Bästa Dubbdäck

Bästa Dubbdäck

Dubbdäck är populära vinterdäck i stora delar av landet och tester visar även att de får bäst betyg när det är snö och is på vägbanan.

Vi har gått igenom de bästa dubbdäcken från olika tester för att presentera det bästa vinterdäcken med dubb du kan köpa. Genom att sammanställa informationen blir det lättare för dig att göra ett bra och säkrare val vid ditt nästa köp av vinterdäck.

Vi har även sammanställt de bästa dubbfria vinterdäck vilket erbjuder bättre komfort, är mer miljövänliga och ger bättre bromssträcka på torr asfalt. Men vid isigt underlag och när bromssträckan är som längst vinner dubbdäcken stort.

Nokian Hakkapeliitta 9 – Bäst i test

Nokian Hakkapeliitta 9
  • Bäst i test hos Auto Motor Sport 2017
  • Testvinnare när Vi Bilägare testade inför 2018
  • Tredjeplats i Aftonbladets test 2017
  • Olika dubbtyper för bästa grepp
  • Riktigt bra grepp på snö och is enligt tester
  • Välbalanserat däck med bra köregenskaper

Priser för Nokian Hakkapeliitta 9

1 222 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 290 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Nokian Hakkapeliitta 9 är dubbdäcket för dig som vill ha det bästa vinterdäcket på din bil. Nokian har under många år varit ledande inom vinterdäck för nordiska förhållanden och däckets placeringar i tester inför vintersäsongen 2018 skvallrar om att Nokian Hakkapeliitta 9 är ett riktigt bra däck.

Det nya Nokian Hakkapeliitta 9 som ersätter den gamla testvinnaren Hakkapeliitta 8 har två olika typer av dubbar för att ge bra grepp både vid kraftig inbromsning och acceleration men också om bilen börjar glida i sidled. Detta är en patenterad teknik som Nokian är väldigt stolta över och att däcket sedan vinner tester där det har bäst grepp på snö och is förvånar kanske inte så många.

Dubbdäck har visat sig vara bäst i nästan alla vinterväglag förutom i de situationer när asfalten är torr vilket ger dem lite längre bromssträcka men det är ändå så lite att det knappt spelar roll i praktiken. Däremot erbjuder dem fantastiskt grepp och bromssträcka om det är isigt underlag och där skillnaden mellan bra och dåliga däck kan vara en kollision.

Om du vill handla dubbade vinterdäck 2018 så är Nokian Hakkapeliitta 9 ett av det bästa alternativen du kan välja. När Auto Motor Sport testade däcket fick det maximala poäng i alla testdicipliner på snö och is vilket tydligt visar hur bra detta däcket är. När tidningen Vi Bilägare testade dubbade däck fann de att Nokian Hakkapeliitta 9 har utmärkta bromsnings-, accelerations- och köregenskaper för att citera dem. Det var även det dubbdäck som fick bäst betyg på torr asfalt.

Continental IceContact 2 – Testvinnare

Continental IceContact 2
  • Bäst i test när Aftonbladet testade inför 2018
  • Andraplats i testet hos Auto Motor Sport 2017
  • Blev testvinnare i Teknikens Värld 2017
  • Extremt bra grepp på snö och is
  • Fina köregenskaper

Priser för Continental IceContact 2

1 374 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 427 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Continental IceContact 2 är utan tvekan en kandidat till det bästa dubbade vinterdäcket 2018. Vinterdäcket har utsetts till bäst i test när Aftonbladet testade vinterdäck inför 2017/2018. Även i testet hos Teknikens Värld blev däcket testvinnare medan det tog hem andraplatsen i testet hos Auto Motor Sport.

Så detta är alltså ett däck som i tre skandinaviska tester tagit hem förstaplatsen två gånger, vilket direkt tyder på att det är ett högpresterande vinterdäck.

Däcket har ett säkrare grepp än andra dubbdäck då det dels har 50% fler dubbar och att de är optimalt placerade för bästa möjliga grepp vid så väl kraftig inbromsning som vid sladd på is. Dubbarna har också en teknik som kallas för Crushed Ice Technology vilket enligt Continental ska hjälpa till att leda bort isskrap från dubbarna.

Continental IceContact 2 är framtaget för att ge balanserad och bra köregenskaper på så väl is som snö men också när du använder vinterdäcket på barmark. När Aftonbladet testade däcket ansåg de att greppet på våt och torr asfalt var medelbra men på is och har det ett utmärkt grepp som är lättkört och styr bra även i extrema situationer. Det hade också väldigt bra egenskaper på snö med ”grymt bromsgrepp”. Det var också det enda däcket som fick fem plus av fem möjliga i deras test.

