Bästa Friktionsdäck

Bästa Friktionsdäcken (dubbfria)

Friktionsdäck eller odubbade vinterdäck som de också kallas är vanliga vinterdäck som fungerar bäst i södra Sverige. Vi har tittat närmare på vilka som är bäst i test och vilka fördelar de har.

Dubbfria däck presterar generellt bättre på torr asfalt och har en högre komfortnivå jämfört dubbade vinterdäck som dock är bättre på snö och is där dubbarna gör skillnad. Detta är orsaken till att friktionsdäck ofta rekommenderas till bilister i södra delen av Sverige.

Genom att sammanställa data på vilka vinterdäck som presterat bäst i olika tester kan vi ge en bra bild över vilka dubbfria däck som är bäst inför säsongen 2022/2023. Här nedanför hittar du däcken som fått bäst testresultat i dessa test och vad som är däckens bästa egenskaper.

Continental ContiVikingContact 7 – Bäst i Test

Continental ContiVikingContact 7
  • Bäst i Test 2022
  • Bästa dubbfria i Aftonbladets test 2022
  • Bästa friktionsdäcket i Teknikens Värld 20/21
  • Bäst i Test av friktionsdäcken hos Vi Bilägare
  • Mycket väggrepp på is och snö
  • Bra komfort med låg ljudnivå
  • Lågt rullmotstånd minskar bränselförbrukning

Priser för Continental ContiVikingContact 7

1 515 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 551 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 669 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

När vi sammanställde de bästa friktionsdäcken för 2022 så är det inte konstigt att det var just Continental ContiVikingContact 7 som kom ut som segrare med bäst resultat. Det är framför allt på snö och is som däcket imponerar jämfört övriga dubbfria vinterdäck.

Den tidigare modellen (6:an) blev testvinnare i flera test av dubbfria vinterdäck och tillverkarna av däck brukar vanligtvis fortsätta i samma spår med uppföljarna.

Två år i rad har Continental ContiVikingContact 7 utsetts till bäst i test när Teknikens Värld samt Vi Bilägare testat vinterdäck.

Även i Aftonbladets test av vinterdäck har det presterat bra med två förstaplatser och en andraplats. I det senaste testet inför hösten 2022 blev det bäst i test av friktionsdäcken.

Continental ContiVikingContact 7 är ett friktionsdäck som presterar bra på is och snö med bra köregenskaper. Det presterar inte som de bästa dubbdäcken på is men ligger i topp bland alla vinterdäck på snö.

Även på våt asfalt så presterar däcket bra och däcket presterar egentligen sämst på torr asfalt precis som många andra bra vinterdäck.

Däcket ger även bra komfort med låg ljudnivå och lågt rullmotstånd vilket är mycket trevliga egenskaper som påverkar upplevelsen vid körning.

Överlag ser det ut som Continental ContiVikingContact 7 är ett riktigt bra däck för nordiska förhållanden. Det är förmodligen ett av de säkraste vinterdäcken du kan välja om du inte önskar dubbade vinterdäck.

Continental ContiVikingContact 7 är det odubbade vinterdäck som fått överlag bäst betyg i tester efter vår sammanställning. Det får vår utmärkelse som ”Bäst i Test 2022” och anses vara det bästa nya däck du kan köpa om du vill ha dubbfritt däck.

Nokian Hakkapeliitta R3 – Mycket bra friktionsdäck

Nokian Hakkapeliitta R3
  • Bra Produkt 2022
  • Friktionsdäck i absolut toppklass
  • Utsågs till bäst i test när Aftonbladet testade
  • Andraplats i testet hos ViBilägare två år i rad
  • Bra bromsegenskaper på snö och is
  • Bra grepp på torr och våt asfalt
  • Bra komfort och ljudnivå

Priser för Nokian Hakkapeliitta R3

1 773 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 972 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Om något däck ska mäta sig med Continental ContiVikingContact 7 så är det Nokian Hakkapeliitta R3 eller möjligtvis det nyare R5.

Dess två däck har de senaste åren legat väldigt nära varandra i tester och där den ena tar en andraplats tar den andra en förstaplats. Däremot verkar Hakkapeliitta prestera bättre på våt och torr asfalt jämfört VikingContact 7.

Nokian Hakkapeliitta R3 placerade sig bäst i test av friktionsdäcken i Aftonbladets test av vinterdäck inför vintern 2020/2021. I testet året tidigare placerade sig däcket på andraplats vilket tyder på att det är väldigt jämt i prestanda i toppen även om däcken kan skilja sig på olika underlag.

I både Teknikens Värld och ViBilägares test av dubbfria däck så plockade Nokian Hakkapeliitta R3 hem andraplatsen under såväl 2019 som 2020.

Däcket utmärker sig genom att fungera bra på is för att vara ett friktionsdäck med goda bromsegenskaper och riktigt bra köregenskaper. Även på snö presterar däcket väldigt bra och bibehåller de goda köregenskaperna.

Däcket har även visat sig prestera relativt bra på torr och våt asfalt. Normalt sett anses det vara motsägelsefullt för däck som är bra på is och snö. Här visar Nokian att de är världsledande på att tillverka bra vinterdäck.

