Vi har sammanställt de bästa sommardäcken inför våren och sommaren 2022.
Genom att granska oberoende tester och recensioner kan vi vi presentera sommardäcken som är bäst i flera tester. På så sätt får du som konsument ett bättre underlag vilka däck du ska välja för högst säkerhet och komfort.
Generellt sett visar testerna att många budgetdäck dras med problem. Samtidigt behöver man sällan köpa de absolut dyraste däcken för bromsegenskaper i toppklass eller för däck med låg ljudnivå för bra komfort.
Här nedanför finner du de sommardäck som är bäst eller som presterat i topp i flera tester. Längre ner på sidan kan du läsa om vilka källor vi använt och även sätta dig in mer i vad som är bra att tänka på samt vilka lagar som gäller.
Tänk på: De flesta däck är avsevärt billigare att köpa online än direkt hos din lokala däckfirma. Däcken du beställer på nätet kan oftast levereras direkt till en däckmontör nära dig så processen blir således väldigt smidig.
Continental PremiumContact 6 – Bäst i Test
- Utsågs till Bäst i Test 2022
- Bra betyg i Råd & Röns test
- Bäst bromsförmåga i Vibilägares test
- Bra grepp i vått underlag
- Många dimensioner att välja på
- Godkänt rullmotstånd/bränsleförbrukning
Priser för Continental ContiPremiumContact 6
1 268 kr | Till Butik | ||
| |||
1 324 kr | Till Butik | ||
|
Continental PremiumContact 6 är uppföljaren på det däck som under många år tog hem topplaceringar i tester och konsekvents utsåg till bäst i test.
Men hur står sig då det nya som varit ute på marknaden ett par år? Det fortsätter kamma hem väldigt bra placering där det blev bästa sommardäcket när Aftonbladet testade däck inför 2021 och 2022. Det var även ett av de bästa däcken i både Råd & Röns samt ViBilägares test av sommardäck för så väl 2021 samt 2022.
Det är svårt att tillverka det perfekta däcket som vinner alla delmoment när det testas och Continental PremiumContact 6 är inget undantag. Sommardäcket presterar bäst i bromsförmåga på så väl torr som våt asfalt i olika temperaturer. Här är det få andra sommardäck som kan mäta sig med PremiumContact 6. Däremot presterar det bara medelbra vid vattenplaning.
Rullmotståndet vilket påverkar bränsleförbrukningen är angivet till B/C beroende på däckdimensioner vilket förvisso inte är dåligt men heller inte bäst i sitt segment. Detsamma gäller ljudnivån som varierar mellan 71-73 dB.
I de mindre viktiga deltesterna står sig Continental PremiumContact 6 bra och presterar medel jämfört med andra bra fabrikat. Däremot är väggreppet i en klass för sig vilket ger bromsförmåga i absolut toppklass i de situationer du oftast befinner dig i. Det är detta som gör att däcket placerat sig i topp i så många tester och även utnämnts till bäst i test.
Under de två senaste åren har Continental PremiumContact 6 imponerat och kommit ut som bästa sommardäck i flera tester. Det finns egentligen ingen anledning att leta vidare om du inte har specifika önskemål som t.ex. maximal komfort eller så lågt pris som möjligt.
Michelin Primacy 4 – Genomgående bra
- Bra betyg i Aftonbladets däcktest
- Bäst i test hos Teknikens Värld 2021
- Genomgående bra när ViBilägare testade
- Trygga köregenskaper rakt igenom
- Lågt rullmotstånd ger låg bränsleförbrukning
Priser för Michelin Primacy 4
1 399 kr | Till Butik | ||
| |||
1 974 kr | Till Butik | ||
|
Michelin Primacy 4 är ett högpresterande däck i Aftonbladets test 2021. Plus-modellen kammade även hem delad andraplats i det senaste testet av sommardäck inför 2022.
Även i tester från Teknikens Värld 2020 och 2021 så fick Michelin Primacy 4 bra testresultat där de blev utsedda till bäst i test.
Michelin Primacy 4 bygger vidare på Primacy 3 som var ett sommardäck som fick väldigt bra betyg i flera tester och hade genomgående bra köregenskaper. Samma märks i Primacy 4 som har en bra balans i så väl test av bromssträcka på våt som torrt underlag och vid vattenplaning.
Komforten är också relativt bra med däcket och den relativt låga rullmotståndet gör att den presterar bra även i dessa deltester och ger bättre bränsleförbrukning.
Även om Michelin Primacy 4 inte riktigt presterar bäst i något deltest är snittbetyget högt i alla delmoment och det är således ett väldigt bra allround-däck för sommarhalvåret. Att både Aftonbladet och ViBilägare fick liknande testresultat är även det betryggande.
Vill du satsa på ett balanserat sommardäck som presterar bra så är Michelin Primacy 4 inget dumt val alls.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 – Tystast
- Mycket bra betyg ViBilägares test
- Bra betyg i Aftonbladets test
- Ett av de mest populära sommardäcken
- Bäst ljudnivå och komfort i test
- Bra i torrt underlag
Priser för Goodyear Efficientgrip Performance 2
1 149 kr | Till Butik | ||
| |||
1 230 kr | Till Butik | ||
| |||
1 274 kr | Till Butik | ||
|
Den andra generationen av Goodyears mycket omtyckta sommardäck EfficientGrip Performance 2 har tagit bra placeringar i flertalet tester under både 2020 och 2021.
