Bästa Friktionsdäcken (dubbfria)

Bästa Friktionsdäck

Bra vinterdäck är väsentligt för att kunna köra tryggt i vinterväglag. Vi har här sammanställt de friktionsdäck som presterat bäst i svenska tester.

Friktionsdäck är odubbade vinterdäck och ger generellt en bättre komfort än dubbade vinterdäck då dubbar bidrar till ökat buller. Dubbfria vinterdäck har generellt sett även något bättre väggrepp på asfalt även om skillnaderna är små.

Friktionsdäckens nackdel jämfört med dubbade vinterdäck är att de inte har samma grepp på is och snö. Dubbarna gör stor skillnad här och det är värt att ha i åtanke om du bor mer norrut och förväntas köra mer på snö samt is.

Här nedanför presenteras de friktionsdäck som är bäst för nordiska förhållanden och längre ner kan du läsa mer om vad du bör tänka på när du ska välja vinterdäck.

Continental ContiVikingContact 7 – Bäst i Test

Continental ContiVikingContact 7
  • Bäst i Test 2021
  • Bästa friktionsdäcket i Teknikens Värld 20/21
  • Bäst i Test av friktionsdäck av Vi Bilägare
  • Andra bra topplaceringar i tester
  • Mycket väggrepp på så väl is som snö
  • Mycket bra grepp även på våt asfalt

Priser för Continental ContiVikingContact 7

1 259 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 736 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

När vi sammanställde de bästa friktionsdäcken för 2021 så är det inte konstigt att det var just Continental ContiVikingContact 7 som kom ut som segrare med bäst resultat.

Den tidigare modellen (6:an) blev testvinnare i flera test av dubbfria vinterdäck och tillverkarna av däck brukar vanligtvis fortsätta i samma spår med uppföljarna.

Två år i rad har Continental ContiVikingContact 7 utsetts till bäst i test när Teknikens Värld samt ViBilägare testat vinterdäck.

Även i Aftonbladets test av vinterdäck blev det ena året bäst bland friktionsdäcken och tog hem andraplatsen året efter.

Continental ContiVikingContact 7 är ett friktionsdäck som presterar bra på is och snö med bra köregenskaper. Det presterar inte som de bästa dubbdäcken på is men ligger i topp bland alla vinterdäck på snö.

Även på våt asfalt så presterar däcket bra och däcket presterar egentligen sämst på torr asfalt precis som många andra bra vinterdäck.

Överlag ser det ut som Continental ContiVikingContact 7 är ett riktigt bra däck och förmodligen ett av de säkraste vinterdäcken du kan välja om du inte önskar dubbdäck. Där däcket flera gånger kommit ut som bäst i test bland friktionsdäcken är det rimligt att även vi ger den utmärkelsen efter vår granskning.

Nokian Hakkapeliitta R3 – Mycket bra val

Nokian Hakkapeliitta R3
  • Bra Produkt 2021
  • Friktionsdäck i absolut toppklass
  • Utsågs till bäst i test när Aftonbladet testade
  • Andraplats i testet hos ViBilägare två år i rad
  • Bra bromsegenskaper på snö och is
  • Förvånansvärt bra grepp på torr och våt asfalt

Priser för Nokian Hakkapeliitta R3

1 221 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 339 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 584 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Om något däck ska mäta sig med Continental ContiVikingContact 7 så är det Nokian Hakkapeliitta R3.

Dess två däck har de senaste åren legat väldigt nära varandra i tester och där den ena tar en andraplats tar den andra en förstaplats.

Nokian Hakkapeliitta R3 placerade sig bäst i test av friktionsdäcken i Aftonbladets test av vinterdäck inför vintern 2020/2021. I testet året tidigare placerade sig däcket på andraplats vilket tyder på att det är väldigt jämt i prestanda i toppen även om däcken kan skilja sig på olika underlag.

I både Teknikens Värld och ViBilägares test av friktionsdäck så plockade Nokian Hakkapeliitta R3 hem andraplatsen under såväl 2019 som 2020.

Däcket utmärker sig genom att fungera bra på is för att vara ett friktionsdäck med goda bromsegenskaper och riktigt bra köregenskaper. Även på snö presterar däcket väldigt bra och bibehåller de goda köregenskaperna.