Det är ingen tvekan om att Nokian Hakkapeliitta R3 är ett riktigt bra vinterdäck och skulle mycket väl kunna vara det bästa dubbfria vinterdäcket. Däckets låga ljudnivå ger en god komfort och däcket har även ett relativt lågt rullmotstånd vilket minskar bränsleförbrukningen.

Nokian har även lanserat Hakkapeliitta R5 som kammade hem tredjeplatsen i Aftonbladets test 2022. Däcket förväntas ha ungefär liknande egenskaper som R3 och ett mycket bra vinterdäck för nordiska förhållanden.

Michelin X-Ice Snow – Mycket bra odubbat vinterdäck

Michelin X-Ice Snow
  • Bra Produkt 2022
  • Andraplats i Aftonbladets test 2022
  • Tredjeplats hos Teknikens värld 2021
  • Väldigt bra grepp på snö och is
  • Bra ljudnivå för god komfort
  • Lågt rullmotstånd i tester

Priser för Michelin X-Ice Snow

1 568 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 646 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
2 036 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Michelin X-Ice Snow är ett däck som presterat bra i tester och kammade hem tredjeplatsen i Aftonbladets test inför vintern 2020/2021. Året efter fick det dock nöja sig med en fjärdeplats bland friktionsdäcken och i testet inför 2022/2023 så blev däcket näst bäst i testet.

I testerna lyfts ett bra grepp på snö och is fram medan nackdelarna ligger i lite sämre prestanda på våt och torr asfalt jämfört däcken som presterar bäst på det.

I andra djupgående tester av dubbfria däck så har den placerat sig något sämre och inte riktigt kommit in bland de tre främsta däcken förutom när Teknikens Värld testade friktionsdäck under 2021 där de knep just tredjeplatsen.

Däcket har väldigt bra grepp på is och bland det bästa bland de dubbfria vinterdäcken. Även i snö presterar Michelin X-Ice Snow bra och ger föraren en trygghet i att framföra fordonet.

Största problemet med Michelin X-Ice Snow tycks vara grepp på asfalt där det presterar sämre än de bästa friktionsdäcken på marknaden.

Rullmotståndet är väldigt bra och ligger bara snäppet efter Nokian och Continental i tester. Däcket har även låg ljudnivå vilket bidrar till god komfort när du kör fram på olika typer av vinterväglag.

Även om svagheterna på asfalt petar bort det från topplaceringar i vissa tester så är Michelin X-Ice Snow inget dåligt däck att ha på vinterhjulen, speciellt inte om du bor lite högre upp i landet med fler is- och snötäckta dagar.

De förbättrade testresultaten under 2021 och 2022 tyder på att Michelin förbättrat däcket sedan lanseringen. Det räknas idag till ett av de bättre dubbfria vinterdäcken du kan köpa. Däcket har även haft ett bra pris de senaste åren och kan mycket väl vara ett prisvärt val för dig som vill ha bra grepp på snö och annat vinterväglag.

Goodyear UltraGrip Ice 2 – Bra vinterdäck

Goodyear UltraGrip Ice 2
  • Bra Produkt 2022
  • Testvinnare när Teknikens Värld testade
  • Tredjeplats i testet hos Vi Bilägare
  • 3:e plats i testet hos Aftonbladet
  • Mycket tyst och lättrullat däck
  • Bra våtgrepp för vinterdäck
  • Toppklass i bromssträcka bland odubbade i snö

Priser för Goodyear UltraGrip Ice 2

1 320 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 398 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 486 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 797 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Ett annat säkert kort att satsa på är Goodyear UltraGrip Ice 2 som också är ett riktigt bra vinterdäck med fina egenskaper. Goodyear är också en av de premiummärkena av bildäck som man kan välja mellan och de har under många år haft flera modeller som placerat sig i toppen.

I de senaste årens tester så är de bästa placeringarna en fjärdeplats i Aftonbladets test 2022 och en andraplats året innan. Även i Teknikens Värld test av friktionsdäck under 2021 knep Goodyear andraplatsen med detta däck.

Goodyear UltraGrip Ice 2 har varit med i några år och har t.ex. presterat bäst i Teknikens Värld test av dubbfria däck för en handfull år sedan. Även om det är några år sedan det utsågs till bäst i test kammar vinterdäcket fortfarande hem bra testplaceringar.

Detta dubbfria vinterdäck dök först upp i tester under 2014 och har sedan dess blivit testvinnare 3 gånger och hamnat i topp-3 totalt mer än 15 gånger.

Testerna visar att detta är ett mycket tyst och lättrullat vinterdäck med välbalanserade egenskaper. Det är också ett vinterdäck med bra grepp på vått underlag och bättre än många andra vinterdäck på denna punkt. Även i is och snö har det bra grepp och en bromsförmåga i toppklass.

Däckmärkningen skvallrar om den låga bullernivån på 65 dB, C-märkning i rullmotstånd och E i våtgrepp. Allt tyder på att Goodyear UltraGrip Ice 2 står sig som ett bra friktionsdäck även under 2022.

Pirelli Winter Ice Zero FR – Bra val

Pirelli Winter Ice Zero FR
  • Bra Produkt 2022
  • Tredjeplats i testet hos ViBilägare
  • Bra resultat i Teknikens Världs test
  • Bra grepp i rätt hastigheter för snö/is
  • God kör- och bromsförmåga på asfalt

Priser för Pirelli Winter Ice Zero FR

1 298 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 396 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
1 475 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar

Produktbeskrivning

Pirelli Winter Ice Zero FR är ett annat väldigt bra friktionsdäck för vinterhjulen, speciellt för dig som ofta kommer utsättas för isigt eller snöigt vägunderlag.

