Att välja rätt dubbdäck inför vintersäsongen kan vara avgörande för både din säkerhet och körupplevelse på isiga och snötäckta vägar. I den här artikeln går vi igenom de bästa dubbdäcken för 2024, baserat på oberoende tester.
Här nedan ser du vilka dubbdäck som presterar bäst på snö, is och asfalt, och vad som gör dem unika. Oavsett om du söker bästa möjliga grepp eller en tystare körupplevelse på asfalt, så guidar vi dig till rätt val för just dina behov.
- Utmärkt grepp på is och snö
- Mycket liten risk för sladd i vinterväglag
- Snabbaste varvtider på snö i flera tester
- Testvinnare i flera oberoende däcktester
- Förbättrad däckdesign med 220 dubbar per däck
- Inte perfekt grepp på torr asfalt
- Högre ljudnivå på torra vägar än friktionsdäck
- Fantastiskt grepp på is
- Bra prestanda på snö och asfalt
- Förstaplats i Teknikens Världs test 2024
- Bra ljudnivå för ett dubbdäck
- Högre pris än vissa konkurrenter
- Inte lika tyst som friktionsdäck
- Balanserad prestanda på snö, is och asfalt
- Låg ljudnivå för ett dubbdäck
- Andraplats i Aftonbladets test 2024 och starka placeringar hos andra tester
- Utmärkt för blandat underlag i södra Sverige
- Något högre rullmotstånd
- Mindre grepp på snö och is jämfört med de allra bästa konkurrenterna
- Utmärkt grepp på snö och is
- Bäst i test hos både ViBilägare och Teknikens Värld tidigare år
- Effektivt däckmönster för att avlägsna vatten och slask
- Finns i många olika dimensioner
- Relativt låg ljudnivå för ett dubbdäck
- Något högre pris än vissa konkurrenter
- Ljudnivån når inte samma nivå som friktions- eller sommardäck
- Bästa egenskaperna på is
- Väldigt god prestanda i snö
- Stabil och lättkörd med många dubbar
- Toppresultat i flera oberoende tester
- Prisvärt alternativ med hög prestanda
- Sämre grepp på våt asfalt
- Inte lika många förstaplaceringar i test som Nokian
Om du bor i södra Sverige, där vintrarna ofta innebär mildare temperaturer där vägarna oftast är mer våta än isiga eller snötäckta, så kan odubbade vinterdäck vara mer attraktivt. De erbjuder ökad komfort med lägre ljudnivå och är särskilt lämpliga för förare som prioriterar en tystare och mjukare körning på asfalt. Vi tar också upp de bästa friktionsdäcken för dig som överväger detta alternativ.
Nokian Hakkapeliitta 10 – Bäst i Test 2024
- Utsedd till bäst i test 2024 av Aftonbladet
- Testvinnare hos ViBilägare 2024
- Utmärkt grepp på is och snö
- Mycket liten risk för sladd i vinterväglag
- Snabbaste varvtider på snö i flera tester
- Testvinnare i flera oberoende däcktester
- Förbättrad däckdesign med 220 dubbar per däck
- Inte perfekt grepp på torr asfalt
- Högre ljudnivå på torra vägar än friktionsdäck
Priser för Nokian Hakkapeliitta 10
1 726 kr | Till Butik | ||
| |||
1 819 kr | Till Butik | ||
| |||
1 827 kr | Till Butik | ||
|
Finska Nokian Hakkapeliitta 10 fortsätter sin framgångsrika väg inom vinterdäckssegmentet och är återigen testvinnare. I 2024 års tester har det utsetts till ”Bäst i test” av både ViBilägare och Aftonbladet, vilket befäster dess position som ett toppval för svåra vinterförhållanden. Det presterade särskilt starkt på både is och snö, där greppet och säkerheten imponerade.
Med förbättrad stjärnformation av dubbar och totalt 220 dubbar per däck, har Nokian Hakkapeliitta 10 ett exceptionellt grepp på is och snö, vilket resulterar i snabbare varvtider på vinterunderlag. Däcket har en något sämre prestanda på asfalt, där det mjukare gummit ger mindre grepp jämfört med renodlade asfaltdäck.
Bullernivån förblir hög, vilket är vanligt för dubbdäck, så ljudkomforten på asfalt är ett av de få områden där det inte riktigt glänser. Trots detta är Hakkapeliitta 10 ett av de mest pålitliga valen för förare som prioriterar säkerhet och grepp på vintervägar.
Däcket har under de senaste åren presterat väldigt bra och har listats som bäst i test hos oss sedan säsongen 2021/2024. Det fortsätter att behålla samma titel och ett givet köp för dig som vill ha bästa möjliga grepp på is och snö.
Michelin X-Ice North 4 – Testvinnare & Prisvärt
- Flera topplacering i oberoende test
- Prisvärt och välbalanserat dubbdäck
- Bästa egenskaperna på is
- Väldigt god prestanda i snö
- Stabil och lättkörd med många dubbar
- Toppresultat i flera oberoende tester
- Prisvärt alternativ med hög prestanda
- Sämre grepp på våt asfalt
- Inte lika många förstaplaceringar i test som Nokian
Priser för Michelin X-Ice North 4
1 878 kr | Till Butik | ||
| |||
1 949 kr | Till Butik | ||
| |||
2 142 kr | Till Butik | ||
|
Michelin X-Ice North 4 har fortsatt att vara ett av de bästa valen inom dubbdäcksegmentet, med imponerande resultat i tester. År 2024 tog däcket hem andraplatsen hos ViBilägare och en tredjeplats hos Aftonbladet, vilket visar att det fortfarande är ett starkt alternativ för vinterförare som söker pålitligt grepp och kontroll på is och snö.
