Bästa Friktionsdäcken (dubbfria vinterdäck)

Bästa Friktionsdäck

När hösten kommer i full fart och vintern inte är långt borta upptäcker många att det är dags att köpa nya vinterdäck om de gamla inte håller måttet. Vi har sammanställt de bästa friktionsdäcken inför 2018 som är anpassade för nordiska förhållanden så att du kan välja det däck som passar dig bäst.

Dubbfria vinterdäck kallas normalt sätt för friktionsdäck men det är viktigt att de är anpassade för det nordiska klimatet och inte för centraleuropeiska som många billiga ”vinterdäck” är. Det är stor skillnad mellan dessa vinterdäck eftersom vi i norden förväntar oss betydligt mer snö och is här. Även lägre temperaturer kräver en annan gummibildning.

Dubbdäck är ett annat populärt alternativ i Sverige men även om de bjuder på bättre köregenskaper på is så bidrar dem till mer miljöförstöring, sämre komfort och är i många fall inte nödvändiga. Därför rekommenderas just bra friktionsdäck avsedda för nordiska förhållanden i första hand men det finns givetvis undantag här och många anser sig även vilja ha dubbdäck.

Bra vinterdäck är i alla fall väsentligt för att kunna köra säkert på vinterhalvåret och är en liten investering för att kunna transportera sig själv och andra på ett säkert sätt. Här nedanför hittar du de bästa dubbfria vinterdäcken för 2018.

Continental ContiVikingContact 6 – Bäst i test

Continental ContiVikingContact 6Continental ContiVikingContact 6 är ett av de bästa friktionsdäcken du kan sätta på din bil idag och klarar olika underlag väldigt bra. Vinterdäcket var det som blev bäst i testet när Aftonbladet under hösten 2017 testade friktionsdäck inför hösten och vintern 2018.

I Aftonbladets test presterade däcket bra på både is och snö. Bromsgreppet och sidogreppet ansågs vara så bra att det är bättre än många dubbdäck här och då får du även kombinera detta med en väldigt bra körkomfort som däcket ger. Även vid våta och torra underlag presterade däcket bra och sammanfattat fick det utmärkta egenskaper på alla underlag.

Även Vi Bilägare testade dubbfria vinterdäck och där placerade sig däcket på en delad första plats med Nokian Hakkapeliitta R2. Continental har länge varit en aktör att räkna med oavsett om man ska köpa sommardäck eller vinterdäck. De har vunnit ofantligt många tester och det är ingen slump att deras friktionsdäck ContiVikingContact 6 placerar sig riktigt bra.

Historiskt har ContiVikingContact 6 varit med sedan 2014/2015 och vunnit väldigt många däcktester. Att detta är ett av de bästa vinterdäcken att räkna med inför 2018/2019 är inte svårgissat.

Tittar vi på däckmärkningen ser vi att däcket har en bullernivå satt till 72 dB, rullmotståndet till C och F i våtgrepp.

  • Bäst i testet när Aftonbladet testade inför 2018
  • Delad första plats i testet hos Vi Bilägare
  • Bra grepp på is, snö och våt asfalt
  • Bra även vid tort underlag
  • Ett tyst och lättrullat däck

Prisjämförelse av däckstorleken 205/55R16 94T XL

Priser för Continental ContiVikingContact 6
  • Öppet köp i 14 dagar
1 371 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 464 krTill Butik

Nokian Hakkapeliitta R2 – Mycket bra val

Finska Nokian har länge vetat hur man gör riktigt bra vinterdäck för nordiska förhållanden. Nokian Hakkapeliitta är en av de mest sålda och bästa serierna av vinterdäck och deras R2 är ingen skillnad här. Inför vintern 2018/2019 kan du starkt räkna med att Nokian Hakkapeliitta R2 är ett av de bästa friktionsdäcken du kan hitta.