När Teknikens Värld och ViBilägare testade dubbfria vinterdäck inför vintern 2020/2021 så hamnade däcket på delad tredjeplats. Även tidigare år har det presterat i topp bland andra tester.

En styrka i Pirelli Winter Ice Zero FR är greppet på så väl snö och is som beskrivs som bra. Det anmärks dock på att det plötsligt försvinner i högre hastigheter och kan således ge en viss otrygg känsla för de som testade däcket. Ett bra grepp på snö och is är dock väldigt viktigt om du vill köra odubbat vinterdäck i mellersta och norra delarna av landet.

Däcket presterar dock relativt bra på torr asfalt men har precis som andra vinterdäck svårare med våt asfalt. Överlag är Pirelli Winter Ice Zero FR inget dumt vinterdäck alls och bättre än de flesta friktionsdäck du kan på dina hjul.

Det är dock värt att notera att Pirelli Winter Ice Zero FR inte kammat hem något toppresultat i tester sedan 2020 som senast där den fick sina två tredjeplatser i de svenska testen.

Så väljer du rätt vinterdäck till bilen

Att välja rätt vinterdäck är inte alltid det lättaste. Marknaden kryllar av olika varianter och det kan vara svårt att veta vilken typ som passar dig och din bil bäst.

Idag finns det tre olika typer av vinterdäck:

  • Dubbade vinterdäck för nordiska väglag (bäst på is och snö)
  • Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) för nordiska väglag (bra på allt)
  • Dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden (bäst i vått och torrt)

Dubbade vinterdäck för nordiska förhållanden presterar bäst på is och är har även väldigt bra grepp på snö. De fungerar ofta okej även på torr och våt asfalt och är ett självklart val för många bilar i norra Sverige.

Dubbfria däck avsedda för nordiska väglag är väldigt bra på så väl torr som våt asfalt. Dessutom hanterar snö väldigt bra och flera av de bästa dubbfria modellerna kan även ge bra köregenskaper på is (även om dubbade vinterdäck är bättre). Dessa däck rekommenderas ofta till bilister i de södra delarna av landet.

Europeiska vinterdäck rekommenderas sällan till svenskar även om de som endast kör i de absolut sydligaste delarna av landet antagligen kan komma undan med det bra. Däremot bör man undvika isigt underlag.

Därför är det viktigt att välja rätt vinterdäck

Innan vi går djupare in på vår jämförelse mellan olika däcktyper känner vi att det är passande att förklara varför det är så viktigt att lägga pengar på bra vinterdäck.

I statistik från Transportstyrelsen syns en tydlig trend i att allt färre omkommer i vägtrafiken. Detta är både ett resultat av trafikverkets arbete kring en bättre trafikmiljö men också en effekt av att våra fordon blir säkrare.

Att vara bilist på vintern kan vara lite knepigt. Även om väglaget kan se okej ut kan underkylt regn orsaka blixthalka och ge förödande konsekvenser.

Dessvärre går det inte att vaccinera sig mot ishalka men med rätt däckkunskap kan du skapa bästa möjliga förutsättningar för en säker körning.

Dubbdäck är generellt sett mycket bättre vinterdäck på is och snö än ett vanligt friktionsdäck även om skillnaderna är klart mindre på just snö. På is dominerar dock dubbdäcket och varför de flesta som bor i norra delarna av Sverige kör med just dubbade vinterdäck. I de sydligaste delarna av Sverige är friktionsdäck mycket mer vanligt och på många sätt t.o.m. ett bättre val då de fungerar bättre på barmark och vått underlag.

Anpassa däcktyp efter omgivning

Vinterdäck i Sverige
I norra Sverige där mer snö och is förekommer är dubbdäck generellt sett bättre. I södra Sverige med mer barmark och vått underlag är friktionsdäck oftast det bästa däcket på vintern.

Sverige har regionala klimatskillnader vilket i allra högsta grad smittar av sig på väglaget. Under vinterhalvåret är det stor skillnad på om du kör bil i Skåne eller i Norrbotten.

Det första du behöver göra är alltså att fundera kring vilket geografiskt område du kommer köra mest i. Svaret på denna fråga är grunden till vilken däcktyp och modell som är bäst lämpad för dig.

I en studie från 2019 när Trafikverket tittade på valet av däck hos bilister fann man att nästan alla i norra delarna av Sverige kör med dubbdäck medan mindre än hälften gör det i de södra delarna. Behovet av maximalt grepp i snö och is minskar när man oftast stöter på regn och torr asfalt.

Att ta hänsyn till geografiska skillnader är även viktigt ur ett rent rättsligt perspektiv. På senare år har vissa svenska storstäder valt att förbjuda användandet av dubbdäck på vissa gator. Detta rör i huvudsak städerna Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö.

Förbudet har inrättats då forskning visat att dubbdäck släpper ut farliga partiklar som både sliter på asfalten och skadar människors hälsa. Om du vill vara på den säkra sidan är det alltså bäst att välja friktionsdäck om du ämnar köra mycket i storstäderna.