Med över dubbelt så många dubbar jämfört med sin föregångare, Michelin X-Ice North 3, har X-Ice North 4 återställt förtroendet för Michelins dubbdäck. Den ökade mängden dubbar bidrar till dess utmärkta prestanda på is, där det ger både säkerhet och stabilitet. Däcket är känt för att vara lättkört och stabilt, med bra grepp på både is och snö, något som hyllats i tidigare tester och fortsatt vara en styrka.
Däremot har Michelin X-Ice North 4 något lägre prestanda på våt asfalt, vilket är en av få nackdelar. Detta är dock en vanlig kompromiss för många dubbdäck. På det stora hela är det ett prisvärt och högpresterande alternativ som behåller en lägre prisnivå jämfört med några av de allra senaste modellerna på marknaden.
Michelin X-Ice North 4 fortsätter vara ett vinterdäck som imponerar med väldigt bra väggrepp i både is och snö. Letar du efter ett bra dubbdäck så är detta ett av de bästa däcken du kan välja.
Goodyear UltraGrip Arctic 2 – Mycket bra dubbdäck
- Topplaceringar i flera oberoende tester
- Balanserad prestanda på snö, is och asfalt
- Låg ljudnivå för ett dubbdäck
- Andraplats i Aftonbladets test 2024 och starka placeringar hos andra tester
- Utmärkt för blandat underlag i södra Sverige
- Något högre rullmotstånd
- Mindre grepp på snö och is jämfört med de allra bästa konkurrenterna
Priser för Goodyear UltraGrip Arctic 2
1 600 kr | Till Butik | ||
| |||
1 649 kr | Till Butik | ||
| |||
1 684 kr | Till Butik | ||
|
Goodyear UltraGrip Arctic 2 fortsätter att vara ett av de mest balanserade dubbdäcken på marknaden. I 2024 års tester tog däcket andraplatsen hos Aftonbladet och tredjeplatsen hos ViBilägare, medan det placerade sig på en fjärdeplats hos Teknikens Värld.
Det erbjuder en stark kombination av grepp på snö och is samt god prestanda på asfalt, vilket gör det till ett utmärkt val för förare i södra Sverige där väglagen varierar.
Jämfört med konkurrenter som Nokian Hakkapeliitta 10 har Goodyear UltraGrip Arctic 2 något sämre grepp på is och snö, men det väger upp med bättre prestanda på torr och våt asfalt. Detta gör däcket särskilt attraktivt för förare som kör mycket på blandat underlag. Dessutom är ljudnivån relativt låg för att vara ett dubbdäck, vilket ger bättre komfort vid körning på asfalt.
En av de få negativa aspekterna som framhölls i testerna är rullmotståndet, vilket kan påverka bränsleförbrukningen något. Trots detta förblir Goodyear UltraGrip Arctic 2 ett pålitligt och mångsidigt val för vinterkörning i varierande klimat.
Pirelli Winter Ice Zero 2 – Bra dubbdäck
- Fler bra testplaceringar
- Väldigt bra grepp på is
- Fantastiskt grepp på is
- Bra prestanda på snö och asfalt
- Förstaplats i Teknikens Världs test 2024
- Bra ljudnivå för ett dubbdäck
- Högre pris än vissa konkurrenter
- Inte lika tyst som friktionsdäck
Priser för Pirelli Winter Ice Zero 2
1 498 kr | Till Butik | ||
| |||
2 390 kr | Till Butik | ||
|
Pirelli Winter Ice Zero 2 har återigen imponerat i 2024 års tester, där det tog hem förstaplatsen i Teknikens Värld och levererade starka placeringar hos både ViBilägare och Aftonbladet. Med en markant ökning av antalet dubbar, från 130 till 190, erbjuder däcket ett av de bästa greppen på is, vilket gör det särskilt effektivt i tuffa, nordiska vinterförhållanden.
Däcket presterar bra inte bara på is, utan även på snö och asfalt, vilket gör det till ett bra val för förare i mellansverige där väglaget varierar. Gummiblandningen är optimerad för kallare klimat, vilket ger säkra köregenskaper även i riktigt låga temperaturer. Pirelli Winter Ice Zero 2 har också visat sig ha relativt bra ljudnivå för att vara ett dubbdäck, även om det inte når friktionsdäckens nivå av tysthet.
Sammanfattningsvis är Pirelli Winter Ice Zero 2 ett av de bästa alternativen för förare som prioriterar grepp på is och snö, samtidigt som det erbjuder en hyfsad prestanda på asfalt. Däcket är dock något dyrare, vilket kan vara en avgörande faktor för prismedvetna konsumenter.
Continental IceContact 3 – Bra dubbdäck
- Utsågs till bäst i test av ViBilägare 2019
- Testvinnare i Teknikens Värld 2019
- Andraplats i Aftonbladets test 2019
- Utmärkt grepp på snö och is
- Bäst i test hos både ViBilägare och Teknikens Värld tidigare år
- Effektivt däckmönster för att avlägsna vatten och slask
- Finns i många olika dimensioner
- Relativt låg ljudnivå för ett dubbdäck
- Något högre pris än vissa konkurrenter
- Ljudnivån når inte samma nivå som friktions- eller sommardäck
Priser för Continental IceContact 3
1 749 kr | Till Butik | ||
| |||
1 769 kr | Till Butik | ||
| |||
1 823 kr | Till Butik | ||
|
Continental Contiicecontact 3 eller IceContact 3 i vardagligt tal är ett högpresterande dubbdäck som tagit hem topplaceringar i flera test. Däcket bygger vidare på det äldre IceContact 2 som också tog hem flera fina placeringar i däcktester.