Att däcket endast presterade medelbra på torrt och vått underlag går lätt att koppla till att vinterdäck är sämre på det samtidigt som testet även utfördes med odubbade vinterdäck. Detta är alltså inget dåligt och en faktor man kan förvänta sig av även de bästa dubbdäcken.

Goodyear Ultragrip Ice Arctic – Mycket bra val

Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • 8,3 av 10 i betyg i Aftonbladets test 2017
  • 2:a i testet hos Vi Bilägare 2017
  • Andraplats i testet hos Teknikens Värld
  • Bra grepp på is & snö
  • Bra väghållning och köregenskaper i snö

Priser för Goodyear Ultragrip Ice Arctic

1 054 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 193 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Goodyear Ultragrip Ice Arctic är ett annat bra val för dig som vill ha något av de bästa dubbdäcken till bilen 2018. Det är ett däck som varit med ett tag och har de senaste tre åren tagit 5 topp-3 placeringar när tidningarna testat dubbdäck.

Goodyear själva menar att däcket har överlägset väggrepp och väghållning på is. Att bromssträckan är kortare på is och att däcket ger en bättre väghållning på snö. De anser också att däcket har bra prestanda på blöta underlag.

Aftonbladets gav däcket 8,3 av 10 i betyg och däcket plockade hem 4 av 5 möjliga plus i deras test. Just bra bromsförmåga och grepp på is lyfts fram samtidigt som däcket presterar bra i snö. Även vid vått underlag presterar däcket bra för att vara lite mindre optimalt när vägbanan är helt torr vilket också är dubbdäckens sämsta disciplin

I jämförelse med t.ex. Nokian Hakkapeliitta 9 så har detta däcket endast 130 dubbar jämfört med Nokians 190. Faktum är att de tre bästa däcken i Aftonbladets test av dubbade vinterdäck hade mellan 170 och 190 dubbar. Det är en faktor som helt klart kan påverka lite men det lär heller inte vara några astronomiska skillnader och det är även möjligt Goodyear Ultragrip Ice Arctic håller ett lite lägre pris vilket kanske gör det mer prisvärt.

Bridgestone Noranza 001 – Bra val

Bridgestone Noranza 001
  • Tredjeplats i testet hos Auto Motor Sport 2017
  • Andraplats i testet hos Aftonbladet 2016
  • 2:a plats när Vi Bilägare testade dubbdäck 2016
  • Fina köregenskaper på is och snö
  • Bra rullmotstånd och körekonomi

Priser för Bridgestone Noranza 001

1 064 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 154 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Bridgestone Noranza 001 är utan tvekan ett bra val när det kommer till dubbdäck. Däcket har fina egenskaper och placerade sig på andraplats i testet hos Vi Bilägare och hos Aftonbladet inför vintern 2017 och med de tester som gjordes på hösten 2016.

Året efter när vintersäsongen 2018 låg framför oss placerade sig däcket trea i testet som Auto Motor Sport genomförde. Ett av däckets paradnummer i flera tester verkar dels vara ett bra rullmotstånd vilket ge god körekonomi. Men det bjuder också på riktigt bra grepp på isigt underlag.

Även i snö presterar däcket riktigt bra där styrning är bra även vid hastiga undanmanövrar för att referera till Aftonbladets testresultat inför vintern 2017/2018 där däcket fick 8,1 i betyg men dock bara 3 plus av 5 möjliga. Däcket sammanfattas med bra egenskaper på riktigt vinterväglag och med fint rullmotstånd. Det presterar dock sämre vid vått underlag vilket borde göra däcket mindre intressant för personer i södra Sverige.

Tittar vi på antal dubbar finner vi att däcket har 190 stycken vilket skvallrar om ett bra grepp på just is. Bor du norr om Stockholm där du vet att det kommer många dagar med riktigt vinterväglag så är detta inget dumt val alls utan ett riktigt bra dubbdäck, men det är också där som dubbdäcken gör sig bäst.

Michelin X-Ice North 3 – Bra val

Michelin X-Ice North 3
  • Tedjeplats i testet hos Vi Bilägare 2017
  • 3:e plats när Teknikens Värld testade inför 2018
  • Bra köregenskaper på många väglag
  • Bra egenskaper på torrt underlag

Priser för Michelin X-Ice North 3

1 253 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Ett annat dubbat vinterdäck som kan vara värt att titta närmare på är nämligen Michelin X-Ice North 3 som plockade hem en tredjeplats i testet hos Vi Bilägare inför vintersäsongen 2018.

