Bästa Löparskor (dam)

Bästa Löparskorna

De bästa löparskorna är de som passar just dina fötter bäst. Eftersom det finns många olika fötter är det dumt och felaktigt att kröna en enskild löparsko som bäst.

Att ta hänsyn till om skon är avsedd för neutralt eller pronerande löpsteg kan givetvis vara viktigt. På samma sätt är droppet från häl till tå relevant och skons utformning och hur mycket den väger.

Forskning visar att de löparskor som känns skönast är förmodligen ett väldigt bra val och kanske just det bästa valet för just dig. Här nedanför går vi igenom några av de mest populära löparskorna som fått bra betyg och presterat i topp. De kan vara ett bra val för just dig men endast du kan avgöra om de är bäst för dig.

Att välja ut de bästa löparskorna för kvinnor är ingen magisk konst som skiljer sig från att välja löparsko som man.

Löparskor med kolfiberskiva har visat sig vara effektiva för de som vill springa snabbt. Skorna är dock dyra och slits ut snabbare. Därför är det generellt dåliga råd utom för de med specifika mål eller som tävlar på hög nivå.

Nike Air Zoom Pegasus 37 – Neutral

Nike Air Zoom Pegasus 37 (dam)
  • Bra Produkt 2021
  • En väldigt populär löparsko
  • Finns även som trail-sko
  • För neutralt fotsteg
  • Relativt låg vikt

Priser för Nike Air Zoom Pegasus 37 (dam)

649 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 14 dagar
944 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 30 dagar

Produktbeskrivning

Pegasus-serien från Nike har också blivit en riktigt klassiker som är ett bra val att testa om du är på jakt efter de bästa löparskorna.

Skon har en bra dämpning och rekommenderas som en mängdträningssko för de med neutralt löpsteg. Trots en relativt bra dämpning väger skon ganska lite på sina 235 gram och har ett normalt häl-till-tå dropp på 10 mm.

Skon är avsedd för att springa på hårdare underlag som asfalt, grus eller stigar och blir således också en väldigt bra mångsidig skog för den mest träningen. Skon lämpar sig också bra för den som vill springa lopp med den relativt låga vikten.

Nike Air Zoom Pegasus 37 är en favorit hos många löpare och rekommenderas starkt att prova om du vill hitta den bästa löparskon.

Nike Air Zoom Pegasus 37 finns även som en trail-variant för den som vill ha bättre grepp i skogen.

Asics Gel-Kayano 27 – Pronation

Asics Gel-Kayano 27 (dam)
  • Bra Produkt 2021
  • Löparsko som fått fina utmärkelser
  • En av de mest populära löparskorna
  • Stabil löparsko med pronationsstöd
  • Mycket bra dämpning för längre distanser
  • 13 mm häl-till-tå dropp

Priser för Asics Gel-Kayano 27 (dam)

1 425 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 365 dagar
1 484 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 365 dagar

Produktbeskrivning

Asics Gel-Kayano 27 är en mycket populär löparskor och anpassad för de som pronerar i löpsteget och behöver extra stöd för foten. Gel-Kayano har varit med och förbättrats i flera decennier och är idag en av de absolut bästa löparskorna för mängdträning och t.o.m. tävling.

Asics Gel-Kayano är en stabil löparsko som kan passa bra för korta som mycket långa träningspass och en bra löparsko som även fungerar att springa maraton i. Skon tillhör inte de lättaste modellerna men ger samtidigt ett bra stöd och mycket dämpning.

Löparskon är specifikt avsedd för de som pronerar och om du är van vid neutrala skor är närmsta motsvarande modell Asics Nimbus för de som vill ha en neutral sko.

Häl-till-tå dropp är ganska högt i dammodellen på 13 mm jämfört med 10 mm för män. Ett högre värde gör att det är lättare att landa rakt (eller ”på hälen”) i löpsteget vilket avlastar vaderna men skjuter belastningen vidare.

