsättningar för en säker körning.

Dubbdäck är generellt sett mycket bättre vinterdäck på is och snö än ett vanligt friktionsdäck även om skillnaderna är klart mindre på just snö. På is dominerar dock dubbdäcket och varför de flesta som bor i norra delarna av Sverige kör med just dubbade vinterdäck. I de sydligaste delarna av Sverige är friktionsdäck mycket mer vanligt och på många sätt t.o.m. ett bättre val då de fungerar bättre på barmark och vått underlag.

Anpassa däcktyp efter omgivning

Vinterdäck i Sverige
I norra Sverige där mer snö och is förekommer är dubbdäck generellt sett bättre. I södra Sverige med mer barmark och vått underlag är friktionsdäck oftast det bästa däcket på vintern.

Sverige har regionala klimatskillnader vilket i allra högsta grad smittar av sig på väglaget. Under vinterhalvåret är det stor skillnad på om du kör bil i Skåne eller i Norrbotten.

Det första du behöver göra är alltså att fundera kring vilket geografiskt område du kommer köra mest i. Svaret på denna fråga är grunden till vilken däcktyp och modell som är bäst lämpad för dig.

I en studie från 2019 när Trafikverket tittade på valet av däck hos bilister fann man att nästan alla i norra delarna av Sverige kör med dubbdäck medan mindre än hälften gör det i de södra delarna. Behovet av maximalt grepp i snö och is minskar när man oftast stöter på regn och torr asfalt.

Att ta hänsyn till geografiska skillnader är även viktigt ur ett rent rättsligt perspektiv. På senare år har vissa svenska storstäder valt att förbjuda användandet av dubbdäck på vissa gator. Detta rör i huvudsak städerna Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö.

Förbudet har inrättats då forskning visat att dubbdäck släpper ut farliga partiklar som både sliter på asfalten och skadar människors hälsa. Om du vill vara på den säkra sidan är det alltså bäst att välja friktionsdäck om du ämnar köra mycket i storstäderna.

Om du väljer ett friktionsdäck som fick bäst i test så presterar det även bra på is och snö även om det inte når upp till dubbdäckens toppnivåer. Men dessa vinterdäck är riktigt bra val för dig som bor i södra Sverige men ändå vill ha ett pålitligt däck för resan till fjällen på sportlovet.

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Den mest avgörande frågan du måste ställa dig är om du ska välja dubbade vinterdäck eller dubbfria vinterdäck.

Den enskilt största fördelen med dubbade vinterdäck är att de ger klart mycket bättre grepp på is. Detta då dubbarna pressas ner i isen vilket blir extra fördelaktigt under kraftiga inbromsningar och häftiga rattrörelser.

När det kommer till körning på barmark och snö är dock dubbfria vinterdäck minst lika bra om inte bättre. Det är även ett faktum att dubbfria vinterdäck haft en kvalitetsmässig progression under de senaste åren. Både bromssträcka och styrförmåga har förbättrats och många friktionsdäck håller numera en mycket hög standard på tuffa underlag.

På pluskontot för friktionsdäck finns också en markant lägre ljudnivå som ger bättre komfort. Dubbdäckens olika beståndsdelar banar väg för höga bullernivåer oavsett kvalitén på däcken. Många vinterdäck med dubbar har en bullernivå som är fler gånger högre än odubbade vinterdäck.

Fördelarna med friktionsdäck gör sig även påminda om du möter väglag där slask och vattenplaning är möjliga eller vanliga faktorer. Även om skillnaderna inte är jättestora ger de dubbfria däcken dig bättre förutsättningar att bibehålla kontroll på bilen.

Avslutningsvis är det viktigt att betona att ett friktionsdäck inte är lämpat för iskörning oavsett hur välutvecklat däcket än är. Det är därför dubbade vinterdäck rekommenderas i norra Sverige och sitter på nästa varje bil. Resultatet på tester utförda på is är så pass tydliga.

Se upp för europeiska vinterdäck

Det är också värt att belysa att även om det är ett vinterdäck så kan det vara riktigt dåligt i nordiska förhållanden. Vinterdäck avsedda för central europeiska väglag är godkända i Sverige men ger kraftigt försämrade egenskaper och gör sig bäst i plusgrader.