Däcket fortsätter att prestera bra i testerna av sommardäck inför 2022 och liknande resultat som tidigare år syns. De presterar generellt sett riktigt bra, kommer inte riktigt ut som bäst i test men är tystast av många däck och ger enastående komfort.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 är en värdig ersättare till det tidigare mycket populära däcket med fantastiskt körkomfort tack vare sin låga bullernivå jämfört med andra toppdäck.
Däcket presterar även väldigt bra vid inbromsning och ger korta bromssträckor och bra väggrepp vid körning. I testerna är det tydligt att däcket presterar sämre vid vattenplaning än andra toppmodeller vilket är däcket svaghet.
Precis som tidigare generation är Goodyear EfficientGrip Performance 2 ett av de bästa däcken på marknaden och kanske det självklara valet för den som vill ha hög komfort och lite buller.
Nokian Hakka Blue 3 – Bäst i vått underlag
- Presterade bäst i vått underlag
- Delad förstaplats i Aftonbladets test
- Bra bromsförmåga i torrt som vått
- Bra köregenskaper i vått underlag
- Hög komfort och låg ljudnivå
Priser för Nokian Hakka Blue 3
1 424 kr | Till Butik | ||
| |||
1 486 kr | Till Butik | ||
|
Nokian Hakka Blue 3 är en vidareutveckling av det mycket populära Hakka Blue 2 som tagit bra placeringar i flera tester. Modellen har efter flera år nu fått en ersättare i form av Nokian Hakka Blue 3 som dykt upp i de svenska däcktesterna.
Sommardäcket tog hem delad förstaplats i testet som Aftonbladet Plus gjorde med utmärkelsen ”Bäst i Test” 2022. Även i ViBilägares test på våren 2022 så presterade däcket bra och tog hem andraplatsen.
Precis som för det äldre Hakka Blue 2 så är det köregenskaperna i vått underlag som gör att däcket sticker ut. Här presterar Nokian Hakka Blue 3 bättre än de flesta konkurrenter och i Aftonbladets test hör det till de allra bästa. Däremot presterar det inte lika bra som förväntningarna vid just vattenplaning.
Däcket har även bra köregenskaper i övrigt och på torrt vägunderlag fungerar sommardäcket väldigt bra. Även komforten är bra när ljudnivån är relativt låg och det är något de flesta bilister bryr sig om bortom själva säkerheten.
I jämförelse med Continental PremiumContact 6 presterar det inte märkvärt bättre i något deltest alls med lite sämre bromssträcka i både torrt som vått underlag. Däremot är varvtiden på våt bana marginellt bättre och testarna upplever däcket som bättre i vått underlag.
Det är ingen tvekan om att Nokian Hakka Blue 3 är ett väldigt bra sommardäck och på många sätt ett av de bästa alternativen 2022. Även den äldre modellen Hakka Blue 2 är ett bra val även om modellen har många år på nacken nu.
Falken Azenis FK510 – Toppbetyg
- Bra betyg i Råd & Röns test
- Bra väggrepp i torrt underlag
- Bra köregenskaper vid vått underlag
Priser för Falken Azenis FK510
1 566 kr | Till Butik | ||
|
Det tyska däcket Falken Azenis FK510 klev fram och knep topplaceringen i Råd & Röns test av sommardäck inför 2021 där däcket utsågs till bäst i test.
Även om flera andra däck inte kom långt efter så var det Falken Azenis FK510 som gick ur testet med bäst betyg. Däremot fick det dela på utmärkelsen med Semperit Speed-Life 3 som också ansågs vara bäst i test.
Falken Azenis FK510 presterar bra rakt igenom och får bra betyg på körning på torr som våt väg. I tester som tidigare utförts av Aftonbladet och AutoMotorSport så har däcket inte varit i närheten av någon topplacering utan fått nöja sig med 8-9:e platser.
I testet så presterar Falken Azenis FK510 väldigt bra och lyckas egentligen inte göra bort sig totalt i något deltest. Det presterade heller inte riktigt bäst i något delmoment och bör således tolka som ett någorlunda genomgående bra däck.
Så väljer du bästa sommardäck
Att välja ut vilket som är det bästa sommardäcket är inte en självklarhet. Även om vi kan lyfta fram en modell ovan som bäst i test baserat på att den modellen varit testvinnare i flera tester gör det ändå väldigt svårt.
Många av de bästa sommardäcken från de populära tillverkarna som Continental, Nokian, Goodyear, Pirelli, Michelin m.fl. är väldigt bra. Tittar man på de s.k. premiumdäcken som ofta kostar runt 1000 kronor och över så är dessa däck väldigt bra. Tittar man på hur det placerar sig i tester så ligger de ofta inte så långt ifrån varandra utan generellt sett är det väldigt bra däck.
Alla däck vi listar ovan har placerat sig i toppen i tester. Det är ett bra urval av de i särklass bästa sommardäcken på den svenska marknaden och du kommer få bra bromsegenskaper och köregenskaper oavsett vilket däck du väljer.