Däcket har även visat sig prestera relativt bra på torr och våt asfalt. Normalt sett anses det vara motsägelsefullt för däck som är bra på is och snö. Här visar Nokian att de är världsledande på att tillverka bra vinterdäck.

Det är ingen tvekan om att Nokian Hakkapeliitta R3 är ett riktigt bra vinterdäck och skulle mycket väl kunna vara det bästa friktionsdäcket att välja.

Goodyear UltraGrip Ice 2 – Bra vinterdäck

Goodyear UltraGrip Ice 2
  • Testvinnare när Teknikens Värld testade
  • Tredjeplats i testet hos Vi Bilägare
  • 3:e plats i testet hos Aftonbladet
  • Mycket tyst och lättrullat däck
  • Bra våtgrepp för vinterdäck
  • Toppklass i bromssträcka bland odubbade i snö

Priser för Goodyear UltraGrip Ice 2

1 018 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 159 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 187 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 243 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Ett annat säkert kort att satsa på är Goodyear UltraGrip Ice 2 som också är ett riktigt bra vinterdäck med fina egenskaper. Goodyear är också en av de premiummärkena av bildäck som man kan välja mellan och de har under många år haft flera modeller som placerat sig i toppen.

Goodyear UltraGrip Ice 2 har varit med i några år och har t.ex. presterat bäst i Teknikens Värld test av friktionsdäck för en handfull år sedan. Även i de senaste testerna från de välrenommerade tidningarna så kammar däcket hem flera tredjeplatser.

Detta dubbfria vinterdäck dök först upp i tester under 2014 och har sedan dess blivit testvinnare 3 gånger och hamnat i topp-3 totalt mer än 15 gånger.

Testerna visar att detta är ett mycket tyst och lättrullat vinterdäck med väl balanserade egenskaper. Det är också ett vinterdäck med bra grepp på vått underlag och bättre än många andra vinterdäck på denna punkt. Även i is och snö har det bra grepp och en bromsförmåga i toppklass.

Däckmärkningen skvallrar om den låga bullernivån på 65 dB, C-märkning i rullmotstånd och E i våtgrepp. Allt tyder på att Goodyear UltraGrip Ice 2 står sig som ett bra friktionsdäck även under 2021.

  • Klassiskt bra friktionsdäck
  • Bra placeringar i flera oberoende tester
  • Tyst och lättrullat däck
  • Bra grepp på torr samt våt asfalt
  • Presterar även bra i is och snö

Michelin X-Ice Snow – Bra val

Michelin X-Ice Snow
  • Bra Produkt 2021
  • Tredjeplats av friktionsdäcken i Aftonbladets test
  • Presterat bra i flera tester
  • Väldigt bra grepp på snö och is

Priser för Michelin X-Ice Snow

1 232 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 353 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 399 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Michelin X-Ice Snow är ett däck som presterat bra i tester och kammade hem tredjeplatsen i Aftonbladets test inför vintern 2020/2021.

I andra djupgående tester av friktionsdäck så har den placerat sig något sämre och inte riktigt kommit in bland de tre främsta däcken.

Däcket har väldigt bra grepp på is och bland det bästa bland de dubbfria vinterdäcken. Även i snö presterar Michelin X-Ice Snow bra och ger föraren en trygghet i att framföra fordonet.

Största problemet med Michelin X-Ice Snow tycks vara grepp på asfalt där det presterar sämre än de bästa friktionsdäcken.

Även om svagheterna på asfalt petar bort det från topplaceringar i vissa tester så är Michelin X-Ice Snow inget dåligt däck att ha på vinterhjulen, speciellt inte om du bor lite högre upp i landet med fler is- och snötäckta dagar.

Pirelli Winter Ice Zero FR – Bra val

Pirelli Winter Ice Zero FR
  • Bra Produkt 2021
  • Tredjeplats i testet hos ViBilägare
  • Bra resultat i Teknikens Världs test
  • Bra grepp i rätt hastigheter för snö/is
  • God kör- och bromsförmåga på asfalt

Priser för Pirelli Winter Ice Zero FR

1 165 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 220 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 299 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Pirelli Winter Ice Zero FR är ett annat väldigt bra friktionsdäck för vinterhjulen, speciellt för dig som ofta kommer utsättas för isigt eller snöigt vägunderlag.

