Sommardäck – Bäst i test

Bästa Sommardäck

Funderar du på att köpa nya sommardäck men vill först läsa tester och se vilka som är bäst? Vi har sammanställt det bästa sommardäcken för 2018 genom att gå igenom flera tester som gjorts de senaste åren för att presentera en lista på bästa alternativen.

Det är stor skillnad på billigaste däcken och de sommardäck som fått bäst i tester. Att välja bra sommardäck gör det möjligt att få en bra säkerhet i olika väderförhållanden, öka komforten och minska bränsleförbrukningen när du kör.

För att jämföra sommardäcken och deras priser så försöker vi jämföra däcken med dimensionerna 205/55 R16. Har du andra dimensioner skiljer sig antagligen priset och i vissa fall skiljer sig även däckmärkningen något.

Continental ContiPremiumContact 5

Continental ContiPremiumContact 5Vill du köpa det bästa däcket utan att lägga ner tid på jämförelse så är ContiPremiumContact 5 från Continental ett säkert kort. Däcket blev utsedd till bäst i test när Vi Bilägare testade bra sommardäck inför säsongen 2017 och knep även andra plats i Aftonbladets test.

Detta sommardäck har varit med i några år och har blivit testvinnare i en handfull av test från bl.a. Aftonbladet, Vi Bilägare, Råd & Rön, Teknikråd, Automotorsport och många fler. Det är antagligen det däck som tagit flest topplaceringar i svenska tester genom åren och en bra kandidat till det sommardäck som är bäst i test.

Av Continental beskrivs däcket som ett Allround-däck men det innebär inte att du kan köra med det på vintern utan att det under sommarhalvåret är ett däck som levererar så bra som möjligt i form av grepp, komfort och rullmotstånd. Det är helt enkelt ett bra däck som fungerar i alla förhållanden.

Continental ContiPremiumContact 5 erbjuder väldigt bra grepp och köregenskaper. I tester är däcket oftast det som har lägst bromssträcka i både torrt och vått underlag. Ut över detta erbjuder däcket bra körkomfort och sänkt rullmotstånd för att minska bensinförbrukningen.

  • Bäst i test hos Vi Bilägare inför sommarsäsongen 2017
  • Ytterligare 10-tal tester där däcket blir testvinnare genom åren
  • Extremt bra grepp med bra köregenskaper
  • Kort bromssträcka i torrt och vått underlag
  • Sänkt rullmotstånd för minskad bensinförbrukning
  • Prisvärt däck i Premium-klassen
Priser för Continental ContiPremiumContact 5
  • Öppet köp i 14 dagar
819 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
851 krTill Butik

Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip PerformanceAntagligen det mest sålda däcket hos Goodyear är EfficientGrip Performance som har A-klass på bromssträcka vid vått underlag, B-klassning på rullmotståndet för bra bränsleförbrukning och låga 68 dB i bullernivå.

Goodyear EfficientGrip Performance är inte bara ett bra däck på pappret utan tog hem andraplatsen när både Aftonbladet och Vi Bilägare testade sommardäck 2016. Tidigare har däcket även utsetts till bäst i test när Tekniken Värld testat sommardäck och även en andraplats när Råd & Rön testade däck under 2015. Internationellt har däcket ännu fler titlar med bl.a. andra och tredjeplatser i stora tyska däcktest.

De låga bullernivån gör att däcket bjuder på en väldigt bra komfort och samtidigt har däcket väldigt bra köregenskaper och bra grepp vid vått underlag på vägen. Ska man välja ut de bästa sommardäcken inför 2018 så är Goodyear EfficientGrip Performance en given kandidat.

Goodyear använder deras tekniker ActiveBraking och FuelSaving i däcket för att korta bromssträckan med upp till 2 meter på våta vägbanor och minska rullmotståndet med 18%. Just lägre rullmotstånd gör att du sparar in bensinkostnad under däckets livslängd jämfört med billigare och sämre däck.

  • Utsetts till testvinnare under 2016
  • Flera andraplatser i olika tester i Sverige och Tyskland
  • Enastående bra bromssträcka i vått underlag
  • Väldigt bra rullmotstånd för lägre bränsleförbrukning
  • Låg ljudnivå för optimal komfort
Priser för Goodyear EfficientGrip Performance
  • Öppet köp i 14 dagar
643 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
692 krTill Butik

Nokian Hakka Blue 2

Nokian Hakka Blue 2Nokian Hakka Blue 2 är inget däck som varit med i många år utan är ett nyare däck framtaget för medelstora personbilar och lite sportigare familjebilar. Nokian som tillverkare är dock inte ny utan har tillverkat kvalitetsdäck och många sommardäck som fått bäst i test genom åren.