Fördelen med att ha många bra däck att välja mellan är att du kan titta på personliga preferenser som favoritmärke, pris, bullernivå och bensinförbrukning. De sommardäck som vunnit flest tester är de som vi utser som ”bäst i test” och de andra däcken som vunnit färre tester eller mest tagit andraplatser får andra utmärkelser.
Köpa sommardäck med fälg
Normalt sätt har de flesta redan en fälg där deras befintliga däck sitter på. Men ibland händer det att man trots det vill köpa nya däck och nya fälgar på samma gång (kompletta hjul).
Ett sätt kan vara att köpa detta separat men du kan också vända dig till någon av de onlinebutiker som tillåter dig att köpa detta kombinerat. Då får du oftast däcket monterat på fälgen och allt är klart att montera när leveransen sen kommer.
Det är heller inte ovanligt att man kan få rabatter eller s.k. paketpris när man väljer att köpa både fälg och däck samtidigt. Välj ut det däck du helst vill köpa bland testvinnarna och kolla sedan om någon återförsäljare kan sälja detta med fälg som ett paket.
Priset för fälgar varierar kraftigt men många modeller ligger mellan 1000-1500 kronor vilket alltså är ungefär lika mycket som däcken kostar. Att byta alla fyra däcken innebär därför ofta en kostnad på 8000 – 10 000 kronor. Vill du ha större fälgar, finare fälgar och lägre profil på däcken så sticker priserna ofta iväg snabbt.
Många av de däck du kan välja på för att köpa kompletta hjul är just testvinnarna och de sommardäck som fått bäst i olika tester genom åren.
Välja rätt däckdimension
För att kunna välja rätt däck till din bil måste du känna till en del värden. Om du redan har sommardäck på en fälg kan du utläsa dessa värden genom att läsa på däcket. Ta en bild med din mobiltelefon eller skriv ner värdena någonstans så du kommer ihåg det. Normalt sätt står det någonting i stil med 205 / 55 R16 90Y på däcket. Siffrorna och bokstäverna kan skilja och alla har olika betydelser.
Märkningen på däcket har betydelse och betyder följande:
Däckets bredd (mm) | Exempelvis 205 |
---|---|
Däckets profil / höjd (% av bredden) | Exempelvis 55 |
Fälgens storlek (diameter i tum) | Exempelvis R16 för 16 tum |
Belastningsindex (max belastning per däck) | Exempelvis 90 |
Hastighetskod | Exempelvis Y |
För att däcket du köper ska gå att montera på fälgen och sedan passa på bilen så vill du ha samma bredd, profil och fälgstorlek.
För att bilen ska gå igenom besiktningen och inte vara en säkerhetsrisk så ska belastningsindex på däcket var minst samma värde som bilen är avsedd för (högre värde går bra) och det samma gäller för hastigheten som bilen är byggd för. Många Volvo-bilar med bra motorer har t.ex. en maximal hastighetsspärr på 200-250 km/h och däcken måste klara av detta även om lagen inte tillåter dig mer än att köra mer än maximalt 120 km / h på vissa utvalda sträckor i Sverige.
Ett smart sätt om du är osäker är att välja samma värde eller högre än vad du redan har idag. Däckia har en bra tabell över belastningsindex och hastighetskoderna om du är intresserad. Värdena som din bil är avsedd för ska stå i bilens manual.
Montering av sommardäck
Att montera sommardäck på bilen är rätt enkelt att göra själv om du inte behöver köpa nya däck till fälgarna. Här är en snabb kom-ihåg-guide för att byta från vinterdäck till sommardäck själv.
- Parkera bilen på ett lämpligt ställe där du kan arbeta runt bilen och inte vara i vägen. Dra åt handbromsen också!
- Titta på sommardäcken för att se vilken sida de ska sitta på och om de ska vara fram eller bak. Placera ut däcken runt bilen.
Vissa däck är märkta med pilar åt vilket håll de ska rulla och därför passar dem endast på en sida. Andra däck kan vara utformade för att passa på båda sidorna. Vilket däck som ska sitta fram och bak är något du måste märka ut själv. Om du inte har gjort det så försök jämföra slitaget på däcken och placera de däcken med bäst mönster där bak. - Lossa hjulmuttrarna så de inte är spända men fortfarande sitter på.
- Lyft sedan bilen med en domkraft så du kan skruva av hjulmuttrarna helt och ta av däcket.
- Sätt på det nya däcket och skruva fast hjulmuttrarna försiktigt men spänn dem inte hårt.
- Sänk ner bilen och spänn där efter hjulmuttrarna diagonalt efter varandra (förtydligande på bild)
Om du däremot ska köpa nya sommardäck och vill beställa någon av de sommardäck som utsetts till bäst i test (vilket oftast är bäst ur både säkerhet och bensinförbrukning). Att montera detta själv går inte så länge du inte har utbildning i hur man gör och äger dyr utrustning för att kränga av däcket, montera det nya och sedan balansera det.
Det bästa är att i samband med beställningen välja någon monteringsfirma som finns nära dig och skicka däcken dit direkt. När du köper däck online brukar du få upp en lista på verkstäder som ligger nära dig baserat på postnummer och sedan kan du välja den som passar dig bäst.