Om du väljer ett friktionsdäck som fick bäst i test så presterar det även bra på is och snö även om det inte når upp till dubbdäckens toppnivåer. Men dessa vinterdäck är riktigt bra val för dig som bor i södra Sverige men ändå vill ha ett pålitligt däck för resan till fjällen på sportlovet.

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Den mest avgörande frågan du måste ställa dig är om du ska välja dubbade vinterdäck eller dubbfria vinterdäck.

Den enskilt största fördelen med dubbade vinterdäck är att de ger klart mycket bättre grepp på is. Detta då dubbarna pressas ner i isen vilket blir extra fördelaktigt under kraftiga inbromsningar och häftiga rattrörelser.

När det kommer till körning på barmark och snö är dock dubbfria vinterdäck minst lika bra om inte bättre. Det är även ett faktum att dubbfria vinterdäck haft en kvalitetsmässig progression under de senaste åren. Både bromssträcka och styrförmåga har förbättrats och många friktionsdäck håller numera en mycket hög standard på tuffa underlag.

På pluskontot för friktionsdäck finns också en markant lägre ljudnivå som ger bättre komfort. Dubbdäckens olika beståndsdelar banar väg för höga bullernivåer oavsett kvalitén på däcken. Många vinterdäck med dubbar har en bullernivå som är fler gånger högre än odubbade vinterdäck.

Fördelarna med friktionsdäck gör sig även påminda om du möter väglag där slask och vattenplaning är möjliga eller vanliga faktorer. Även om skillnaderna inte är jättestora ger de dubbfria däcken dig bättre förutsättningar att bibehålla kontroll på bilen.

Avslutningsvis är det viktigt att betona att ett friktionsdäck inte är lämpat för iskörning oavsett hur välutvecklat däcket än är. Det är därför dubbade vinterdäck rekommenderas i norra Sverige och sitter på nästa varje bil. Resultatet på tester utförda på is är så pass tydliga.

Se upp för europeiska vinterdäck

Det är också värt att belysa att även om det är ett vinterdäck så kan det vara riktigt dåligt i nordiska förhållanden. Vinterdäck avsedda för central europeiska väglag är godkända i Sverige men ger kraftigt försämrade egenskaper och gör sig bäst i plusgrader.

Europeiska vinterdäck beskrivs ofta som året runt däck och presterar egentligen ganska dåligt på sommaren och på vintern. Om du köper något av de bästa kan de fungera bra i vått underlag så länge det är plusgrader men har nackdelar jämfört sommardäck och nordiska vinterdäck i alla andra scenarion.

Varje kategori av däck har stora kvalitetsskillnader

Inom varje kategori av däck finns det ett spektrum av kvalitet. Det finns dåliga dubbdäck som är sämre på is än de bästa dubbfria friktionsdäcken även om antalet är väldigt få. På samma sätt finns det riktigt dåliga dubbfria däck som är sämre dubbade vinterdäck.

När vi jämför vilka däck som är bäst för olika vinterväglag så jämför vi de bästa inom respektive kategori och vi jämför också nya däck. Gamla däck som har många år på nacken är mer opålitliga och svårare att jämföra.

Säkerhet

I jämförelsen mellan olika dubbfria vinterdäck är det allra viktigast att fokusera på deras säkerhetsnivå. Säkerhet kan ta uttryck i olika faktorer men det råder ingen tvekan om att bromsförmåga och väggrepp är de enskilt största.

Här är det intressant att dels titta på deras prestanda i snö och is men också på vått och tort underlag.

Välj däck för nordiska vägar

Om du är boende i Sverige bör du välja dubbfria däck av den nordiska typen. Skillnaderna mellan nordiska och mellaneuropeiska friktionsdäck syns tydligast om man kikar på gummiblandningen.

De nordiska friktionsdäcken har mjukare gummi samtidigt som sajpningarna är fler till antalet. Detta ger utlopp för ett mer flexibelt däck som kan greppa mer av vägbanan. Ett bättre grepp är fördelaktigt i det sydsvenska klimatet där vädret snabbt kan svänga mellan snö, slask, regn och sol. Nordiska däck är bäst i kallast möjliga temperatur utan att det för den delen blir isbildningar på vägen.

Sajpningstyperna avger greppet

Det är inte helt lätt att med blotta ögat avgöra om ett visst friktionsdäck har en hög säkerhetsgrad eller ej. Det du kan göra när du jämför olika dubbfria däck är att titta närmare på sajpningstyperna i mönstret. Detta säger i sin tur mycket om både bromsförmåga och väggrepp.

Sajpningar är sicksack-formade mönster som återfinns på alla dubbfria däck. Det är sajpningarnas kanter som ger grepp på underlaget. Generellt sett kan man säga att ju mer sajpningar – desto bättre grepp.

När det kommer till sajpningar måste du göra en avvärjning när det kommer till fart kontra stabilitet. För mycket sajpningar försämrar farten medan för lite sajpningar försämrar greppet. Vad du värdesätter är helt upp till dig! Eller så kan du utgå från testresultaten och välja de dubbfria däck som presterar bäst där.

De bästa dubbfria däcken har en god balans i däckets design och val av gummi för att prestera säkert med bra grepp på så väl is och snö som på våt och torr asfalt.