Just Nokian Hakka Blue 2 testades av både Vi Bilägare och Aftonbladet inför sommaren 2017. Däcket utsågs till bäst i test av Aftonbladet och hamnade på en tredjeplats hos Vi Bilägare.

Däcket är bra uppbyggt men en jämn balans som ger väldigt bra köregenskaper. Greppet på våta vägar är också väldigt bra och ger ett utmärkt skydd mot vattenplaning tack vare deras Dry Touch Blue 2 lameller som leder bort vattnet.

Rullmotståndet är även bra i modellen vilket leder till mindre bränsleförbrukning och Nokian Hakka Blue 2 bjuder även på en låg ljudnivå och komfort.

I testet som Aftonbladet gjorde presterade däcket väldigt bra i båda vått och torrt vägunderlag. Samtidigt hade däcket bra väghållning i kurvor och sladdar inte på ett okontrollerat och dåligt sätt. Inför sommaren 2018 lär Nokian Hakka Blue 2 vara en bra kandidat för det bästa sommardäcket.

  • Bäst i test när Aftonbladet testade sommardäck
  • Tredjeplats när Vi Bilägare testade däck 2017
  • Bra köregenskaper i både torrt och vått väglag
  • Hög komfort och mindre rullmotstånd gynnar miljön
  • Bra skydd mot vattenplaning
Priser för Nokian Hakka Blue 2
  • Öppet köp i 14 dagar
805 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
892 krTill Butik

Michelin Primacy 3

Michelin Primacy 3Michelin som en av världens kändaste däcktillverkare är givetvis med i matchen och deras Primacy 3 är också ett däck som blivit testvinnare i bl.a. tyska ADAC. Det är även det däck som kammade hem tredjeplatsen när Aftonbladet testade sommardäck inför 2017.

Michelin Primacy 3 är ett väldigt bra däck med bra köregenskaper och som följer vägen på ett bra sätt. I Aftonbladets test presterade däcket väldigt bra i testerna trots att däcket i sig hade en annorlunda känsla än andra däck. Vidare tester av däcket har gjort att Michelin Primacy 3 lyckats prestera bäst vid inbromsning vid både torrt och vått väglag.

Hållbarhet är en annan faktor som Michelin själva marknadsför ganska tydligt och där de anger en 30% längre livslängd i snitt än andra premiumdäck på marknaden.

Michelin Primacy 3 är utvecklat med ett nytt patenterat däckmönster där lamellerna (skårorna) är självblockerande vilket optimerar kontaktytan mot marken och ger ett bättre grepp. Gummiblandningen som används i däcken är också optimerat mot bästa grepp.

  • Testvinnare hos tyska ADAC
  • 3:e plats i Aftonbladets test 2017
  • 3:e plats när Teknikens Värld testade sommardäck 2015 & 2016
  • Bra bromssträcka i både torrt och vått vägunderlag
  • Slitstarkt däck gör att det håller längre
  • Tysta köregenskaper och ett bra val inför 2018
Priser för Michelin Primacy 3
  • Öppet köp i 14 dagar
1 005 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 049 krTill Butik

Continental ContiPremiumContact 6

Continental ContiPremiumContact 6Continental ContiPremiumContact 6 är uppföljaren till det prisbelönta däcket med en siffra lägre siffra som vi fortfarande listar överst för sina enastående historik som testvinnare.

Uppföljaren från Continental bygger på samma komfort som föregående modell men inspireras av körglädjen som finns i SportContact 5. Det är ett sätt att ta två testvinnare och göra ett ännu bättre däck och resultatet blir minst sagt lyckat.

Continental ContiPremiumContact 6 blev utsedd till det bästa däcket när Vi Bilägare testade sommardäck för SUV under 2017. Samma år blev däcket även testvinnare i tyska AutoBild och tog hem en tredjeplats i Motorförarens test av sommardäck.

Att kombinera egenskaperna av ett sportigt däck med bra väghållning och komforten från deras andra däck gör att detta kanske blir det bästa sommardäcket 2018 och ett däck vi kommer få se som testvinnare framöver också.

En eventuell nackdel med detta däck är att det verkar endast finnas för större däck. Vilket gör det till ett premiumdäck för nyare bilar och SUV. Det förklarar även varför det får lite sämre i rullmotstånd och ljudnivå då det ofta stiger lite i samband med däckstorleken.

