Att hitta sommardäck som är bäst i test handlar inte bara om att förbättra säkerheten på vägarna – det är också en investering i komfort och bränsleekonomi under hela den varma säsongen. I vårt omfattande test har vi stött på produkter som trots hög prislapp eller stora löften inte riktigt kunnat leverera den prestanda vi hoppats på, vilket understryker vikten av att göra ett medvetet val.
Testet jämför viktiga egenskaper som grepp på både torrt och vått underlag, bromssträcka, slitstyrka och ljudnivå. Läs vidare för att hitta det sommardäck som passar dig bäst och få hjälp att undvika några av de vanligaste misstagen vid köp.
- Exceptionellt bra grepp och broms på vått väglag.
- Stabil och förutsägbar hantering på torrt underlag.
- Hög körryggsäkerhet med god resistens mot vattenplaning.
- Kort bromssträcka på både torrt och vått underlag.
- Hög komfortnivå, särskilt på jämna vägar.
- Lång livslängd och god slitstyrka.
- Anpassad för elbilar och hybrider.
- Bullernivå är högre än genomsnittsdäcket i tester.
- Styrningen känns ibland trög eller långsam.
- Den verkliga livslängden är kortare än vad tester visar.
- Komforten försämras på grova vägbanor.
- Mycket bra grepp på vått underlag, även vid regn och i kurvor.
- Kort bromssträcka på torrt enligt flera tester.
- Tystgående för sin kategori, både internt och externt.
- Hög komfortnivå, absorberar ojämnheter väl.
- Linjär styrrespons som ger gott självförtroende nära gränsen.
- Gott slitstyrka och lång livslängd.
- Lågt rullmotstånd förbättrar bränsleekonomi och räckvidd.
- Välbalanserad för både vardags- och sportkörning.
- Greppsläppet på vått underlag kan komma plötsligt och kännas svårbedömt.
- Skyddet mot vattenplaning är något svagare vid riktigt kraftigt regn.
- Vid pressad körning uppstår en tendens till lätt understyrning.
- Klarar värme sämre än vissa andra premiumdäck.
- Priset är högre än flera konkurrerande alternativ.
- Exceptionell livslängd över 8680 km i oberoende tester
- Bra grepp på både våta och torra vägunderlag
- Produkten är tyst med låg bullernivå för en komfortabel körning
- Framstående bränsleeffektivitet tack vare lågt rullmotstånd
- Passar bra till både elbilar och SUV:ar
- Stabil prestanda på motorväg och landsväg i alla väder
- Håller god prestanda även vid slitna däck
- Vattenplaningsskyddet är bara medel, vilket märks särskilt vid kraftigt regn.
- Sidogreppet på våta vägar imponerade inte jämfört med de bästa konkurrenterna.
- Däcket saknar sportig känsla vid kurvtagning och känns något mindre responsivt.
- Mycket tyst och komfortabel gång.
- Lågt rullmotstånd förbättrar bränsleeffektiviteten.
- Stabil styrkänsla för tyngre fordon.
- Bra livslängd och slitstyrka uppmärksammas i tester.
- Skyddar effektivt mot punkteringar i vissa varianter.
- Våtgreppet är begränsat vid tuffa förhållanden.
- Något högre buller på grov asfalt än vissa konkurrenter.
- Presterar inte optimalt i extrema vinterförhållanden.
- Exceptionellt våtgrepp och aquaplaningsskydd under testförhållanden
- Mycket bra styrprecision och sportig känsla på torrt underlag
- Hög komfort och lågt buller i kupén vid olika hastigheter
- Bra prestanda på lättare terräng som grus och mindre offroad
- Mycket bra livslängd och slitstyrka vid omfattande tester
- Det blir tydligt störande vägbuller på grov asfalt och i högre farter.
- Däcken slits något snabbare, särskilt runflat-modellerna.
- Det har en högre rullmotstånd än vissa energieffektiva konkurrenter.
- Priset är högt och utbudet kan ibland vara begränsat.
- Hög slitstyrka och livslängd
- Tyst och komfortabel körning
- Utmärkt grepp på våta och torra underlag
- Lågt rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen
- Kort bromssträcka på våta vägar
- Något svagare styrrespons vid aktiv körning jämfört med sportigare däck.
- Vattenplaningsmotståndet når inte riktigt upp till de bästa konkurrenterna i klassen.
- Bromssträckan på torr väg är lite längre än för toppresterande alternativ.
- Den mjuka stommen ger sämre styrkänsla för den som prioriterar precision.
- Mycket bra grepp vid kurvtagning.
- Kort bromssträcka på både torrt och vått underlag.
- Stabil och sportig hantering under körning.
- Lång livslängd med hög slitstyrka.
- Utformad för hög körkomfort och effektiv stötdämpning.
- Reagerar långsammare och känns mindre sportig än de vassaste alternativen.
- Vattenplaningståligheten är på en godkänd, men inte ledande nivå.
- Däcket ger ifrån sig mer buller och komforten påverkas negativt.
- Rullmotståndet är något högre jämfört med de mest energieffektiva däcken.
- Priset ligger över många konkurrerande modeller.
När vi jämförde och testade sommardäck fann vi snabbt att greppet på vått underlag är en av de allra viktigaste egenskaperna. Bra bromsförmåga och stabila köregenskaper gör skillnad, särskilt vid regn och plötsliga manövrar. Många av de bästa däcken i vårt test gav kortare stoppsträcka och mer kontroll, medan sämre däck visade tydliga brister där det gäller som mest. Det är värt att tänka på att ett dåligt grepp kan bli en dyr affär om olyckan är framme.
En annan sak vi såg i testen var hur däck påverkar både komfort och bränsleförbrukning. Tysta däck och lågt rullmotstånd är viktigt för en behaglig och ekonomisk körning, särskilt om du kör långt under sommaren. Samtidigt gäller det att inte kompromissa med slitstyrkan. Däck som slits fortare än väntat blir snabbt dyra i längden, även om de först verkar billiga eller ”bäst i test” på pris.
Inför köpet är det också bra att vara uppmärksam på att allt fler billiga sommardäck når marknaden—men de lever inte alltid upp till grundläggande säkerhetskrav. Vissa budgetalternativ hade brister, både i vårt test och när vi jämfört med våra tidigare tester av friktionsdäck och dubbdäck. För dig som vill läsa mer om vinteralternativen hittar du våra tester för friktionsdäck och dubbdäck där vi tittar närmare på egenskaper anpassade för andra säsonger och vägunderlag.
Nedan hittar du detaljerade recensioner av de sommardäck som utsetts till bäst i test i vårt omfattande test.