När Vi Bilägare testade friktionsdäck inför vintersäsongen 2017/2018 placerade sig däcket först. Det är ett däck som under 4-5 år tagit väldigt många topp 3-placeringar i tester som Vi Bilägare, Auto Motor Sport, Aftonbladet och Teknikens Värld vilket alla bidrar till att vaska fram de bästa bildäcken för svenskt och nordiskt klimat. I hela 6 olika tester över åren har däcket placerat sig först och visat på varför Nokian Hakkapeliitta R2 är ett riktigt bra vinterdäck.

Däcket är så pass bra att det är egentligen förtjänar en ”bäst i test” stämpel lika mycket som Continental ContiVikingContact 6. Sammanfattningsvis kan man säga att oavsett vilket av dessa däck du väljer kommer du ha utrustat din bil med de bästa friktionsdäcken.

En snabb titt på däckmärkningen skvallrar om en ljudnivå på 72 dB, en B-märkning på rullmotstånd och F på våtgrepp.

  • Delad testvinnare när Vi Bilägare testade
  • Tredjeplats när Teknikens Värld testade
  • Delad tredjeplats i Aftonbladets test
  • Bra grepp och kontroll på alla vinterväglag
  • Mycket lättrullat för lägre bensinförbrukning & miljöpåverkan
  • Tyst däck för bra komfort och ljudnivå

Prisjämförelse av däckstorleken 205/55R16 94R XL

Priser för Nokian Hakkapeliitta R2
  • Öppet köp i 14 dagar
1 150 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 356 krTill Butik

Goodyear UltraGrip Ice 2 – Testvinnare

Goodyear UltraGrip Ice 2Ett annat säkert kort att satsa på är Goodyear UltraGrip Ice 2 som också är ett riktigt bra vinterdäck med fina egenskaper. Goodyear är också en av de premiummärkena av bildäck som man kan välja mellan och de har under många år haft flera modeller som placerat sig i toppen.

Goodyear UltraGrip Ice 2 kammade hem förstaplatsen i Teknikens Värld och blev där utsedd till det friktionsdäck som är bäst i test. Inför vintern 2017-2018 så testade även Aftonbladet och Vi Bilägare vinterdäck där detta däck hamnade på 3:e plats i båda testen. Det är alltså ingen tvekan om att detta däck ett av de bästa friktionsdäcken 2018.

Detta dubbfria vinterdäck dök först upp i tester under 2014 och har sedan dess blivit testvinnare 3 gånger och hamnat i topp-3 totalt 12 gånger sedan dess. Testerna visar att detta är ett mycket tyst och lättrullat vinterdäck med väl balanserade egenskaper. Det är också ett vinterdäck med bra grepp på vått underlag och bättre än många andra vinterdäck här. Även i is och snö har det riktigt bra grepp och en bromsförmåga i absolut toppklass.

Däckmärkningen skvallrar om den låga bullernivån på 65 dB, C-märkning i rullmotstånd och E i våtgrepp.

  • Testvinnare när Teknikens Värld testade
  • Tredjeplats i testet hos Vi Bilägare
  • 3:e plats i testet hos Aftonbladet
  • Mycket tyst och lättrullat däck
  • Bra våtgrepp för vinterdäck
  • Toppklass i bromssträcka bland odubbade i snö

Prisjämförelse av däckstorleken 205/55R16 94T XL

Priser för Goodyear UltraGrip Ice 2
  • Öppet köp i 14 dagar
1 079 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 266 krTill Butik

Vanliga frågor om vinterdäck

  1. Vad är friktionsdäck?
  2. Vad säger lagen om vinterdäck?
  3. Vilket mönsterdjup måste ja ha på vinterdäck?
  4. Vad menas med nordiska vinterdäck?
  5. Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?
  6. Hur väljer jag rätt däckdimensioner?
  7. Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?
  8. Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Vad är friktionsdäck?

Friktionsdäck är namnet på vanliga dubbfria vinterdäck, eller ”vanliga vinterdäck” som även vissa kallar dem.