  • Uppföljaren på det däck som har flest förstaplatser
  • Kombinerar komfort med sportkänsla
  • Bäst i test när Vi Bilägare testade däck för SUV
  • Bästa sommardäck när tyska AutoBild testade
  • A-klass i vått underlag och bjuder bra på säkerhet
Priser för Continental ContiPremiumContact 6
  • Öppet köp i 14 dagar
964 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
986 krTill Butik

Pirelli Cinturato P7 Blue

Pirelli Cinturato P7 BluePirelli är en annan känd tillverkare som gör väldigt bra däck och deras  Cinturato P7 Blue är ett exempel på ett mycket bra däck.

Sommardäcket från Pirelli kammade hem andraplatsen när Vi Bilägare testade premiumdäck inför sommaren 2017. Deras däck visade sig ha väldigt bra egenskaper för att bromsa i både torrt och vått vilket tyder på bra grepp i däcket.

Däcket ansågs även ge en bra körkänsla vilket bidrar väldigt mycket till komforten när man kör. Även rullmotståndet är väldigt bra på däcket där Pirelli Cinturato P7 Blue får klass B och på våtgrepp har däcket givetvis klass A likt de andra däck som fått bäst i test.

Utvecklingen med Pirelli Cinturato P7 Blue har gjort att däcket sänkt bromssträckan med 2,6 meter i en hastighet av 80 km / h i jämförelse med ett vanligt klass B-däck. Även rullmotståndet är 23 procent lägre än jämfört med ett klass C-däck. Detta är förbättringar som gör däcket säkrare, sänker bränsleförbrukningen och gynnar miljön.

Pirelli Cinturato P7 Blue har några år på nacken men är fortfarande ett väldigt bra däck. Det är också ett väldigt prisvärt däck och ett bra val inför sommarsäsongen 2018.

  • Andraplats när Vi Bilägare testade sommardäck 2017
  • Prisvärt sommardäck från Pirelli
  • Bra köregenskaper och säkerhet
  • Bra grepp och bromsförmåga vid torrt och vått underlag
Priser för Pirelli Cinturato P7 Blue
  • Öppet köp i 14 dagar
763 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
810 krTill Butik

Continental ContiSportContact 5

Continental ContiSportContact 5Om du har en lite sportigare bil och vill ha ett riktigt bra sommardäck som är värdig din bil så är Continental ContiSportContact 5 ett bra kort att satsa på. Däcket är framtaget för att ge enastående köregenskaper och total kontroll med sport i fokus.

Continental ContiSportContact 5 är ett däck för sportigare personbilar och SUV:ar som ger väldigt bra köregenskaper. Däcket utsågs till bäst i test när Råd & Rön testade sommardäck under både 2016 och 2017. I det senaste testet var 96 olika däck med vilket visar på däckets förmåga att prestera mot konkurrenterna.

Däcket från Continental bjuder på ett utmärkt väggrepp med säkra köregenskaper och kurvtagning på ett optimalt sätt.

Continental ContiSportContact 5 är ett premiumdäck för sportigare personbilar och SUV:ar och priset är samtidigt bara marginellt högre än andra däck i denna klass.

Vill du ha ett av de bästa däcken som fokuserar på väghållning, grepp och säkerhet så är detta ett däck att räkna med under 2018.

Däcket görs inte för mindre fälgar som normalt sitter på personbilar som inte har sportpaket eller större fälgar som tillval. Av denna anledning jämför vi priset för 225 / 45 R17 istället. Detta är även en del av förklaringen till lite sämre egenskaper på däckmärkningen.

  • Bäst i test när Råd & Rön testade sommardäck både 2016 och 2017
  • Testvinnare i tyska GTU under 2016 och andra tester
  • Enastående bra däck med sportegenskaper
  • Bra väghållning, grepp och köregenskaper
  • Prisvärt däck i sin premiumklass
  • Perfekt för SUV och sportigare personbilar
Priser för Continental ContiSportContact 5
  • Öppet köp i 14 dagar
964 krTill Butik
  • Öppet köp i 14 dagar
1 012 krTill Butik

Så väljer du bästa sommardäck

Välja sommardäck
Välja sommardäck att köpa kan vara svårt, men alla däck vi listar har placerat sig bra i tester. Vissa modeller har även utsetts till ”bäst i test” i många olika tester.

Att välja ut vilket som är det bästa sommardäcket är inte en självklarhet. Även om vi kan lyfta fram en modell ovan som bäst i test baserat på att den modellen varit testvinnare i flera tester gör det ändå väldigt svårt.

Många av de bästa sommardäcken från de populära tillverkarna som Continental, Nokian, Goodyear, Pirelli, Michelin m.fl. är väldigt bra. Tittar man på de s.k. premiumdäcken som ofta kostar runt 1000 kronor och över så är dessa däck väldigt bra. Tittar man på hur det placerar sig i tester så ligger de ofta inte så långt ifrån varandra utan generellt sätt är det väldigt bra däck.