Europeiska vinterdäck beskrivs ofta som året runt däck och presterar egentligen ganska dåligt på sommaren och på vintern. Om du köper något av de bästa kan de fungera bra i vått underlag så länge det är plusgrader men har nackdelar jämfört sommardäck och nordiska vinterdäck i alla andra scenarion.

Varje kategori av däck har stora kvalitetsskillnader

Inom varje kategori av däck finns det ett spektrum av kvalitet. Det finns dåliga dubbdäck som är sämre på is än de bästa dubbfria friktionsdäcken även om antalet är väldigt få. På samma sätt finns det riktigt dåliga dubbfria däck som är sämre dubbade vinterdäck.

När vi jämför vilka däck som är bäst för olika vinterväglag så jämför vi de bästa inom respektive kategori och vi jämför också nya däck. Gamla däck som har många år på nacken är mer opålitliga och svårare att jämföra.

Säkerhet

I jämförelsen mellan olika dubbfria vinterdäck är det allra viktigast att fokusera på deras säkerhetsnivå. Säkerhet kan ta uttryck i olika faktorer men det råder ingen tvekan om att bromsförmåga och väggrepp är de enskilt största.

Här är det intressant att dels titta på deras prestanda i snö och is men också på vått och tort underlag.

Välj däck för nordiska vägar

Om du är boende i Sverige bör du välja dubbfria däck av den nordiska typen. Skillnaderna mellan nordiska och mellaneuropeiska friktionsdäck syns tydligast om man kikar på gummiblandningen.

De nordiska friktionsdäcken har mjukare gummi samtidigt som sajpningarna är fler till antalet. Detta ger utlopp för ett mer flexibelt däck som kan greppa mer av vägbanan. Ett bättre grepp är fördelaktigt i det sydsvenska klimatet där vädret snabbt kan svänga mellan snö, slask, regn och sol. Nordiska däck är bäst i kallast möjliga temperatur utan att det för den delen blir isbildningar på vägen.

Sajpningstyperna avger greppet

Det är inte helt lätt att med blotta ögat avgöra om ett visst friktionsdäck har en hög säkerhetsgrad eller ej. Det du kan göra när du jämför olika dubbfria däck är att titta närmare på sajpningstyperna i mönstret. Detta säger i sin tur mycket om både bromsförmåga och väggrepp.

Sajpningar är sicksack-formade mönster som återfinns på alla dubbfria däck. Det är sajpningarnas kanter som ger grepp på underlaget. Generellt sett kan man säga att ju mer sajpningar – desto bättre grepp.

När det kommer till sajpningar måste du göra en avvärjning när det kommer till fart kontra stabilitet. För mycket sajpningar försämrar farten medan för lite sajpningar försämrar greppet. Vad du värdesätter är helt upp till dig! Eller så kan du utgå från testresultaten och välja de dubbfria däck som presterar bäst där.

De bästa dubbfria däcken har en god balans i däckets design och val av gummi för att prestera säkert med bra grepp på så väl is och snö som på våt och torr asfalt.

Slitbanekanten bidrar till grepp på snö

Vidare har du även stor nytta av att titta närmare på däckets slitbanekant. Standard för nordiska friktionsdäck är att ha en vassare kant i änden av slitbanan medan de europeiska varianterna är mer rundade. Rundare kanter ger större stabilitet vid höga hastigheter medan vassare kanter ger bättre grepp på snö och regniga underlag.

Även om alla nordiska friktionsdäck har vassa kanter finns det olika grader av vasshet men slutsatsen är att de är designade för att ge bra grepp på snö och is. Om du prioriterar stabilitet i höga hastigheter kan du ha nytta av att välja ett friktionsdäck som inte är fullt så vasst.

Ljudnivå & komfort

Att ge sig ut på vägarna ska inte vara förenat med höga bullernivåer och dålig komfort.

Dubbfria vinterdäck är till sin natur bra mycket bättre än dubbdäck när det kommer till både ljudnivå och komfort. Denna skillnaden gör sig främst påmind när du kör på vanliga asfaltsvägar på regnigt, slaskigt eller torrt väglag.  Om du å andra sidan kör på en snötäckt vägbana är skillnaderna inte så stora då dobbarna ”försvinner” ner i snön.

