Sova bra under vandring

Sova bra under vandring och äventyr

Att sova bra är en viktig faktor för att få ut det mesta av din vandring och äventyr. Ett bra liggunderlag, sovsäck och lägerplats kan göra stor skillnad för din komfort och din förmåga att återhämta dig under natten. Därför är det även viktigt att välja rätt utrustning för din vandring eller ditt äventyr.

Dålig sömn kan fungera en natt men det påverkar snabbt prestationen och humöret. Om du vandrar i flera dagar är det bra att träna på förhand så du lär känna din utrustning och får erfarenhet av enskilda nätter.

I denna artikel ska vi titta närmare på vilka faktorer som är viktiga och vad du bör tänka på för att få en bra sömn ute i naturen.

Rätt liggunderlag för dina behov

Välj rätt liggunderlag för vandringUppblåsbara liggunderlag med isolering kan vara ett bra val för vandring eftersom de erbjuder en bra balans mellan komfort, vikt och packstorlek. Jämfört med liggunderlag som endast består av skumgummi, kan uppblåsbara liggunderlag med isolering ge bättre isolering mot kall mark och klart bättre komfort då ojämnheter inte känns på samma sätt.

Det är viktigt att välja ett liggunderlag med lämplig storlek när det är utfällt. Om liggunderlaget är för litet kan det vara obekvämt att sova på, medan ett för stort liggunderlag kan vara svårt att få plats med i mindre tält.

När det gäller packvolym och vikt är det viktigt att välja ett liggunderlag som är lätt nog att bära runt på vandringen. Totalvikten på packningen är viktig men också volymen så inte liggunderlag tar upp för mycket plats i ryggsäcken.

För att veta hur bra ett liggunderlag isolerar så används R-värde. R-värdet mäter hur bra liggunderlaget isolerar mot kall mark och ju högre R-värde liggunderlaget har, desto bättre isolering ger det. Ett liggunderlag med ett högt R-värde är särskilt viktigt för vandring under kalla årstider eller i kallt klimat.

När vi granskade liggunderlagen som presterat bäst i test så är det oftast uppblåsbara liggunderlag från Therm-a-Rest, Sea to Summit och Exped som kommit ut i topp. De kan vara en bra början att titta på om du är osäker.

Liggunderlaget är tillsammans med sovsäcken viktigt för att få en bra sömn under natten. De är grundstenarna för att förutsättningarna ska vara bra.

Rätt sovsäck för årstid och klimat

Sovsäck för att sova braAtt välja rätt sovsäck för årstid och klimat är en viktig faktor för att få en bekväm och säker nattsömn under vandringen. En sovsäck som är för varm eller för kall för omgivningen kan göra det svårt att sova gott och kan leda till obehag och återhämtningsproblem.

När du väljer sovsäck är det viktigt att tänka på vad du kommer att använda den för. Om du planerar att vandra under kalla årstider eller i kalla klimat behöver du en sovsäck med bra isolering för att hålla dig varm.

På samma så sätt behöver du en sovsäck med bra ventilation om du planerar att vandra under varma årstider eller i varma klimat för att hålla dig sval och bekväm.

Det finns många olika faktorer att tänka på när du väljer sovsäck. Vikt och packstorlek är viktigt för att hålla ner på vikten och volymen av din packning, medan kvalitet och hållbarhet är viktigt för att säkerställa att sovsäcken håller länge och inte går sönder under vandringen. Pris är också en faktor att ta hänsyn till så den passar din budget men generellt sett får du ofta vad du betalar för här.

När du väljer sovsäck är det också viktigt att tänka på din egen kropp och dina egna behov. Tänk på hur lång du är och välj en sovsäck som passar din längd så att du inte är tvungen att vika ner fötterna eller huvudet för att få plats. Tänk också på hur mycket kläder du brukar ha på dig när du sover och välj en sovsäck som ger tillräckligt med utrymme för att röra dig bekvämt.

Är du osäker på vilken sovsäck du ska köpa kan du läsa mer om de bästa sovsäckarna för att få en bättre förståelse vad andra friluftsmänniskor gillar.

Välj rätt lägerplats från början

Välj rätt lägerplatsAtt välja en bekväm och säker lägerplats är en viktig faktor för att få den bästa möjliga sömnen under vandringen. En bekväm lägerplats kan göra stor skillnad för din komfort och återhämtning, medan en otrygg lägerplats kan orsaka oro och sömnproblem.

Det finns många olika faktorer att tänka på när du väljer lägerplats. En av de viktigaste faktorerna är att platsen är skyddad från väder och vind. Det är också viktigt att välja en lägerplats som är säker med tanke på eventuella risker som t.ex. djur, växter och föremål.

En annan viktig faktor att tänka på är hur lätt det är att sätta upp tältet på lägerplatsen. Du bör välja en lägerplats med en jämn och plan yta så att tältet inte sjunker ner i marken och att liggunderlagen kan ligga bra.

Underlaget får gärna vara bra för att kunna fästa tältpinnar så inte tältet blåser bort. Finns där stora stenar kan du dock ofta använda dem tillsammans med stormlinor om det behövs.

Slutligen är det viktigt att respektera naturen och lagar när väljer tältplats. Även detta kan störa din sömn och ro om du tvingas packa ihop din packning och flytta dig.

Om du planerar vandring så titta efter rekommenderade tältplatser och läs var andra slagit läger. Skriv ner flera platser så du kan välja det som passar beroende på hur långt du hunnit på din vandring eller om vädret slår om så du kanske tvingas välja ett annat alternativ.

Om du vandrar i fjällen bör du undvika de högsta fjälltopparna då vädret kan slå om väldigt fort. Detta gäller även under sommarmånaderna då många nybörjare på vandring kan underskatta väderomslagen i fjällen.

Fler tips för bra sömn under vandring

Det finns många olika saker du kan göra för att få en bra natts sömn under vandringen. Här är några tips:

  1. Ha torra kläder – Att ha torra kläder att sova i kan göra stor skillnad för din komfort och återhämtning. Prova att byta om till torra kläder före läggdags och förvara dina våta kläder på ett säkert ställe där de kan torka. Att välja rätt kläder inför vandringen gör att du är förberedd för väder och klimat som du kan utsättas för.
  2. Ät mat – Vad du äter kan påverka din sömn. Försök att äta mat som ger dig bra energi och som inte orsakar magproblem. Gå inte och lägg dig hungrig.
  3. Begränsa koffeinintaget – Koffein kan påverka din sömn, så det är bra att begränsa ditt intag av koffeinhaltiga drycker som kaffe och te. Försök att undvika att dricka dessa drycker sent på dagen och försök att välja koffeinfria alternativ istället.
  4. Ha bra sömnrutiner – Att ha rutiner kan hjälpa dig att sova bättre under vandringen. Anpassa dina sömnrutiner efter jetlag och nya tidszoner, och försök att sova och vakna på samma tid varje dag.
  5. Använd mörkläggningsprodukter – På breddgrader där solen inte går ner kan det vara svårt att sova. Försök att använda mörkläggningsprodukter, såsom sovmask (ögonbindel) för att hjälpa dig att somna.
  6. Använd öronproppar – Öronproppar kan hjälpa till att dämpa buller och distraktioner vilket kan underlätta sömnen. Försök att använda öronproppar om du vandrar i ett ljudrikt område eller om du har problem att somna på grund av buller eller partner som stör dig. Tänk dock på att det av säkerhetsskäl kan finnas skäl att åtminstone en i sällskapet inte använder öronproppar.