Testade Rullskidor

Rullskidor bäst i testRullskidor är det optimala träningssättet för dig som vill bli bättre på att åka längdskidåkning men som inte har tillgång till snö. Stora delarna av södra Sverige har inte snö även på vinterhalvåret i den mängd som hade önskats för att t.ex. träna inför Vasaloppet vilket är en del i den Svenska Klassikern.

Men rullskidor är något man kan använda även på sommaren för att hålla igång sin träning kring längdåkning även om det här finns alternativa träningsmetoder som löpning med stavar som också ger en bra effekt rent muskulärt och konditionsmässigt.

Rullskidor tillverkas för olika åkstilar där den klassiska och den som används i Vasaloppet är de mest populära i Sverige. Det finns även en hel del rullskidor för skate så välj rullskidor efter den åkstil du vill träna på.

På denna sida går vi igenom de modeller som fått bäst i test och på ett eller annat sätt utsätts som testvinnare. Vi granskar recensioner för att hitta svagheter och för att kunna presentera de bästa modellerna till dig. Vårt mål är att kunna namnge 2 riktigt bra modeller följt av en billigare och bra instegsmodell eller helt enkelt den bästa budgetmodellen man kan satsa på.

Elpex Wasa 610 – Bäst i test

Elpex Wasa 610 - Bäst i TestNär det kommer till att köpa rullskidor är många nybörjare och Elpex Wasa 610 är en modell som riktar sig till nybörjare men som ändå fått bäst i test flera gånger. Det är en modell med hög kvalitet och tillverkad i aluminium med bra däck i gummi.

Elpex Wasa 610 finns även att få med broms vilket kan vara väldigt användbart för nybörjare. Normalt sätt går det inte att bromsa rullskidor och många nybörjare trillar och slår sig i backar. Men med Wasa 610 så kan du alltså få den med broms vilket kan vara bra i krissituationer.

Modellen utsågs till bäst i test av Sport och Hälsa när de testade rullskidor 2012. Modellen finns kvar men släpps ofta i ny stukning och med förbättringar. När tidningen langd.se testade sina rullskidor blev slutpoängen för Elpex Wasa 610 helt okej där med.

Det är en modell som rekommenderas till nybörjare som t.ex. vill träna inför Vasaloppet som en del av Svensk Klassiker. För mer inbitna längdåkare med erfarenhet kan andra modeller vara aktuellt.

Denna testvinnare kostar i sitt enklaste utförande ca 2700 kronor men då utan bindning, pjäxor och stavar.  Ett helt paket med alla delar hamnar strax över 5000 kronor.

Eftersom modellen riktar sig till de som vill göra Vasaloppet så är det klassisk åkstil på dessa. De anses med andra ord vara den bästa instegsmodellen för nybörjare som vill köra klassisk stil.

Den främsta nackdelen med Elpex Wasa 610 är att bromsen kan förstöra känslan eftersom du inte har någon sådan på skidor. Använd den sparsamt och helst endast i ”nödfall”.

Priser för Elpex Wasa 610
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 90 dagar
2 495 krTill Butik

Swenor Carbonfibre – Toppmodell

Swenor Fiberglas - Mest sålda rullskidaBåda modellerna Swenor Carbonfibre och Swenor Fiberglass är två väldigt populära och bra modeller från Swenor. Man skulle kunna tro att det är samma modell men det är det alltså.

Båda är avsedda för klassisk stil och där Swenor Fiberglas tog hem andrapriset när Sport & Hälsa testade så placerade sig Swenor Carbonfibre väldigt bra när tidning Langd.se testade rullskidor.

Inga av modellerna har bromsar så även om dessa modeller är bra för nybörjare också så måste du här direkt lära dig att bromsa på egen hand och planera din åkning bättre. Detta anses många vara bättre då man i början har en lägre hastighet och det är bättre att man lär sig behärska detta då.