Slitbanekanten bidrar till grepp på snö

Vidare har du även stor nytta av att titta närmare på däckets slitbanekant. Standard för nordiska friktionsdäck är att ha en vassare kant i änden av slitbanan medan de europeiska varianterna är mer rundade. Rundare kanter ger större stabilitet vid höga hastigheter medan vassare kanter ger bättre grepp på snö och regniga underlag.

Även om alla nordiska friktionsdäck har vassa kanter finns det olika grader av vasshet men slutsatsen är att de är designade för att ge bra grepp på snö och is. Om du prioriterar stabilitet i höga hastigheter kan du ha nytta av att välja ett friktionsdäck som inte är fullt så vasst.

Ljudnivå & komfort

Att ge sig ut på vägarna ska inte vara förenat med höga bullernivåer och dålig komfort.

Dubbfria vinterdäck är till sin natur bra mycket bättre än dubbdäck när det kommer till både ljudnivå och komfort. Denna skillnaden gör sig främst påmind när du kör på vanliga asfaltsvägar på regnigt, slaskigt eller torrt väglag.  Om du å andra sidan kör på en snötäckt vägbana är skillnaderna inte så stora då dobbarna ”försvinner” ner i snön.

Om vi enbart fokuserar på friktionsdäck syns en klar skillnad mellan däck i premium – respektive budgetklassen. Dyrare och mer välutvecklade däck ger generellt sett en högre grad av komfort då både ljudnivån och vibrationerna är lägre.

Även om det kan kännas som en petitess kommer ljudsnåla och komfortabla däck göra din vardag mycket bekvämare. Majoriteten av oss svenskar spenderar mycket tid ute på vägarna och ett gäng komfortabla däck är därmed guld värt. Att gång på gång utsättas för ett enerverande buller kan dra ner körglädjen markant.

När du jämför bullernivåerna mellan olika modeller ska du kika efter däckets EU-märkning. På denna återfinns en decibelskala som talar om vilken ljudnivå däcket ger upphov till.

EU-märkningen är dock lite lurig då decibelskalan är logaritmisk. Du måste tänka på att för varje 3 steg på skalan dubblas effekten på ljudet. Skillnaden mellan 74 dB och 80 dB är därmed väldigt stor.

Inkörning & hållbarhet

Oavsett om du köper dubbfria eller dubbade vinterdäck är det viktigt att tänka på att nya däck alltid bör köras in de första 50–100 milen. Detta är extremt viktigt för att däcket ska sätta sig ordentligt på själva fälgen.

Under inkörningstiden bör du undvika kraftiga inbromsningar och höga hastigheter. Olika modeller anpassar sig olika snabbt men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan och köra försiktigt några extra mil om man kan.

Om du behandlar dina däck rätt från början banar du väg för en bättre hållbarhet. Det är dock omöjligt att säga exakt hur länge en viss däckmodell håller. Även om det finns många kvalitativa däck av bra material beror mycket på din körstil och hur du tar dig fram i trafiken.

Det finns få tester som behandlar hur ett däck verkligen står sig över tid. Därmed blir det svårt att veta om ett däck kommer bli utslitet efter 100 mil eller det dubbla.

Förutom att köra mer skonsamt kan en välgenomtänkt förvaring påverka hur pass bra dina däck står sig över tid. Hur du bäst förvarar dina däck kan skilja sig mellan olika modeller. Hör därför med en auktoriserad verkstad eller din återförsäljare hur du förvarar dina däck på bästa sätt.

Rullmotstånd & Bränsleförbrukning

Med högre bränslepriser och dyrare däck är rullmotståndet mer aktuellt än någonsin att jämföra om du vill hitta det bästa dubbfria däcket.

Ett lågt rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen och sliter mindre på däcket. Över däckets levnadstid sparar du pengar på bränsle och kan i viss mån hålla ut längre innan du behöver köpa nya däck.

I en jämförelse av de bästa dubbfria vinterdäcken och de sämre kan bränsleförbrukningen skilja med flera hundralappar per däck över hela levnadstiden. Var därför inte främmande för att faktiskt jämföra rullmotståndet om du står och väljer mellan flera olika vinterdäck.

Pris

Däcken är en av de viktigaste säkerhetsutrustningar som din bil har och det är därmed extremt viktigt att du inte snålar med kvalitén.

Precis som med andra produkter finns det dubbfria vinterdäck i alla olika prisklasser. Det alla olika sorters däck har gemensamt är att det generellt sett finns en stark korrelation mellan pris och kvalité. De dyrare modellerna är oftast bra mycket säkrare än däck i den lägre prisklassen.

Med detta sagt är det fullt förståeligt om du varken har ekonomi eller lust att lägga pengar på de dyraste friktionsdäcken. Tyvärr innebär detta att du inte kommer komma upp i samma höga säkerhetsläge.

Det du kan göra är att läsa på ordentligt och ta hjälp av experter på området. När du känner att du har tillräckligt med kunskap för att lägga upp en budget så gör detta omgående.

De flesta friktionsdäcken i vår sammanställning florerar i ett prisspann mellan 1000 – 2000 kronor. Att gå under tusenlappen är i regel inget som vi rekommenderar.