Många löpare är vana användare av Asics Gel-Kayano och har man tidigare varit nöjd med skon är det ett självklart val att prova den nya modellen. Det är en av de bästa alternativen du kan välja om du är van att springa med pronationsstöd eller om du behöver det.

Hoka One One Bondi 7 – Neutral

Hoka One One Bondi 7 (dam)
  • Bra Produkt 2021
  • Mycket populär löparsko
  • Anpassad för neutralt löpsteg
  • Rejäl sula med bra stötdämpning
  • 4 mm dropp

Priser för Hoka One One Bondi 7 (dam)

1 995 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 30 dagar
1 995 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 365 dagar

Produktbeskrivning

Hoka One One Bondi 7 är en populär och stabil löparsko för de med neutralt löpsteg. Den skiljer sig från mängden med det klart lägre häl till tå dropp på endast 4 mm.

Hoka One One Bondi är framtagen för att ge en hög komfort och mycket stötdämpning. Skons vikt räknas därför inte som ett lättviktssko men gör sig väldigt bra på längre träningspass eller för dig som vill ha mer stötdämpning i skon.

Skon har snabbt blivit populärt bland löpare och Hoka One One har spridit sig till allt fler löpare i Sverige. Hoka One One Bondi 7 är en klar favorit hos många och en bra löparsko som är väl värd att testa.

Asics Gel-Nimbus 23 – Neutral

Asics Gel-Nimbus 23 (dam)
  • Bra Produkt 2021
  • Extremt populär löparsko
  • Mycket bra betyg av löpare
  • Löparsko för neutralt fotsteg
  • Bra för längre distanser och mängdträning
  • Dropp på 12 mm

Priser för Asics Gel-Nimbus 23 (dam)

1 485 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 365 dagar
1 516 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 365 dagar

Produktbeskrivning

Asics Gel-Nimbus är en välkänd sko från en av världens största tillverkare av löparskor. Gel-Nimbus släpps i en ny version varje år där Asics slipar på förbättringar.

Det är en löparsko avsedd för ett neutralt löpsteg eller för den med väldigt lite pronation. Skon ger väldigt bra med dämpning och lämpar sig därför väldigt bra för mängdträning och långdistanser.

För den som provar löparskor och som inte redan vet vad den vill ha så är Asics Gel-Nimbus ett klassiskt val att spana in. För den som behöver mer pronationsstöd så har Asics en snarlik modell för detta under namnet Gel-Kayano som också tillhör en av de mest sålda löparskorna genom tiderna.

Asics Gel-Nimbus har förbättrats avsevärt mot de några år äldre i samma serie och fått en mellansula i FlyteFoam-material vilket sänker vikten på skon men bibehåller känslan av att springa på moln. Den har också förbättrat passformen och mer plats för de som har en bredare framfot.

Med Asics Gel-Nimbus 23 går tillbaka något och höjer häl-till-tå dropp från 10 mm till 12 mm. För två år sedan sänkte dem från 13 mm till 10 mm.

Asics Gel-Nimbus är en klassiker som många har som favoritsko och är en av de bästa alternativen du kan hitta. Det är värt att prova skon för att se om det är något för dig.

Hoka One One Clifton 7 – Neutral

Hoka One One Clifton 7 (dam)
  • Bra Produkt 2021
  • Mycket bra betyg från löpare
  • En av de mest populära löparskorna
  • Häl till tå dropp på 5 mm
  • Relativt låg vikt
  • Bra dämpning och hög komfort

Priser för Hoka One One Clifton 7 (dam)

1 436 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 365 dagar
1 459 krTill Butik
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 30 dagar

Produktbeskrivning

Clifton 7 från Hoka One One har är en löparsko som fått toppbetyg av konsumenter som testat den. Det är också en av de löparskor som är mest populära just nu.

Löparskon är designad för dig som har ett neutralt löpsteg och har en relativt låg vikt totalt sätt på 201 g för medelstorleken. Trots det ger skon en bra dämpning i steget.