Båda rullskidorna är tillverkade med en stomme i glasfiber och trälaminat vilket gör att dem är hållbara och väger lite mindre. De återger en väldigt bra känsla för skidåkning vilket såklart är väldigt viktigt i valet av rullskidor.

Det finns en anledning varför Swenor Fiberglas t.ex. är den mest sålda rullskidan i Sverige. Det är helt enkelt enkelt ett väldigt säkert val för den som vill ha bra rullskidor.

Swenor Carbonfibre har lite mindre hjulbredd och hjuldiameter än Swenor Fiberglas. Därför rekommenderas den förstnämnda till lätta personer och juniorer medan Fiberglas som är den mest sålda rekommenderas till de flesta vuxna.

Priser för Swenor Carbonfibre
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 30 dagar
3 595 krTill Butik

Paket med Elpex Wasa 610

Elpex Wasa 610 med broms finns att köpa som paket hos vissa butiker. Det är perfekt för dig som inte riktigt vet vad du ska välja och får då förslag på passande bindning, pjäxor, stavar och andra tillbehör.

Priset för ett helt paket med Elpex Wasa 610 som är det minsta som krävs för att komma igång hamnar på ungefär 5000 kronor. Då får du rullskidorna, bindning till pjäxorna, pjäxor i din storlek och ett par stavar.

Hjälm är inte alls dumt att ha när du åker rullskidor och här brukar en bra cykelhjälm fungera bra. Du kan läsa vårt test om de bästa cykelhjälmarna om du är intresserad av det.

Elpex Wasa 610 som tog hem titeln bäst i test när Sport och Hälsa testade rullskidor är ett av de bästa alternativen för nybörjare som vill börja komma igång med sin träning inför Vasaloppet eller hitta alternativa träningsmetoder till t.ex. löpning.

Priser för Paket med Elpex Wasa 610
  • Gratis frakt
  • Öppet köp i 90 dagar
2 895 krTill Butik

Att tänka på inför köpet av rullskidor

Rullskidor - Att tänka på vid köp

Köpet av ett par rullskidor är en investering i både hälsa och glädje. Du får en given träningskompis som gladeligen följer med ut på ett träningspass.

Av förklarliga skäl blir träningen både roligare och mer givande om du har en träningskompis som får ut det maximala av din kapacitet. Med detta sagt bör du välja dina rullskidor med omsorg.

Precis som med andra produkter finns det en rad olika saker som är viktiga att tänka på inför ett köp. Vi kommer härnäst gå djupare in på några punkter som vi anser är speciellt viktiga att ha i bakhuvudet.

Välj mellan två olika typer av rullskidor

Det finns i huvudsak två olika typer av rullskidor. Det finns de som är anpassade för skate och det finns de som är anpassade för klassisk åkning. Vilken av de två olika typerna du ska välja är helt beroende på vilket syfte du har med träningen.

Om ditt primära syfte är att motionera är det i regel ett par rullskidor som är avsedda för klassisk åkning som du ska välja. Dessa har bredare hjul och en backspärr vilket gör att de i stora drag liknar ett par klassiska längdskidor.

Med ett par rullskidor som är avsedda för klassisk åkning kan du både diagonalåka och köra stakning med frånskjut. På så sätt involverar du fler muskelgrupper samtidigt som träningen blir mer varierande.

Om du vill få en så spårlik känsla som möjligt har du stor fördel i att välja ett par rullskidor i klassisk stil.

Skaterullskidor har i sin tur smalare hjul vilket ger dig ett bra fäste i skären. Det blir därmed enklare att göra snabba vändningar vilket är guld värt om du ska ta dig fram på trafikerade vägar. Du kan även träna stakning även om det aldrig blir lika stabilt som om du hade haft ett par rullskidor i klassisk stil.

De olika typerna av rullskidor har givetvis både för- och nackdelar. Om du ämnar träna inför en tävling likt vasaloppet är det dock klassiska rullskidor du ska välja alla dagar i veckan.

