Lagen om vinterdäck

Lagen om vinterdäck: Detta gäller för bilar

Lagen om vinterdäck bestämmer när du som bilförare måste ha vinterdäck på fordonet du framför. Lagen säger också när det är tillåtet med vinterdäck och vilka mönsterdjup som gäller.

Sammanfattning om lagen:

  • 1 december – 31 mars – Det är lag på vinterdäck mellan dessa datum om det råder eller befaras bli vinterväglag.
  • 1 oktober – 15 april – Perioden då du får köra med dubbdäck även när det inte råder eller befaras bli vinterväglag.
  • 3 mm mönsterdjup – Minsta mönsterdjup på vinterdäck för personbilar.
  • M/S – Märkning på vinterdäck är M/S och står för Mudd & Snow.

Att välja rätt vinterdäck inför vintersäsongen är viktigt för att fordonet ska kunna framföras säkert. Det skiljer många meter i bromssträcka mellan bra och sämre däck, något som kan vara skillnaden mellan en eventuell krock.

Vi rekommenderar att du väljer något av de bästa dubbafria vinterdäcken alternativet något av de bästa dubbdäcken för att maximera säkerheten när du kör bil.

Denna lag gäller för vinterdäck i Sverige

Lagen om vinterdäck säger att du måste använda vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är eller befaras bli vinterväglag.

Reglerna för när du måste ta bort vinterdäck från bilen skiljer sig dock åt beroende på om du använder dubbdäck eller odubbade vinterdäck. Odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck, är nämligen tillåtna året runt, medan dubbdäck endast får användas 1 oktober–15 april.

Undantag för dubbdäck gäller om de befaras bli vinterväglag vilket det kan vara i norra delarna av Sverige utanför den tidsramen. Om du ska köra till svenska fjällen från södra Sverige kan du montera på dina dubbdäck inför resan.

Du rekommenderas dock alltid att använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren eftersom de är tillverkade av olika typer av gummi anpassade för olika temperaturer vilket radikalt påverkar bromsförmågan.

Du kan läsa mer om lagen på dessa sidor:

Vad är dubbdäck?

Dubbdäck med snöDe vinterdäck som är utrustade med dubbar av metall kallas för dubbdäck. Dessa är särskilt effektiva på is och packad snö eftersom dubbarna gräver ner sig och ger bilen ett bättre grepp.

I våra sammanställda tester av dubbdäck har vi bl.a. funnit att Nokian Hakkapeliitta erbjuder överlägsen kontroll och säkerhet på isiga vägar. Men det finns många bra alternativ att välja på där t.ex. Michelin X-Ice North och Goodyear UltraGrip Arctic är exempel på just sådana.

Dubbdäck rekommenderas därför för dig som bor i norra delarna av Sverige eller som kör mycket på snöiga och isiga väglag. Tänk på att investera i ett bra dubbdäck så då det är liten extra kostnad för ökad trygghet och säkerhet.

Vissa centrala gator i stora städer har förbjudit dubbdäck då det drar upp mer farliga partiklar. Dessa gator är markerade med skyltar som visar att det råder förbud mot dubbdäck.

Om du tänkt köra söderut i Europa är det också värt att överväga friktionsdäck framför dubbdäck då dubbdäck inte är tillåtna i t.ex. Tyskland.

Vad är friktionsdäck?

Friktionsdäck på snöunderlagFriktionsdäck är odubbade vinterdäck eller ”vanliga” vinterdäck om man så vill. De har sämre bromsegenskaper på is och snö men presterar bättre på torr och våt asfalt vilket är vanligare i södra Sverige.

Det är extremt stor skillnad mellan hur friktionsdäck presterar på snö och is. De bästa friktionsdäcken har bra grepp och fungerar bra även i fjällen (även om dubbdäck oftast är bättre). Däremot är billiga friktionsdäck och europeiska vinterdäck ofta dåliga på snö och is. De kan vara så pass dåliga att det inte går att ta sig uppför snötäckta backar.