När Teknikens Värld och ViBilägare testade dubbfria vinterdäck inför vintern 2020/2021 så hamnade däcket på delad tredjeplats. Även tidigare år har det presterat i topp bland andra tester.

En styrka i Pirelli Winter Ice Zero FR är greppet på så väl is som snö som beskrivs som bra. Det anmärks dock på att det plötsligt försvinner i högre hastigheter och kan således ge en viss otrygg känsla för de som testade däcket.

Däcket presterar dock relativt bra på torr asfalt men har precis som andra vinterdäck svårare med våt asfalt. Överlag är Pirelli Winter Ice Zero FR inget dumt vinterdäck alls och bättre än de flesta friktionsdäck du kan på dina hjul.

Så väljer du rätt vinterdäck till bilen

Att välja rätt vinterdäck är inte alltid det lättaste. Marknaden kryllar av olika varianter och det kan vara svårt att veta vilken typ som passar dig och din bil bäst.

Idag finns det tre olika typer av vinterdäck:

  • Dubbade vinterdäck för nordiska väglag
  • Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) för nordiska väglag
  • Dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden

Vi kommer härnäst gå djupare in på de olika däcktyperna och presentera information som förhoppningsvis kommer bringa lite klarhet i dina bryderier.

Då denna sammanställning riktar sig till konsumenter i Sverige kommer vi uteslutande behandla vinterdäck som är avsedda för nordiska underlag.

Förutom att presentera lite allmän information om friktionsdäck kommer dessa jämföras med dubbade varianter så att skillnaderna blir än mer klara.

Därför är det viktigt att välja rätt vinterdäck

Innan vi går djupare in på vår jämförelse mellan olika däcktyper känner vi att det är passande att förklara varför det är så viktigt att lägga pengar på bra vinterdäck.

I statistik från Transportstyrelsen syns en tydlig trend i att allt färre omkommer i vägtrafiken. Detta är både ett resultat av trafikverkets arbete kring en bättre trafikmiljö men också en effekt av att våra fordon blir säkrare.

Att vara bilist på vintern kan vara lite knepigt. Även om väglaget kan se okej ut kan underkylt regn orsaka blixthalka och ge förödande konsekvenser.

Dessvärre går det inte att vaccinera sig mot ishalka men med rätt däckkunskap kan du skapa bästa möjliga förutsättningar för en säker körning.

Anpassa däcktyp efter omgivning

Sverige har regionala klimatskillnader vilket i allra högsta grad smittar av sig på väglaget. Under vinterhalvåret är det stor skillnad på om du kör bil i Skåne eller i Norrbotten.

Det första du behöver göra är alltså att fundera kring vilket geografiskt område du kommer köra mest i. Svaret på denna fråga är grunden till vilken däcktyp och modell som är bäst lämpad för dig.

I en studie från 2019 när Trafikverket tittade på valet av däck hos bilister fann man att nästan alla i norra delarna av Sverige kör med dubbdäck medan mindre än hälften gör det i de södra delarna. Behovet av maximalt grepp i snö och is minskar när man oftast stöter på regn och torr asfalt.

Att ta hänsyn till geografiska skillnader är även viktigt ur ett rent rättsligt perspektiv. På senare år har vissa svenska storstäder valt att förbjuda användandet av dubbdäck på vissa gator. Detta rör i huvudsak städerna Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö.

Förbudet har inrättats då forskning visat att dubbdäck släpper ut farliga partiklar som både sliter på asfalten och skadar människors hälsa. Om du vill vara på den säkra sidan är det alltså bäst att välja friktionsdäck om du ämnar köra mycket i storstäderna.

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Den mest avgörande frågan du måste ställa dig är om du ska välja dubbdäck eller friktionsdäck.

Den enskilt största fördelen med dubbdäck är att de är klart mycket bättre på is. Detta då dobbarna pressas ner i isen vilket blir extra fördelaktigt under kraftiga inbromsningar och häftiga rattrörelser.

När det kommer till körning på barmark och snö är dock dubbfria vinterdäck minst lika bra om inte bättre. Det är även ett faktum att friktionsdäck haft en kvalitetsmässig progression under de senaste åren. Både bromssträcka och styrförmåga har förbättrats och många friktionsdäck håller numera en mycket hög standard på tuffa underlag.