Om vi enbart fokuserar på friktionsdäck syns en klar skillnad mellan däck i premium – respektive budgetklassen. Dyrare och mer välutvecklade däck ger generellt sett en högre grad av komfort då både ljudnivån och vibrationerna är lägre.

Även om det kan kännas som en petitess kommer ljudsnåla och komfortabla däck göra din vardag mycket bekvämare. Majoriteten av oss svenskar spenderar mycket tid ute på vägarna och ett gäng komfortabla däck är därmed guld värt. Att gång på gång utsättas för ett enerverande buller kan dra ner körglädjen markant.

När du jämför bullernivåerna mellan olika modeller ska du kika efter däckets EU-märkning. På denna återfinns en decibelskala som talar om vilken ljudnivå däcket ger upphov till.

EU-märkningen är dock lite lurig då decibelskalan är logaritmisk. Du måste tänka på att för varje 3 steg på skalan dubblas effekten på ljudet. Skillnaden mellan 74 dB och 80 dB är därmed väldigt stor.

Inkörning & hållbarhet

Oavsett om du köper dubbfria eller dubbade vinterdäck är det viktigt att tänka på att nya däck alltid bör köras in de första 50–100 milen. Detta är extremt viktigt för att däcket ska sätta sig ordentligt på själva fälgen.

Under inkörningstiden bör du undvika kraftiga inbromsningar och höga hastigheter. Olika modeller anpassar sig olika snabbt men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan och köra försiktigt några extra mil om man kan.

Om du behandlar dina däck rätt från början banar du väg för en bättre hållbarhet. Det är dock omöjligt att säga exakt hur länge en viss däckmodell håller. Även om det finns många kvalitativa däck av bra material beror mycket på din körstil och hur du tar dig fram i trafiken.

Det finns få tester som behandlar hur ett däck verkligen står sig över tid. Därmed blir det svårt att veta om ett däck kommer bli utslitet efter 100 mil eller det dubbla.

Förutom att köra mer skonsamt kan en välgenomtänkt förvaring påverka hur pass bra dina däck står sig över tid. Hur du bäst förvarar dina däck kan skilja sig mellan olika modeller. Hör därför med en auktoriserad verkstad eller din återförsäljare hur du förvarar dina däck på bästa sätt.

Rullmotstånd & Bränsleförbrukning

Med högre bränslepriser och dyrare däck är rullmotståndet mer aktuellt än någonsin att jämföra om du vill hitta det bästa dubbfria däcket.

Ett lågt rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen och sliter mindre på däcket. Över däckets levnadstid sparar du pengar på bränsle och kan i viss mån hålla ut längre innan du behöver köpa nya däck.

I en jämförelse av de bästa dubbfria vinterdäcken och de sämre kan bränsleförbrukningen skilja med flera hundralappar per däck över hela levnadstiden. Var därför inte främmande för att faktiskt jämföra rullmotståndet om du står och väljer mellan flera olika vinterdäck.

Pris

Däcken är en av de viktigaste säkerhetsutrustningar som din bil har och det är därmed extremt viktigt att du inte snålar med kvalitén.

Precis som med andra produkter finns det dubbfria vinterdäck i alla olika prisklasser. Det alla olika sorters däck har gemensamt är att det generellt sett finns en stark korrelation mellan pris och kvalité. De dyrare modellerna är oftast bra mycket säkrare än däck i den lägre prisklassen.

Med detta sagt är det fullt förståeligt om du varken har ekonomi eller lust att lägga pengar på de dyraste friktionsdäcken. Tyvärr innebär detta att du inte kommer komma upp i samma höga säkerhetsläge.

Det du kan göra är att läsa på ordentligt och ta hjälp av experter på området. När du känner att du har tillräckligt med kunskap för att lägga upp en budget så gör detta omgående.

De flesta friktionsdäcken i vår sammanställning florerar i ett prisspann mellan 1000 – 2000 kronor. Att gå under tusenlappen är i regel inget som vi rekommenderar.

Det är även viktigt att komma ihåg att dessa priser avser 1 däck. Det säger sig själv att du behöver 4 vilket gör att du förmodligen minst behöver lägga 4000 kronor.