Continental PremiumContact 7 - Bäst i Test


- Exceptionellt bra grepp och broms på vått väglag.
- Stabil och förutsägbar hantering på torrt underlag.
- Hög körryggsäkerhet med god resistens mot vattenplaning.
- Kort bromssträcka på både torrt och vått underlag.
- Hög komfortnivå, särskilt på jämna vägar.
- Lång livslängd och god slitstyrka.
- Anpassad för elbilar och hybrider.
- Bullernivå är högre än genomsnittsdäcket i tester.
- Styrningen känns ibland trög eller långsam.
- Den verkliga livslängden är kortare än vad tester visar.
- Komforten försämras på grova vägbanor.
Priser för Continental PremiumContact 7
![]() | 1 214 kr | Till Butik | |
| |||
![]() | 1 344 kr | Till Butik | |
| |||
Continental PremiumContact 7 är det bästa däcket för sommarhalvåret, inlett med toppbetyg i tester under flera år. Det starka greppet i våta förhållanden gör det till ett optimalt val för dig som prioriterar säkerhet i varierande väder.
I våra analyser har däcket konsekvent visat sig erbjuda korta bromssträckor på både vått och torrt underlag. Den avancerade RedChili-gummiblandningen och det specialdesignade mönstret på slitbanan bidrar till denna pålitlighet, vilket gör det särskilt användbart för både elbilar och hybrider, där däckens prestanda kan påverkas av fordonets vikt.
Premiumnivån märks dock inte bara i prestandan, utan också i komforten. Continental PremiumContact 7 är designat för att ge en behaglig körupplevelse, särskilt på jämna vägar och i större dimensioner. Däremot rapporteras att komforten kan minska något på grova eller slitna asfaltytor, något som kan vara värt att ha i åtanke beroende på dina lokala vägförhållanden.
En potentiell nackdel är bullernivån. PremiumContact 7 har visat sig prestera sämre än genomsnittet i denna aspekt, både i tester och i vårt eget underlag. Ytligt vägskval fungerar som förstärkare för däcket och vi upplever det som den största nackdelen med däcket. Även om komforten går det bästa i djupare mönsterdjup svårare att isolera bort en del av bullret genom form och materialval på däcket.
När det gäller slitstyrka så står det dock sig i toppen med väldigt många däck som testat både laboratorietester är riktigt bra och användarautnämningar är hårdare mot däcket som inte håller lika bra när det väl sitter på bilen.
Med sin kombination av säkerhet och komfort är Continental PremiumContact 7 särskilt lämpat för förare som söker pålitlighet och stabilitet, även under längre körningar. Däcket kan dock vara mindre lämpligt för dig som prioriterar lägre bullernivåer eller maximal livslängd vid tuff körning.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 - Bra testresultat


- Mycket bra grepp på vått underlag, även vid regn och i kurvor.
- Kort bromssträcka på torrt enligt flera tester.
- Tystgående för sin kategori, både internt och externt.
- Hög komfortnivå, absorberar ojämnheter väl.
- Linjär styrrespons som ger gott självförtroende nära gränsen.
- Gott slitstyrka och lång livslängd.
- Lågt rullmotstånd förbättrar bränsleekonomi och räckvidd.
- Välbalanserad för både vardags- och sportkörning.
- Greppsläppet på vått underlag kan komma plötsligt och kännas svårbedömt.
- Skyddet mot vattenplaning är något svagare vid riktigt kraftigt regn.
- Vid pressad körning uppstår en tendens till lätt understyrning.
- Klarar värme sämre än vissa andra premiumdäck.
- Priset är högre än flera konkurrerande alternativ.
Priser för Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
![]() | 1 209 kr | Till Butik | |
| |||
![]() | 1 359 kr | Till Butik | |
| |||
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 fortsätter leverera premiumprestanda för 2025 och håller underrubriken ”Ett av de bästa sommardäcken på marknaden” även i år. I tester som ADAC:s sommardäcksutvärdering från 2025 och 2024 så placerade sig däcket högt både i torr- och våttest i flera underkategorier. Det bibehåller en position som favorit för såväl sportiga bilar som vardagsfordon, särskilt de elbilar där lågt rullmotstånd ökar räckvidden.
Däcket behåller sin mycket goda bromsförmåga på både våt och torr asfalt och visar upp bra stabilitet i högre hastigheter. Det är också ett av de mer tystgående däcken i testerna, något som uppskattas av många förare. Den förbättrade ljudkomforten och den goda slitstyrkan gör det till ett starkt val för både längre körningar och daglig pendling.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 presterar också väl när det kommer till våtväggrepp och bromsförmåga på våt underlag. Däcket hanterar bra vattenplaning vid högre vattenmängder och ger en bra körupplevelse även i svåra vägförhållanden. Samtidigt rekommenderas det inte för extrema förhållanden som kraftigt regn över lång tid då prestandan kan sjunka i sådana omständigheter.
På torra vägar är däcket både snabbt och stabilt, med korta bromssträckor och linjär styrrespons. Det kan dock upplevas som något understyrt vid mycket aggressiv körning, vilket kan kräva större styrutslag innan det känns helt rätt. Detta är dock en detalj som sällan påverkar de flesta förares vardagsupplevelse.
Komfort- och bulleregenskaperna är en annan styrka med Eagle F1 Asymmetric 6. Det är ett av de tystaste däcken i sin klass och ger en bekväm körupplevelse, vilket särskilt märks vid längre resor. Ljudupplevelsen förbättras ytterligare tack vare SoundComfort-teknologin, vilket i sin tur bidrar till en bättre helhetsupplevelse.
Priset på däcket är dock högre än många andra alternativ, och det är främst detta som stör det annars så bra betyget. Det rullar visserligen mer lätt än tidigare och ger därmed en något bättre bränsleekonomi som kan mildra priset om du kör mycket. Men onekligen hamnar det även här strax utanför de bästa alternativen.
Trots sin höga prispunkt erbjuder Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 en extremt bra helhet med god säkerhet och mycket god komfort. Det är en värdig utmanare till de absolut bästa däcken och ett toppval för den som prioriterar en balanserad och trygg körupplevelse.
Michelin Primacy 5 - Bra testresultat


- Blev testvinnare i Aftonbladets däcktest av sommardäck 2025
- Exceptionell livslängd över 8680 km i oberoende tester
- Bra grepp på både våta och torra vägunderlag
- Produkten är tyst med låg bullernivå för en komfortabel körning
- Framstående bränsleeffektivitet tack vare lågt rullmotstånd
- Passar bra till både elbilar och SUV:ar
- Stabil prestanda på motorväg och landsväg i alla väder
- Håller god prestanda även vid slitna däck
- Vattenplaningsskyddet är bara medel, vilket märks särskilt vid kraftigt regn.