Springer du mycket på asfalt eller annat plant underlag så är Hoka One One Clifton 7 ett bra alternativ som du bör titta närmare på. Förutom bra dämpning och stabil sko är vikten något lägre vilket gör det till en väldigt balanserad modell som fungerar lika bra för träning som tävling.

Droppet mellan häl och tå är 5 mm och följer Hoka One One lägre nivåer. Om du är van att springa i löparskor med högre värden på ca 10 mm eller mer bör du vänja kroppen vid den förändrade belastningen genom att successivt använda skon mer. Det samma gäller såklart även om man går från andra hållet.

Hoka One One Clifton 7 är utan tvekan en av de bästa löparskorna för 2021 och väl värda att spana in för dig som vill ha en sko för neutralt löpsteg.

Så väljer du den bästa löparskon

Det finns olika tillvägagångssätt för att hitta den bästa löparskon och olika ändar att börja i beroende på vad som är viktigt för dig. Löparskon ska användas av dig och det är därför viktigt att den har de egenskaper som du trivs bäst med.

Forskning som utförts på löparskor och där man titta på olika risker att dra på sig skador visar tydligt att det viktigaste är att man väljer en löparsko som känns bra och som sitter bra på foten.

Om du går in i en skoaffär och testar om du behöver pronationsstöd så kommer försäljarna trycka väldigt mycket på att du ska ha en sko baserat på det. Faktum är att om du redan sprungit och tränat i en sko tidigare innebär en så pass tydligt byte en ökad skaderisk för dig.

Det som känns bra kommer vara ganska likt det du är van vid redan och det kommer antagligen också vara den sko som ger ett bra stöd med den dämpningen du är van vid. Därför är detta just det viktigaste signalementet för att hitta den bästa löparskon.

Dämpning

Dämpning varierar kraftigt mellan olika löparskor. För motionärer och ovana löpare är det inte ovanligt att en löparsko med mer dämpning rekommenderas om du inte är van att träna i mindre.

Skons dämpning gör att steget blir mjukare och du får en mindre belastning på kroppen. Forskning visar dock tydligt att du bygger upp en tolerans för detta om du springer med mindre dämpning och varför det i slutändan inte nödvändigtvis innebär lindrigare löpning.

Den största kontrasten är skillnaden mellan barfotalöpning och ett par skor med mycket dämpning. Det är mer påfrestande att springa utan dämpning, men om kroppen byggt upp en tolerans behöver det inte innebära någon skaderisk.

Däremot om du skulle gå från en löparsko med mycket dämpning till väldigt lite och tränar alla pass med dina nya skor så finns det en markant ökad risk för skador.

Pronationsstöd

Pronationsstöd finns i en del löparskor och det går även få ett ökat stöd med hjälp av inläggssula om du tror att du behöver detta.

Ett stort problem med pronationsstöd är att slutsatsen till vad du behöver baseras på en ganska enkel undersökning i butiken där man tittar på fotvalvet och i bästa fall även hur din rörelse är vid löpning (t.ex. genom kamera).

Studier har visat att om man baserar skoval på endast på fotvalvet vilket många gör så finns det inget belägg för att detta hjälper. I en studie där detta genomfördes såg man till och med en liten nackdel i interventionsgruppen (om man tog bort alla med neutralt steg) som fick skor valda till sig baserat på fotens utformning.

Det är däremot inte sagt att pronationsstöd är dåligt, men att där finns en tydlig komplexitet i att identifiera vad som är bäst för din kropp. Därför är det oftast bäst att välja den skon som känns skönast. Skulle en ny sko böra ge problem efter en tids löpning så bör man kanske även prova något annat.

Häl-till-tå dropp

Häl-till-tå dropp är en definition som ofta syns i samband med löparskor och beskriver höjdskillnaden mellan framfoten och hälen. Normalt sätt är hälen upphöjd något vilket gör att du tenderar att mer landa på hälen vid löpning.