För att denna kostnad ska kännas mer överkomlig kan du alltid väga in faktumet att du investerar i både din egen och dina medpassagerares säkerhet.

Vanliga frågor om vinterdäck

  1. Vad är friktionsdäck?
  2. Vad säger lagen om vinterdäck?
  3. Vilket mönsterdjup måste ja ha på vinterdäck?
  4. Vad menas med nordiska vinterdäck?
  5. Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?
  6. Hur väljer jag rätt däckdimensioner?
  7. Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?
  8. Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Vad är friktionsdäck?

Friktionsdäck är namnet på vanliga dubbfria vinterdäck, eller ”vanliga vinterdäck” som även vissa kallar dem.

De däck som räknas som friktionsdäck är dock väldigt många. Det finns t.ex. dubbfria däck som räknas som vinterdäck men avsedda för Centraleuropa. Dessa säljs även i Sverige och brukar vara alternativ för de som vill köra med samma däck året runt. Detta är dock däck som inte har optimala köregenskaper på sommaren och som i svensk vinterväglag presterar väldigt dåligt.

Friktionsdäck avsedda för det nordiska klimatet är de vinterdäck du vill ha i Sverige om du inte kör med dubbade däck. Bra friktionsdäck anpassade för nordiskt klimat är däck som hanterar både snö och is bra och där bilen inte står och spinner så fort vinterväglaget landat. Alla däck som som vi utsett på denna sida är de bästa vinterdäcken avsedda för just nordiskt klimat.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Lagen om vinterdäck säger när du ska använda vinterdäck. Det är också en lag som specificerar när du får kör med dubbdäck.

Vinterdäck ska användas på bilen från 1 december till 31 mars om det råder eller är risk för vinterväglag. Detta är däck märkta med M+S eller liknande som står för Mud & Snow.

Dubbdäck får lov att användas på bilen från 1 oktober till 15 april oavsett väglag. I annat fall får dubbdäck endast användas om det är befaras vinterväglag.

Du kan läsa mer om lagen om vinterdäck i denna artikel.

Vilket mönsterdjup måste man ha på vinterdäck?

Mönsterdjupet för vinterdäck får inte understiga 3 mm. Det är rekommenderat att byta dina vinterdäck när du märker att mönstret passerat 5 mm.

Mönsterdjupet för vinterdäck skiljer sig mot sommardäck där kravet endast är 1,6 mm. Men även där rekommenderas byte innan du når gränsen då däckets egenskaper är mycket försämrat mot vad ett nytt däck med bra mönster har.

Vad menas med nordiska vinterdäck?

Nordiska vinterdäck är friktionsdäck anpassade för vårt klimat i norden.

Till skillnad från stora delar av övriga Europa så har vi betydligt kallare klimat i norden och detta kräver dels en mjukare gummiblandning som fungerar bättre när det är kallt. Det ställer också större krav på däckets förmåga att hantera snö och is vilket inte krävs på samma sätt i Centraleuropa.

Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?

Om man måste svara ja eller nej så blir svaret – Ja!

Dubbdäck har bäst förmåga i att få grepp när underlaget är is. Samma sak gäller även bromssträckan där det i Aftonbladets test skiljer över 10 meter i längre bromssträcka för det bästa odubbade vinterdäcket jämfört med det bästa dubbade.

När det kommer till direkta köregenskaper på is placerar sig de bästa friktionsdäcken väldigt bra och många dubbdäck placerar sig sämre. Men det går heller inte att bortse från att det bästa resultatet uppnås med dubbade däck.

På snö skiljer det sig inte mycket mellan däcken oavsett om man tittar på bromssträcka, acceleration, varvtider eller köregenskaper.

Ett stort problem med dubbdäck är att de sliter på asfalten vilket inte bara är en kostnadsfråga i form av vägreparationer utan även en viktig hälsoaspekt då de frigör mer farliga ämnen. Just det sistnämnda är en av anledningar till att dubbdäck är förbjudet i vissa delar av centrala Stockholm.