Alla däck vi listar ovan har placerat sig i toppen i tester. Det är ett bra urval av de i särklass bästa sommardäcken på den svenska marknaden och du kommer få bra bromsegenskaper och köregenskaper oavsett vilket däck du väljer.

Fördelen med att ha många bra däck att välja mellan är att du kan titta på personliga preferenser som favoritmärke, pris, bullernivå och bensinförbrukning. De sommardäck som vunnit flest tester är de som vi utser som ”bäst i test” och de andra däcken som vunnit färre tester eller mest tagit andraplatser får andra utmärkelser.

Köpa sommardäck med fälg

Komplett Hjul (Fälg + Däck)Normalt sätt har de flesta redan en fälg där deras befintliga däck sitter på. Men ibland händer det att man trots det vill köpa nya däck och nya fälgar på samma gång (kompletta hjul).

Ett sätt kan vara att köpa detta separat men du kan också vända dig till någon av de onlinebutiker som tillåter dig att köpa detta kombinerat. Då får du oftast däcket monterat på fälgen och allt är klart att montera när leveransen sen kommer.

Det är heller inte ovanligt att man kan få rabatter eller s.k. paketpris när man väljer att köpa både fälg och däck samtidigt. Välj ut det däck du helst vill köpa bland testvinnarna och kolla sedan om någon återförsäljare kan sälja detta med fälg som ett paket.

Priset för fälgar varierar kraftigt men många modeller ligger mellan 1000-1500 kronor vilket alltså är ungefär lika mycket som däcken kostar. Att byta alla fyra däcken innebär därför ofta en kostnad på 8000 – 10 000 kronor. Vill du ha större fälgar, finare fälgar och lägre profil på däcken så sticker priserna ofta iväg snabbt.

Många av de däck du kan välja på för att köpa kompletta hjul är just testvinnarna och de sommardäck som fått bäst i olika tester genom åren.

Välja rätt däckdimension

Däckmärkning BetydelseFör att kunna välja rätt däck till din bil måste du känna till en del värden. Om du redan har sommardäck på en fälg kan du utläsa dessa värden genom att läsa på däcket. Ta en bild med din mobiltelefon eller skriv ner värdena någonstans så du kommer ihåg det. Normalt sätt står det någonting i stil med 205 / 55 R16 90Y på däcket. Siffrorna och bokstäverna kan skilja och alla har olika betydelser.

Märkningen på däcket har betydelse och betyder följande:

Däckets bredd (mm) Exempelvis 205
Däckets profil /höjd (mm) Exempelvis 55
Fälgens storlek (diameter i tum) Exempelvis R16 för 16 tum
Belastningsindex (max belastning per däck) Exempelvis 90
Hastighetskod Exempelvis Y

För att däcket du köper ska gå att montera på fälgen och sedan passa på bilen så vill du ha samma bredd, profil och fälgstorlek.

För att bilen ska gå igenom besiktningen och inte vara en säkerhetsrisk så ska belastningsindex på däcket var minst samma värde som bilen är avsedd för (högre värde går bra) och det samma gäller för hastigheten som bilen är byggd för. Många Volvo-bilar med bra motorer har t.ex. en maximal hastighetsspärr på 200-250 km/h och däcken måste klara av detta även om lagen inte tillåter dig mer än att köra mer än maximalt 120 km / h på vissa utvalda sträckor i Sverige.

Ett smart sätt om du är osäker är att välja samma värde eller högre än vad du redan har idag. Däckia har en bra tabell över belastningsindex och hastighetskoderna om du är intresserad. Värdena som din bil är avsedd för ska stå i bilens manual.

Montering av sommardäck

Att montera sommardäck på bilen är rätt enkelt att göra själv om du inte behöver köpa nya däck till fälgarna. Här är en snabb kom-ihåg-guide för att byta från vinterdäck till sommardäck själv.

  1. Parkera bilen på ett lämpligt ställe där du kan arbeta runt bilen och inte vara i vägen. Dra åt handbromsen också!
  2. Titta på sommardäcken för att se vilken sida de ska sitta på och om de ska vara fram eller bak. Placera ut däcken runt bilen.
    Vissa däck är märkta med pilar åt vilket håll de ska rulla och därför passar dem endast på en sida. Andra däck kan vara utformade för att passa på båda sidorna. Vilket däck som ska sitta fram och bak är något du måste märka ut själv. Om du inte har gjort det så försök jämföra slitaget på däcken och placera de däcken med bäst mönster där bak.
  3. Lossa hjulmuttrarna så de inte är spända men fortfarande sitter på.
  4. Lyft sedan bilen med en domkraft så du kan skruva av hjulmuttrarna helt och ta av däcket.
  5. Sätt på det nya däcket och skruva fast hjulmuttrarna försiktigt men spänn dem inte hårt.
  6. Sänk ner bilen och spänn där efter hjulmuttrarna diagonalt efter varandra (förtydligande på bild)
Däckbalansering
Maskin som mäter balansen i däcket och där man vid behov klistrar små vikter på insidan för att få jämn balans. Detta är något man alltid gör vid montering av nya däck.