Vikt & rullmotstånd

Rullskidor - Hastighet & RullmotståndOlika konsumenter har olika mål med sitt köp av rullskidor. Det finns de som uteslutande tycker det är kul att komma upp i höga hastigheter och sen finns det de som primärt köper ett par rullskidor för att få en varierad träning.

Om du vill ha så bra träning som möjligt är det bara positivt om dina rullskidor råkar väga lite mer. Med mer tyngd blir också motståndet större vilket gör att kroppen måste jobba hårdare.

Det är dock viktigt att som nybörjare inte gå för de absolut tyngsta rullskidorna. Även om det kan låta konstigt är det så att ett par lättare rullskidor ger en bättre balans. Detta då en lättare vikt påverkar tyngdpunkten mindre än vad ett par tunga rullskidor gör.

Av förklarliga skäl är ett par lättare rullskidor bättre om du vill komma upp i höga hastigheter. Lätta rullskidor är uppbyggda av ett mer avancerat material som banar väg för snabbare åkning och enklare manövrering.

Det råder även en stor prisskillnad mellan lätta och lite tyngre rullskidor. De lättaste rullskidorna är mer anpassade för proffs och för de som redan hunnit utveckla en god teknik.

Vilken vikt som passar dig bäst är helt beroende på vilken avsikt du har med din träning. Är du en investerad åkare som vill vara med och fightas om segern i ett bra lopp kan det vara värt att investera i en lätt modell. Om du på andra sidan bara är en glad motionsåkare spelar vikten inte lika stor roll.

Rullmotståndet är även en viktig faktor som avgör snabbheten och hur lätt du kan ta dig fram. När det kommer till rullmotstånd är det hjulens utformning som är avgörande.

De allra flesta tillverkare har en klassificering där olika hjul florerar i en skala mellan 1–4. Extra tröga hjul blir märkta med en 4:a medan tävlingshjul blir stämplade med en 1:a. Om du lägger dig i mitten av denna klassificering hittar du klassificeringen 2. Detta avser normalrull vilket är en passande nivå för en nybörjare.

Det som avgör vilken nivå ett visst hjul ligger på har helt och hållet att göra med materialval och kullager. Mer påkostat material ger bättre förutsättningar för snabbare hjul.

Bindningar & pjäxor

Rullskidor PjäxorDet går tyvärr inte att köpa ett par rullskidor och förvänta sig att man ska vara redo för en åktur direkt. Du behöver även pjäxor och bindningar som både är bekväma och passar din åkstil väl.

Pjäxor och bindningar hör ihop och du alltid ska utgå från din pjäxa när du väljer vilken bindning som passar bäst.

När du ska köpa bindningar står du egentligen mellan två val. Antingen väljer du Salomons SNS-System eller går du för Rottefellas NNN-system. Det är ingen större skillnad mellan dessa varken när det kommer till funktion eller pris. Det du behöver göra är således att kolla på pjäxan och se vilket system som används i den.

Även om det är fullt möjligt att använda samma pjäxor för längdskidåkning som för rullskidåkning är det bäst om du har två separata par. Detta då rullskidåkning sliter på pjäxorna betydligt mer.

Om du inte vill köpa ett par sprillans nya kan det vara en god idé att använda dina gamla pjäxor till rullskidor och köpa nya när det verkligen behövs.

I valet av pjäxor bör du prioritera både passform och prestanda. På marknaden finns det i regel två olika typer av modeller. Vi har både instegsmodeller och de lite mer avancerade modellerna.

Vilket som passar dig bäst är helt beroende på hur van åkare du är. Instegsmodeller premierar komfort och värme medan avancerade modeller istället fokuserar på goda resultat och låg vikt.

Ett hett tips är att först testa dina pjäxor i butik tillsammans med dina rullskidor. Bindningar, pjäxor och rullskidor bör ses som en enhet och ingen rullskida är bättre än sin svagaste länk.

Broms

Rullskida med bromsDu som åkare kommer givetvis väldigt långt med en fin bromsteknik. Det är dock en extra säkerhet att välja en modell som är utrustad med bra bromsar.