Att montera 4 nya sommardäck där det inkluderas att kränga av det gamla, montera det nya och balansera brukar ta ungefär 30-40 minuter. En bra däckverkstad borde kunna bjuda dig på en kopp kaffe under tiden men annars kan du kanske njuta av en promenad i vårsolen.
Däckmärkning för miljö, säkerhet & komfort
EU har sedan 1 november 2012 haft en lag som bestämmer att alla däck som säljs inom Europa ska ha en märkning som beskriver däckets miljöpåverkan i form av rullmotstånd, våtegenskaper och bullernivå. Märkningen är framtagen för att du som konsument lättare ska kunna göra ett bra val av däck och ha möjligheten att prioritera det som är viktigt för dig.
Däckmärkningen kallas European Tyre Label och ser likadan ut från alla däcktillverkare vilket gör det enkelt att jämföra. Detta är något EU jobbar med på flera områden och vitvaror har t.ex. märkning också för att göra det lättare att välja rätt produkt där.
Hela syftet med däckmärkningen är att dels göra det lättare för konsumenterna att välja men också att ge konsumenterna makten att välja det som är viktigt. Säkerhet, miljöpåverkan och bullernivå (komfort) är de tre viktigaste egenskaperna av ett däck och att ta hänsyn till detta gör att tillverkarna måste anpassa sig till vad konsumenterna vill ha.
Här nedanför går vi igenom de olika delarna och hur du kan resonera för att hitta de bästa sommardäcken för dig.
Rullmotstånd – Påverkar bensinförbrukning
Den första delen på den Europeiska däckmärkningen är rullmotstånd som klassificeras med en betyg-skala från A till G (alltså 7 olika nivåer). A-klassificeringen innebär att däcket har det bästa rullmotståndet för att minska bensinförbrukningen och minimera miljöpåverkan.
Ett klass A-däck kommer ha minst 6,5% bättre bränsleförbrukning och upp till 9% bättre än ett klass G-däck. Skillnaderna är alltså inte så gigantiska men det betyder att om du kör 2000 mil vilket är rätt normalt för många under ett år så sparar du ca 100 liter bensin. Hur du kör, vilken bil du har, vägegenskaper och rutt spelar också roll men detta är ett uppskattat genomsnitt.
Det man dock bör väga in här är att ett däck håller ofta längre än så och över ett däcks livstid på t.ex. 6500 mil sparar du alltså upp till 6000 kronor på alla däck i minskad bensinförbrukning samtidigt som du gör ett slag för miljön. I praktiken kommer du antagligen inte att välja mellan klass G och klass A men det är värt att tänka på att det kan vara värt att satsa några hundralappar mer på ett bättre sommardäck som har bra rullmotstånd och som sänker bränsleförbrukningen.
Det är alltså fullt möjligt att ett däck med klass A eller B kommer spara dig pengar i slutändan jämfört med att välja billigare däck.
Våtgrepp – Viktig säkerhetsfaktor
Nästa märkning på däcken gäller däckets egenskaper på vått underlag och här används en skala från A till F istället (6 steg alltså).
Skalan är baserad där A visar på den kortaste uppmätta bromssträckan och F motsvarar den längsta. Det är alltså en skala från de bästa däcken till de sämsta. Skalan bestäms där däcken testas genom att bromsa på en väg med en vattenmängd på 0.5-1.5 mm. Inbromsning kommer ske i 80 km / h och skillnaden kommer vara ca 18 meter (eller ca fyra billängder) mellan det bästa betyget (A) och det sämsta (F).
Däckets förmåga att ha ett bra grepp kortar alltså ner bromssträckan vilket minskar risken att krocka vid en kraftig inbromsning. Det kan vara att du hinner stanna för en gångtrafikant eller att du inte kör in i framförvarande bil som också bromsar. Att välja bra sommardäck med de bästa våtegenskaperna kan rädda dig och andra från allvarliga skador.
Men sommardäckets grepp vid våt vägbana påverkar även när du får vattenplaning. Det finns stora skillnader här mellan däck även om deras mönsterdjup är lika stort så kan vissa bilar med de bästa sommardäcken köra 10-15 km/h fortare utan att få vattenplaning jämfört med de sämre däcken på marknaden.
Bullernivå – Komfort och säkerhet
Bullernivån är främst en komfortfaktor som avgör hur mycket buller som uppstår när du kör bilen. Ett högre rullmotstånd innebär ofta en högre bullernivå men däckets utformning styr mycket här med och därför är där en egen klassificering här.
Vid hastigheter över 50 km / h så anses bullernivån från däcken överstiga motorn i bilen. Markeringen med bullernivå på EU-däckmärkningen markeras med 3 nivåer i form av tre separata bågar där den svarta markeringen avgör hur många steg det är. Detta kombineras även med bullernivån mätt i decibel.
Ett däck med endast ett svart sträck kommer alltså vara någorlunda tyst och ge en bra komfort medan ett däck med tre svarta sträck kommer ge i från sig en hel del buller. De bästa däcken i tystnad är de som ligger runt 66-67 i decibel men i praktiken uppfattas allt upp till 69 decibel som ganska bra.