Även när Teknikens Värld testade dubbade vinterdäck så kammade däcket hem en fin 3:e plats att stoltsera med. Förutom ett test av Auto Motor Sport under 2015 där däcket kammade hem en andraplats så verkar det som att tredjeplats är däckets bästa placering.

Inför vintersäsongen 2018 när Aftonbladet testade vinterdäck så var Michelin X-Ice North 3 också en del av testet, men slutresultatet blev inte alls så bra som för många andra däck. Slutbetyget på 7,6 av 10 är förvisso inte dåligt och däcket ansågs även vara ”lugnt och lättkört under alla omständigheter”. Men det är också ett dubbdäck med sämre grepp på is än de bättre modellerna. Kanske kan det hänga ihop med det i förhållande ganska få dubbarna som sitter på däcket vilket är totalt 96 stycken.

Antalet dubbar på ett vinterdäck kommer ha betydelse i tester. På både is och snö kommer fler dubbar bidra till bättre köregenskaper men samtidigt har det stor betydelse vad det är för dubbar och deras utformning. För många dubbar kan också sänka prestandan på våt och torr asfalt.

I testet framkommer det även att rullmotståndet inte är lika bra som i andra modeller och att bullernivån även är lite hög även för att vara dubbdäck. Avslutningsvis kan man nog summera Michelin X-Ice North 3 till ett bra val som gör jobbet bra men det finns också däck som gör jobbet bättre och med bättre komfort.

Vanliga frågor om dubbdäck

Det finns ett antal vanliga frågor om dubbdäck och vinterdäck som många ställer sig. Många glömmer också bort detta från år till år och det kan lätt sluta med heta diskussioner vid middagsbordet eller vid minglet. Detta är fullt förståeligt, men här är svaren.

  1. När får man köra med dubbdäck?
  2. När måste man ha vinterdäck på bilen?
  3. Vad är nackdelarna med dubbdäck?
  4. Hur mycket mönsterdjup måste man ha på dubbdäck?

När får man köra med dubbdäck?

Du får lov att framföra personbil med dubbdäck från 1 oktober till den 15 april. Detta gäller även om det inte är vinterväglag eller befaras bli det.

Efter denna tid får du bara använda dubbdäck om det är eller befaras bli vinterväglag vilket är vanligare i norra Sverige än i södra. Därför har även din destination en betydelse. Om du t.ex. ska åka till svenska fjällen kan det vara ett rimligt skäl att ha dubbdäck även utanför den perioden.

denna sida kan du se vad Transportstyrelsen skriver om vinterdäck och dubbdäck.

När måste man ha vinterdäck på bilen?

Vinterdäck, som i friktionsdäck eller dubbade vinterdäck måste användas från den 1:e December till den 31:e Mars OM det är eller befaras bli vinterväglag.

Med andra ord är det okej att använda sommardäck under denna period om det inte är eller befaras bli något vinterväglag. Detta är det polisen som bestämmer så chansa inte med liten marginal.

Vad är nackdelarna med dubbdäck?

Dubbdäck har som sagt många fördelar när det kommer till isigt underlag där de är väldigt mycket bättre än även de bästa friktionsdäcken.

Nackdelarna med dubbdäck är att de ofta är lite sämre på torr asfalt än friktionsdäcken. Gummit har här en bättre friktion mot asfalten än vad dubbarna bjuder på. Faktum är dock att skillnaderna i praktiken är så små att det nog inte är något du behöver reflektera mycket på.

Rullmotståndet och komforten i form av ljudnivå är dubbdäckens stora Akilleshäl. De har lite sämre rullmotstånd och drar lite mer bensin att framför samtidigt som komforten i form av ljudnivå blir lidande.

Dubbdäck förstör även asfalten och bidrar till att små farliga partiklar rivs upp som vi människor och djur andas in. Detta är en av orsakerna till att dubbdäcken förbjudits på vissa gator i Stockholm där mycket folk rör sig och vi kan förvänta oss att med tiden kommer mer och mer av storstäder får dessa förbud.

Men dubbdäckens popularitet är starkt kopplat till de köregenskaper som däcken bjuder på vid is och snö. Skillnaderna mellan ett riktigt bra dubbdäck och de bästa friktionsdäcken är tydligt mätbara och du kommer få en säkrare körning med dubbdäck i dessa förhållanden. Så där komfort och rullmotstånd är Akilleshälen så är detta dubbdäckens triumfer.

Hur mycket mönsterdjup måste man ha på dubbdäck?