När tidningen Vi Bilägare testade dubbdäck så var det just Continental IceContact 3 som kammade hem första platsen och blev utsedd till ”bäst i test” inför hösten 2019. Även när Tekniken Värld testade dubbdäck tog däcket hem förstaplatsen vilket tillsammans ger starka indikationer på att detta är det bästa dubbdäcket.
Dubbdäcket presterar väldigt bra på alla typer av vinterväglag där dubbarna bistår med väldigt bra grepp på snö och is. Däckets design och mönster hanterar även våta underlag bra där det med god förmåga kan föra bort vatten och slask.
Däcket finns även tillgängligt för väldigt många olika dimensioner vilket gör att det passar de flesta bilar. Är du på jakt efter det bästa dubbdäcket så borde Continental IceContact 3 vara ett vinterdäck som du bör lägga på minnet.
En annan klar fördel med Continental IceContact 3 är att ljudnivån från dubbarna tycks vara väldigt bra vilket ger en bra komfort. Även om det inte är i samma klass som de tystaste sommardäcken så tyder mycket på att de är avsevärt bättre än det genomsnittliga dubbdäcket.
Det är för oss ingen tvekan om att Continental IceContact 3 tillhör de absolut bästa dubbdäcken för 2020/2021. Ett säkert köp för den som vill prioritera säkerhet och komfort samtidigt.
Nokian Hakkapeliitta 9 – Mycket bra vinterdäck
- Bäst i test hos Auto Motor Sport 2017
- Andraplats i ViBilägare 2018
- Tredjeplats i Aftonbladets test 2019
- Olika dubbtyper för bästa grepp
- Riktigt bra grepp på snö och is enligt tester
- Välbalanserat däck med bra köregenskaper
Priser för Nokian Hakkapeliitta 9
2 195 kr | Till Butik | ||
|
Nokian Hakkapeliitta 9 är dubbdäcket för dig som vill ha det bästa vinterdäcket på din bil. Nokian har under många år varit ledande inom vinterdäck för nordiska förhållanden och däckets placeringar i tester inför vintersäsongen 2020 skvallrar om att Nokian Hakkapeliitta 9 är ett riktigt bra däck.
Det nya Nokian Hakkapeliitta 9 som ersätter den gamla testvinnaren Hakkapeliitta 8 har två olika typer av dubbar för att ge bra grepp både vid kraftig inbromsning och acceleration men också om bilen börjar glida i sidled. Detta är en patenterad teknik som Nokian är väldigt stolta över och att däcket sedan vinner tester där det har bäst grepp på snö och is förvånar kanske inte så många.
Dubbdäck har visat sig vara bäst i nästan alla vinterväglag förutom i de situationer när asfalten är torr vilket ger dem lite längre bromssträcka men det är ändå så lite skillnad att det knappt spelar roll i praktiken. Däremot erbjuder dem fantastiskt grepp och bromssträcka om det är isigt underlag och där skillnaden mellan bra och dåliga däck kan vara en kollision.
Om du vill handla dubbade vinterdäck 2020/2021 så är Nokian Hakkapeliitta 9 ett av det bästa alternativen du kan välja. När Auto Motor Sport testade däcket fick det maximala poäng i alla testdicipliner på snö och is vilket tydligt visar hur bra detta däcket är. När tidningen Vi Bilägare testade dubbade däck fann de att Nokian Hakkapeliitta 9 har utmärkta bromsnings-, accelerations- och köregenskaper för att citera dem. Det var även det dubbdäck som fick bäst betyg på torr asfalt.
Goodyear Ultragrip Ice Arctic – Prisvärt dubbdäck
- 8,3 av 10 i betyg i Aftonbladets test 2017
- Andraplats i testet hos Teknikens Värld 2019
- Mycket prisvärt dubbdäck för 2020
- Bra grepp på is & snö
- Bra väghållning och köregenskaper i snö
Priser för Goodyear Ultragrip Ice Arctic
1 603 kr | Till Butik | ||
| |||
1 886 kr | Till Butik | ||
|
Goodyear Ultragrip Ice Arctic är ett annat bra val för dig som vill ha något av de bästa dubbdäcken till bilen 2018. Det är ett däck som varit med ett tag och har de senaste tre åren tagit 5 topp-3 placeringar när tidningarna testat dubbdäck.
Goodyear själva menar att däcket har överlägset väggrepp och väghållning på is. Att bromssträckan är kortare på is och att däcket ger en bättre väghållning på snö. De anser också att däcket har bra prestanda på blöta underlag.
Aftonbladets gav däcket 8,3 av 10 i betyg och däcket plockade hem 4 av 5 möjliga plus i deras test. Just bra bromsförmåga och grepp på is lyfts fram samtidigt som däcket presterar bra i snö. Även vid vått underlag presterar däcket bra för att vara lite mindre optimalt när vägbanan är helt torr vilket också är dubbdäckens sämsta disciplin
I jämförelse med t.ex. Nokian Hakkapeliitta 9 så har detta däcket endast 130 dubbar jämfört med Nokians 190. Faktum är att de tre bästa däcken i Aftonbladets test av dubbade vinterdäck hade mellan 170 och 190 dubbar. Det är en faktor som helt klart kan påverka lite men det lär heller inte vara några astronomiska skillnader och det är även möjligt Goodyear Ultragrip Ice Arctic håller ett lite lägre pris vilket kanske gör det mer prisvärt.
Under 2018 och 2019 har Goodyear Ultragrip Ice Arctic tagit bra placeringar i tester. Även om det inte blivit utsedd till ”bäst i test” så har det ändå varit med och tävlat om topplaceringar med flera andra- & tredjeplatser. En stor fördel med Goodyear Ultragrip Ice Arctic är det lägre priset och är helt klart ett mycket prisvärt dubbdäck för 2020/2021.