På pluskontot för friktionsdäck finns också en markant lägre ljudnivå. Dubbdäckens olika beståndsdelar banar väg för höga bullernivåer oavsett kvalitén på däcken. Du måste gå upp en hel del i pris om du ska hitta ett dubbdäck som väsnas lika lite som ett friktionsdäck.

Fördelarna med friktionsdäck gör sig även påminda om du möter väglag där slask och vattenplaning är möjliga eller vanliga faktorer. Även om skillnaderna inte är jättestora ger friktionsdäcken dig bättre förutsättningar att bibehålla kontroll på bilen.

Avslutningsvis är det viktigt att betona att ett friktionsdäck inte är lämpat för iskörning oavsett hur välutvecklat däcket än är. Ämnar du köra mycket i områden där isande underlag är vanligt förekommande bör du bortse ifrån denna artikel och istället klicka in på vår sammanställning av de bästa dubbdäcken.

Det är också värt att belysa att även om det är ett vinterdäck så kan det vara riktigt dåligt i nordiska förhållanden. Vinterdäck avsedda för central europeiska väglag är godkända i Sverige men ger kraftigt försämrade egenskaper och gör sig bäst i plusgrader.

Inom varje kategori av däck finns det ett spektrum av kvalitet. Det finns dåliga dubbdäck som är sämre på is än de bästa dubbfria friktionsdäcken även om antalet är väldigt få. Jämför man istället med varierat nordiskt vinterväglag så är det betydligt fler dubbdäck som presterar sämre än de absolut bästa friktionsdäcken.

Däremot är skillnaderna störst på is och snö där dubbdäck presterar bäst vilket gör att från ett säkerhetsperspektiv så är de bästa dubbdäcken överlag också de bästa – det går inte att komma ifrån.

Säkerhet

I jämförelsen mellan olika friktionsdäck är det allra viktigast att fokusera på deras säkerhetsnivå. Säkerhet kan ta uttryck i olika faktorer men det råder ingen tvekan om att bromsförmåga och väggrepp är de enskilt största.

Om du är boende i Sverige bör du välja friktionsdäck av den nordiska typen. Skillnaderna mellan nordiska och mellaneuropeiska friktionsdäck syns tydligast om man kikar på gummiblandningen.

De nordiska friktionsdäcken har mjukare gummi samtidigt som sajpningarna är fler till antalet. Detta ger utlopp för ett mer flexibelt däck som kan greppa mer av vägbanan. Ett bättre grepp är fördelaktigt i det sydsvenska klimatet där vädret snabbt kan svänga mellan snö, slask, regn och sol. Nordiska friktionsdäck är bäst i kallast möjliga temperatur utan att det för den delen blir isbildningar på vägen.

Det är inte helt lätt att med blotta ögat avgöra om ett visst friktionsdäck har en hög säkerhetsgrad eller ej. Det du kan göra när du jämför olika friktionsdäck är att titta närmare på sajpningstyperna i mönstret. Detta säger i sin tur mycket om både bromsförmåga och väggrepp.

Sajpningar är sicksack-formade mönster som återfinns på alla friktionsdäck. Det är sajpningarnas kanter som ger grepp på underlaget. Generellt sett kan man säga att ju mer sajpningar – desto bättre grepp.

När det kommer till sajpningar måste du göra en avvärjning när det kommer till fart kontra stabilitet. För mycket sajpningar försämrar farten medan för lite sajpningar försämrar greppet. Vad du värdesätter är helt upp till dig! Eller så kan du utgå från testresultaten och välja de dubbfria modeller som presterar bäst där

Vidare har du även stor nytta av att titta närmare på däckets slitbanekant. Standard för nordiska friktionsdäck är att ha en vassare kant i änden av slitbanan medan de europeiska varianterna är mer rundade. Rundare kanter ger större stabilitet vid höga hastigheter medan vassare kanter ger bättre grepp på snö och regniga underlag.

Även om alla nordiska friktionsdäck har vassa kanter finns det olika grader av vasshet. Om du prioriterar stabilitet i höga hastigheter kan du ha nytta av att välja ett friktionsdäck som inte är fullt så vasst.

Ljudnivå & komfort

Att ge sig ut på vägarna ska inte vara förenat med höga bullernivåer och dålig komfort.