Om du däremot ska köpa nya sommardäck och vill beställa någon av de sommardäck som utsetts till bäst i test (vilket oftast är bäst ur både säkerhet och bensinförbrukning). Att montera detta själv går inte så länge du inte har utbildning i hur man gör och äger dyr utrustning för att kränga av däcket, montera det nya och sedan balansera det.

Det bästa är att i samband med beställningen välja någon monteringsfirma som finns nära dig och skicka däcken dit direkt. När du köper däck online brukar du få upp en lista på verkstäder som ligger nära dig baserat på postnummer och sedan kan du välja den som passar dig bäst.

Att montera 4 nya sommardäck där det inkluderas att kränga av det gamla, montera det nya och balansera brukar ta ungefär 30-40 minuter. En bra däckverkstad borde kunna bjuda dig på en kopp kaffe under tiden men annars kan du kanske njuta av en promenad i vårsolen.

Däckmärkning för miljö, säkerhet & komfort

EU däckmärkning
Exempel på däckmärkning för Goodyear EfficientGrip Performance som är ett populärt däck med mycket bra egenskaper och som blivit utsedd till bäst i test flera gånger.

EU har sedan 1 november 2012 haft en lag som bestämmer att alla däck som säljs inom Europa ska ha en märkning som beskriver däckets miljöpåverkan i form av rullmotstånd, våtegenskaper och bullernivå. Märkningen är framtagen för att du som konsument lättare ska kunna göra ett bra val av däck och ha möjligheten att prioritera det som är viktigt för dig.

Däckmärkningen kallas European Tyre Label och ser likadan ut från alla däcktillverkare vilket gör det enkelt att jämföra. Detta är något EU jobbar med på flera områden och vitvaror har t.ex. märkning också för att göra det lättare att välja rätt produkt där.

Hela syftet med däckmärkningen är att dels göra det lättare för konsumenterna att välja men också att ge konsumenterna makten att välja det som är viktigt. Säkerhet, miljöpåverkan och bullernivå (komfort) är de tre viktigaste egenskaperna av ett däck och att ta hänsyn till detta gör att tillverkarna måste anpassa sig till vad konsumenterna vill ha.

Här nedanför går vi igenom de olika delarna och hur du kan resonera för att hitta de bästa sommardäcken för dig.

Rullmotstånd – Påverkar bensinförbrukning

EU Däckmärkning - RullmotståndDen första delen på den Europeiska däckmärkningen är rullmotstånd som klassificeras med en betyg-skala från A till G (alltså 7 olika nivåer). A-klassificeringen innebär att däcket har det bästa rullmotståndet för att minska bensinförbrukningen och minimera miljöpåverkan.

Ett klass A-däck kommer ha minst 6,5% bättre bränsleförbrukning och upp till 9% bättre än ett klass G-däck. Skillnaderna är alltså inte så gigantiska men det betyder att om du kör 2000 mil vilket är rätt normalt för många under ett år så sparar du ca 100 liter bensin. Hur du kör, vilken bil du har, vägegenskaper och rutt spelar också roll men detta är ett uppskattat genomsnitt.

Det man dock bör väga in här är att ett däck håller ofta längre än så och över ett däcks livstid på t.ex. 6500 mil sparar du alltså upp till 6000 kronor på alla däck i minskad bensinförbrukning samtidigt som du gör ett slag för miljön. I praktiken kommer du antagligen inte att välja mellan klass G och klass A men det är värt att tänka på att det kan vara värt att satsa några hundralappar mer på ett bättre sommardäck som har bra rullmotstånd och som sänker bränsleförbrukningen.

Det är alltså fullt möjligt att ett däck med klass A eller B kommer spara dig pengar i slutändan jämfört med att välja billigare däck.

Våtgrepp – Viktig säkerhetsfaktor

EU Däckmärkning - VåtgreppNästa märkning på däcken gäller däckets egenskaper på vått underlag och här används en skala från A till F istället (6 steg alltså).

Skalan är baserad där A visar på den kortaste uppmätta bromssträckan och F motsvarar den längsta. Det är alltså en skala från de bästa däcken till de sämsta. Skalan bestäms där däcken testas genom att bromsa på en väg med en vattenmängd på 0.5-1.5 mm. Inbromsning kommer ske i 80 km / h och skillnaden kommer vara ca 18 meter (eller ca fyra billängder) mellan det bästa betyget (A) och det sämsta (F).

