Använda utmärkelser i marknadsföring

Det är möjligt att använda utmärkelserna i kommersiellt syfte och det kan vara väldigt värdefullt för att förstärka befintlig marknadsföring.

Våra utmärkelser är starkt förknippade med kvalitet och tillförlitlighet. Vi ställer höga krav på vilka produkter som tilldelas utmärkelser vilket även vår testprocess belyser.

Några av fördelarna med att använda våra utmärkelser inkluderar:

  • Ökad trovärdighet: Att vinna utmärkelser från en oberoende aktör kan gå en lång väg för att ge ökat förtroende och är en stark indikator på att företaget gjort något rätt.
  • Differentiering från konkurrenterna: Att vinna en utmärkelse kan hjälpa till att skilja företaget från konkurrenterna. Det ger kunderna en anledning att välja just detta företag och dess produkter eller tjänster över andra på marknaden.
  • Ökad synlighet: Utmärkelser kan hjälpa till att öka företagets synlighet i marknaden. När en utmärkelse publiceras på företagets webbplats eller på andra medier, kan det locka till sig fler potentiella kunder och öka medvetenheten om företaget. Det ökar också chansen att produkten rekommenderas i flera led.
  • Bättre varumärkeskännedom: Att vinna en utmärkelse kan hjälpa till att bygga upp företagets varumärkeskännedom. Om kunderna ser företagets utmärkelse och förknippar den med hög kvalitet, kan det öka deras benägenhet att välja företagets produkter eller tjänster i framtiden.
  • Snabbare & fler avslut: Utmärkelserna har förmågan att öka avslutstakten genom att hjälpa konsumenter att hitta rätt produkt eller tjänst snabbare och enklare. Samtidigt ger de osäkra kunder större förtroende och trygghet i sina köpbeslut, vilket kan leda till att fler köp görs som annars hade missats.

Här nedanför kan du se ett exempel på hur utmärkelsen kombineras i marknadsföring av luftavfuktare från Woods efter att de vunnit vårt test som bästa avfuktare för krypgrund och källare.

Woods hos Mediamarkt
Företaget Woods använder här utmärkelsen som bästa luftavfuktare i sin marknadsföring hos MediaMarkt och i broschyrer.

Även om vi ställer vissa enkla krav på hur utmärkelserna får användas så är det i praktiken fantasin hos er som sätter gränserna.

Våra utmärkelser förekommer i flera sammanhang och några av de mest framgångsrika metoderna som företag använt sig av är:

  • Produktbeskrivningar: De flesta produkter och även tjänster har beskrivande text som ger detaljerad information till konsumenten. Att här referera till testresultatet och använda utmärkelsen är ett utmärkt exempel på där du hjälper konsumenten att identifiera att hen hittat ett bra val.
  • Annonsering: Att använda utmärkelsen som en förstärkande effekt i samband med annonsering har visat sig vara populärt. Det fungerar både för digitala annonser i sociala medier och på webbplatser som i tryckt format, videoformat eller andra former.
  • E-postmarknadsföring: Har ni nyhetsbrev eller har ni samarbetspartners som gör nyhetsutskick genom e-post? Passa på att berätta om utmärkelser era produkter eller tjänster vunnit. Det tenderar att fånga läsarens intresse för hela nyhetsbrevet.
  • Pressmeddelande: Ett klassiskt sätt att nå ut med information och som kan få en spridande effekt. De flesta företag har nyhetsarkiv eller pressrum, något vi sett flera företag utnyttja effektivt. Journalister bevakar både branscher och ämnen som ”bäst i test” vilket kan leda till ytterligare exponering.
  • Evenemang & mässor: Konsumenter men även grossister och återförsäljare kan ibland nås genom olika evenemang och mässor. Passa på att visa upp testresultat samtidigt som ni ställer ut!

Om du vill ladda ner utmärkelserna i högupplöst bildformat hittar du det under sidan Media & Press.

Riktlinjer vid användning av utmärkelser

Det är kostnadsfritt för företag att använda utmärkelserna i kommersiellt syfte så länge våra enkla riktlinjer nedan följs.

Riktlinjer

  1. Utmärkelser får bara användas för att marknadsföra den specifika produkten eller tjänsten som tilldelats utmärkelsen. Konsumenter får inte missledas att tro att det även gäller andra produkter. Det är även okej med allmän marknadsföring av företaget tillsammans med utmärkelser som företaget vunnit.
  2. Även årtalet på utmärkelsen som marknadsförs måste stämma överens med den som tilldelats produkten eller tjänsten.
  3. Vid användning av utmärkelserna så länka om möjligt direkt till testet för att hjälpa konsumenten att få mer information. I annat fall referera till utmärkelsen som ”Testat.nu”. I sociala medier får ni gärna tagga våra konton om möjligt/lämpligt.

Det viktigaste är helt enkelt att konsumenten står i fokus och inte missleds.