Rullskidor är inget nytt påfund och ända sedan rullskidor började tillverkas under mitten av 60-talet har diverse varumärken försökt klura ut vilken bromstyp som ger bäst resultat.

Evolutionen har haft sin gång och idag har du generellt sett två olika alternativ att välja mellan. Antingen går du för en modell med vadbroms eller så satsar du på ett par rullskidor med skivbroms.

Tidigare var vadbroms främst vanligt på terrängrullskidor men i mitten av 2010-talet började vadbromsen även bli standard på konventionella rullskidor. Denna bromsningsmetod är numera den allra vanligaste på moderna rullskidor.

Själva bromsningen är enkel. Allt du behöver göra är att lyfta benet du vill bromsa med och lägga tyngd mot bromsen med vaden. När du lägger tyngd mot bromsen kommer den pressas mot bakhjulet så att farten sakteliga avtar.

Det andra alternativet, skivbroms, är utvecklat av det norska rullskidmärket Rollersafe. Detta är en i allra högsta grad högteknologisk bromsningsmetod som banar väg för snabba inbromsningar.

Genom en app ställer du in bromstyrka i den nivå som passar dig bäst. Om du kör mycket i stadstrafik kan det vara värt att ställa in en hög bromsstyrka för att möjliggöra snabba inbromsningar.

Skivbromsen sköter du genom ett steglöst reglage som du fäster längst upp på staven. När du vill bromsa håller du bara in reglaget i den utsträckning som passar dig bäst.

Om det skulle vara så att du går och förälskar dig i ett par rullskidor som inte har broms är det inget dött lopp. Många leverantörer erbjuder numera lösa bromsar som går att köpa separat för ett högst överkomligt pris.

Trots allt nämnt ovan finns det som sagt många rullskidor som helt saknar mekanisk broms och där du som åkare istället måste använda bromsteknik i åkningen.

Mekaniska bromsar ger dock bäst effekt och rekommenderas för så väl nybörjare som för dig som åker där du stöter på andra trafikanter.

Hur du tränar bäst med dina rullskidor

Träna med rullskidorAtt förvänta sig att träningen med rullskidor ska falla sig naturligt efter första försöket vore att ta sig vatten över huvudet.

För vissa går det enklare, för andra är det tuffare. Mycket beror på din tidigare erfarenhet av längdskidor, skridsko eller om du tidigare åkt mycket rullskridskor.

Vi förstår att det är många som läser denna artikeln som är i full fart med förberedelserna inför vasaloppet. Om så är fallet är detta ett perfekt läge att putsa glasögonen och få lite information om hur du få ut det mesta av din träning.

I kommande punkter kommer vi ta hänsyn till alla skicklighetsnivåer när vi presenterar information om hur du bäst genomför ett träningspass med rullskidor. Vi kommer även gå in på kringutrustning och andra tips som maximerar dina förutsättningar för ett svettigt och givande träningspass.

Skillnader & likheter i teknik mellan längd- och rullskidor

Längdåkning vs rullskidorAtt du tränar på två helt olika underlag är en uppenbar skillnad. Hur detta i sin tur påverkar åkstilen, svårighetsgraden och själva träningen är dock inte lika självklart.

Först och främst är det något svårare att behålla en god balans när man åker rullskidor. Detta då hjul i kombination med en asfalterad väg ger ett mer svårberäknat glid i jämförelse med längdskidor på snö. Tyvärr innebär detta att många blir mer passiva och inte ”vågar” ta ut rörelserna ordentligt.

Det är ett orubbligt faktum att du aldrig kommer få ut maximalt av din träning om du inte vågar komma förbi din ”spärr”. Inte minst ökar det också skaderisken att vara tvekande i sitt rörelsemönster.

På ett längdskidspår är man mer ”skonad” från omgivningens faror vilket ofta är en bidragande faktor till att man kan utveckla en finare teknik.