Bridgestone Noranza 001 – Bra dubbdäck
- Tredjeplats i testet hos Auto Motor Sport 2017
- Andraplats i testet hos Aftonbladet 2016
- 2:a plats när Vi Bilägare testade dubbdäck 2016
- Fina köregenskaper på is och snö
- Bra rullmotstånd och körekonomi
Priser för Bridgestone Noranza 001
2 111 kr | Till Butik | ||
|
Bridgestone Noranza 001 är utan tvekan ett bra val när det kommer till dubbdäck. Däcket har fina egenskaper och placerade sig på andraplats i testet hos Vi Bilägare och hos Aftonbladet inför vintern 2017 och med de tester som gjordes på hösten 2016.
Året efter när vintersäsongen 2018 låg framför oss placerade sig däcket trea i testet som Auto Motor Sport genomförde. Ett av däckets paradnummer i flera tester verkar dels vara ett bra rullmotstånd vilket ge god körekonomi. Men det bjuder också på riktigt bra grepp på isigt underlag.
Även i snö presterar däcket riktigt bra där styrning är bra även vid hastiga undanmanövrar för att referera till Aftonbladets testresultat inför vintern 2017/2018 där däcket fick 8,1 i betyg men dock bara 3 plus av 5 möjliga. Däcket sammanfattas med bra egenskaper på riktigt vinterväglag och med fint rullmotstånd. Det presterar dock sämre vid vått underlag vilket borde göra däcket mindre intressant för personer i södra Sverige.
Tittar vi på antal dubbar finner vi att däcket har 190 stycken vilket skvallrar om ett bra grepp på just is. Bor du norr om Stockholm där du vet att det kommer många dagar med riktigt vinterväglag så är detta inget dumt val alls utan ett riktigt bra dubbdäck, men det är också där som dubbdäcken gör sig bäst.
Continental IceContact 2 – Testvinnare
- Andraplats i testet hos Aftonbladet 2018
- Bäst i test när Aftonbladet testade 2017
- Andraplats i testet hos Auto Motor Sport 2017
- Blev testvinnare i Teknikens Värld 2017
- Extremt bra grepp på snö och is
- Fina köregenskaper & lågt ljud
Priser för Continental IceContact 2
1 749 kr | Till Butik | ||
|
Continental IceContact 2 är utan tvekan fortfarande ett mycket bra vinterdäck men håller på att försvinna till förmån för IceContact 3. Vinterdäcket har utsetts till bäst i test när Aftonbladet testade vinterdäck inför 2017/2018. Även i testet hos Teknikens Värld blev däcket testvinnare medan det tog hem andraplatsen i testet hos Auto Motor Sport.
Så detta är alltså ett däck som i tre skandinaviska tester tagit hem förstaplatsen två gånger, vilket direkt tyder på att det är ett högpresterande vinterdäck. Ett nyare och bättre däck i form av Continental IceContact 3 har kommit till 2019/2020 men IceContact 2 kan vara mer prisvärt för den som vill spara några hundringar per däck.
Däcket har ett säkrare grepp än andra dubbdäck då det dels har 50% fler dubbar och att de är optimalt placerade för bästa möjliga grepp vid så väl kraftig inbromsning som vid sladd på is. Dubbarna har också en teknik som kallas för Crushed Ice Technology vilket enligt Continental ska hjälpa till att leda bort isskrap från dubbarna.
Continental IceContact 2 är framtaget för att ge balanserad och bra köregenskaper på så väl is som snö men också när du använder vinterdäcket på barmark. När Aftonbladet testade däcket ansåg de att greppet på våt och torr asfalt var medelbra men på is och har det ett utmärkt grepp som är lättkört och styr bra även i extrema situationer. Det hade också väldigt bra egenskaper på snö med ”grymt bromsgrepp”. Det var också det enda däcket som fick fem plus av fem möjliga i deras test.
Att däcket endast presterade medelbra på torrt och vått underlag går lätt att koppla till att vinterdäck är sämre på det samtidigt som testet även utfördes med odubbade vinterdäck. Detta är alltså inget dåligt och en faktor man kan förvänta sig av även de bästa dubbdäcken.
Däckmärkning
I jakten på de bästa vinterdäcken är det lätt att glömma bort att de givetvis måste gå att köpa i de däckdimensioner som dina fälgar har och vad din bil tillåter.
Normalt sett kan du alltid köpa samma däckmärkning som du hade på dina gamla vinterdäck och på så sätt kommer dina nya dubbdäck passa bra och följa lagen. Skulle du däremot ha köpt din bil eller däck begagnat kan det vara bra att dubbelkolla så däcken faktiskt är lagliga som sitter på bilen idag.
Ett däcks dimensioner får inte bli för stora. Det innebär att profilen (höjden) på däcket inte får vara för stor och däckets bredd får inte vara hur bred som helst heller. Detta specificeras i handboken för bilen och du kan i många fall hitta information online för din bilmodell också.
Om profilen (höjden) på däcket för stor i förhållande till fälgen så blir omkretsen på däcket större än vad din bil är designad för. Det kommer innebära att hastighetsmätaren inte stämmer i din bil.
Det är därför inte ovanligt att ju större fälgar du har desto lägre profil har du på däcket. Detta är för att däckets omkrets ska vara ungefär densamma. Det är heller inte ovanligt att varje fälgstorlek tillåter två olika profilstorlekar vilket ger dig en viss valmöjlighet.
Däckets bredd ska passa fälgen på bilen och får samtidigt inte vara så bred att den går utanför bilens ram. Välj helt enkelt den bredd som din fälg är designad för. Här kan du med stor sannolikhet titta på vad som sitter på just nu.