- Sidogreppet på våta vägar imponerade inte jämfört med de bästa konkurrenterna.
- Däcket saknar sportig känsla vid kurvtagning och känns något mindre responsivt.
Priser för Michelin Primacy 5
![]() | 1 607 kr | Till Butik | |
| |||
Michelin Primacy 5 fortsätter leverera pålitligt sommardäck som är optimerat för personbilar, SUV:ar och elbilar. Sedan lanseringen 2025 har detta premiumdäck blivit ett toppval för förare som prioriterar lång livslängd och komfort. I flera oberoende test har däcket fått uppmärksamhet för sin jämna prestanda och användarvänlighet. Med flera tekniska förbättringar jämfört tidigare modeller är det ett bra val för vardagskörning.
Primacy 5:s stora styrka ligger i dess hållbarhet. Med 18–20 % längre livslängd jämfört tidigare versioner kan du köra över 7 000 km extra innan däcket behöver bytas. Samtidigt bibehålls bra prestanda på både vått och torrt underlag, något som märks även när däcket börjar bli slitet. Den låga energiförbrukningen och goda rullmotståndet gör att det dessutom levererar bra bränsleeffektivitet, vilket gör det till ett populärt alternativ för elbilar.
Greppet på vått underlag håller en stabil nivå med A-betyg i EU:s våtgreppsstämpel. Däremot är vattenplaningsskyddet medelbra och sidogreppet något sämre än de bästa konkurrerande däcken, vilket gör att det inte är det bästa däcket för förare som prioriterar maximal våtprestanda. Däremot presterar det väldigt bra på torrt underlag, där både bromsförmåga och hantering är imponerande. Komforten är också en stark punkt för däcket. Med relativt låg bullernivå, omkring 70 dB, passar det perfekt för elbilar som ofta har känsligare passagerare när det gäller just däckbuller.
Bredden i dimensioner och dess anpassning för moderna fordon gör däcket till ett bra val för många olika typer av bilar och körstilar. Dessutom passar det väldigt bra för dig som vill kombinera säkerhet, ekonomi och komfort i vardagen. Däremot saknar det sportig känsla och ger inte samma precision som sportigare alternativ.
Michelin Primacy 5 är bäst lämpad för förare som söker lång livslängd och komfort i vardagskörning, med låg energiförbrukning som bonus. Däcket fungerar utmärkt på både personbilar och elbilar, där låg bullernivå och effektivitet är stora fördelar. Det passar mindre bra för förare som kräver maximal våtprestanda och sportig känsla i dynamisk körning.
Pirelli Scorpion - Bra testresultat


- Mycket tyst och komfortabel gång.
- Lågt rullmotstånd förbättrar bränsleeffektiviteten.
- Stabil styrkänsla för tyngre fordon.
- Bra livslängd och slitstyrka uppmärksammas i tester.
- Skyddar effektivt mot punkteringar i vissa varianter.
- Våtgreppet är begränsat vid tuffa förhållanden.
- Något högre buller på grov asfalt än vissa konkurrenter.
- Presterar inte optimalt i extrema vinterförhållanden.
Priser för Pirelli Scorpion
![]() | 1 727 kr | Till Butik | |
| |||
Pirelli Scorpion är ett mångsidigt däck anpassat för SUVs och crossover-fordon. Det erbjuder en bra balans mellan komfort, säkerhet och prestanda, vilket gör det till ett populärt val bland både förare av större fordon och de som prioriterar lång livslängd och lågt rullmotstånd.
Scorpion har genomgående presterat bra i tester, särskilt när det gäller väggrepp och bromsprestanda på såväl torr som våt väg. Detta kombineras med teknologier som EcoImpact för reducerat rullmotstånd och PNCS för bullerreducering, vilket leder till en tyst och bränsleeffektiv körning. Däcket utmärker sig också med sin långa livslängd, vilket gör det till ett ekonomiskt val för många förare.
Komforten är en stark sida för Pirelli Scorpion, där ljudnivån ligger i det lägre spannet jämfört med konkurrenterna, vilket bidrar till en behaglig körupplevelse. Styrkänslan är stabil och trygg, även om den inte når samma sportighet som vissa UHP-däck vid högre hastigheter och i kurvor.
En svaghet som framkommit i tester är att våtgreppet kan vara något begränsat vid hårt regn, där däcket presterar sämre än toppdäck från Nokian och Continental. Dessutom erbjuder däcket inte samma optimala prestanda för extrem vinterkörning, vilket gör att det kanske inte är det bästa valet för de mest krävande vinterförhållandena.
Pirelli Scorpion är ett bra val för förare som letar efter ett pålitligt och hållbart däck för sina SUV- eller crossover-fordon. Det passar särskilt bra för dem som prioriterar komfort, bränsleeffektivitet och lång livslängd. Däcket kan dock vara mindre lämpligt för förare som kräver maximal sportighet och grepp i våta eller extrema vinterförhållanden.
Michelin Pilot Sport 4 SUV - Bästa Premiumval


- Exceptionellt våtgrepp och aquaplaningsskydd under testförhållanden
- Mycket bra styrprecision och sportig känsla på torrt underlag
- Hög komfort och lågt buller i kupén vid olika hastigheter
- Bra prestanda på lättare terräng som grus och mindre offroad
- Mycket bra livslängd och slitstyrka vid omfattande tester
- Det blir tydligt störande vägbuller på grov asfalt och i högre farter.
- Däcken slits något snabbare, särskilt runflat-modellerna.
- Det har en högre rullmotstånd än vissa energieffektiva konkurrenter.
- Priset är högt och utbudet kan ibland vara begränsat.
Priser för Michelin Pilot Sport 4 SUV
![]() | 2 573 kr | Till Butik | |
| |||
![]() | 2 629 kr | Till Butik | |
| |||
Michelin Pilot Sport 4 SUV är ett sommardäck i premiumsegmentet, designat exklusivt för SUV och 4×4-fordon. Sedan lanseringen 2018/2019 har det etablerat sig som ett toppval för förare som vill kombinera prestanda med säkerhet, särskilt på våta vägar. Med sin breda dimensiontillgänglighet, från 17 till 23 tum, och en design som tar hänsyn till både väggrepp och hållbarhet, är det ett däck som möter många behov i det växande SUV-segmentet.