Att titta på decibelnivån är dock kanske det bästa men det gäller att man förstår hur decibel-skalan fungerar för att kunna få en uppfattning om bullernivån. Decibel-skalan är en logaritmisk skala där varje 3 steg på skalan fördubblar ljudnivån. Detta innebär alltså att ett däck med 72 decibel är dubbelt så högljudd som ett däck med 69 decibel. Nu kanske du förstår varför det lätt kan se ut som många däck har ungefär samma ljudnivå när du jämför dem men i själv verket kan det sämsta däcket lätt vara fyra gånger så högljudd med jobbigt bullet jämfört med de bästa sommardäcken.
Något många inte tänker på är att bullernivån kan vara en säkerhetsrisk. Hög bullernivå och oljud kan ge huvudvärk, koncentrationssvårigheter och även göra dig tröt i längden. Det är alltså inte bara för att det ska vara behagligt för passagerarna som en låg bullernivå är bra.
Mönsterdjup för sommardäck
Mönsterdjupet på sommardäcken måste enligt lag vara minst 1,6 mm men det är starkt rekommenderat att byta sommardäcken när de når 3 mm eftersom däckets förmåga att hantera vatten blir snabbt riktigt dåligt. Detta gäller personbil klass I, lätt lastbil och lätt buss med en totalvikt om högst 3,5 ton. Samma lagar och regler gäller även för eventuell släpvagn som dras av dessa.
De flesta däck som säljs har mönsterdjupsvarnare och det är egentligen ingenting tekniskt avancerat alls utan består av en platå av gummi i skåran och när hela däcken har slitits ner till samma höjd är det hög tid att byta däck. Det bästa är dock att köpa en billig mätsticka (mönsterdjupsmätare) för att kontrollera mönsterdjupet själv och kostar inte mer än en femtiolapp vilket gör det lätt att mäta mönsterdjupet på flera ställen med precision.
Nya sommardäck brukar ha ett mönsterdjup på ca 7-8 mm så skillnaden mellan nya däck och sommardäck under 3 mm är väldigt stor.
Fynda sommardäck online
Säga vad man vill om att vissa bilverkstäder ger en bra service, däckhotell och trevlig bemötande men de är sällan billigast när det kommer till att köpa nya däck. Det är inte ovanligt att du som konsument får betala ett par hundralappar mer per däck vilket snabbt blir en större summa för alla fyra däck.
Att handla dina sommardäck online gör att du har möjlighet att fynda på det stället som är billigast och samtidigt utnyttja de redan låga priserna som normalt finns på däck online. De bästa sommardäcken ligger ofta i ett prisspann runt 1000 kronor och uppåt. Det är redan en ganska stor investering och att handla hos en lokal däckfirma är bara onödigt dyrt, däremot kan det vara smart att låta dem montera däcket och balansera det eftersom det kräver speciell utrustning som en privatperson normalt sätt inte har.
I slutet på sommaren och strax innan vinterdäcken börjar säljas för fullt så brukar rea på sommardäck dyka upp. Men det är inte säkert man kan vänta tills dess och det brukar inte vara några enorma summor du sparar heller. Vi rekommenderar istället att du tittar på de bästa sommardäcken som utsetts till testvinnare här och jämför sedan dessa priser online. Vi hämtar priser från några av de populäraste däckåterförsäljarna på nätet och du kan även kolla med din lokala däckfirma vad de vill ha.
Fördelen med att köpa sina sommardäck online är att de kan levereras direkt till din bilfirma eller annan däckmontör nära dig. De sköter sedan montering och balansering av dina nya sommardäck, samt tar hand om dina gamla och utslitna däck.
Ett räkneexempel som vi utförde 2018 gällande prisjämförelse för att köpa ett prisbelönt däck från Continental hos verkstaden Bilia eller online visade att varje däck hade en prisskillnad på över 370 kronor, eller nästan 1500 kronor mer för alla fyra däcken.
Undvik vinterdäck på sommaren
Däcktillverkare har länge tryckt på vikten av att ställa av vinterdäcken och använda sommardäck på sommaren. Men hur viktigt är det egentligen?
Det dröjde ganska länge innan en bra studie som jämförde sommardäck och vinterdäck på sommaren kom. Under 2015 lanserade VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) en studie som jämförde just detta.
VTI tittade på bromssträckan för respektive däcktyper för 50 km/h och för 80 km/h och fann att vinterdäck i genomsnitt får en 15-20 % längre bromssträcka än sommardäck under sommaren. Detta gäller både vid torr och vått underlag vilket gör att vinterdäck är mer farliga än sommardäck under denna årstid.
VTI nöjde sig dock inte där och tittade också på olika situationer som frontalkrock, undanmanöver och krock med fotgängare.
Vid undanmanöver vilket testades genom att svänga i sidled motsvarande dubbla körfält (t.ex. från körfält 1 till 3) så vek sig vinterdäcken vid 72 km/h medan sommardäcken klarade 83 km/h. Det gör sommardäcken 15% bättre än vinterdäcken i denna situation.
Vid lägre hastigheter där kollisionstest med hjälp av Volvos CitySafety som är anpassat för att automatiskt bromsa och förhindra kollisioner under 30 km/h så klarade både vinterdäcken och sommardäcken att bromsa utan kollision.