De kanske viktigaste uppgifterna att dubbelkolla när du byter däck är belastningsindex och hastighetsindex. Det är märkning som specificerar hur mycket vikt däcket ska klara av att bära samt hur snabbt däcket är anpassat för att köras.
Du får aldrig ha däck som har belastningsindex eller hastighetsindex som är lägre än vad din bil är designad för. Se därför till att dubbelkolla detta om du köpt en bil begagnat då dessa värden kan vara fel. Den högsta tillåtna hastigheten på svenska vägar är 120 km/h men om din bil är designad för att köras i 240 km/h så ska ändå dina däck klara av det.
Lag på vinterdäck – Datumen som gäller
Vilka datum gäller för vinterdäck och när måste man enligt lag ha vinterdäck på bilen? För att göra det lättare så har vi valt att skapa en tabell som börjar med datum på hösten och som slutar på våren som förklarar de olika datumen som gäller.
Datum | Förklaring |
---|---|
1 Oktober | Dubbdäck ”lagligt” Du får köra med dubbdäck även om det inte är vinterväglag. Bra tidpunkt att sätta på vinterdäcken om man inte redan gjort det. |
1 December | Lag på vinterdäck Lag på vinterdäck gäller om det råder vinterväglag. Innan 1 december får du köra med sommardäck i snö även om det starkt avrådes. |
31 Mars | Sista dagen med lag på vinterdäck vid vinterväglag. |
1 April | ”Sommardäck lagligt” Det är nu lagligt att köra med sommardäck även om det råder vinterväglag. Tänk på att du fortfarande är ansvarig för fordonet du framför och människorna som färdas med dig. |
15 April | Dubbdäck ”olagligt” Sista dagen du får köra med dubbdäck om det inte råder eller befaras vinterväglag. |
Du kan läsa mer om vilka lagar som gäller för vinterdäck på personbilar. Att följa lagen är för många en självklarhet men att ha koll på den och vara ute i god tid hjälper dig när säsongen närmar sig.
Vanliga frågor om dubbdäck
Det finns ett antal vanliga frågor om dubbdäck och vinterdäck som många ställer sig. Många glömmer också bort detta från år till år och det kan lätt sluta med heta diskussioner vid middagsbordet eller vid minglet. Detta är fullt förståeligt, men här är svaren.
- När får man köra med dubbdäck?
- När får man inte ha dubbdäck på bilen?
- Varför har det införts förbud mot dubbdäck i vissa städer?
- När måste man ha vinterdäck på bilen?
- Vad är nackdelarna med dubbdäck?
- Hur mycket mönsterdjup måste man ha på dubbdäck?
- Hur byter man till vinterdäck själv?
- Är billiga dubbdäck bra?
- Är dubbdäck bättre än friktionsdäck?
- Vilka dubbdäck är bäst i test?
- Vad menas med märkningen M+S?
1. När får man köra med dubbdäck?
Du får lov att framföra personbil med dubbdäck från 1 oktober till den 15 april. Detta gäller även om det inte är vinterväglag.
Efter denna tid får du bara använda dubbdäck om det är eller befaras bli vinterväglag vilket är vanligare i norra Sverige än i södra. Därför har även din destination en betydelse. Om du t.ex. ska åka till svenska fjällen kan det vara ett rimligt skäl att ha dubbdäck även utanför den perioden.
Det finns europeiska länder som inte tillåter dubbdäck alls där t.ex. Tyskland är ett exempel. Detta är något flera svenskar stött på som problem när de kört via Danmark ner i Europa under vinterhalvåret. Alternativet att köra hem, köpa nya däck på plats eller dra ut dubbarna är alternativ som är mindre roliga på en semester.
På denna sida kan du se vad Transportstyrelsen skriver om vinterdäck och dubbdäck.
2. När får man inte ha dubbdäck på bilen?
Du får inte ha dubbdäck på bilen mellan 1 april och 14 oktober. Undantaget är om det är eller befaras bli vinterväglag vilket inkluderar (is, snö, snömodd etc. någonstans på vägbanan). Temperaturer nära nollan (även nattetid) kan alltså göra det befogat att använda dubbdäck.
3. Varför har det införts förbud mot dubbdäck i vissa städer?
Förbud mot dubbdäck har införts i städer där man vill förbättra luftkvaliteten. Dubbdäck sliter på asfalten och drar upp dåliga ämnen i luften som är dåliga för oss människor att andas in.
I större städer som t.ex. Stockholm och Göteborg kan det innebära mätbara skillnader genom att förbjuda dubbdäck på vissa gator. En förväntad effekt är att många väljer friktionsdäck istället för att kunna köra på alla gator och varför effekten märks i en hel region om antalet dubbdäck minskar kraftigt.
Eftersom dubbdäck även ger ifrån sig mer buller än vanliga friktionsdäck är detta också en uppskattad effekt av de som bor och arbetar i närheten.
Trenden verkar hålla i sig och Uppsala har ställt in sig i kören med att förbjuda dubbdäck på några centrala gator. Det är inte omöjligt att Malmö som en stor stad i södra Sverige inställer sig i samma led i synen på dubbdäck.
4. När måste man ha vinterdäck på bilen?
Vinterdäck, som i friktionsdäck eller dubbade vinterdäck måste användas från den 1:e December till den 31:e Mars om det är eller befaras bli vinterväglag.
Med andra ord är det okej att använda sommardäck under denna period om det inte är eller befaras bli något vinterväglag. Detta är det polisen som bestämmer så chansa inte med liten marginal.
Enligt lagen definieras vinterväglag när det finns snö, is, snömodd, frost på någon del av vägen. Det räcker alltså att en liten del av vägen har det för att det ska räknas som vinterväglag. Men även i de fall vinterväglag befaras (väntas/kan finnas) så gäller detta.