Däckets förmåga att ha ett bra grepp kortar alltså ner bromssträckan vilket minskar risken att krocka vid en kraftig inbromsning. Det kan vara att du hinner stanna för en gångtrafikant eller att du inte kör in i framförvarande bil som också bromsar. Att välja bra sommardäck med de bästa våtegenskaperna kan rädda dig och andra från allvarliga skador.

Men sommardäckets grepp vid våt vägbana påverkar även när du får vattenplaning. Det finns stora skillnader här mellan däck även om deras mönsterdjup är lika stort så kan vissa bilar med de bästa sommardäcken köra 10-15 km/h fortare utan att få vattenplaning jämfört med de sämre däcken på marknaden.

Bullernivå – Komfort och säkerhet

EU Däckmärkning - BullernivåBullernivån är främst en komfortfaktor som avgör hur mycket buller som uppstår när du kör bilen. Ett högre rullmotstånd innebär ofta en högre bullernivå men däckets utformning styr mycket här med och därför är där en egen klassificering här.

Vid hastigheter över 50 km / h så anses bullernivån från däcken överstiga motorn i bilen. Markeringen med bullernivå på EU-däckmärkningen markeras med 3 nivåer i form av tre separata bågar där den svarta markeringen avgör hur många steg det är. Detta kombineras även med bullernivån mätt i decibel.

Ett däck med endast ett svart sträck kommer alltså vara någorlunda tyst och ge en bra komfort medan ett däck med tre svarta sträck kommer ge i från sig en hel del buller. De bästa däcken i tystnad är de som ligger runt 66-67 i decibel men i praktiken uppfattas allt upp till 69 decibel som ganska bra.

Att titta på decibelnivån är dock kanske det bästa men det gäller att man förstår hur decibel-skalan fungerar för att kunna få en uppfattning om bullernivån. Decibel-skalan är en logaritmisk skala där varje 3 steg på skalan fördubblar ljudnivån. Detta innebär alltså att ett däck med 72 decibel är dubbelt så högljudd som ett däck med 69 decibel. Nu kanske du förstår varför det lätt kan se ut som många däck har ungefär samma ljudnivå när du jämför dem men i själv verket kan det sämsta däcket lätt vara fyra gånger så högljudd med jobbigt bullet jämfört med de bästa sommardäcken.

Något många inte tänker på är att bullernivån kan vara en säkerhetsrisk. Hög bullernivå och oljud kan ge huvudvärk, koncentrationssvårigheter och även göra dig tröt i längden. Det är alltså inte bara för att det ska vara behagligt för passagerarna som en låg bullernivå är bra.

Mönsterdjup för sommardäck

Mäta mönsterdjup för däckMönsterdjupet på sommardäcken måste enligt lag vara minst 1,6 mm men det är starkt rekommenderat att byta sommardäcken när de når 3 mm eftersom däckets förmåga att hantera vatten blir snabbt riktigt dåligt. Detta gäller personbil klass I, lätt lastbil och lätt buss med en totalvikt om högst 3,5 ton. Samma lagar och regler gäller även för eventuell släpvagn som dras av dessa.

De flesta däck som säljs har mönsterdjupsvarnare och det är egentligen ingenting tekniskt avancerat alls utan består av en platå av gummi i skåran och när hela däcken har slitits ner till samma höjd är det hög tid att byta däck. Det bästa är dock att köpa en billig mätsticka (mönsterdjupsmätare) för att kontrollera mönsterdjupet själv och kostar inte mer än en femtiolapp vilket gör det lätt att mäta mönsterdjupet på flera ställen med precision.

Nya sommardäck brukar ha ett mönsterdjup på ca 7-8 mm så skillnaden mellan nya däck och sommardäck under 3 mm är väldigt stor.

Fynda sommardäck online

Säga vad man vill om att vissa bilverkstäder ger en bra service, däckhotell och trevlig bemötande men de är sällan billigast när det kommer till att köpa nya däck. Det är inte ovanligt att du som konsument får betala ett par hundralappar mer per däck vilket snabbt blir en större summa för alla fyra däck.

Att handla dina sommardäck online gör att du har möjlighet att fynda på det stället som är billigast och samtidigt utnyttja de redan låga priserna som normalt finns på däck online. De bästa sommardäcken ligger ofta i ett prisspann runt 1000 kronor och uppåt. Det är redan en ganska stor investering och att handla hos en lokal däckfirma är bara onödigt dyrt, däremot kan det vara smart att låta dem montera däcket och balansera det eftersom det kräver speciellt utrustning som en privatperson normalt sätt inte har.