Det är även viktigt att komma ihåg att dessa priser avser 1 däck. Det säger sig själv att du behöver 4 vilket gör att du förmodligen minst behöver lägga 4000 kronor.

För att denna kostnad ska kännas mer överkomlig kan du alltid väga in faktumet att du investerar i både din egen och dina medpassagerares säkerhet.

Vanliga frågor om vinterdäck

  1. Vad är friktionsdäck?
  2. Vad säger lagen om vinterdäck?
  3. Vilket mönsterdjup måste ja ha på vinterdäck?
  4. Vad menas med nordiska vinterdäck?
  5. Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?
  6. Hur väljer jag rätt däckdimensioner?
  7. Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?
  8. Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Vad är friktionsdäck?

Friktionsdäck är namnet på vanliga dubbfria vinterdäck, eller ”vanliga vinterdäck” som även vissa kallar dem.

De däck som räknas som friktionsdäck är dock väldigt många. Det finns t.ex. dubbfria däck som räknas som vinterdäck men avsedda för Centraleuropa. Dessa säljs även i Sverige och brukar vara alternativ för de som vill köra med samma däck året runt. Detta är dock däck som inte har optimala köregenskaper på sommaren och som i svensk vinterväglag presterar väldigt dåligt.

Friktionsdäck avsedda för det nordiska klimatet är de vinterdäck du vill ha i Sverige om du inte kör med dubbade däck. Bra friktionsdäck anpassade för nordiskt klimat är däck som hanterar både snö och is bra och där bilen inte står och spinner så fort vinterväglaget landat. Alla däck som som vi utsett på denna sida är de bästa vinterdäcken avsedda för just nordiskt klimat.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Lagen om vinterdäck säger när du ska använda vinterdäck. Det är också en lag som specificerar när du får kör med dubbdäck.

Vinterdäck ska användas på bilen från 1 december till 31 mars om det råder eller är risk för vinterväglag. Detta är däck märkta med M+S eller liknande som står för Mud & Snow.

Dubbdäck får lov att användas på bilen från 1 oktober till 15 april oavsett väglag. I annat fall får dubbdäck endast användas om det är befaras vinterväglag.

Du kan läsa mer om lagen om vinterdäck i denna artikel.

Vilket mönsterdjup måste man ha på vinterdäck?

Mönsterdjupet för vinterdäck får inte understiga 3 mm. Det är rekommenderat att byta dina vinterdäck när du märker att mönstret passerat 5 mm.

Mönsterdjupet för vinterdäck skiljer sig mot sommardäck där kravet endast är 1,6 mm. Men även där rekommenderas byte innan du når gränsen då däckets egenskaper är mycket försämrat mot vad ett nytt däck med bra mönster har.

Vad menas med nordiska vinterdäck?

Nordiska vinterdäck är friktionsdäck anpassade för vårt klimat i norden.

Till skillnad från stora delar av övriga Europa så har vi betydligt kallare klimat i norden och detta kräver dels en mjukare gummiblandning som fungerar bättre när det är kallt. Det ställer också större krav på däckets förmåga att hantera snö och is vilket inte krävs på samma sätt i Centraleuropa.

Är dubbfria vinterdäck sämre än dubbade?

Om man måste svara ja eller nej så blir svaret – Ja!

Dubbdäck har bäst förmåga i att få grepp när underlaget är is. Samma sak gäller även bromssträckan där det i Aftonbladets test skiljer över 10 meter i längre bromssträcka för det bästa odubbade vinterdäcket jämfört med det bästa dubbade.

När det kommer till direkta köregenskaper på is placerar sig de bästa friktionsdäcken väldigt bra och många dubbdäck placerar sig sämre. Men det går heller inte att bortse från att det bästa resultatet uppnås med dubbade däck.

På snö skiljer det sig inte mycket mellan däcken oavsett om man tittar på bromssträcka, acceleration, varvtider eller köregenskaper.

Ett stort problem med dubbdäck är att de sliter på asfalten vilket inte bara är en kostnadsfråga i form av vägreparationer utan även en viktig hälsoaspekt då de frigör mer farliga ämnen. Just det sistnämnda är en av anledningar till att dubbdäck är förbjudet i vissa delar av centrala Stockholm.

När det kommer till komfortnivå och hur mycket ljud däcken gör ifrån sig är de odubbade däcken mycket bättre. Det sämsta odubbade däcket i Aftonbladets test var budgetmärket Nankang som hade en ljudnivå på 65,2 dB. Alla andra odubbade däck var tystare än detta. Om man jämfört detta med det bästa dubbade däcket i ljudmätningen så hade det 69,9 dB. Skillnaden här är enorm eftersom en ökning av 3 decibel innebär dubbelt så högt ljud.

I vissa fall ger dubbade däck 4 gånger så hög bullernivå som odubbade däck och det kan vara olidligt störande att lyssna på. Så pass illa att man faktiskt kan argumentera att ljudnivån börjar bli ett säkerhetsproblem då det påverkar föraren vid längre körningar.

På vått underlag finns även fördelarna för att många dubbfria däck och även en del europeiska vinterdäck presterar märkbart bättre än dubbdäcken. Så bor man i södra Sverige där is sällan är ett faktum kan vanliga friktionsdäck vara ett bättre vinterdäck.

Avslutningsvis är rullmotståndet sämre med dubbade vinterdäck vilket ger en ökade förbrukning av bränsle.