Förtydligande med exempel: Gränsen för när du kan köra med sommardäck mellan 1 december och 31 mars kan tyckas vara godtycklig men det beror på rådande förhållanden. Har det varit 3-4 plusgrader under flera dygn kanske det räcker att slippa böter om du kör vid ett tillfälle när det är 4 grader eller varmare. Har det däremot precis varit väldigt kallt och blir 5 grader en dag så råder det med stor sannolikhet fortfarande vinterväglag.
Undantag: Det finns en del undantag från krav på vinterdäck även om det i många fall säkerligen är fördelaktigt att ändå ha vinterdäck på bilen. Om du t.ex. bogserar eller provkör fordonet i samband med reparation så gäller inte kravet. Vid färd kortaste och lämpligaste vägen till besiktning är ett annat exempel när kravet på vinterdäck inte gäller. Tänk på att det måste ske utan fara för trafiksäkerheten.
5. Vad är nackdelarna med dubbdäck?
Dubbdäck har som sagt många fördelar när det kommer till isigt underlag där de är väldigt mycket bättre än även de bästa friktionsdäcken.
Nackdelarna med dubbdäck är att de ofta är lite sämre på torr asfalt än friktionsdäcken. Gummit har här en bättre friktion mot asfalten än vad dubbarna bjuder på. Faktum är dock att skillnaderna i praktiken är så små att det nog inte är något du behöver reflektera mycket på.
Rullmotståndet och komforten i form av ljudnivå är dubbdäckens stora Akilleshäl. De har lite sämre rullmotstånd och drar lite mer bensin att framför samtidigt som komforten i form av ljudnivå blir lidande.
Dubbdäck förstör även asfalten och bidrar till att små farliga partiklar rivs upp som vi människor och djur andas in. Detta är en av orsakerna till att dubbdäcken förbjudits på vissa gator i Stockholm där mycket folk rör sig och vi kan förvänta oss att med tiden kommer mer och mer av storstäder får dessa förbud.
Men dubbdäckens popularitet är starkt kopplat till de köregenskaper som däcken bjuder på vid is och snö. Skillnaderna mellan ett riktigt bra dubbdäck och de bästa friktionsdäcken är tydligt mätbara och du kommer få en säkrare körning med dubbdäck i dessa förhållanden. Så där komfort och rullmotstånd är Akilleshälen så är detta dubbdäckens triumfer.
6. Hur mycket mönsterdjup måste man ha på dubbdäck?
Mönsterdjupet på dubbdäck är samma krav som för alla vinterdäck. Här gäller 3 mm som minsta nivå enligt lagen men det är rekommenderat att byta däck när du når 5 mm då däckets funktion försämras kraftigt ju mindre spår däcket får.
7. Hur byter man till vinterdäck själv?
Det är inte svårt att byta däck på bilen även om det är lite otympligt och kan lätt ta en timme för den ovane.
Ska man byta däck själv är det bra om du har rätt utrustning som gör jobbet lättare. En mutterdragare kan givetvis påskynda jobbet men en bra hjulmutternyckel eller kanske momentnyckel med bra hävarm är kritiskt. Om bultarna sitter hårt (vilket är vanligt) så blir det enklare att få av dem.
Om du inte har möjligheten att hissa upp hela bilen så byter man normalt sett ett däck åt gången när man gör det själv. För att lyckas med detta behöver du hjulmutternyckel alt. hjulmutterhylsor som kan användas för lossa hjulmuttrar/bultar på din bil. Exakt storlek kan skilja sig mellan fabrikat även om 17, 19 och 21 mm är de vanligaste. Du kommer också behöva en domkraft som kan höja bilen på ett säkert sätt.
För att byta från sommardäck till vinterdäck gör du sedan följande:
- Lossa spänningen på alla muttrar/bultar (vanligtvis 4-5 st) på det däcket du ska byta först. Skruva inte av dem utan se bara till så de inte är spända.
- Lyft sedan bilen med hjälp av domkraften. Många bilar har avsedda ytor som domkraften kan trycka mot. Se din bils manual om du är osäker.
- Lossa och ta av alla hjulmuttrar och ta sedan av däcket.
- Sätt på det nya däcket och skruva sedan på alla bultar så långt du kan utan att de verkligen spänns åt. Det ska dock inte vara mer än max ett par varv att skruva för att bulten sen blir helt åtspänd.
- Sänk ner bilen med domkraften
- Spänn bultarna en och en. Istället för att ta bultarna mot- eller medurs så hoppa rakt över för att spänna nästa bult som är så långt ifrån den du senast spände. På så sätt ökar chansen att du inte spänner på däcket snett.
8. Är billiga dubbdäck bra?
Det finns prisvärda dubbdäck som är bra men de billigaste modellerna är en bra bit från de bästa dubbdäcken i tester.
De billigaste dubbdäcken riskerar att prestera dåligt på vått underlag och även mindre optimalt på tort underlag. Dubbarnas design, antalet dubbar och dubbmönstret bidrar också till hur effektiva de är på is och snö. På dessa punkter tenderar de bästa dubbdäcken att prestera markant bättre än de billigaste varianterna.
I slutändan är det en säkerhetsfråga och vad man värderar. Vi har tyvärr väldigt svårt att ge tummen upp till de billigaste dubbdäcken om de inte skulle ligga väldigt nära de bästa i de testresultat som finns.
Om du är osäker på vilket vinterdäck du ska välja så kan du läsa mer om hur du väljer rätt vinterdäck till just din bil.
9. Är dubbdäck bättre än friktionsdäck?
I ren säkerhet mätt i väggrepp och bromsförmåga på olika typer av vinterväglag så presterar dubbdäck bättre än vanliga friktionsdäck i nästan alla delmoment.