Dubbfria vinterdäck är till sin natur bra mycket bättre än dubbdäck när det kommer till både ljudnivå och komfort. Denna skillnaden gör sig främst påmind när du kör på vanliga asfaltsvägar på regnigt, slaskigt eller torrt väglag.  Om du å andra sidan kör på en snötäckt vägbana är skillnaderna inte så stora då dobbarna ”försvinner” ner i snön.

Om vi enbart fokuserar på friktionsdäck syns en klar skillnad mellan däck i premium – respektive budgetklassen. Dyrare och mer välutvecklade däck ger generellt sett en högre grad av komfort då både ljudnivån och vibrationerna är lägre.

Även om det kan kännas som en petitess kommer ljudsnåla och komfortabla däck göra din vardag mycket bekvämare. Majoriteten av oss svenskar spenderar mycket tid ute på vägarna och ett gäng komfortabla däck är därmed guld värt. Att gång på gång utsättas för ett enerverande buller kan dra ner körglädjen markant.

När du jämför bullernivåerna mellan olika modeller ska du kika efter däckets EU-märkning. På denna återfinns en decibelskala som talar om vilken ljudnivå däcket ger upphov till.

EU-märkningen är dock lite lurig då decibelskalan är logaritmisk. Du måste tänka på att för varje 3 steg på skalan dubblas effekten på ljudet. Skillnaden mellan 74 dB och 80 dB är därmed väldigt stor.

Inkörning & hållbarhet

Oavsett om du köper dubbfria eller dubbade vinterdäck är det viktigt att tänka på att nya däck alltid bör köras in de första 50–100 milen. Detta är extremt viktigt för att däcket ska sätta sig ordentligt på själva fälgen.

Under inkörningstiden bör du undvika kraftiga inbromsningar och höga hastigheter. Olika modeller anpassar sig olika snabbt men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan och köra försiktigt några extra mil om man kan.

Om du behandlar dina däck rätt från början banar du väg för en bättre hållbarhet. Det är dock omöjligt att säga exakt hur länge en viss däckmodell håller. Även om det finns många kvalitativa däck av bra material beror mycket på din körstil och hur du tar dig fram i trafiken.

Det finns få tester som behandlar hur ett däck verkligen står sig över tid. Därmed blir det svårt att veta om ett däck kommer bli utslitet efter 100 mil eller det dubbla.

Förutom att köra mer skonsamt kan en välgenomtänkt förvaring påverka hur pass bra dina däck står sig över tid. Hur du bäst förvarar dina däck kan skilja sig mellan olika modeller. Hör därför med en auktoriserad verkstad eller din återförsäljare hur du förvarar dina däck på bästa sätt.

Pris

Däcken är en av de viktigaste säkerhetsutrustningar som din bil har och det är därmed extremt viktigt att du inte snålar med kvalitén.

Precis som med andra produkter finns det dubbfria vinterdäck i alla olika prisklasser. Det alla olika sorters däck har gemensamt är att det generellt sett finns en stark korrelation mellan pris och kvalité. De dyrare modellerna är oftast bra mycket säkrare än däck i den lägre prisklassen.

Med detta sagt är det fullt förståeligt om du varken har ekonomi eller lust att lägga pengar på de dyraste friktionsdäcken. Tyvärr innebär detta att du inte kommer komma upp i samma höga säkerhetsläge.

Det du kan göra är att läsa på ordentligt och ta hjälp av experter på området. När du känner att du har tillräckligt med kunskap för att lägga upp en budget så gör detta omgående.

De flesta friktionsdäcken i vår sammanställning florerar i ett prisspann mellan 1000 – 2000 kronor. Att gå under tusenlappen är i regel inget som vi rekommenderar.

Det är även viktigt att komma ihåg att dessa priser avser 1 däck. Det säger sig själv att du behöver 4 vilket gör att du förmodligen minst behöver lägga 4000 kronor.

För att denna kostnad ska kännas mer överkomlig kan du alltid väga in faktumet att du investerar i både din egen och dina medpassagerares säkerhet.

Vanliga frågor om vinterdäck

  1. Vad är friktionsdäck?
  2. Vad säger lagen om vinterdäck?
  3. Vilket mönsterdjup måste ja ha på vinterdäck?
  4. Vad menas med nordiska vinterdäck?
  5. Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?
  6. Hur väljer jag rätt däckdimensioner?
  7. Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?
  8. Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Vad är friktionsdäck?