När det kommer till själva tekniken för stakning finns det stora likheter mellan längd- och rullskidor. Oavsett om du är på ett par rullskidor eller längdskidor ska stavtagen börja från magen och inte från armarna.

Det är viktigt att utnyttja sina stora magmuskler och endast låta axlar och armar agera understöd och krydda till kraften. Som nybörjare är det vanligt armarna gör det stora jobbet men detta leder ofta till att du blir trött väldigt snabbt.

På ett längdskidspår kan snöföret variera. Vissa dagar är det isigt och andra dagar är det mjuka förhållanden. Ett isigt underlag liknar mest de förhållandena du stöter på när du åker rullskidor på asfalt. Du kan då öka kraften i isättningen av dina stavar vilket banar väg för mer intensiva och snabba resultat.

Det finns mycket positivt i att alltid veta vilka förhållanden man kommer stöta på när man ska ut och träna. På så sätt är det lättare att vässa tekniken och få till en passande åkstil. Dessutom är det lättare att kunna avgöra om man förbättrats när förutsättningarna alltid är desamma.

Sist men inte minst är det även viktigt att känna till att rullskidor inte kan rulla bakåt medan längdskidor glider bakåt om det är en viss lutning. Detta har potential att bli ett otrevligt uppvaknande för ovana skidåkare som sedan ska ge sig ut i längdskidspåret.

Hur du får rullskidträningen så lik längdskidor som möjligt

Ditt största hinder när det kommer till att få de olika träningsformerna så lika varandra som möjligt är att du aldrig kan styra över underlaget på ett längdskidspår.

När du tränar med rullskidor kommer du alltid stöta på asfalt och när du åker längdskidor kan du antingen stöta på snö eller lite mer isiga underlag.

Likt tidigare nämnt är isiga och asfalterade underlag relativt lika och du kan i mångt och mycket använda samma teknik för båda.

Risken finns att man uteslutande tränar på rullskidor och tror att man kan använda exakt samma rörelsemönster när man åker på ett snötäckt underlag.

På ett snötäckt underlag behöver du begränsa kraften i stavtagen och kompensera detta med högre frekvens istället. Detta då en del kraft normalt sett försvinner när du sänker ner staven i ett snötäckt underlag.

Tänk därför på att variera din träning och släng in ett pass där du drar ner på kraften i stavtagen och ersätter detta med en högre frekvens istället.

I längdskidspåret är det även viktigt att man är en bra diagonalskidåkare. För att få in den rätta tekniken krävs en kombination av balans, tyngdöverföring och tajming.

När det kommer till diagonalåkning kan det perfekta fästet på dina rullskidor vara dig till last. Detta då många ofta ”fäster” skidan för att få en ökad kontroll. Att fästa skidan är således inte en teknik som fungerar särskilt väl när man ska diagonalåka på längdskidor.

Med detta sagt är det även viktigt att du slänger in pass där du kör diagonalåkning med dina rullskidor. Börja på en tom parkeringsplats eller någon annan yta där du har ordentligt med svängrum.

Olika träningsupplägg som passar rullskidor

En oerfaren rullskidåkare ser säkert framför sig ett väldigt enformigt träningsupplägg. Detta är dock väldigt, väldigt långt ifrån sanningen.

När du åker rullskidor ställs du väldigt sällan inför en endaste lång raksträcka. Vägen är ofta svängig och du ställs förmodligen inför både uppförs- och nedförsbackar.

Precis som med alla andra träningsformer blir du bättre med tiden. I början kanske det är läge att köra lite ”tråkigare” teknikträning för att kunna få till ett bra flow. Då kanske du mest kommer befinna dig på en tom parkeringsplats och åka slalom runt koner för att träna upp balansen och styrkan i dina fotleder.

När du väl erövrat denna träningsform och fått koll på tekniken finns det en mängd olika träningsformer att tillgå. Detta kan till exempel vara:

Stakintervaller i uppförsbacke

Utsätt dig själv för både flacka och desto brantare backar. Detta kommer ge ett bra flås samtidigt som du tränar i princip hela kroppen.