Däcket har fått utmärkelsen ”Bästa Premiumval 2024” tack vare dess konsekventa höga prestanda i tester där våtgrepp varit i fokus. Genom avancerade materialblandningar och innovativa teknologiska lösningar, som hybridbältet i aramid och nylon, levererar det både sportig hantering och robust slitstyrka. Däremot är det inte helt utan kompromisser: snabbare slitage och en högre rullmotstånd än de mest energieffektiva däcken är aspekter som kan utmana den långvariga användningen.
Det asymmetriska slitbanemönstret är ett av dess styrkor. Den yttre delen är optimerad för torkörning som ger maximal styrprecision, medan den inre delen fokuserar på våtgrepp och bromsförmåga på våta underlag. I tester har det visat enastående aquaplaningsmotstånd och våtbromsförmåga, vilket gör det till ett säkert val för körning under varierande sommarförhållanden.
På torra vägar uppvisar Pilot Sport 4 SUV en sportig och direkt styrrespons, med stabilitet även vid höga hastigheter. Den är särskilt omtyckt i prestandausversionen där den bidrar till ett mer engagerat körsätt. I detta avseende är det svårt att hitta ett bättre däck i prestandaklassen. Däremot ökade tester snabbt i omfattning och storleken på dessa förbättrades och det blev tydligt att däcket hade en tydlig nackdel med högt vägbuller över grov asfalt.
Våra tester visar tydligt att Michelin Pilot Sport 4 SUV har den bästa väghållningen på vått av alla testade däck. Dessutom har den balanserad väghållning på asfalt och bra komfort, men det höga vägbullret utanför bilen övertygar oss om att däcket inte presterar optimalt i komfortbiten över grov asfalt och hastigheter över 90 km/h.
Goodyear Efficientgrip Performance 2 - Bra testresultat


- Prisvärt sommardäck i toppklass som blivit utsedd till bäst i test
- Hög slitstyrka och livslängd
- Tyst och komfortabel körning
- Utmärkt grepp på våta och torra underlag
- Lågt rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen
- Kort bromssträcka på våta vägar
- Något svagare styrrespons vid aktiv körning jämfört med sportigare däck.
- Vattenplaningsmotståndet når inte riktigt upp till de bästa konkurrenterna i klassen.
- Bromssträckan på torr väg är lite längre än för toppresterande alternativ.
- Den mjuka stommen ger sämre styrkänsla för den som prioriterar precision.
Priser för Goodyear Efficientgrip Performance 2
![]() | 1 209 kr | Till Butik | |
| |||
![]() | 1 249 kr | Till Butik | |
| |||
Goodyear EfficientGrip Performance 2 är ett premium sommardäck som utmärker sig som ett av de bästa alternativen för 2025 inom touring-segmentet. Med hög slitstyrka och god prestanda på både våta och torra underlag har det fått toppbetyg i flera oberoende tester och recensioner, vilket befäster dess position som en stark kandidat för de som söker komfort och pålitlighet.
En av de största fördelarna med Goodyear EfficientGrip Performance 2 är dess imponerande livslängd, tack vare Mileage Plus Technology, som ger upp till 50% längre körsträcka än tidigare modeller. Den låga slitagetakten gör det ekonomiskt och hållbart, särskilt för bilister som prioriterar långdistanskomfort och bränsleeffektivitet.
Däcket presterar mycket bra i både komfort och bullernivåer, med tysta körning både exteriört och interiört. Den låga ljudvolymen och mjuka sidoväggen gör det extra behagligt på ojämna vägar. Samtidigt erbjuder det bra grepp på våta underlag, där bromsförmågan och kurvstabiliteten är bland de bästa i klassen. Däremot har vattenplaningsmotstånd och styrrespons inte riktigt nått samma nivå som hos de sportigare toppdäcken, och dessa mjuka egenskaper påverkar även styrkänslan vid mer aktiv körning.
EfficientGrip Performance 2 är en klar vinnare inom bränsleeffektivitet och låg rullmotstånd, vilket inte bara minskar bränsleförbrukningen utan även bidrar till dess hållbarhetsprofil. Dessa faktorer gör det till ett extra bra val för elbilar och tyngre fordon. Däremot kan däcket prestera något sämre på torr asfalt när det gäller bromssträcka, men skillnaderna är marginella.
Detta däck passar bäst för förare som prioriterar lång livslängd, låg energiförbrukning och hög komfort, samtidigt som det ger säkra köregenskaper på både vått och torrt underlag. För den som däremot söker maximal sportighet, direkt styrkänsla och mycket aktiv körning är det inte lika lämpligt. Letar du efter ett av de mest prisvärda däcken för personbilen och även elbilen så är Goodyear EfficientGrip Performance 2 det bästa däcket du kan välja.
Continental ContiPremiumContact 6 - Utmärkt prestanda


- Bra betyg i Råd & Röns test av sommardäck
- Testvinnare i flera däcktester
- Mycket bra grepp vid kurvtagning.
- Kort bromssträcka på både torrt och vått underlag.
- Stabil och sportig hantering under körning.
- Lång livslängd med hög slitstyrka.
- Utformad för hög körkomfort och effektiv stötdämpning.
- Reagerar långsammare och känns mindre sportig än de vassaste alternativen.
- Vattenplaningståligheten är på en godkänd, men inte ledande nivå.
- Däcket ger ifrån sig mer buller och komforten påverkas negativt.
- Rullmotståndet är något högre jämfört med de mest energieffektiva däcken.
- Priset ligger över många konkurrerande modeller.
Priser för Continental ContiPremiumContact 6
![]() | 1 349 kr | Till Butik | |
| |||
![]() | 1 623 kr | Till Butik | |
| |||
Continental PremiumContact 6 är ett premiumsommarhjul som kombinerar touringkomfort med sportig prestanda. Det vinner ofta tester för sin korta bromssträcka på både torra och våta vägar, vilket gör det till ett säkert val under många förhållanden. Däcket imponerar också med sin stabila hantering, särskilt på torra vägar där styrresponsen är snabb och körupplevelsen sportig.
På våt underlag är däcket lika starkt med effektiv vattenavledning tack vare sina L-formade längsgående waterpoling-kanaler, vilket minskar risken för vattenplaning. Komforten är också hög, vilket gör att det mjukar upp körningen både på landsväg och i stadstrafik. Däckets slitstyrka är på en hög nivå som gör att det ofta räcker många tiotusentals kilometer. Rullmotståndet är däremot inte riktigt lika bra som de bästa alternativen, vilket gör att det faller något i energiklassen.
PremiumContact 6 finns i storlekar som passar vanliga personbilar, SUV:ar och större fordon. Det har en asymmetrisk design med speciella makroblock-teknologier som förbättrar greppet i kurvor och ger en sportig känsla även vid högre hastigheter. Den avancerade polymerblandningen ger också en ökad livslängd och en jämnare körupplevelse. Det finns donnad med både foam-teknologi för minskat buller och med SSR-funktion för att undvika behovet av reservhjul efter punktering.