Det finns teoretiska fördelar här då löpning där man landar på framfoten belastar hälsenor och vaderna mycket mer än löpning där fotsteget landar mer jämt eller på hälen. Om du haft tidigare skador och har svårt att bygga upp en hög tolerans kan de vara värt att satsa på skor som har en högre häl-till-tå dropp för att avlasta de senorna/musklerna.

Samtidigt bör man komma ihåg att avlastning även innebär att man inte bygger lika mycket tolerans. Ibland är de exakt det man vill uppnå, men ibland kanske det är sämre. Det kan vara värt att bolla idén med en fysioterapeut om hur mycket avlastning som kan vara bra, om du bara ska göra det vissa träningspass eller om du istället ska bygga tolerans genom styrketräning.

Vikt

Skornas vikt kan ha stor betydelse men är också ofta direkt kopplat till mängden dämpning som erbjuds. Tävlingsskor som används bland eliten väger ofta väldigt lite och har mycket lite dämpning. Det är dock skor som ger en större påfrestning på kroppen och varför man kanske inte bör använda dessa för vanlig träning.

Men bra träningsskor varierar också i vikt och att springa med lättare skor kan vara ett sätt att bygga upp tolerans för att kunna använda tävlingsskor när det väl behövs. För motionärer och i stora drag även elitmotionärer är vikten på skon kanske inte det avgörande man bör titta på.

Vi tror att du bör hitta ett par skor som känns bra och vissa föredrar att känna lite mer av underlaget medan andra mer vill att löpningen ska kännas som man springer på moln. Känn dig fram men var medveten om att där finns en skillnad.

Tidigare skador

En av de största och viktigaste aspekterna i valet av nya löparskor är helt klart att snegla på ens tidigare löparskor och hur de är utformade. Om du sprungit en del tidigare är det dessa skor din kropp vant sig vid och byggt upp en tolerans för.

Du kan se det som att olika skor ger olika stöd för foten där kraften i löpsteget fördelas olika över foten. Även om du köper exakt samma modell som du tidigare haft så finns där normalt sätt en skillnad för du ”sprungit in” de gamla skorna. Således blir belastningen inte identisk och varför det alltid rekommenderas att vänja in sig med nya skor (alltså varva med de gamla).

Men ju större förändringar du gör i köpet av de nya skorna (ny modell, pronationsstöd, lägre/högre häl-till-tå dropp m.m.) så bör du vara mer försiktig då du kan få en store förändring i hur din fot belastas i varje löpsteg. Över 10 kilometer rör det sig ofta om över 10 000 fotisättningar och sammanlagt 700 ton belastning om du väger 70 kg. Kroppen klarar mycket men att ge den chans att anpassa sig är viktigt.

Det är egentligen liknande resonemang vid skobyte som vid kortare träningsuppehåll eller en förändring i löpteknik där du bör vänja kroppen. Skillnaden med helt nya skor är att det kan röra sig om en belastning på en del av foten som du inte alls är van vid.

Så valde vi ut de bästa löparskorna

De bästa löparskorna går inte att utse baserat på tester eller betyg utan det är tydligt enligt forskning att detta är väldigt individuellt.

Löparskor kan vara utformade för att lindra eller minska belastning på vissa leder eller delar av foten, vilket även påverkar vaderna och knäna. Bortsett från att detta kan användas för att träna upp tolerans eller för att minska belastning i olika delar av kroppen så är de bästa löparskorna de du redan tränat upp tolerans för.

En tydlig aspekt som framkommit i forskning är att de bästa löparskorna är de som sitter bra på fötterna och som känns sköna. Om du redan tränat mycket med ett viss på skor tyder mycket på att liknande skor kan vara bästa alternativet om de fungerat bra.

De skor vi presenterar är istället de produkter som är väldigt populära bland löpare och som uppfattas som de bästa av väldigt många löpare. De är bra alternativ att börja testa om man inte redan har en bra uppfattning om vilken typ av sko man vill ha.

Källor & Test

Sammanställning av de källor, forskningsrapporter och tester som ligger till grund för den information vi delger oss på denna sida.

  • Skademinskning i val av skor baserat på fotens utformning – 2009 – PubMed