I rapportens sammanfattning beskrivs skillnaden mellan däcken så här:
Vid låga kollisionshastigheter är den absoluta riskökningen liten kanske bara ett fåtal procent, medan den relativa ökningen kan vara stor, ibland upp till en fördubbling av risken. Vid högre kollisionshastigheter är skillnaden i absolut risk större.
Att fortsätta köra med vinterdäcken lite längre på våren är kanske inte ett gigantiskt problem, men man bör vara vaksam på att sommardäcken i vissa situationer är väldigt mycket bättre än vinterdäcken. En skillnad som kan innebära skillnaden mellan kollision eller hur allvarliga skador du eller dina passagerare får.
Som förare och ägare av ett fordon är det viktigt att också tänka på alla andra som åker och vilket ansvar man har där. Att satsa på bra sommardäck kommer ge de bästa möjligheterna till en säker körning.
Lagen om vinterdäck
Lagen om vinterdäck definierar när du måste ha vinterdäck på bilen och när det är okej att ha sommardäck. Följande regler och lagar finns för vinterdäck:
- Du måste ha vinterdäck på bilen från 1 december till den 31 mars om det är vinterväglag.
- Du får ha dubbdäck på bilen mellan datumen 1 oktober och 15 april.
- Du får ha dubbdäck annan tid/datum om det är eller befaras bli vinterväglag.
- Friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) får du köra med året runt.
- Mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm.
Så fort vintersäsongen är över så rekommenderas det starkt att byta från vinterdäck till bra sommardäck. Gummiblandningen i vinterdäcken lämpar sig inte alls bra till högre temperaturer och du kommer slita mer på däcket och få sämre väghållning.
Du kan läsa mer om lagen för vinterdäck, vilka fordon det gäller och andra regler på Transportstyrelsens hemsida.
FAQ – Vanliga frågor & svar
Vanligt ställda frågor om sommardäck och däcklagar.
- När ska man byta till sommardäck?
- När får man ha sommardäck?
- När måste man ha sommardäck?
- Vilket är minsta mönsterdjup på sommardäck?
- Vilket sommardäck är bäst?
- Hur länge håller nya sommardäck?
- Vad kostar nya sommardäck?
- Vad händer om jag kör med sommardäck på vintern?
- Hur förvarar jag bäst sommardäck på vintern?
- Vad skiljer friktionsdäck mot sommardäck?
1. När ska man byta till sommardäck?
Du ska byta till sommardäck på våren när det inte längre finns någon risk för vinterväglag.
Om du har dubbdäck som vinterdäck får du bara köra med dem mellan 1 oktober – 15 april. Undantaget är om det fortfarande finns risk för vinterväglag vilket kan existera om du bor längre norrut i Sverige.
2. När får man ha sommardäck?
Du får lov att ha sommardäck på bilen året runt så länge inte vinterväglag gäller.
Under perioden 1 december – 31 mars gäller krav på vinterdäck om det finns risk för vinterväglag. Då får du inte ha sommardäck!
Även övrig tid på året om vinterväglag råder ska du inte köra med sommardäck. Även om du inte kan dömas för att sommardäcken sitter på din bil så kan din förmåga att framföra fordonet vara så dålig att du döms för vårdslöshet i trafik.
Exempel: Det är midsommarafton, temperaturen sjunker och det drar in snöoväder. Du väljer att köra trots att bilen har sommardäck vilket gör att du inte kan bromsa och orsakar en olycka. Det kan göra dig skyldig till vårdslöst agerande i trafiken.
3. När måste man ha sommardäck?
Det finns ingen tid på året som du måste ha sommardäck på bilen.
Lagen utgår från när det är lag på att ha vinterdäck och när du får lov att köra med dubbdäck. Om du har odubbade vinterdäck kan du köra med dem under sommaren om du vill det är dock inte rekommenderat då du tar en säkerhetsrisk då gummiblandningen presterar sämre i dessa temperaturer.
Europeiska vinterdäck som i tester visat sig prestera dåligt i nordiskt vinterväglag används ofta för att beskriva åretruntdäck. De är dock aldrig riktigt bra och blir det snö och is presterar de riktigt dåligt.
4. Vilket är minsta mönsterdjup på sommardäck?
Det minsta mönsterdjupet för sommardäck är 1,6 mm enligt lagen. Du får inte framföra fordon med mindre mönsterdjup än det.
Bromsförmågan i vått underlag blir gradvis sämre ju mindre mönsterdjup du får på däcken. Under 3 mm brukar däcket beskrivas som dåligt i dessa underlag.
En bra tumregel är därför att titta på mönsterdjupet när du monterar på däcken och dubbelkolla gärna en gång till under säsong om du tror det behövs. Skulle mönsterdjupet närma sig 3 mm är det hög tid att köpa nya sommardäck.
5. Vilket sommardäck är bäst?
Det bästa sommardäcket för 2022 är Continental PremiumContact 6 som blivit utsedd till bäst i test i flera oberoende däcktester.
Det finns många bra däck och de flesta fabrikat har något sommardäck som presterar i toppen och som får anses som väldigt bra val. Vi listar flera sommardäck som utmärkt sig i tester.