Testresultaten visar att Continental PremiumContact 6 är ett utmärkt val för förare som söker både säkerhet och sportighet i ett och samma däck. Det är ett av de bästa däcken i sitt segment och har länge hör tillsammans med Michelin Primacy 4 till de bästa däcken ett sommarförare kan välja.
Så väljer du bästa sommardäck

Att välja ut vilket som är det bästa sommardäcket är inte en självklarhet. Även om vi kan lyfta fram en modell ovan som bäst i test baserat på att den modellen varit testvinnare i flera tester gör det ändå väldigt svårt.
Många av de bästa sommardäcken från de populära tillverkarna som Continental, Nokian, Goodyear, Pirelli, Michelin m.fl. är väldigt bra. Tittar man på de s.k. premiumdäcken som ofta kostar runt 1000 kronor och över så är dessa däck väldigt bra. Tittar man på hur det placerar sig i tester så ligger de ofta inte så långt ifrån varandra utan generellt sett är det väldigt bra däck.
Alla däck vi listar ovan har placerat sig i toppen i tester. Det är ett bra urval av de i särklass bästa sommardäcken på den svenska marknaden och du kommer få bra bromsegenskaper och köregenskaper oavsett vilket däck du väljer.
Fördelen med att ha många bra däck att välja mellan är att du kan titta på personliga preferenser som favoritmärke, pris, bullernivå och bensinförbrukning. De sommardäck som vunnit flest tester är de som vi utser som ”bäst i test” och de andra däcken som vunnit färre tester eller mest tagit andraplatser får andra utmärkelser.
Köpa sommardäck med fälg
Normalt sätt har de flesta redan en fälg där deras befintliga däck sitter på. Men ibland händer det att man trots det vill köpa nya däck och nya fälgar på samma gång (kompletta hjul).
Ett sätt kan vara att köpa detta separat men du kan också vända dig till någon av de onlinebutiker som tillåter dig att köpa detta kombinerat. Då får du oftast däcket monterat på fälgen och allt är klart att montera när leveransen sen kommer.
Det är heller inte ovanligt att man kan få rabatter eller s.k. paketpris när man väljer att köpa både fälg och däck samtidigt. Välj ut det däck du helst vill köpa bland testvinnarna och kolla sedan om någon återförsäljare kan sälja detta med fälg som ett paket.
Priset för fälgar varierar kraftigt men många modeller ligger mellan 1000-1500 kronor vilket alltså är ungefär lika mycket som däcken kostar. Att byta alla fyra däcken innebär därför ofta en kostnad på 8000 – 10 000 kronor. Vill du ha större fälgar, finare fälgar och lägre profil på däcken så sticker priserna ofta iväg snabbt.
Många av de däck du kan välja på för att köpa kompletta hjul är just testvinnarna och de sommardäck som fått bäst i olika tester genom åren.
Välja rätt däckdimension
För att kunna välja rätt däck till din bil måste du känna till en del värden. Om du redan har sommardäck på en fälg kan du utläsa dessa värden genom att läsa på däcket. Ta en bild med din mobiltelefon eller skriv ner värdena någonstans så du kommer ihåg det. Normalt sätt står det någonting i stil med 205 / 55 R16 90Y på däcket. Siffrorna och bokstäverna kan skilja och alla har olika betydelser.
Märkningen på däcket har betydelse och betyder följande:
| Däckets bredd (mm) | Exempelvis 205 |
|---|---|
| Däckets profil / höjd (% av bredden) | Exempelvis 55 |
| Fälgens storlek (diameter i tum) | Exempelvis R16 för 16 tum |
| Belastningsindex (max belastning per däck) | Exempelvis 90 |
| Hastighetskod | Exempelvis Y |
För att däcket du köper ska gå att montera på fälgen och sedan passa på bilen så vill du ha samma bredd, profil och fälgstorlek.
För att bilen ska gå igenom besiktningen och inte vara en säkerhetsrisk så ska belastningsindex på däcket var minst samma värde som bilen är avsedd för (högre värde går bra) och det samma gäller för hastigheten som bilen är byggd för. Många Volvo-bilar med bra motorer har t.ex. en maximal hastighetsspärr på 200-250 km/h och däcken måste klara av detta även om lagen inte tillåter dig mer än att köra mer än maximalt 120 km / h på vissa utvalda sträckor i Sverige.
Ett smart sätt om du är osäker är att välja samma värde eller högre än vad du redan har idag. Däckia har en bra tabell över belastningsindex och hastighetskoderna om du är intresserad. Värdena som din bil är avsedd för ska stå i bilens manual.
Montering av sommardäck
Att montera sommardäck på bilen är rätt enkelt att göra själv om du inte behöver köpa nya däck till fälgarna. Här är en snabb kom-ihåg-guide för att byta från vinterdäck till sommardäck själv.
- Parkera bilen på ett lämpligt ställe där du kan arbeta runt bilen och inte vara i vägen. Dra åt handbromsen också!
- Titta på sommardäcken för att se vilken sida de ska sitta på och om de ska vara fram eller bak. Placera ut däcken runt bilen.
Vissa däck är märkta med pilar åt vilket håll de ska rulla och därför passar dem endast på en sida. Andra däck kan vara utformade för att passa på båda sidorna. Vilket däck som ska sitta fram och bak är något du måste märka ut själv. Om du inte har gjort det så försök jämföra slitaget på däcken och placera de däcken med bäst mönster där bak. - Lossa hjulmuttrarna så de inte är spända men fortfarande sitter på.
- Lyft sedan bilen med en domkraft så du kan skruva av hjulmuttrarna helt och ta av däcket.
- Sätt på det nya däcket och skruva fast hjulmuttrarna försiktigt men spänn dem inte hårt.
- Sänk ner bilen och spänn där efter hjulmuttrarna diagonalt efter varandra (förtydligande på bild)

Om du däremot ska köpa nya sommardäck och vill beställa någon av de sommardäck som utsetts till bäst i test (vilket oftast är bäst ur både säkerhet och bensinförbrukning). Att montera detta själv går inte så länge du inte har utbildning i hur man gör och äger dyr utrustning för att kränga av däcket, montera det nya och sedan balansera det.
Det bästa är att i samband med beställningen välja någon monteringsfirma som finns nära dig och skicka däcken dit direkt. När du köper däck online brukar du få upp en lista på verkstäder som ligger nära dig baserat på postnummer och sedan kan du välja den som passar dig bäst.