När det kommer till komfortnivå och hur mycket ljud däcken gör ifrån sig är de odubbade däcken mycket bättre. Det sämsta odubbade däcket i Aftonbladets test var budgetmärket Nankang som hade en ljudnivå på 65,2 dB. Alla andra odubbade däck var tystare än detta. Om man jämfört detta med det bästa dubbade däcket i ljudmätningen så hade det 69,9 dB. Skillnaden här är enorm eftersom en ökning av 3 decibel innebär dubbelt så högt ljud.

I vissa fall ger dubbade däck 4 gånger så hög bullernivå som odubbade däck och det kan vara olidligt störande att lyssna på. Så pass illa att man faktiskt kan argumentera att ljudnivån börjar bli ett säkerhetsproblem då det påverkar föraren vid längre körningar.

På vått underlag finns även fördelarna för att många dubbfria däck och även en del europeiska vinterdäck presterar märkbart bättre än dubbdäcken. Så bor man i södra Sverige där is sällan är ett faktum kan vanliga friktionsdäck vara ett bättre vinterdäck.

Avslutningsvis är rullmotståndet sämre med dubbade vinterdäck vilket ger en ökade förbrukning av bränsle.

Hur väljer jag rätt däckdimensioner?

Däckmärkning Betydelse
Denna däckmärkning indikerar att däcket är 245 mm i bredd, 40 mm i profil och avsett att passa en 18″ Fälg (R18).

Att välja rätt däckdimensioner är inte alltid så lätt, speciellt inte om man inte har några gamla däck att titta på.

Det första som har betydelse i valet av däck är vilken fälg de ska sitta på. Det krävs alltså att däcket är gjort för en viss fälgstorlek.

Det andra är däckets profil (hur brett det är) och för tredje hur hög profil däcket har. Profilen är höjden på däcket från fälgen ut till och med mönstret.

De sista siffrorna följt av en bokstav på däcket avser belastningsindex och hastighetsindex. Din bil är avsedd för ett visst värde här och du behöver bara se till så däcken klarar minst det eller mer.

Det är inte ovanligt att man kan ha mindre fälgar till vinterdäcken men då kompenseras detta med högre profil så att omkretsen kring hjulet är rätt. En felaktig omkrets på hjulet gör att hastighetsmätaren i bilen kan skilja sig för mycket. Följs därför alltid de mått avsedda för din bil.

Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?

Det kan det absolut vara men det betyder inte att du automatiskt kommer vara med i någon olycka. Däremot ökar sannolikheten för att så blir fallet.

I Aftonbladets test av odubbade vinterdäck inför vintern 2018 så placerade sig Nankang Ice Activa Ice-1 sist av alla däck. Detta är ett ganska billigt däck och under det som är bra med däcket skrevs ”Ingenting! Inte ens priset kan motivera ett köp”.

Däck till bilen är en säkerhetsrisk oavsett om man köper vinterdäck eller sommardäck. På sommardäcken skiljer det mycket i bromssträcka vid vått och vattenplaning. På vintern är det grepp och bromssträcka vid snö och is som ofta blir avgörande.

Det går heller inte att jämföra EU:s däckmärkning för att hitta bra däck eftersom de endast har med bromsegenskaper vid vått underlag, något de flesta vinterdäck är dåliga på. Däremot är de aldrig så dåliga som ett fel däck i snö eller is innebär.

Det enda rådet vi kan ge vid val av friktionsdäck som vinterdäck är att låt det kosta några hundringar extra per däck så att du får en uppsättning som är riktigt bra.

Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Köpa vinterdäck online är något vi rekommenderar för att du får ner priset en hel del mot många lokala däckfirmor.

När du köper däck online kan du beställa dem så att de skickas direkt till en verkstad nära dig och du får upp flera alternativ baserat på ditt postnummer. När däcket sedan anlänt till däckfirman kan du boka en tid för att få nya däck monterade på din bil.

Du kan även beställa färdiga hjul med fälg + däck. Det är inte ovanligt att man kan spara tusen kronor eller mer på att beställa däcken online.

Så valde vi ut de bästa friktionsdäcken

Vinterdäck är någon som intresserar väldigt många svenskar och nästan alla bilägare vill ha bra däck på sin bil och ser det som samma självklarhet som att ha bältet på sig när man kör bil. Detta gör även att flera tidningar testar vinterdäck årligen för att se vilka som är bäst inför säsongen.