Friktionsdäck är namnet på vanliga dubbfria vinterdäck, eller ”vanliga vinterdäck” som även vissa kallar dem.

De däck som räknas som friktionsdäck är dock väldigt många. Det finns t.ex. friktionsdäck som räknas som vinterdäck men avsedda för Centraleuropa. Dessa säljs även i Sverige och brukar vara alternativ för de som vill köra med samma däck året runt. Detta är dock däck som inte har optimala köregenskaper på sommaren och som i svensk vinterväglag presterar väldigt dåligt.

Friktionsdäck avsedda för det nordiska klimatet är de vinterdäck du vill ha i Sverige om du inte kör med dubbade däck. Bra friktionsdäck anpassade för nordiskt klimat är däck som hanterar både snö och is bra och där bilen inte står och spinner så fort vinterväglaget landat. Alla däck som som vi utsett på denna sida är de bästa vinterdäcken avsedda för just nordiskt klimat.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Lagen om vinterdäck säger när du ska använda vinterdäck. Det är också en lag som specificerar när du får kör med dubbdäck.

Vinterdäck ska användas på bilen från 1 december till 31 mars om det råder eller är risk för vinterväglag. Detta är däck märkta med M+S eller liknande som står för Mud & Snow.

Dubbdäck får lov att användas på bilen från 1 oktober till 15 april oavsett väglag. I annat fall får dubbdäck endast användas om det är befaras vinterväglag.

Vilket mönsterdjup måste man ha på vinterdäck?

Mönsterdjupet för vinterdäck får inte understiga 3 mm. Det är rekommenderat att byta dina vinterdäck när du märker att mönstret passerat 5 mm.

Mönsterdjupet för vinterdäck skiljer sig mot sommardäck där kravet endast är 1,6 mm. Men även där rekommenderas byte innan du når gränsen då däckets egenskaper är mycket försämrat mot vad ett nytt däck med bra mönster har.

Vad menas med nordiska vinterdäck?

Nordiska vinterdäck är friktionsdäck anpassade för vårt klimat i norden.

Till skillnad från stora delar av övriga Europa så har vi betydligt kallare klimat i norden och detta kräver dels en mjukare gummiblandning som fungerar bättre när det är kallt. Det ställer också större krav på däckets förmåga att hantera snö och is vilket inte krävs på samma sätt i Centraleuropa.

Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?

Om man måste svara ja eller nej så blir svaret – Ja!

Dubbdäck har bäst förmåga i att få grepp när underlaget är is. Samma sak gäller även bromssträckan där det i Aftonbladets test skiljer över 10 meter i längre bromssträcka för det bästa odubbade vinterdäcket jämfört med det bästa dubbade.

När det kommer till direkta köregenskaper på is placerar sig de bästa friktionsdäcken väldigt bra och många dubbdäck placerar sig sämre. Men det går heller inte att bortse från att det bästa resultatet uppnås med dubbade däck.

På snö skiljer det sig inte mycket mellan däcken oavsett om man tittar på bromssträcka, acceleration, varvtider eller köregenskaper.

Ett stort problem med dubbdäck är att de sliter på asfalten vilket inte bara är en kostnadsfråga i form av vägreparationer utan även en viktig hälsoaspekt då de frigör mer farliga ämnen. Just det sistnämnda är en av anledningar till att dubbdäck är förbjudet i vissa delar av centrala Stockholm.

När det kommer till komfortnivå och hur mycket ljud däcken gör ifrån sig är de odubbade däcken mycket bättre. Det sämsta odubbade däcket i Aftonbladets test var budgetmärket Nankang som hade en ljudnivå på 65,2 dB. Alla andra odubbade däck var tystare än detta. Om man jämfört detta med det bästa dubbade däcket i ljudmätningen så hade det 69,9 dB. Skillnaden här är enorm eftersom en ökning av 3 decibel innebär dubbelt så högt ljud.

I vissa fall ger dubbade däck 4 gånger så hög bullernivå som odubbade däck och det kan vara olidligt störande att lyssna på. Så pass illa att man faktiskt kan argumentera att ljudnivån börjar bli ett säkerhetsproblem då det påverkar föraren vid längre körningar.