I slutet på sommaren och strax innan vinterdäcken börjar säljas för fullt så brukar rea på sommardäck dyka upp. Men det är inte säkert man kan vänta tills dess och det brukar inte vara några enorma summor du sparar heller. Vi rekommenderar istället att du tittar på de bästa sommardäcken som utsetts till testvinnare här och jämför sedan dessa priser online. Vi hämtar priser från några av de populäraste däckåterförsäljarna på nätet och du kan även kolla med din lokala däckfirma vad de vill ha.

Fördelen med att köpa sina sommardäck online är att de kan levereras direkt till din bilfirma eller annan däckmontör nära dig. De sköter sedan montering och balansering av dina nya sommardäck, samt tar hand om dina gamla och utslitna däck.

Ett räkneexempel för 2018 gällande prisjämförelse för att köpa ett prisbelönt däck från Continental hos verkstaden Bilia eller online visade att varje däck hade en prisskillnad på över 370 kronor, eller nästan 1500 kronor mer för alla fyra däcken.

Undvik vinterdäck på sommaren

Vinterdäck på sommarenDäcktillverkare har länge tryckt på vikten av att ställa av vinterdäcken och använda sommardäck på sommaren. Men hur viktigt är det egentligen?

Det dröjde ganska länge innan en bra studie som jämförde sommardäck och vinterdäck på sommaren kom. Under 2015 lanserade VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) en studie som jämförde just detta.

VTI tittade på bromssträckan för respektive däcktyper för 50 km/h och för 80 km/h och fann att vinterdäck i genomsnitt får en 15-20 % längre bromssträcka än sommardäck under sommaren. Detta gäller både vid torr och vått underlag vilket gör att vinterdäck är mer farliga än sommardäck under denna årstid.

VTI nöjde sig dock inte där och tittade också på olika situationer som frontalkrock, undanmanöver och krock med fotgängare.

Vid undanmanöver vilket testades genom att svänga i sidled motsvarande dubbla körfält (t.ex. från körfält 1 till 3) så vek sig vinterdäcken vid 72 km/h medan sommardäcken klarade 83 km/h. Det gör sommardäcken 15% bättre än vinterdäcken i denna situation.

Vid lägre hastigheter där kollisionstest med hjälp av Volvos CitySafety som är anpassat för att automatiskt bromsa och förhindra kollisioner under 30 km/h så klarade både vinterdäcken och sommardäcken att bromsa utan kollision.

I rapportens sammanfattning beskrivs skillnaden mellan däcken så här:

Vid låga kollisionshastigheter är den absoluta riskökningen liten kanske bara ett fåtal procent, medan den relativa ökningen kan vara stor, ibland upp till en fördubbling av risken. Vid högre kollisionshastigheter är skillnaden i absolut risk större.

Att fortsätta köra med vinterdäcken lite längre på våren är kanske inte ett gigantiskt problem, men man bör vara vaksam på att sommardäcken i vissa situationer är väldigt mycket bättre än vinterdäcken. En skillnad som kan innebära skillnaden mellan kollision eller hur allvarliga skador du eller dina passagerare får.

Som förare och ägare av ett fordon är det viktigt att också tänka på alla andra som åker och vilket ansvar man har där. Att satsa på bra sommardäck kommer ge de bästa möjligheterna till en säker körning.

Lagen om vinterdäck

Lagen om vinterdäck definierar när du måste ha vinterdäck på bilen och när det är okej att ha sommardäck. Följande regler och lagar finns för vinterdäck:

  • Du måste ha vinterdäck på bilen från 1 december till den 31 mars om det är vinterväglag.
  • Du får ha dubbdäck på bilen mellan datumen 1 oktober och 15 april.
  • Du får ha dubbdäck annan tid/datum om det är eller befaras bli vinterväglag.
  • Friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) får du köra med året runt.
  • Mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm.

Så fort vintersäsongen är över så rekommenderas det starkt att byta från vinterdäck till bra sommardäck. Gummiblandningen i vinterdäcken lämpar sig inte alls bra till högre temperaturer och du kommer slita mer på däcket och få sämre väghållning.

Du kan läsa mer om lagen för vinterdäck, vilka fordon det gäller och andra regler på Transportstyrelsens hemsida.

Källor & Test

Flera oberoende tester av sommardäck är viktigt för att kunna utvärdera och hitta de bästa sommardäcken på marknaden. Intresset för sommardäck är stort vilket även ger ett väldigt bra underlag av tester som passar svenska förhållanden. Många av de däcktester som gjort under 2016 och 2017 är högst relevanta även inför våren 2018. De däck som fått bäst i test tidigare år är fortfarande enastående bra val och det är inte ovanligt att vissa däck blir testvinnare flera år i rad.