Att montera 4 nya sommardäck där det inkluderas att kränga av det gamla, montera det nya och balansera brukar ta ungefär 30-40 minuter. En bra däckverkstad borde kunna bjuda dig på en kopp kaffe under tiden men annars kan du kanske njuta av en promenad i vårsolen.
Däckmärkning för miljö, säkerhet & komfort

EU har sedan 1 november 2012 haft en lag som bestämmer att alla däck som säljs inom Europa ska ha en märkning som beskriver däckets miljöpåverkan i form av rullmotstånd, våtegenskaper och bullernivå. Märkningen är framtagen för att du som konsument lättare ska kunna göra ett bra val av däck och ha möjligheten att prioritera det som är viktigt för dig.
Däckmärkningen kallas European Tyre Label och ser likadan ut från alla däcktillverkare vilket gör det enkelt att jämföra. Detta är något EU jobbar med på flera områden och vitvaror har t.ex. märkning också för att göra det lättare att välja rätt produkt där.
Hela syftet med däckmärkningen är att dels göra det lättare för konsumenterna att välja men också att ge konsumenterna makten att välja det som är viktigt. Säkerhet, miljöpåverkan och bullernivå (komfort) är de tre viktigaste egenskaperna av ett däck och att ta hänsyn till detta gör att tillverkarna måste anpassa sig till vad konsumenterna vill ha.
Här nedanför går vi igenom de olika delarna och hur du kan resonera för att hitta de bästa sommardäcken för dig.
Rullmotstånd – Påverkar bensinförbrukning
Den första delen på den Europeiska däckmärkningen är rullmotstånd som klassificeras med en betyg-skala från A till G (alltså 7 olika nivåer). A-klassificeringen innebär att däcket har det bästa rullmotståndet för att minska bensinförbrukningen och minimera miljöpåverkan.
Ett klass A-däck kommer ha minst 6,5% bättre bränsleförbrukning och upp till 9% bättre än ett klass G-däck. Skillnaderna är alltså inte så gigantiska men det betyder att om du kör 2000 mil vilket är rätt normalt för många under ett år så sparar du ca 100 liter bensin. Hur du kör, vilken bil du har, vägegenskaper och rutt spelar också roll men detta är ett uppskattat genomsnitt.
Det man dock bör väga in här är att ett däck håller ofta längre än så och över ett däcks livstid på t.ex. 6500 mil sparar du alltså upp till 6000 kronor på alla däck i minskad bensinförbrukning samtidigt som du gör ett slag för miljön. I praktiken kommer du antagligen inte att välja mellan klass G och klass A men det är värt att tänka på att det kan vara värt att satsa några hundralappar mer på ett bättre sommardäck som har bra rullmotstånd och som sänker bränsleförbrukningen.
Det är alltså fullt möjligt att ett däck med klass A eller B kommer spara dig pengar i slutändan jämfört med att välja billigare däck.
Våtgrepp – Viktig säkerhetsfaktor
Nästa märkning på däcken gäller däckets egenskaper på vått underlag och här används en skala från A till F istället (6 steg alltså).
Skalan är baserad där A visar på den kortaste uppmätta bromssträckan och F motsvarar den längsta. Det är alltså en skala från de bästa däcken till de sämsta. Skalan bestäms där däcken testas genom att bromsa på en väg med en vattenmängd på 0.5-1.5 mm. Inbromsning kommer ske i 80 km / h och skillnaden kommer vara ca 18 meter (eller ca fyra billängder) mellan det bästa betyget (A) och det sämsta (F).
Däckets förmåga att ha ett bra grepp kortar alltså ner bromssträckan vilket minskar risken att krocka vid en kraftig inbromsning. Det kan vara att du hinner stanna för en gångtrafikant eller att du inte kör in i framförvarande bil som också bromsar. Att välja bra sommardäck med de bästa våtegenskaperna kan rädda dig och andra från allvarliga skador.
Men sommardäckets grepp vid våt vägbana påverkar även när du får vattenplaning. Det finns stora skillnader här mellan däck även om deras mönsterdjup är lika stort så kan vissa bilar med de bästa sommardäcken köra 10-15 km/h fortare utan att få vattenplaning jämfört med de sämre däcken på marknaden.
Bullernivå – Komfort och säkerhet
Bullernivån är främst en komfortfaktor som avgör hur mycket buller som uppstår när du kör bilen. Ett högre rullmotstånd innebär ofta en högre bullernivå men däckets utformning styr mycket här med och därför är där en egen klassificering här.
Vid hastigheter över 50 km / h så anses bullernivån från däcken överstiga motorn i bilen. Markeringen med bullernivå på EU-däckmärkningen markeras med 3 nivåer i form av tre separata bågar där den svarta markeringen avgör hur många steg det är. Detta kombineras även med bullernivån mätt i decibel.
Ett däck med endast ett svart sträck kommer alltså vara någorlunda tyst och ge en bra komfort medan ett däck med tre svarta sträck kommer ge i från sig en hel del buller. De bästa däcken i tystnad är de som ligger runt 66-67 i decibel men i praktiken uppfattas allt upp till 69 decibel som ganska bra.
Att titta på decibelnivån är dock kanske det bästa men det gäller att man förstår hur decibel-skalan fungerar för att kunna få en uppfattning om bullernivån. Decibel-skalan är en logaritmisk skala där varje 3 steg på skalan fördubblar ljudnivån. Detta innebär alltså att ett däck med 72 decibel är dubbelt så högljudd som ett däck med 69 decibel. Nu kanske du förstår varför det lätt kan se ut som många däck har ungefär samma ljudnivå när du jämför dem men i själv verket kan det sämsta däcket lätt vara fyra gånger så högljudd med jobbigt bullet jämfört med de bästa sommardäcken.
Något många inte tänker på är att bullernivån kan vara en säkerhetsrisk. Hög bullernivå och oljud kan ge huvudvärk, koncentrationssvårigheter och även göra dig tröt i längden. Det är alltså inte bara för att det ska vara behagligt för passagerarna som en låg bullernivå är bra.
Mönsterdjup för sommardäck
Mönsterdjupet på sommardäcken måste enligt lag vara minst 1,6 mm men det är starkt rekommenderat att byta sommardäcken när de når 3 mm eftersom däckets förmåga att hantera vatten blir snabbt riktigt dåligt. Detta gäller personbil klass I, lätt lastbil och lätt buss med en totalvikt om högst 3,5 ton. Samma lagar och regler gäller även för eventuell släpvagn som dras av dessa.