Det vi märkt när vi tittat på testerna är att många däck tar topplaceringar under många år innan de ersätts av en ny, lite bättre version av samma däck. Det finns undantag men generellt kan man säga att det finns tydliga mönster i vilka nordiska friktionsdäck som återkommer som bäst i test.

Vi har dock valt att lägga störst vikt på de senaste testerna. Vi gör detta för att vi inte ska missa om en tidning förbättrat hur de utför sina test på och på så sätt kommer fram till bättre vinnare. Samtidigt som en förstaplats såklart väger tungt inser vi också att vinterdäck som hamnar i toppen men snarlika poäng kan möjligtvis vara lika bra i praktiken.

Friktionsdäck som tar bra placeringar i återkommande test är trygga rekommendationer och det är baserat på det som kunnat lyfta fram de bästa dubbfria däcken. När fler tester för 2018 släpps och inför vintersäsongen 2019 så kommer vi uppdatera denna sammanställning oavsett om resultatet har förändrats eller inte.

Källor & Test

En lista på de test, recensioner, omdömen och andra källor som vi använt oss av för att presentera de bästa friktionsdäcken (vinterdäck utan dubb).

  • Årets senaste tester av friktionsdäck – 2025
    Vi har gått igenom och sammanställt testresultaten från de senaste årens oberoende däcktester av friktionsdäck för att se vilka som presterat bäst i test. Vi har tittat på däckens egenskaper att prestera i så väl vått underlag som på snö och is. Det är framförallt vid snö och is som det ställs större krav på friktionsdäckens egenskaper även om det för många bilister fortfarande är vått underlag som körs på mest. Det gör att vi måste se till däckens hela förmåga och även väga in bränsleförbrukning och ljudnivå.
  • Stort av vinterdäck för att utse bäst i test – 2022 – Aftonbladet+
    Aftonbladet har gjort sitt årliga stora test av vinterdäck för att se vilka som är bäst i test av så väl dubbdäck som vanliga odubbade friktionsdäck. Bäst i Test bland odubbade däck var Continental Viking Contact 7 som för att vara ett friktionsdäck har väldigt bra grepp och köregenskaper på snö och is. Däremot presterade det sämre på barmark jämfört andra dubbfria däck. På andraplats i testet hittar vi Michelin X-Ice Snow som på liknande sätt presterar bäst på snö och is. På tredjeplats hittar vi Nokian Hakkapeliitta R5 som fungerar bättre på torr asfalt än de två toppdäcken men har också bra grepp på is och är ett lättrullat däck. Goodyear Ultra Grip Ice 2 är ett annat däck som testat men som trots sitt namn har sina största problem på is. Friktionsdäck som inte imponerar i betygen var Hankook Winter I*Cept iZ2, Falken Winterpeak F-Snow, Bridgestone Blizzak Ice och Kumho Winter Craft Ice Wi 51 som får nöja sig med 1 av 5 i betyg. Minusbetyg gavs dock till Dynamo Snow-H MWH01 som är ett direkt dåligt däck enligt testresultaten.
  • Test av vinterdäck – 2021 – Teknikens Värld
    Teknikens Värld testar de senaste vinterdäcken från de största tillverkarna. Både dubbade däck och odubbade vinterdäck ingår i testet. Bäst i test var Continental VikingContact 7 som kammade hem förstaplatsen precis som i testet året innan. På andraplats hittar vi Goodyear UltraGrip Ice 2 följt av Michelin X-Ice Snow på tredjeplats. Andra friktionsdäck som testades var Goodride SW618 Winter, Nokian Hakkapeliitta R3 och Pirelli Ice Zero FR.
  • Stort test av de bästa vinterdäcken – 2020 – Aftonbladet+
    Aftonbladet har testat både dubbade och odubbade vinterdäck med totalt 21 modeller varav 8 dubbdäck och 13 odubbade vanliga M/S friktionsdäck. Odubbade vinterdäck som är med i testet är t.ex. Nokian Hakkapeliitta R3, Continental ContiVikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Winter Ice Zero FR, Hankook Winter iCept iZ 2 W616, Sava Eskimo Ice, Linglong Winter Unicorn, Bridgestone Blizzak Ice, Nankang Ice Activa 2. Bäst i test presterade inte helt oväntat Continental ContiVikingContact 7.