Har du specifika önskemål på pris, komfort, rullmotstånd m.m. så finns det egna val du kan göra bland de bästa däcken. Beroende på var i Sverige du bor och hur ditt bilanvändande ser ut finns det även olika parametrar som är viktiga för dig.
6. Hur länge håller nya sommardäck?
Det är vanligt att sommardäck håller ca 3 000 mil men varierar kraftigt beroende på:
- Gummiblandning från tillverkaren
- Mönsterdjupet när däcket är nytt
- Din körsträcka per år
- Stadskörning vs längre pendling
- Ditt körbeteende
Som du säker förstår kan sommardäck slitas ner ganska fort om du kör aggressivt i en miljö som sliter mycket på däcket.
7. Vad kostar nya sommardäck?
Nya bra sommardäck kostar normalt mellan 1000 – 1500 kr för en normal personbil 2022.
Däckpriserna varierar mycket beroende på vilken modell du vill köpa och vilka fälgar du har på bilen. Ju stora fälgar, breda däck och låg profil tenderar att öka priset markant.
Budgetdäck går ofta att få lite billigare och här kan det finnas godkända alternativ för 600-700 kr per däck. Hittar du bra däck som är billigare än så är det riktigt bra men var varsam så du inte blir lurad.
Utöver däckkostnaden måste däcket monteras på fälgen och balanseras. Priserna för detta ligger normalt på ca 200-300 kr per däck men kan ibland vara dyrare på märkesfirmor. Väldigt stora fälgar och specielldäck drar upp kostanden också.
Köper du däck online kan du ofta få dem levererade till en bilfirma nära dig där priserna för montering + balansering visas i samband med att du väljer leverans.
När vi gjorde en prisjämförelse av att köpa bäst i test däck online och få dem monterade i en däckverkstad nära dig jämfört med att köpa däcken direkt från märkesfirma så skiljde sig priset 1 500 kr för alla däck. Så det krävs ofta rejäl rabatt för att det lokala priset hos din serviceverkstad ska bli bättre.
8. Vad händer om jag kör med sommardäck på vintern?
Om du kör med sommardäck på vintern riskerar du att orsaka olyckor och göra dig skyldig till brott.
Om det är många plusgrader (5+) och inget vinterväglag kan du köra med sommardäck på vinterhalvåret utan någon större risk. Det är heller inte olagligt så länge inte risk för vinterväglag råder. Tänk på att temperaturen kan snabbt sjunka och +2-3 grader brukar räknas som vinterväglag i perioden 1 december – 31 mars.
9. Hur förvarar jag bäst sommardäck på vintern?
Förvara dina sommardäck torrt och gärna i plusgrader.
Har du ett uppvärmt garage är det en väldigt bra plats att förvara dem på. Ett kallförråd eller kallgarage är inte optimalt men fungerar okej.
Har du ont om plats är däckhotell både smidigt och bra. Då kan du även enkelt få däcken bytt och förvarade på samma plats.
10. Vad skiljer friktionsdäck mot sommardäck?
Gummiblandning och däckmönster skiljer sig åt i sommardäck och friktionsdäck.
Gummits hårdhet påverkas av temperaturen och för bra väggrepp krävs rätt gummiblandning för klimatet du kör i.
Friktionsdäck kan vara både europeiska vinterdäck och nordiska vinterdäck. Det sistnämnda är det som rekommenderas för vintern i Sverige där de bästa friktionsdäcken ger väldigt bra grepp på så väl snö som is.
De bästa dubbdäcken är väldigt lika nordiska friktionsdäck men har också ett stort antal dubbar för bättre grepp på is och snö.
Så valde vi ut de bästa sommardäcken
För att lista de bästa sommardäcken har vi tittat på flera test och källor för att identifiera vilka däck som presterar bäst.
Genom att sammanställa data och jämföra tester kan vi skapa oss en uppfattning om vilka sommardäck som presterar bäst baserat på flera källor något som torde öka träffsäkerheten.
Till skillnad från andra produkttester så tittar vi inte här på enskilda recensioner eller vad konsumenterna har för åsikt om däcken. Istället är det testresultatet i sin renaste form som jämför mellan tester för att skapa sig en uppfattning om när ett visst däck är bäst.
För att väga testresultat sätter vi oss även in i hur testen har utförts och om något test ska vägas tyngre än andra baserat på det. I slutändan är målet att presentera en handfull sommardäck som på olika sätt är de bästa valen och som presterat i topp i flera tester och även blivit utsedda till bäst i test.
Källor & Test
Sammanställning av de tester som vi använt oss av för att kunna presentera de bästa sommardäcken i olika kategorier. Även övriga källor
presenteras.