Endast på blött underlag och med vatten har friktionsdäcken ett litet övertag som dock inte kan anses vara så stort att det ger friktionsdäck en klar fördel i de situationer.
I snö, snömodd och på is så presterar dubbdäcket bäst. De billigare dubbdäcken tenderar att prestera sämre än de bästa friktionsdäcken i vissa deltester här.
Väger man dock in andra aspekter som bullernivåer, miljöpåverkan, bränsleförbrukning m.m. så har friktionsdäcken generellt sett en fördel.
Bor du i södra Sverige med mycket våt och torr asfalt på vintern så kan friktionsdäck ge en riktigt bra säkerhet och klart bättre komfort. Det finns en del av överväga och vill du läsa mer kan du läsa artikeln om dubbdäck eller friktionsdäck som vinterdäck till bilen.
10. Vilka dubbdäck är bäst i test?
Vi har ovan gått igenom flera av de dubbdäck som presterar bäst i test vid flera olika oberoende tester. Vi använder oss av tester på dubbdäck som sträcker sig 3-4 år bakåt i tiden för att lista de modeller som presterar bäst just nu. Störst tillit läggs på väl utförda tester och när de ät utförda (nyare tester väger tyngre).
11. Vad menas med märkningen M+S?
M+S / MS eller liknande markeringar på däck står för Mudd & Snow och indikerar att det är ett däck avsett för vinterförhållanden.
När det i Sverige råder lag på vinterdäck så räcker det att du har däck märkta med M+S och ett mönsterdjup på minst 3 mm för att köra lagligt.
Så valde vi ut de bästa dubbdäcken
Varje år tester flera svenska tidningar och testinstitut vinterdäck för nordiska förhållanden. Det gör att det finns ett väldigt bra underlag att använda för att nominera de bästa vinterdäcken med dubbar inför varje år.
Till skillnad från andra produkter lägger vi i princip ingen vikt vid vad konsumenterna påstår om däcken utan vi använder oss istället av testerna av dubbdäcken för att sammanställa vilka modeller som är bäst.
Mest vikt läggs till årets senaste tester följt till fjolårets tester men vi tittar även längre bak för att få en uppfattning om historiken.
Även om vi försöker välja ut ett dubbdäck som är bäst i test baserat på vad flera tester säger så finns det i alla fall en handfull av däckmodeller som är riktigt bra. Ofta kan det vara svårt att välja ut 1 däck av de tre som är solklart bäst men vi försöker ändå vara transparenta i detta.
Av de bästa dubbdäcken som vi listar är det inte fel att välja ett annat däckmärke och modell. Det kommer vara ett bra däck att satsa på jämfört med många andra de andra dåliga alternativen du annars skulle kunnat välja mellan.
Inför varje höst och vinter har vi som mål att uppdatera testet med nya testresultat som tidningarna presenterat i sina senaste tester.
Källor & Test
Här nedanför hittar du de källor och test som vi använt oss av för att presentera de bästa dubbdäcken.
- Sammanställning av årets däcktester av dubbdäck – 2024
Vi har sammanställt flera av årets senaste tester av dubbdäck för att se vilka modeller som presterat bäst i test. Det är tydligt att det finns en handfull riktigt bra däck som ger bra köregenskaper på is och snö. - Test av 8 olika dubbdäck som även passar suvar – 2022 – Vi Bilägare
Vi Bilägare sätter tänderna i 8 olika dubbdäck som även passar många suvar. I testet är det framför allt fyra dubbdäck som presterar i topp och som får anses vara bra köp för dig som är på jakt efter de bästa dubbdäcken. Testet utförs med Volvo XC40 och däcken passar även andra populära suvar som Audi Q3, Nissan Qashqai, VW Tiguan m.fl. Storlekarna som testades på däcket var 235/55 R18. Michelin X-Ice North 4 SUV presterade bäst i test tillsammans med Nokian Hakkapeliitta 10 SUV. Andra däck som presterade bra var Goodyear UltraGrip Arctic 2 och Pirelli Scorpion IceZero 2. Därefter är det ett tydligt glapp ner till Continental IceContact 3 och efterföljande dubbdäck. - Stort Vinterdäckstest för odubbat och dubbat – 2022 – Aftonbladet
Aftonbladet har lanserat sitt årliga test av vinterdäck där både dubbdäck och friktionsdäck testas i samma förutsättningar. Här körs däcken på is, snö och bar asfalt där både bromssträcka, varvtider och köregenskaper utvärderas. Dubbdäcken visar tydligt att de erbjuder bäst köregenskaper nära alla vägunderlag värderas in och plockar hem bäst betyg i testerna. Dubbdäcket som blev bäst i test 2022 var Nokian Hakkapelliita 10 följt av Hankook I*Pike RS2, Continental Ice Contact 3, Goodyear Ultra Grip Arctic 2 och Michelin X-Ice North 4 som alla fick bra betyg. Även Bridgestone Blizzak Spike 3 och Falken Winterpeak F-Ice 1 fick bra totalbetyg i testet. Sämsta dubbdäcket var Antares Grip 60 Ice som fick minus i betyg. - Dubbdäck Test – 2021 – Vi Bilägare