Ska du köpa friktionsdäck och köra säkert så är det nordiska vinterdäck och de som presterat bäst i tester för svenska väderförhållanden du ska köpa. Vi har sammanställt de fabrikat av friktionsdäck som är bäst i tester under just dessa förutsättningar.

Baserat på våra jämförande tester, har vi identifierat flera modeller som är specifikt bra för svenska väderförhållande och klimat. Aftonbladet, Vi Bilägare, Teknikens Värld och många andra aktörer gör årligen större tester av däck, vilket vi försöker sammanställa i våra listor för en så komplett bild som möjligt.

Vad räknas som vinterväglag?

VinterväglagHur vet man då vad som räknas som vinterväglag – räcker det med några snöflingor?

När det är is, snö eller frost på delar av vägen anses det vara vinterväglag. Lagen om du ska ha vinterdäck gäller dock om det finns risk för vinterväglag. Det behöver alltså inte vara nollgradigt just nu.

I slutändan är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej. Rent juridiskt har du som bilförare väldigt lite att säga om till om här så länge gränserna inte är uppenbart på din sida.

När ska jag byta till vinterdäck?

Byta till vinterdäckDet är bra att byta till vinterdäck i god tid innan det riktiga vinterväglaget slår till.

Har du dubbdäck kan det dock vara svårt att sätta på däcken för tidigt om du bor i norra Sverige. Istället får du vänta på att temperaturerna börjar sjunka ner mot nollan på nätterna och inför det passa på att montera på däcken.

I södra delarna av Sverige har vinterväglaget sällan slagit till innan 1 oktober och du kan därefter tryckt sätta på dubbdäcken utan risk att du kör olagligt.

Friktionsdäck får du som sagt ha på även under sommaren. Däremot vill du inte sätta på dem när det är för varmt då köregenskaperna är sämre än sommardäcken då. Vänta tills temperaturen väntas sjunka ner mot 5 grader på natten och försök hitta en ledig tid att boka på verkstaden eller för att montera på själv.

Om du låter en däckfirma byta däck åt dig så var ute i god tid och planera in ditt byte. Det blir ofta snabbt fullbokat under oktober.

Förbud mot dubbdäck gäller vissa gator & länder

Förutom att du inte får köra med dubbdäck mellan den 16 april och 30 september, om det inte är eller förväntas bli vinterväglag, finns det även vissa områden som inte tillåter dem. Detta gäller särskilt för storstäder som Stockholm, Uppsala och Göteborg.

Anledningen till att det finns gator med dubbförbud är att dubbarna på däcken sliter på asfalten och river på så sätt upp skadliga partiklar. Dessa förbud gäller året runt, alltså även under vintern, och då måste du alltså använda dig av odubbade vinterdäck.

Vissa länder har förbjudit dubbdäck helt och hållet. Det finns exempel på svenska förare som inte släpps in i Tyskland och tvingas stå med en tång och dra ut dubbarna innan de får köra vidare. Ett slitsamt projekt som du antagligen inte vill vara med om.

Vad är minsta tillåtna mönsterdjup?

Mönsterdjup däckDet finns även vissa krav att ta hänsyn till när det kommer till själva däcken. Detta för att upprätthålla högsta möjliga säkerhet för dig och dina medtrafikanter.

Vinterdäck är designade med ett speciellt mönster för att erbjuda ett bra grepp på snöiga och moddiga vägar. Djupet på detta mönster måste vara minst 3 millimeter på personbilar och 5 millimeter på tunga fordon som lastbilar och bussar.

Om däcken har ett mindre mönsterdjup än detta räknas de alltså som utslitna och du måste köpa en uppsättning nya vinterdäck för att få köra.

Börjar däcken bli slitna, men har fortfarande ett tillräckligt bra mönsterdjup, kan du tänka på att sätta de bästa däcken bak på bilen. På så sätt löper du lägre risk för att sladda när du svänger eller bromsar på hala vägar. Detta gäller såväl bak- som framhjulsdrivna bilar.