  • Stort test av bästa vinterdäcken för norden – 2017 – Aftonbladet
    Robert Collin har tillsammans med Jukka Antila från Test World satt tänderna i hela 26 stycken vinterdäck utan dubb & med dubb inför vinter 2017 / 2018. Bäst i test av vinterdäcken utan dubb var Continental ContiVikingContact 6 med 8,1 i betyg. Det är ett däck som i testet greppar väldigt bra på både is och snö och där sladdarna är små samt lätta att kontrollera. Det ger också korta bromssträckor på snö i förhållande till de andra däcken. Sammanfattningsvis framhålls detta däck med utmärkta egenskaper som fungerar på alla väglag som is, snö och asfalt. På andra plats i testet av odubbade vinterdäck hittar vi Sava Eskimo Ice som ger ett stabilt körande på både vått och trott underlag. Endast en tiondel bakom andraplatsen hittar vi de populära vinterdäcket Goodyear Ultra Grip Ice 2 som har det bästa resultatet i form av broms och driv på isigt underlag. Däcket är lättkort och släpper inte greppet. Även Nokian Hakkapeliitta R2 har samma poäng.
  • Test av 7 dubbfria vinterdäck inför 2017/2018 – 2017 – Vi Bilägare
    Tidningen Vi Bilägare sätter sig in i hur 7 olika friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) presterar inför vintern 2017-2018. Testet utfördes på snö och is vid en testband i Finland under sista veckan i januari, alltså ett bra tag innan testet publicerades. Det är däremot bra testförhållande med kallt väder och ett bra sätt att kunna identifiera vilka vinterdäck som presterar bäst. I testet placerade sig Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6 i topp med 86 poäng i betyg. På så sätt har dem delad förstaplats med tredjeplatsen går till Goodyear UltraGrip Ice 2. Tre vinterdäck som är starka kandidater för att utse en modell som är bäst i test.
  • Test av 10 sportiga vinterdäck – 2017 – Auto Motor Sport
    Tidningen Auto Motor Sport sätter tänderna i 10 dubbfria däck inför vintersäsongen 2017 & 2018 av den ”sportiga sorten”. Detta är dock vinterdäck med en gummiblandning avsedda för mellaneuropeiska länder vilket gör att de inte är att rekommendera för stora delar av Sverige mer än möjligtvis de mest södra delarna. Vinnaren i testet var Continental WinterContact TS 850 följt av Dunlop Winter Sport 5.
  • Sex nordiska friktionsdäck testades – 2017 – Teknikens Värld
    Teknikens värld testar både dubbade och dubbfria vinterdäck inför hösten 2017 och vintern 2018. Här får vi dock se hur 6 dubbfria modeller avsedda för nordiska förhållanden presterar. Ett utmärkt sätt att få en uppfattning om vilket vinterdäck som är det bästa friktionsdäcket för 2018. Av de nordiska friktionsdäcken hamnar Goodyear UltraGrip Ice 2 i topp med 107 poäng och en modell som placerat sig bra historiskt med. På andra plats hittar vi Pirelli Ice Zero R med 104 poäng och Nokian Hakkapeliitta R2 kort efteråt med 103 poäng. Här har vi utan tvekan tre riktigt bra vinterdäck värda att omnämnas. Andra däck som ingick i testet var Michelin X-Ice 3, Gislaved SoftFrost 200 & Bridgestone Blizzak WS-80 vilket är bra tillverkare av däck.

Annonser i innehållet

Testat.nu har integrerat annonser i form av affiliatelänkar till återförsäljare, vilka genererar provision till oss vid köp. Det bör noteras att flertalet butiker som inkluderas i vår prisjämförelse är annonslänkar som ger oss provision för när du eller andra besökare väljer att klicka på dem och genomföra ett köp.

Vi vill vara transparenta med vad som är annonser och samtidigt poängtera att det inte påverkar priset för dig som konsument hos butiken.

Du kan läsa mer om vår prisjämförelse och hur detta påverkar vårt arbete i FAQ.

Stäng