Hur väljer jag rätt däckdimensioner?

Däckmärkning Betydelse
Denna däckmärkning indikerar att däcket är 245 mm i bredd, 40 mm i profil och avsett att passa en 18″ Fälg (R18).

Att välja rätt däckdimensioner är inte alltid så lätt, speciellt inte om man inte har några gamla däck att titta på.

Det första som har betydelse i valet av däck är vilken fälg de ska sitta på. Det krävs alltså att däcket är gjort för en viss fälgstorlek.

Det andra är däckets profil (hur brett det är) och för tredje hur hög profil däcket har. Profilen är höjden på däcket från fälgen ut till och med mönstret.

De sista siffrorna följt av en bokstav på däcket avser belastningsindex och hastighetsindex. Din bil är avsedd för ett visst värde här och du behöver bara se till så däcken klarar minst det eller mer.

Det är inte ovanligt att man kan ha mindre fälgar till vinterdäcken men då kompenseras detta med högre profil så att omkretsen kring hjulet är rätt. En felaktig omkrets på hjulet gör att hastighetsmätaren i bilen kan skilja sig för mycket. Följs därför alltid de mått avsedda för din bil.

Är det dåligt att köpa billiga vinterdäck?

Det kan det absolut vara men det betyder inte att du automatiskt kommer vara med i någon olycka. Däremot ökar sannolikheten för att så blir fallet.

I Aftonbladets test av odubbade vinterdäck inför vintern 2018 så placerade sig Nankang Ice Activa Ice-1 sist av alla däck. Detta är ett ganska billigt däck och under det som är bra med däcket skrevs ”Ingenting! Inte ens priset kan motivera ett köp”.

Däck till bilen är en säkerhetsrisk oavsett om man köper vinterdäck eller sommardäck. På sommardäcken skiljer det mycket i bromssträcka vid vått och vattenplaning. På vintern är det grepp och bromssträcka vid snö och is som ofta blir avgörande.

Det går heller inte att jämföra EU:s däckmärkning för att hitta bra däck eftersom de endast har med bromsegenskaper vid vått underlag, något de flesta vinterdäck är dåliga på. Däremot är de aldrig så dåliga som ett fel däck i snö eller is innebär.

Det enda rådet vi kan ge vid val av friktionsdäck som vinterdäck är att låt det kosta några hundringar extra per däck så att du får en uppsättning som är riktigt bra.

Hur fungerar det att köpa vinterdäck online?

Köpa vinterdäck online är något vi rekommenderar för att du får ner priset en hel del mot många lokala däckfirmor.

När du köper däck online kan du beställa dem så att de skickas direkt till en verkstad nära dig och du får upp flera alternativ baserat på ditt postnummer. När däcket sedan anlänt till däckfirman kan du boka en tid för att få nya däck monterade på din bil.

Du kan även beställa färdiga hjul med fälg + däck. Det är inte ovanligt att man kan spara tusen kronor eller mer på att beställa däcken online.

Så valde vi ut de bästa friktionsdäcken

Vinterdäck är någon som intresserar väldigt många svenskar och nästan alla bilägare vill ha bra däck på sin bil och ser det som samma självklarhet som att ha bältet på sig när man kör bil. Detta gör även att flera tidningar testar vinterdäck årligen för att se vilka som är bäst inför säsongen.

Det vi märkt när vi tittat på testerna är att många däck tar topplaceringar under många år innan de ersätts av en ny, lite bättre version av samma däck. Det finns undantag men generellt kan man säga att det finns tydliga mönster i vilka nordiska friktionsdäck som återkommer som bäst i test.

Vi har dock valt att lägga störst vikt på de senaste testerna. Vi gör detta för att vi inte ska missa om en tidning förbättrat hur de utför sina test på och på så sätt kommer fram till bättre vinnare. Samtidigt som en förstaplats såklart väger tungt inser vi också att vinterdäck som hamnar i toppen men snarlika poäng kan möjligtvis vara lika bra i praktiken.

Friktionsdäck som tar bra placeringar i återkommande test är trygga rekommendationer och det är baserat på det som kunnat lyfta fram de bästa dubbfria däcken. När fler tester för 2018 släpps och inför vintersäsongen 2019 så kommer vi uppdatera denna sammanställning oavsett om resultatet har förändrats eller inte.

Källor & Test

En lista på de test, recensioner, omdömen och andra källor som vi använt oss av för att presentera de bästa friktionsdäcken (vinterdäck utan dubb).