- Test av 10 olika sommardäck – 2022 – ViBilägare
Svenska tidningen ViBilägare har inför sommaren 2022 testat 10 olika sommardäck för att se vilka som är bäst bland budgetdäcken och premiumdäcken. Tidningen identifierar de höga bränslepriserna och att rullmotståndet är mer intressant än någonsin. Continental ContiPremiumContact 6 är det sommardäck som blev bäst i test 2022. Inte långt efter kom Nokian Hakka Blue 3 och Bridgestone Turanza T005. Andra däck som utmanade var Michelin Primacy 4 och Goodyear Efficientgrip Performance 2. - Test av 185 sommardäck – 2022 – Råd & Rön
Råd & Rön har gjort ett stort omfattande test av sommardäck där de tittar på hur sommardäcken presterar i olika däckdimensioner som 175/65 R14,185/60 R14 H, 185/65 R15, 195/65 R15, 205/55 R16 V, 215/65 R16, 215/65 R16C,235/55 R17, 225/45 R17, 225/50 R17 eller 225/40 R18. Det kan vara värt att sätta tänderna i testets detaljer om du vill säkerställa vissa aspekter av ett sommardäck. De har med både gamla som nya modeller där t.ex. Continental ContiSportContact 5 presterat väldigt bra med toppbetyg med utmärkelsen bäst i test. Samma utmärkelse delas av flera andra däck så som Michelin Primacy 4, Goodyear EfficientGrip Performance 2, Michelin Primacy 3, Pirelli Cinturato P1 Verde, Continental ContiPremiumContact 6, Falken Azenis FK510, Michelin Pilot Sport 4, Goodyear EfficientGrip SUV och Semperit Speed-Life 3. Väldigt många däck har alltså utmärkelsen ”Bäst i Test” trots olika slutpoäng. Orsaken är att olika däck presterar olika bra beroende på däckdimensioner. - Test av de bästa sommardäcken – 2022 – Aftonbladet Plus
Aftonbladet är ute i god tid med sitt årliga test av sommardäck och utser 4 däck med bäst betyg och 5 av 5 plus. Robert Collin identifierar också de höga drivmedelspriserna för bensin och diesel och konstaterar att rullmotståndet är viktigt nu över däckets livslängd en kostnadsfaktor som påverkar. Bäst i Test blev Continental ContiPremiumContact 6 som är ett enastående bra sommardäck i de flesta testmoment. Men förstaplatsen delas med en handfull andra bra sommardäck så som Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Michelin Primacy 4+, Nokian Hakka Blue 3 och Bridgestone Turanza T005. Budgetdäcket Westlake ZuperEco Z-107 imponerade med 4 av 5 stjärnor i det lägsta prissegmentet. - Test av flera olika sommardäck – 2021 – Aftonbladet Plus
Aftonbladet har gjort sitt årliga test av sommardäck med Robert Collin som blivit en tydlig frontfigur för deras däcktest. De tester ett stort antal test i olika temperaturer och i både torrt som vått underlag. Däckens köregenskaper i kurvor testas och givetvis testas även förmågan att undkomma vattenplaning. Bäst i testet blev Continental PremiumContact 6 som presterat i topp flera år tidigare i diverse tester. Andra däck som presterade bra var Goodyear Efficient Grip Performance 2, Linglong Sport Master och Michelin Primacy 4. - Stort test av sommardäck – 2021 – ViBilägare
Tidningen ViBilägare testar som vanligt sommardäck och här går testarna igenom bromsning, körförmåga, vattenplaning, bränsleförbrukning, buller och rullkomfort. Det sommardäck som presterade bäst i test var Maxxis Premitra HP5 som var tätt följt av Goodyear EfficientGrip Performance 2, Continental PremiumContact 6 och Nokian Hakka Blue 2. Andra däck i testet var Michelin Primacy 4, Pirelli Cinturato P7 C2, Landsail Sentury Qirin 990 m.fl. - 15 sommardäck i test – 2019 – Aftonbladet Plus
Det årliga testet av sommardäck är utfört i Sydafrika och utförs på ett oberoende sätt där däckens bromssträcka, grepp, vattenplaning, köregenskaper, buller rullmotstånd etc. mäts och jämförs. Bäst i test 2019 blev Nokian Hakka Blue 2 som plockat fler och fler topplaceringar i olika test. Här fick däcket hela 9,3 i betyg och inga negativa egenskaper hittades. På andraplats med 9,1 i betyg kom Continental PremiumContact 6 tätt följt av Goodyear EfficientGrip Performance som fick 9,0 i betyg. Sämsta däcken i testet blev Nankang Sportnex AS-2+ och Radar RPX-800 som fick det sammansatta utmärkelsen minus istället för ett till 5 plus av tidningen. - Test av 16 sommardäck – 2018 – Aftonbladet Plus
Aftonbladets Robert Collin begav sig till Sydafrikas Johannesburg för att kunna testa de bästa sommardäcken inför 2018. En uppsättning av 16 olika fabrikat ska testas och allt görs i blindo för att man inte ska påverkas av förutsättningar. Bäst i test utsågs Michelin Pilot Sport 4 som vinner testet överlägset enligt skrift men som endast har en tiondels poäng mer på 9,2 än tvåorna Nokian Hakka Black och Continental PremiumContact 6 som fick 9,1 i testet. Sämst i testet blev Nankang Sportnex AS-2+ som endast fick 1 av 5 plus. - Prisjakt / Pricerunner – 2022
Vi har använt av oss prisjämförelsetjänster som Prisjakt och Pricerunner för att kunna identifiera vilka sommardäck som fortfarande säljs av de som blivit utsedda till bäst i tester. Många modeller förbättras och uppgraderas för att sedan fasas ut efter ett antal år på marknaden och dessa tjänster har kunnat bistå med underlag för det.