De däck som räknas som friktionsdäck är dock väldigt många. Det finns t.ex. friktionsdäck som räknas som vinterdäck men avsedda för Centraleuropa. Dessa säljs även i Sverige och brukar vara alternativ för de som vill köra med samma däck året runt. Detta är dock däck som inte har optimala köregenskaper på sommaren och som i svensk vinterväglag presterar väldigt dåligt.

Friktionsdäck avsedda för det nordiska klimatet är de vinterdäck du vill ha i Sverige om du inte kör med dubbade däck. Bra friktionsdäck anpassade för nordiskt klimat är däck som hanterar både snö och is bra och där bilen inte står och spinner så fort vinterväglaget landat. Alla däck som som vi utsett på denna sida är de bästa vinterdäcken avsedda för just nordiskt klimat.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Lagen om vinterdäck säger när du ska använda vinterdäck. Det är också en lag som specificerar när du får kör med dubbdäck.

Vinterdäck ska användas på bilen från 1 december till 31 mars om det råder eller är risk för vinterväglag. Detta är däck märkta med M+S eller liknande som står för Mud & Snow.

Dubbdäck får lov att användas på bilen från 1 oktober till 15 april oavsett väglag. I annat fall får dubbdäck endast användas om det är befaras vinterväglag.

Vilket mönsterdjup måste man ha på vinterdäck?

Mönsterdjupet för vinterdäck får inte understiga 3 mm. Det är rekommenderat att byta dina vinterdäck när du märker att mönstret passerat 5 mm.

Mönsterdjupet för vinterdäck skiljer sig mot sommardäck där kravet endast är 1,6 mm. Men även där rekommenderas byte innan du når gränsen då däckets egenskaper är mycket försämrat mot vad ett nytt däck med bra mönster har.

Vad menas med nordiska vinterdäck?

Nordiska vinterdäck är friktionsdäck anpassade för vårt klimat i norden.

Till skillnad från stora delar av övriga Europa så har vi betydligt kallare klimat i norden och detta kräver dels en mjukare gummiblandning som fungerar bättre när det är kallt. Det ställer också större krav på däckets förmåga att hantera snö och is vilket inte krävs på samma sätt i Centraleuropa.

Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?

Om man måste svara ja eller nej så blir svaret – Ja!

Dubbdäck har bäst förmåga i att få grepp när underlaget är is. Samma sak gäller även bromssträckan där det i Aftonbladets test skiljer över 10 meter i längre bromssträcka för det bästa odubbade vinterdäcket jämfört med det bästa dubbade.

När det kommer till direkta köregenskaper på is placerar sig de bästa friktionsdäcken väldigt bra och många dubbdäck placerar sig sämre. Men det går heller inte att bortse från att det bästa resultatet uppnås med dubbade däck.

På snö skiljer det sig inte mycket mellan däcken oavsett om man tittar på bromssträcka, acceleration, varvtider eller köregenskaper.

Ett stort problem med dubbdäck är att de sliter på asfalten vilket inte bara är en kostnadsfråga i form av vägreparationer utan även en viktig hälsoaspekt då de frigör mer farliga ämnen. Just det sistnämnda är en av anledningar till att dubbdäck är förbjudet i vissa delar av centrala Stockholm.

När det kommer till komfortnivå och hur mycket ljud däcken gör ifrån sig är de odubbade däcken mycket bättre. Det sämsta odubbade däcket i Aftonbladets test var budgetmärket Nankang som hade en ljudnivå på 65,2 dB. Alla andra odubbade däck var tystare än detta. Om man jämfört detta med det bästa dubbade däcket i ljudmätningen så hade det 69,9 dB. Skillnaden här är enorm eftersom en ökning av 3 decibel innebär dubbelt så högt ljud.

I vissa fall ger dubbade däck 4 gånger så hög bullernivå som odubbade däck och det kan vara olidligt störande att lyssna på. Så pass illa att man faktiskt kan argumentera att ljudnivån börjar bli ett säkerhetsproblem då det påverkar föraren vid längre körningar.