Avslutningsvis är rullmotståndet sämre med dubbade vinterdäck vilket ger en ökade förbrukning av bränsle.

Hur väljer jag rätt däckdimensioner?

Däckmärkning Betydelse
Denna däckmärkning indikerar att däcket är 245 mm i bredd, 40 mm i profil och avsett att passa en 18″ Fälg (R18).

Att välja rätt däckdimensioner är inte alltid så lätt, speciellt inte om man inte har några gamla däck att titta på.

Det första som har betydelse i valet av däck är vilken fälg de ska sitta på. Det krävs alltså att däcket är gjort för en viss fälgstorlek.

Det andra är däckets profil (hur brett det är) och för tredje hur hög profil däcket har. Profilen är höjden på däcket från fälgen ut till och med mönstret.

De sista siffrorna följt av en bokstav på däcket avser belastningsindex och hastighetsindex. Din bil är avsedd för ett visst värde här och du behöver bara se till så däcken klarar minst det eller mer.

Det är inte ovanligt att man kan ha mindre fälgar till vinterdäcken men då kompenseras detta med högre profil så att omkretsen kring hjulet är rätt. En felaktig omkrets på hjulet gör att hastighetsmätaren i bilen kan skilja sig för mycket. Följs därför alltid de mått avsedda för din bil.

Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?

Det kan det absolut vara men det betyder inte att du automatiskt kommer vara med i någon olycka. Däremot ökar sannolikheten för att så blir fallet.

I Aftonbladets test av odubbade vinterdäck inför vintern 2018 så placerade sig Nankang Ice Activa Ice-1 sist av alla däck. Detta är ett ganska billigt däck och under det som är bra med däcket skrevs ”Ingenting! Inte ens priset kan motivera ett köp”.

Däck till bilen är en säkerhetsrisk oavsett om man köper vinterdäck eller sommardäck. På sommardäcken skiljer det mycket i bromssträcka vid vått och vattenplaning. På vintern är det grepp och bromssträcka vid snö och is som ofta blir avgörande.

Det går heller inte att jämföra EU:s däckmärkning för att hitta bra däck eftersom de endast har med bromsegenskaper vid vått underlag, något de flesta vinterdäck är dåliga på. Däremot är de aldrig så dåliga som ett fel däck i snö eller is innebär.

Det enda rådet vi kan ge vid val av friktionsdäck som vinterdäck är att låt det kosta några hundringar extra per däck så att du får en uppsättning som är riktigt bra.

Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Köpa vinterdäck online är något vi rekommenderar för att du får ner priset en hel del mot många lokala däckfirmor.

När du köper däck online kan du beställa dem så att de skickas direkt till en verkstad nära dig och du får upp flera alternativ baserat på ditt postnummer. När däcket sedan anlänt till däckfirman kan du boka en tid för att få nya däck monterade på din bil.

Du kan även beställa färdiga hjul med fälg + däck. Det är inte ovanligt att man kan spara tusen kronor eller mer på att beställa däcken online.

Så valde vi ut de bästa friktionsdäcken

Vinterdäck är någon som intresserar väldigt många svenskar och nästan alla bilägare vill ha bra däck på sin bil och ser det som samma självklarhet som att ha bältet på sig när man kör bil. Detta gör även att flera tidningar testar vinterdäck årligen för att se vilka som är bäst inför säsongen.

Det vi märkt när vi tittat på testerna är att många däck tar topplaceringar under många år innan de ersätts av en ny, lite bättre version av samma däck. Det finns undantag men generellt kan man säga att det finns tydliga mönster i vilka nordiska friktionsdäck som återkommer som bäst i test.

Vi har dock valt att lägga störst vikt på de senaste testerna. Vi gör detta för att vi inte ska missa om en tidning förbättrat hur de utför sina test på och på så sätt kommer fram till bättre vinnare. Samtidigt som en förstaplats såklart väger tungt inser vi också att vinterdäck som hamnar i toppen men snarlika poäng kan möjligtvis vara lika bra i praktiken.

Friktionsdäck som tar bra placeringar i återkommande test är trygga rekommendationer och det är baserat på det som kunnat lyfta fram de bästa friktionsdäcken. När fler tester för 2018 släpps och inför vintersäsongen 2019 så kommer vi uppdatera denna sammanställning oavsett om resultatet har förändrats eller inte.