  • Stort av vinterdäck för att utse bäst i test – 2022 – Aftonbladet+
    Aftonbladet har gjort sitt årliga stora test av vinterdäck för att se vilka som är bäst i test av så väl dubbdäck som vanliga odubbade friktionsdäck. Bäst i Test bland odubbade däck var Continental Viking Contact 7 som för att vara ett friktionsdäck har väldigt bra grepp och köregenskaper på snö och is. Däremot presterade det sämre på barmark jämfört andra dubbfria däck. På andraplats i testet hittar vi Michelin X-Ice Snow som på liknande sätt presterar bäst på snö och is. På tredjeplats hittar vi Nokian Hakkapeliitta R5 som fungerar bättre på torr asfalt än de två toppdäcken men har också bra grepp på is och är ett lättrullat däck. Goodyear Ultra Grip Ice 2 är ett annat däck som testat men som trots sitt namn har sina största problem på is. Friktionsdäck som inte imponerar i betygen var Hankook Winter I*Cept iZ2, Falken Winterpeak F-Snow, Bridgestone Blizzak Ice och Kumho Winter Craft Ice Wi 51 som får nöja sig med 1 av 5 i betyg. Minusbetyg gavs dock till Dynamo Snow-H MWH01 som är ett direkt dåligt däck enligt testresultaten.
  • Test av vinterdäck – 2021 – Teknikens Värld
    Teknikens Värld testar de senaste vinterdäcken från de största tillverkarna. Både dubbade däck och odubbade vinterdäck ingår i testet. Bäst i test var Continental VikingContact 7 som kammade hem förstaplatsen precis som i testet året innan. På andraplats hittar vi Goodyear UltraGrip Ice 2 följt av Michelin X-Ice Snow på tredjeplats. Andra friktionsdäck som testades var Goodride SW618 Winter, Nokian Hakkapeliitta R3 och Pirelli Ice Zero FR.
  • Stort test av de bästa vinterdäcken – 2020 – Aftonbladet+
    Aftonbladet har testat både dubbade och odubbade vinterdäck med totalt 21 modeller varav 8 dubbdäck och 13 odubbade vanliga M/S friktionsdäck. Odubbade vinterdäck som är med i testet är t.ex. Nokian Hakkapeliitta R3, Continental ContiVikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Winter Ice Zero FR, Hankook Winter iCept iZ 2 W616, Sava Eskimo Ice, Linglong Winter Unicorn, Bridgestone Blizzak Ice, Nankang Ice Activa 2. Bäst i test presterade inte helt oväntat Continental ContiVikingContact 7.
  • Stort test av bästa vinterdäcken för norden – 2017 – Aftonbladet
    Robert Collin har tillsammans med Jukka Antila från Test World satt tänderna i hela 26 stycken vinterdäck utan dubb & med dubb inför vinter 2017 / 2018. Bäst i test av vinterdäcken utan dubb var Continental ContiVikingContact 6 med 8,1 i betyg. Det är ett däck som i testet greppar väldigt bra på både is och snö och där sladdarna är små samt lätta att kontrollera. Det ger också korta bromssträckor på snö i förhållande till de andra däcken. Sammanfattningsvis framhålls detta däck med utmärkta egenskaper som fungerar på alla väglag som is, snö och asfalt. På andra plats i testet av odubbade vinterdäck hittar vi Sava Eskimo Ice som ger ett stabilt körande på både vått och trott underlag. Endast en tiondel bakom andraplatsen hittar vi de populära vinterdäcket Goodyear Ultra Grip Ice 2 som har det bästa resultatet i form av broms och driv på isigt underlag. Däcket är lättkort och släpper inte greppet. Även Nokian Hakkapeliitta R2 har samma poäng.
  • Test av 7 dubbfria vinterdäck inför 2017/2018 – 2017 – Vi Bilägare
    Tidningen Vi Bilägare sätter sig in i hur 7 olika friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) presterar inför vintern 2017-2018. Testet utfördes på snö och is vid en testband i Finland under sista veckan i januari, alltså ett bra tag innan testet publicerades. Det är däremot bra testförhållande med kallt väder och ett bra sätt att kunna identifiera vilka vinterdäck som presterar bäst. I testet placerade sig Nokian Hakkapeliitta R2 och Continental ContiVikingContact 6 i topp med 86 poäng i betyg. På så sätt har dem delad förstaplats med tredjeplatsen går till Goodyear UltraGrip Ice 2. Tre vinterdäck som är starka kandidater för att utse en modell som är bäst i test.
  • Test av 10 sportiga vinterdäck – 2017 – Auto Motor Sport
    Tidningen Auto Motor Sport sätter tänderna i 10 dubbfria däck inför vintersäsongen 2017 & 2018 av den ”sportiga sorten”. Detta är dock vinterdäck med en gummiblandning avsedda för mellaneuropeiska länder vilket gör att de inte är att rekommendera för stora delar av Sverige mer än möjligtvis de mest södra delarna. Vinnaren i testet var Continental WinterContact TS 850 följt av Dunlop Winter Sport 5.
  • Sex nordiska friktionsdäck testades – 2017 – Teknikens Värld
    Teknikens värld testar både dubbade och dubbfria vinterdäck inför hösten 2017 och vintern 2018. Här får vi dock se hur 6 dubbfria modeller avsedda för nordiska förhållanden presterar. Ett utmärkt sätt att få en uppfattning om vilket vinterdäck som är det bästa friktionsdäcket för 2018. Av de nordiska friktionsdäcken hamnar Goodyear UltraGrip Ice 2 i topp med 107 poäng och en modell som placerat sig bra historiskt med. På andra plats hittar vi Pirelli Ice Zero R med 104 poäng och Nokian Hakkapeliitta R2 kort efteråt med 103 poäng. Här har vi utan tvekan tre riktigt bra vinterdäck värda att omnämnas. Andra däck som ingick i testet var Michelin X-Ice 3, Gislaved SoftFrost 200 & Bridgestone Blizzak WS-80 vilket är bra tillverkare av däck.