Mönsterdjupet på dubbdäck är samma krav som för alla vinterdäck. Här gäller 3 mm som minsta nivå enligt lagen men det är rekommenderat att byta däck när du når 5 mm då däckets funktion försämras kraftigt ju mindre spår däcket får.

Så valde vi ut de bästa dubbdäcken

Varje år tester flera svenska tidningar och testinstitut vinterdäck för nordiska förhållanden. Det gör att det finns ett väldigt bra underlag att använda för att nominera de bästa vinterdäcken med dubbar inför varje år.

Till skillnad från andra produkter lägger vi i princip ingen vikt vid vad konsumenterna påstår om däcken utan vi använder oss istället av testerna av dubbdäcken för att sammanställa vilka modeller som är bäst.

Mest vikt läggs till årets senaste tester följt till fjolårets tester men vi tittar även längre bak för att få en uppfattning om historiken.

Även om vi försöker välja ut ett dubbdäck som är bäst i test baserat på vad flera tester säger så finns det i alla fall en handfull av däckmodeller som är riktigt bra. Ofta kan det vara svårt att välja ut 1 däck av de tre som är solklart bäst men vi försöker ändå vara transparenta i detta.

Av de bästa dubbdäcken som vi listar är det inte fel att välja ett annat däckmärke och modell. Det kommer vara ett bra däck att satsa på jämfört med många andra de andra dåliga alternativen du annars skulle kunnat välja mellan.

Inför varje höst och vinter har vi som mål att uppdatera testet med nya testresultat som tidningarna presenterat i sina senaste tester.

Källor & Test

Här nedanför hittar du de källor och test som vi använt oss av för att presentera de bästa dubbdäcken för 2018.

  • Test av 7 dubbdäck inför vintern 2018 – 2017 – Vi Bilägare (nr. 13 2017)
    Tidningen Vi Bilägare har satt tänderna i 7 bra dubbdäck inför vintersäsongen 2018. Men vilka av märkena är egentligen bäst? Just Vi Bilägare genomför väldigt kompletta däck av både sommardäck och vinterdäck. Att de hoppar över många av de billiga budgetmärkena gör ingenting för när det kommer till vinterdäck har de historiskt inte kunnat tävla med märken som Goodyear, Nokian, Michelin och andra toppmärken. I årets test kommer det ganska nya däcket Nokian Hakkapeliitta 9 ut som bäst i test och ersätter Nokian Hakkapeliitta 8 som tidigare varit en trogen toppkandidat. På andra plats återfinns Goodyear Ultragrip Ice Arctic och på tredjeplats Michelin X-Ice North 3.
  • Test av 18 vinterdäck – 2017 – Auto Motor Sport (nr. 22 2017)
    Inför vintern 2018 så testade Auto Motor Sport 18 vinterdäck varav 8 stycken var dubbade varianter från olika däcktillverkare. Efter att däcken hade genomgått omfattande tester av erfarna förare så hamnade förstaplatsen hos Nokian Hakkapeliitta 9 med full pott på underlagen snö och is vilket är orsaken till att modellen utsågs till ”bäst i test”. På andra plats i testet hittar vi Continental IceContact 2 som också är ett riktigt bra dubbdäck. På tredjeplats finner vi sedan Bridgestone Noranza 001.
  • Test av 26 vinterdäck för nordiska förhållanden – 2017 – Aftonbladet
    Inför hösten 2017 och vintern 2018 publicerade Aftonbladet sitt testresultat över 26 vinterdäck. Totalt testades 15 olika dubbdäck vilket är de vi kommer titta närmare på för denna sidan. Bästa dubbdäcket i testet blev Continental IceContact 2 med 8,8 i betyg. På andraplats i testet hittar vi det lite billigare dubbdäcket Hankook Winter I*Pike RS+ som får 8,7 med största nackdelen att det ger dubb-buller och att bromsningen är något sämre på torr asfalt. På tredjeplats hittar vi det mycket populära dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 9 med 8,4 i betyg. På fjärdeplats hittar vi Goodyear Ultragrip Ice Arctic som också är ett väldigt bra dubbdäck. Även Pirelli Ice Zero kommer in på 8,3 i betyg och delar således fjärdeplatsen. Alla dessa däcken fick 4 plus av Aftonbladet eller förutom Continental som fick fullpott och blev bäst i test. Resterande 10 dubbdäck i testet fick 3 plus eller sämre. Intressant att även se dyrare däck som t.ex. Falken Espia Ice kan hamna dåligt i testet och knep näst sämsta placeringen med sina ”Usla köregenskaper på alla väglag.”.