De flesta däck som säljs har mönsterdjupsvarnare och det är egentligen ingenting tekniskt avancerat alls utan består av en platå av gummi i skåran och när hela däcken har slitits ner till samma höjd är det hög tid att byta däck. Det bästa är dock att köpa en billig mätsticka (mönsterdjupsmätare) för att kontrollera mönsterdjupet själv och kostar inte mer än en femtiolapp vilket gör det lätt att mäta mönsterdjupet på flera ställen med precision.
Nya sommardäck brukar ha ett mönsterdjup på ca 7-8 mm så skillnaden mellan nya däck och sommardäck under 3 mm är väldigt stor.
Fynda sommardäck online
Säga vad man vill om att vissa bilverkstäder ger en bra service, däckhotell och trevlig bemötande men de är sällan billigast när det kommer till att köpa nya däck. Det är inte ovanligt att du som konsument får betala ett par hundralappar mer per däck vilket snabbt blir en större summa för alla fyra däck.
Att handla dina sommardäck online gör att du har möjlighet att fynda på det stället som är billigast och samtidigt utnyttja de redan låga priserna som normalt finns på däck online. De bästa sommardäcken ligger ofta i ett prisspann runt 1000 kronor och uppåt. Det är redan en ganska stor investering och att handla hos en lokal däckfirma är bara onödigt dyrt, däremot kan det vara smart att låta dem montera däcket och balansera det eftersom det kräver speciell utrustning som en privatperson normalt sätt inte har.
I slutet på sommaren och strax innan vinterdäcken börjar säljas för fullt så brukar rea på sommardäck dyka upp. Men det är inte säkert man kan vänta tills dess och det brukar inte vara några enorma summor du sparar heller. Vi rekommenderar istället att du tittar på de bästa sommardäcken som utsetts till testvinnare här och jämför sedan dessa priser online. Vi hämtar priser från några av de populäraste däckåterförsäljarna på nätet och du kan även kolla med din lokala däckfirma vad de vill ha.
Fördelen med att köpa sina sommardäck online är att de kan levereras direkt till din bilfirma eller annan däckmontör nära dig. De sköter sedan montering och balansering av dina nya sommardäck, samt tar hand om dina gamla och utslitna däck.
Ett räkneexempel som vi utförde 2018 gällande prisjämförelse för att köpa ett prisbelönt däck från Continental hos verkstaden Bilia eller online visade att varje däck hade en prisskillnad på över 370 kronor, eller nästan 1500 kronor mer för alla fyra däcken.
Undvik vinterdäck på sommaren
Däcktillverkare har länge tryckt på vikten av att ställa av vinterdäcken och använda sommardäck på sommaren. Men hur viktigt är det egentligen?
Det dröjde ganska länge innan en bra studie som jämförde sommardäck och vinterdäck på sommaren kom. Under 2015 lanserade VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) en studie som jämförde just detta.
VTI tittade på bromssträckan för respektive däcktyper för 50 km/h och för 80 km/h och fann att vinterdäck i genomsnitt får en 15-20 % längre bromssträcka än sommardäck under sommaren. Detta gäller både vid torr och vått underlag vilket gör att vinterdäck är mer farliga än sommardäck under denna årstid.
VTI nöjde sig dock inte där och tittade också på olika situationer som frontalkrock, undanmanöver och krock med fotgängare.
Vid undanmanöver vilket testades genom att svänga i sidled motsvarande dubbla körfält (t.ex. från körfält 1 till 3) så vek sig vinterdäcken vid 72 km/h medan sommardäcken klarade 83 km/h. Det gör sommardäcken 15% bättre än vinterdäcken i denna situation.
Vid lägre hastigheter där kollisionstest med hjälp av Volvos CitySafety som är anpassat för att automatiskt bromsa och förhindra kollisioner under 30 km/h så klarade både vinterdäcken och sommardäcken att bromsa utan kollision.
I rapportens sammanfattning beskrivs skillnaden mellan däcken så här:
Vid låga kollisionshastigheter är den absoluta riskökningen liten kanske bara ett fåtal procent, medan den relativa ökningen kan vara stor, ibland upp till en fördubbling av risken. Vid högre kollisionshastigheter är skillnaden i absolut risk större.
Att fortsätta köra med vinterdäcken lite längre på våren är kanske inte ett gigantiskt problem, men man bör vara vaksam på att sommardäcken i vissa situationer är väldigt mycket bättre än vinterdäcken. En skillnad som kan innebära skillnaden mellan kollision eller hur allvarliga skador du eller dina passagerare får.
Som förare och ägare av ett fordon är det viktigt att också tänka på alla andra som åker och vilket ansvar man har där. Att satsa på bra sommardäck kommer ge de bästa möjligheterna till en säker körning.
Lagen om vinterdäck
Lagen om vinterdäck definierar när du måste ha vinterdäck på bilen och när det är okej att ha sommardäck. Följande regler och lagar finns för vinterdäck:
- Du måste ha vinterdäck på bilen från 1 december till den 31 mars om det är vinterväglag.
- Du får ha dubbdäck på bilen mellan datumen 1 oktober och 15 april.
- Du får ha dubbdäck annan tid/datum om det är eller befaras bli vinterväglag.
- Friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) får du köra med året runt.
- Mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm.
Så fort vintersäsongen är över så rekommenderas det starkt att byta från vinterdäck till bra sommardäck. Gummiblandningen i vinterdäcken lämpar sig inte alls bra till högre temperaturer och du kommer slita mer på däcket och få sämre väghållning.
Du kan läsa mer om lagen för vinterdäck, vilka fordon det gäller och andra regler på Transportstyrelsens hemsida.
FAQ – Vanliga frågor & svar
Vanligt ställda frågor om sommardäck och däcklagar.
- När ska man byta till sommardäck?
- När får man ha sommardäck?
- När måste man ha sommardäck?
- Vilket är minsta mönsterdjup på sommardäck?
- Vilket sommardäck är bäst?
- Hur länge håller nya sommardäck?
- Vad kostar nya sommardäck?
- Vad händer om jag kör med sommardäck på vintern?
- Hur förvarar jag bäst sommardäck på vintern?
- Vad skiljer friktionsdäck mot sommardäck?
1. När ska man byta till sommardäck?
Du ska byta till sommardäck på våren när det inte längre finns någon risk för vinterväglag.
Om du har dubbdäck som vinterdäck får du bara köra med dem mellan 1 oktober – 15 april. Undantaget är om det fortfarande finns risk för vinterväglag vilket kan existera om du bor längre norrut i Sverige.
2. När får man ha sommardäck?
Du får lov att ha sommardäck på bilen året runt så länge inte vinterväglag gäller.
Under perioden 1 december – 31 mars gäller krav på vinterdäck om det finns risk för vinterväglag. Då får du inte ha sommardäck!