Avslutningsvis är rullmotståndet sämre med dubbade vinterdäck vilket ger en ökade förbrukning av bränsle.

Hur väljer jag rätt däckdimensioner?

Däckmärkning Betydelse
Denna däckmärkning indikerar att däcket är 245 mm i bredd, 40 mm i profil och avsett att passa en 18″ Fälg (R18).

Att välja rätt däckdimensioner är inte alltid så lätt, speciellt inte om man inte har några gamla däck att titta på.

Det första som har betydelse i valet av däck är vilken fälg de ska sitta på. Det krävs alltså att däcket är gjort för en viss fälgstorlek.

Det andra är däckets profil (hur brett det är) och för tredje hur hög profil däcket har. Profilen är alltså den sträck från fälgen ut till kanten på däcket om man tittar på däcket så att det bildar en cirkel.

De sista siffrorna följt av en bokstav på däcket avser belastningsindex och hastighetsindex. Din bil är avsedd för ett visst värde här och du behöver bara se till så däcken klarar minst det eller mer.

Det är inte ovanligt att man kan ha mindre fälgar till vinterdäcken men då kompenseras detta med högre profil så att omkretsen kring hjulet är rätt.

Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?

Det kan det absolut vara men det betyder inte att du automatiskt kommer vara med i någon olycka. Däremot ökar sannolikheten för att så blir fallet.

I Aftonbladets test av odubbade vinterdäck inför vintern 2018 så placerade sig Nankang Ice Activa Ice-1 sist av alla däck. Detta är ett ganska billigt däck och under det som är bra med däcket skrevs ”Ingenting! Inte ens priset kan motivera ett köp”.

Däck till bilen är en säkerhetsrisk oavsett om man köper vinterdäck eller sommardäck. På sommardäcken skiljer det mycket i bromssträcka vid vått och vattenplaning. På vintern är det grepp och bromssträcka vid snö och is som ofta blir avgörande.

Det går heller inte att jämföra EU:s däckmärkning för att hitta bra däck eftersom de endast har med bromsegenskaper vid vått underlag, något de flesta vinterdäck är dåliga på. Däremot är de aldrig så dåliga som ett fel däck i snö eller is innebär.

Det enda rådet vi kan ge vid val av friktionsdäck som vinterdäck är att låt det kosta några hundringar extra per däck så att du får en uppsättning som är riktigt bra.

Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Köpa vinterdäck online är något vi rekommenderar för att du får ner priset en hel del mot många lokala däckfirmor.

När du köper däck online kan du beställa dem så att de skickas direkt till en verkstad nära dig och du får upp flera alternativ baserat på ditt postnummer. När däcket sedan anlänt till däckfirman kan du boka en tid för att få nya däck monterade på din bil.

Du kan även beställa färdiga hjul med fälg + däck. Det är inte ovanligt att man kan spara tusen kronor eller mer på att beställa däcken online.

Så valde vi ut de bästa friktionsdäcken

Vinterdäck är någon som intresserar väldigt många svenskar och nästan alla bilägare vill ha bra däck på sin bil och ser det som samma självklarhet som att ha bältet på sig när man kör bil. Detta gör även att flera tidningar testar vinterdäck årligen för att se vilka som är bäst inför säsongen.

Det vi märkt när vi tittat på testerna är att många däck tar topplaceringar under många år innan de ersätts av en ny, lite bättre version av samma däck. Det finns undantag men generellt kan man säga att det finns tydliga mönster i vilka nordiska friktionsdäck som återkommer som bäst i test.

Vi har dock valt att lägga störst vikt på de senaste testerna. Vi gör detta för att vi inte ska missa om en tidning förbättrat hur de utför sina test på och på så sätt kommer fram till bättre vinnare. Samtidigt som en förstaplats såklart väger tungt inser vi också att vinterdäck som hamnar i toppen men snarlika poäng kan möjligtvis vara lika bra i praktiken.