Källor & Test

En lista på de test, recensioner, omdömen och andra källor som vi använt oss av för att presentera de bästa friktionsdäcken (vinterdäck utan dubb).

  • Stort test av de bästa vinterdäcken – 2020 – Aftonbladet+
    Aftonbladet har testat både dubbade och odubbade vinterdäck med totalt 21 modeller varav 8 dubbdäck och 13 odubbade vanliga M/S friktionsdäck. Odubbade vinterdäck som är med i testet är t.ex. Nokian Hakkapeliitta R3, Continental ContiVikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Winter Ice Zero FR, Hankook Winter iCept iZ 2 W616, Sava Eskimo Ice, Linglong Winter Unicorn, Bridgestone Blizzak Ice, Nankang Ice Activa 2. Bäst i test presterade inte helt oväntat Continental ContiVikingContact 7.
  • Stort test av bästa vinterdäcken för norden – 2017 – Aftonbladet
    Robert Collin har tillsammans med Jukka Antila från Test World satt tänderna i hela 26 stycken vinterdäck utan dubb & med dubb inför vinter 2017 / 2018. Bäst i test av vinterdäcken utan dubb var Continental ContiVikingContact 6 med 8,1 i betyg. Det är ett däck som i testet greppar väldigt bra på både is och snö och där sladdarna är små samt lätta att kontrollera. Det ger också korta bromssträckor på snö i förhållande till de andra däcken. Sammanfattningsvis framhålls detta däck med utmärkta egenskaper som fungerar på alla väglag som is, snö och asfalt. På andra plats i testet av odubbade vinterdäck hittar vi Sava Eskimo Ice som ger ett stabilt körande på både vått och trott underlag. Endast en tiondel bakom andraplatsen hittar vi de populära vinterdäcket Goodyear Ultra Grip Ice 2 som har det bästa resultatet i form av broms och driv på isigt underlag. Däcket är lättkort och släpper inte greppet. Även Nokian Hakkapeliitta R2 har samma poäng.
  • Test av 7 dubbfria vinterdäck inför 2017/2018 – 2017 – Vi Bilägare
    Tidningen Vi Bilägare sätter sig in i hur 7 olika friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) presterar inför vintern 2017-2018. Testet utfördes på snö och is vid en testband i Finland under sista veckan i januari, alltså ett bra tag innan testet publicerades. Det är däremot bra testförhållande med kallt väder och ett bra sätt att kunna identifiera vilka vinterdäck som presterar bäst. I testet placerade sig Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6 i topp med 86 poäng i betyg. På så sätt har dem delad förstaplats med tredjeplatsen går till Goodyear UltraGrip Ice 2. Tre vinterdäck som är starka kandidater för att utse en modell som är bäst i test.
  • Test av 10 sportiga vinterdäck – 2017 – Auto Motor Sport
    Tidningen Auto Motor Sport sätter tänderna i 10 friktionsdäck inför vintersäsongen 2017 & 2018 av den ”sportiga sorten”. Detta är dock vinterdäck med en gummiblandning avsedda för mellaneuropeiska länder vilket gör att de inte är att rekommendera för stora delar av Sverige mer än möjligtvis de mest södra delarna. Vinnaren i testet var Continental WinterContact TS 850 följt av Dunlop Winter Sport 5.
  • Sex nordiska friktionsdäck testades – 2017 – Teknikens Värld
    Teknikens värld testar både dubbade och dubbfria vinterdäck inför hösten 2017 och vintern 2018. Här får vi dock se hur 6 dubbfria modeller avsedda för nordiska förhållanden presterar. Ett utmärkt sätt att få en uppfattning om vilket vinterdäck som är det bästa friktionsdäcket för 2018. Av de nordiska friktionsdäcken hamnar Goodyear UltraGrip Ice 2 i topp med 107 poäng och en modell som placerat sig bra historiskt med. På andra plats hittar vi Pirelli Ice Zero R med 104 poäng och Nokian Hakkapeliitta R2 kort efteråt med 103 poäng. Här har vi utan tvekan tre riktigt bra vinterdäck värda att omnämnas. Andra däck som ingick i testet var Michelin X-Ice 3, Gislaved SoftFrost 200 & Bridgestone Blizzak WS-80 vilket är bra tillverkare av däck.