Vi Bilägare har för 2021 testat ett stort antal dubbdäck där däcken testas på snö och is men också för våt och torr asfalt. Testerna utfördes med VW Golf VII där ABS och antisladd varit inkopplade. Samtliga däck hade storleken 205/55 R16 vilket är en av de vanligaste dimensionerna på vinterdäck till vanliga personbilar. Med enastående grepp på både is och snö så kammade Goodyear Ultra Grip Arctic 2 hem vinsten och utsågs till bästa dubbdäck. Detta följs även upp av Michelin X-Ice North 4 som kammade hem andraplatsen och Nokian Hakkapeliitta 10 faller till tredjeplatsen. Andra däck i testet var Nordman 8, Pirelli IceZero2, Continental IceContact3 m.fl. - Test av 12 dubbade och 10 odubbade vinterdäck – 2019 – Aftonbladet
Aftonbladets Robert Collin sätter tänderna i de senaste vinterdäcken från de största tillverkarna. Än en gång konstateras det att de bästa dubbdäcken är bättre än odubbade motsvarigheter när det kommer till väggrepp när det är is och snö. Bäst i test blev Michelin X-ice North 4 följt av Continental IceContact 3. Överraskande nog så kammade lågprismärket Hankook hem tredjeplatsen och visar att de även kan göra bra dubbdäck. Modellen Hankook Winter I Pike RS2 tog hem andraplatsen och ett rimligt alternativ för bästa budgetval. - Test av 7 dubbdäck i dimensionen 225/50 R17 – 2019 – Vi Bilägare
I tidningsutgåvan nummer 12 2019 så går Vi Bilägare igenom sju dubbdäck i dimensionen 225/50 R17 som är en vanlig storlek för många moderna bilar. Bäst i test visade sig Continental IceContact 3 FlexStud vara och på en andraplats kom Michelin X-ice North 4. Det populära dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 9 kammade hem tredjeplatsen. - Stort test med 18 vinterdäck – 2019 – Teknikens Värld
Teknikens Värld tittar på de bästa vinterdäcken för 2019 och 2020. I testet återfinns bl.a. dessa dubbdäcken Bridgestone Noranza 001, Continental IceContact 3, Gislaved NordFrost 200, Goodyear UltraGrip Ice Artic, Kormoran Stud 2, Michelin X-Ice North 4,Nokian Hakkapeliitta 9 och Nokian Nordman 7. Även odubbade vinterdäck testades. Bäst i test blev Continental IceContact 3 följt av Goodyear Ultragrip Ice Arctic på andraplats och Gislaved NordFrost 200 på tredjeplats. - Test av flera dubbdäck för norden – 2018 – Aftonbladet
Aftonbladet levererar sitt uppdaterade test av vinterdäck där både dubbdäck och friktionsdäck ingår. Som vanligt visar testerna på dubbdäcken fantastiska köregenskaper på is och deras överlägsenhet mot friktionsdäck här. Nytt för i år är kanske främst Michelin X-Ice North 4 som är en uppdatering mot den äldre versionen på flera plan. Ett nytt däckmönster med betydligt fler dubbar (250 st) gör att detta däcket tar hem 5 av 5 möjliga och utsågs till bäst i test. På andraplats hittar vi Continental IceContact 2 som också är ett riktigt bra däck följt av Hankook Winter I * Pike RS2. - Test av 7 dubbdäck inför vintern 2018 – 2017 – Vi Bilägare (nr. 13 2017)
Tidningen Vi Bilägare har satt tänderna i 7 bra dubbdäck inför vintersäsongen 2018. Men vilka av märkena är egentligen bäst? Just Vi Bilägare genomför väldigt kompletta däck av både sommardäck och vinterdäck. Att de hoppar över många av de billiga budgetmärkena gör ingenting för när det kommer till vinterdäck har de historiskt inte kunnat tävla med märken som Goodyear, Nokian, Michelin och andra toppmärken. I årets test kommer det ganska nya däcket Nokian Hakkapeliitta 9 ut som bäst i test och ersätter Nokian Hakkapeliitta 8 som tidigare varit en trogen toppkandidat. På andra plats återfinns Goodyear Ultragrip Ice Arctic och på tredjeplats Michelin X-Ice North 3. - Test av 18 vinterdäck – 2017 – Auto Motor Sport (nr. 22 2017)
Inför vintern 2018 så testade Auto Motor Sport 18 vinterdäck varav 8 stycken var dubbade varianter från olika däcktillverkare. Efter att däcken hade genomgått omfattande tester av erfarna förare så hamnade förstaplatsen hos Nokian Hakkapeliitta 9 med full pott på underlagen snö och is vilket är orsaken till att modellen utsågs till ”bäst i test”. På andra plats i testet hittar vi Continental IceContact 2 som också är ett riktigt bra dubbdäck. På tredjeplats finner vi sedan Bridgestone Noranza 001. - Test av 26 vinterdäck för nordiska förhållanden – 2017 – Aftonbladet
Inför hösten 2017 och vintern 2018 publicerade Aftonbladet sitt testresultat över 26 vinterdäck. Totalt testades 15 olika dubbdäck vilket är de vi kommer titta närmare på för denna sidan. Bästa dubbdäcket i testet blev Continental IceContact 2 med 8,8 i betyg. På andraplats i testet hittar vi det lite billigare dubbdäcket Hankook Winter I*Pike RS+ som får 8,7 med största nackdelen att det ger dubb-buller och att bromsningen är något sämre på torr asfalt. På tredjeplats hittar vi det mycket populära dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 9 med 8,4 i betyg. På fjärdeplats hittar vi Goodyear Ultragrip Ice Arctic som också är ett väldigt bra dubbdäck. Även Pirelli Ice Zero kommer in på 8,3 i betyg och delar således fjärdeplatsen. Alla dessa däcken fick 4 plus av Aftonbladet eller förutom Continental som fick fullpott och blev bäst i test. Resterande 10 dubbdäck i testet fick 3 plus eller sämre. Intressant att även se dyrare däck som t.ex. Falken Espia Ice kan hamna dåligt i testet och knep näst sämsta placeringen med sina ”Usla köregenskaper på alla väglag.”.