Även övrig tid på året om vinterväglag råder ska du inte köra med sommardäck. Även om du inte kan dömas för att sommardäcken sitter på din bil så kan din förmåga att framföra fordonet vara så dålig att du döms för vårdslöshet i trafik.
Exempel: Det är midsommarafton, temperaturen sjunker och det drar in snöoväder. Du väljer att köra trots att bilen har sommardäck vilket gör att du inte kan bromsa och orsakar en olycka. Det kan göra dig skyldig till vårdslöst agerande i trafiken.
3. När måste man ha sommardäck?
Det finns ingen tid på året som du måste ha sommardäck på bilen.
Lagen utgår från när det är lag på att ha vinterdäck och när du får lov att köra med dubbdäck. Om du har odubbade vinterdäck kan du köra med dem under sommaren om du vill det är dock inte rekommenderat då du tar en säkerhetsrisk då gummiblandningen presterar sämre i dessa temperaturer.
Europeiska vinterdäck som i tester visat sig prestera dåligt i nordiskt vinterväglag används ofta för att beskriva åretruntdäck. De är dock aldrig riktigt bra och blir det snö och is presterar de riktigt dåligt.
4. Vilket är minsta mönsterdjup på sommardäck?
Det minsta mönsterdjupet för sommardäck är 1,6 mm enligt lagen. Du får inte framföra fordon med mindre mönsterdjup än det.
Bromsförmågan i vått underlag blir gradvis sämre ju mindre mönsterdjup du får på däcken. Under 3 mm brukar däcket beskrivas som dåligt i dessa underlag.
En bra tumregel är därför att titta på mönsterdjupet när du monterar på däcken och dubbelkolla gärna en gång till under säsong om du tror det behövs. Skulle mönsterdjupet närma sig 3 mm är det hög tid att köpa nya sommardäck.
5. Vilket sommardäck är bäst?
Det bästa sommardäcket för 2022 är Continental PremiumContact 6 som blivit utsedd till bäst i test i flera oberoende däcktester.
Det finns många bra däck och de flesta fabrikat har något sommardäck som presterar i toppen och som får anses som väldigt bra val. Vi listar flera sommardäck som utmärkt sig i tester.
Har du specifika önskemål på pris, komfort, rullmotstånd m.m. så finns det egna val du kan göra bland de bästa däcken. Beroende på var i Sverige du bor och hur ditt bilanvändande ser ut finns det även olika parametrar som är viktiga för dig.
6. Hur länge håller nya sommardäck?
Det är vanligt att sommardäck håller ca 3 000 mil men varierar kraftigt beroende på:
- Gummiblandning från tillverkaren
- Mönsterdjupet när däcket är nytt
- Din körsträcka per år
- Stadskörning vs längre pendling
- Ditt körbeteende
Som du säker förstår kan sommardäck slitas ner ganska fort om du kör aggressivt i en miljö som sliter mycket på däcket.
7. Vad kostar nya sommardäck?
Nya bra sommardäck kostar normalt mellan 1000 – 1500 kr för en normal personbil 2022.
Däckpriserna varierar mycket beroende på vilken modell du vill köpa och vilka fälgar du har på bilen. Ju stora fälgar, breda däck och låg profil tenderar att öka priset markant.
Budgetdäck går ofta att få lite billigare och här kan det finnas godkända alternativ för 600-700 kr per däck. Hittar du bra däck som är billigare än så är det riktigt bra men var varsam så du inte blir lurad.
Utöver däckkostnaden måste däcket monteras på fälgen och balanseras. Priserna för detta ligger normalt på ca 200-300 kr per däck men kan ibland vara dyrare på märkesfirmor. Väldigt stora fälgar och specielldäck drar upp kostanden också.
Köper du däck online kan du ofta få dem levererade till en bilfirma nära dig där priserna för montering + balansering visas i samband med att du väljer leverans.
När vi gjorde en prisjämförelse av att köpa bäst i test däck online och få dem monterade i en däckverkstad nära dig jämfört med att köpa däcken direkt från märkesfirma så skiljde sig priset 1 500 kr för alla däck. Så det krävs ofta rejäl rabatt för att det lokala priset hos din serviceverkstad ska bli bättre.
8. Vad händer om jag kör med sommardäck på vintern?
Om du kör med sommardäck på vintern riskerar du att orsaka olyckor och göra dig skyldig till brott.
Om det är många plusgrader (5+) och inget vinterväglag kan du köra med sommardäck på vinterhalvåret utan någon större risk. Det är heller inte olagligt så länge inte risk för vinterväglag råder. Tänk på att temperaturen kan snabbt sjunka och +2-3 grader brukar räknas som vinterväglag i perioden 1 december – 31 mars.
9. Hur förvarar jag bäst sommardäck på vintern?
Förvara dina sommardäck torrt och gärna i plusgrader.
Har du ett uppvärmt garage är det en väldigt bra plats att förvara dem på. Ett kallförråd eller kallgarage är inte optimalt men fungerar okej.
Har du ont om plats är däckhotell både smidigt och bra. Då kan du även enkelt få däcken bytt och förvarade på samma plats.
10. Vad skiljer friktionsdäck mot sommardäck?
Gummiblandning och däckmönster skiljer sig åt i sommardäck och friktionsdäck.
Gummits hårdhet påverkas av temperaturen och för bra väggrepp krävs rätt gummiblandning för klimatet du kör i.
Friktionsdäck kan vara både europeiska vinterdäck och nordiska vinterdäck. Det sistnämnda är det som rekommenderas för vintern i Sverige där de bästa friktionsdäcken ger väldigt bra grepp på så väl snö som is.
De bästa dubbdäcken är väldigt lika nordiska friktionsdäck men har också ett stort antal dubbar för bättre grepp på is och snö.
Så valde vi ut de bästa sommardäcken
För att lista de bästa sommardäcken har vi tittat på flera test och källor för att identifiera vilka däck som presterar bäst.
Genom att sammanställa data och jämföra tester kan vi skapa oss en uppfattning om vilka sommardäck som presterar bäst baserat på flera källor något som torde öka träffsäkerheten.
Till skillnad från andra produkttester så tittar vi inte här på enskilda recensioner eller vad konsumenterna har för åsikt om däcken. Istället är det testresultatet i sin renaste form som jämför mellan tester för att skapa sig en uppfattning om när ett visst däck är bäst.
För att väga testresultat sätter vi oss även in i hur testen har utförts och om något test ska vägas tyngre än andra baserat på det. I slutändan är målet att presentera en handfull sommardäck som på olika sätt är de bästa valen och som presterat i topp i flera tester och även blivit utsedda till bäst i test.