Friktionsdäck som tar bra placeringar i återkommande test är trygga rekommendationer och det är baserat på det som kunnat lyfta fram de bästa friktionsdäcken. När fler tester för 2018 släpps och inför vintersäsongen 2019 så kommer vi uppdatera denna sammanställning oavsett om resultatet har förändrats eller inte.

Källor & Test

En lista på de test, recensioner, omdömen och andra källor som vi använt oss av för att presentera de bästa friktionsdäcken (vinterdäck utan dubb).

  • Stort test av bästa vinterdäcken för norden – 2017 – Aftonbladet
    Robert Collin har tillsammans med Jukka Antila från Test World satt tänderna i hela 26 stycken vinterdäck utan dubb & med dubb inför vinter 2017 / 2018. Bäst i test av vinterdäcken utan dubb var Continental ContiVikingContact 6 med 8,1 i betyg. Det är ett däck som i testet greppar väldigt bra på både is och snö och där sladdarna är små samt lätta att kontrollera. Det ger också korta bromssträckor på snö i förhållande till de andra däcken. Sammanfattningsvis framhålls detta däck med utmärkta egenskaper som fungerar på alla väglag som is, snö och asfalt. På andra plats i testet av odubbade vinterdäck hittar vi Sava Eskimo Ice som ger ett stabilt körande på både vått och trott underlag. Endast en tiondel bakom andraplatsen hittar vi de populära vinterdäcket Goodyear Ultra Grip Ice 2 som har det bästa resultatet i form av broms och driv på isigt underlag. Däcket är lättkort och släpper inte greppet. Även Nokian Hakkapeliitta R2 har samma poäng.
  • Test av 7 dubbfria vinterdäck inför 2017/2018 – 2017 – Vi Bilägare
    Tidningen Vi Bilägare sätter sig in i hur 7 olika friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) presterar inför vintern 2017-2018. Testet utfördes på snö och is vid en testband i Finland under sista veckan i januari, alltså ett bra tag innan testet publicerades. Det är däremot bra testförhållande med kallt väder och ett bra sätt att kunna identifiera vilka vinterdäck som presterar bäst. I testet placerade sig Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6 i topp med 86 poäng i betyg. På så sätt har dem delad förstaplats med tredjeplatsen går till Goodyear UltraGrip Ice 2. Tre vinterdäck som är starka kandidater för att utse en modell som är bäst i test.
  • Test av 10 sportiga vinterdäck – 2017 – Auto Motor Sport
    Tidningen Auto Motor Sport sätter tänderna i 10 friktionsdäck inför vintersäsongen 2017 & 2018 av den ”sportiga sorten”. Detta är dock vinterdäck med en gummiblandning avsedda för mellaneuropeiska länder vilket gör att de inte är att rekommendera för stora delar av Sverige mer än möjligtvis de mest södra delarna. Vinnaren i testet var Continental WinterContact TS 850 följt av Dunlop Winter Sport 5.
  • Sex nordiska friktionsdäck testades – 2017 – Teknikens Värld
    Teknikens värld testar både dubbade och dubbfria vinterdäck inför hösten 2017 och vintern 2018. Här får vi dock se hur 6 dubbfria modeller avsedda för nordiska förhållanden presterar. Ett utmärkt sätt att få en uppfattning om vilket vinterdäck som är det bästa friktionsdäcket för 2018. Av de nordiska friktionsdäcken hamnar Goodyear UltraGrip Ice 2 i topp med 107 poäng och en modell som placerat sig bra historiskt med. På andra plats hittar vi Pirelli Ice Zero R med 104 poäng och Nokian Hakkapeliitta R2 kort efteråt med 103 poäng. Här har vi utan tvekan tre riktigt bra vinterdäck värda att omnämnas. Andra däck som ingick i testet var Michelin X-Ice 3, Gislaved SoftFrost 200 & Bridgestone Blizzak WS-80 vilket är bra tillverkare av däck.