  • 96 Sommardäck testade – 2017 – Råd & Rön
    Råd & Rön går igen hela 96 olika sommardäck från 31 olika leverantörer och där även olika storlekar av varje däck testas för att få ett så bra testresultat som möjligt. De går bl.a. igenom förmågan att bromsa på torrt och vått väglag, stabilitet på olika väglag, vattenplaning och bensinförbrukning. Förutom detta testas även bullernivån från däcken vilket med all annan testresultat bidrar till ett av de största däcktesterna någonsin. I testet hamnar Continental ContiSportContact 5 i topp och blir utsedd till bäst i test. På andraplats i testet hitter vi Michelin Primacy 3 med samma pong som testvinnaren och kort efter landar Pirelli Cinturato P1 på tredjeplats.
  • 8 Premiumdäck testas inför våren – 2017 – Vi Bilägare
    Tidningen Vi Bilägare valde att testa 8 stycken premiumdäck från olika tillverkare. Det betyder att dem testar företagens bättre produkter i toppen och undviker billiga lågprisdäck som sällan presterar speciellt bra ändå. I stället så ställs tillverkarna mot varandra där deras bästa konsumentdäck ställs på prov. Bäst i test hos blev Continental ContiPremiumContact 5 med hela 91 poäng. Med låg ljudnivå på däcket och kortast bromssträcka i både torrt och vått blev det en tydlig testvinnare. En bit efter på 86 poäng trillar Pirelli Cinturato P7 Blue in och kniper andraplatsen före Nokian Hakka Blue 2 som får ett poäng mindre. Samtliga däck testades i storleken 205/55 R 16.
  • 5 sommardäck för SUV testade – 2017 – Vi Bilägare
    Fler och fler har valt att investera i SUV och dessa bilar är inte bara större utan har även större däck och andra köregenskaper. Tidningen Vi Bilägare har testat 5 olika SUV-däck för att utse de bästa sommardäcken för SUV:s till 2017. När fokus ligger bara på SUV så träder Continental ContiPremiumContact 6 fram och tar hem priset som bäst i test. Inte helt orimligt när Continentals däck och den seren placerat sig i topp ofta den senaste tiden. Även Nokian Hakka Black hamnade på en bra placering och lämpar sig väl för SUV-bilar. Testerna utfördes med dimensionerna 235/50 R18.
  • Test av sommardäck med Robert Collin – 2016 – Aftonbladet
    Aftonbladet går igenom sommardäcken inför säsongen 2016 och hittar Nokian Hakka Green 2 på förstaplatsen. På andraplats tar sig Goodyear EfficientGrip Performance in med en av de bästa ljudnivåerna och bra bromssträcka i vått väglag. Testvinnaren är dock den som kniper förstaplatsen då den rullar lättast och på så sätt har lägst bränsleförbrukning. Något som gör att du som bilägare sparar pengar och minskar inverkan på miljön.
  • Test av årets sommardäck – 2016 – Vi Bilägare nr 4
    Under 2016 så testade Vi Bilägare säsongens sommardäck och hittade att Contental PremiumContact 5 var bäst i test följt av det populära däcket Goodyear EfficientGrip Performance på andraplats. Båda däcken har enastående bra bromsförmåga på både torrt och vått väglag. Däcken har även bra köregenskaper och bjuder på en bra komfort.
  • Sommardäck i stort test – 2016 – Råd & Rön
    Inför vår- och sommarsäsongen 2016 gjorde Råd & Rön i vanlig ordning ett stort test av sommardäck i olika dimensioner. Det är ett bra test som tittar på däckens förmåga att bromsa på både vått och torrt underlag, köregenskaper och däckets grepp. En del tester är kliniska tester medan andra utförs av testförare som är heltidsanställda och har minst 5 års utbildning. I testet hos Råd & Rön var det Continental ContiSport-Contact 5 som blev utsedd till det bästa sommardäcket 2016 och på tredjeplats kom Continental PremiumContact 5 som fokuserar mer på komfort.
  • 12 sommardäck för 17 tums fälgar testas – 2015 – Teknikens Värld
    Teknikens Värld sätter tänderna i premiumdäck för 17 tums fälgar med dimensionerna 225 / 45 R17 och där testen utfördes på svenska vägar. Första plats knips av en återkommande toppmodell, nämligen Continental ContiSport-Contact 5 och på samma poäng trillar Goodyear EfficientGrip Performance in och kniper andraplatsen.
Share
Tweet
+1