Staka med lätt neråt lutning

Med lätt neråt lutning kommer du få till en bra fart. Detta är ett utmärkt sätt att vänja sig vid högre hastigheter. Involvera bålet ordentligt och se till att du har får kläm på både båltryck och attack.

Åka utan stavar

Att åka utan stavar är ett perfekt sätt att träna diagonalåkning. På så sätt breddar du ditt register och när du väl erövrat tekniken för diagonalåkning är det riktigt roligt!

Ge dig ut på en långpanna

Att ge sig ut på långpannor är det enda sättet att förbereda kroppen inför långa lopp. När du är ute länge kommer du se hur kroppen går igenom olika utmattningsnivåer. Det är intressant att se hur kroppen tillsätter ny energi när den inser att du inte tänker stanna. Tänk på att gå ut i lugnt tempo och försök vara ute i ca 2–3 timmar.

Kringutrustning

För att du ska kunna träna ordentligt är det väldigt viktigt att du känner dig trygg med din åkning. Att känna rädsla är varken bra för psyket eller prestationen som sådan. Det säger sig själv att du inte får ut maximalt av ditt träningspass om du hela tiden kör runt och känner dig otrygg.

Därmed rekommenderar vi starkt att du införskaffar en del passande tillbehör i samband med köpet. Då detta kan vara relativt kostsamt kan det vara värt att kika upp om du kan hitta varumärken som erbjuder paketpris på passande tillbehör.

När vi talar i termer om passande tillbehör syftar vi främst på hjälm, reflexväst, handskar och lampa, men även andra skydd som skyddar vid fall.

Hjälmen är ingen speciell rullskidshjälm utan vanliga cykelhjälmar avsedda för racing brukar vara vanligt förekommande. Precis som för cyklar är det smart att använda en bra cykelhjälm med MIPS för att minska risken för skallskador vid fall.

Lampa och reflexväst är guld värt för att maximera din egna synlighet samtidigt som en lampa gör att du lättare kan undvika hinder om sikten skulle vara dålig.

Även om man givetvis ska undvika olyckor i den mån det går är det alltid bra att vara klädd med skadereducerande utrustning. Hjälm, handskar och knäskydd har potential att omvända en allvarlig skada till en lindrig. Det finns även skydd för armbågar och höft- samt bak-partiet.

Vidare är det dessutom ett faktum att många känner sig mer benägna att ge sig ut i träningsspåret om man känner sig nöjd med sin outfit. Därför är det all idé att välja ut ett kit som både är funktionellt och som man känner sig bekväm med.

Många återförsäljare av rullskidor erbjuder även kringutrustning i form av:

  • Underställ
  • Glasögon
  • Strumpor
  • Midjeväska
  • Ytterlager
  • Mellanlager

Även om dessa inte är livsviktiga har de potential att höja träningsglädjen markant. Av ovan nämnda är förmodligen glasögon det du kommer ha mest nytta av. Fighten mot vind, sol och insekter blir desto lättare om du har ett par glasögon som agerar skydd för dina ögon.

FAQ – Vanliga frågor & Svar

Som brukligt kommer vi ge svar på några vanliga frågor som brukar dyka upp inför köpet av ett par rullskidor.

  1. Kan man bromsa med sina rullskidor?
  2. På vilken sida av vägen kör man med rullskidor?
  3. Hur väljer jag rätt stavar till mina rullskidor?
  4. Är det svårt att åka rullskidor?
  5. Vilka rullskidor är bäst?

1. Kan man bromsa med sina rullskidor?

Ja! Att enkelt kunna bromsa med rullskidor är extremt viktigt och höjer säkerhetsläget markant. Tyvärr fungerar inte rullskidor som en cykel och det går inte att tvärnita om du skulle stöta på ett hinder.

Det finns dock knep som gör att du på kort tid kraftigt kan reducera farten så att du kan bibehålla ett högt säkerhetsläge. Likt tidigare nämnt finns det modeller som antingen är utrustade med vadbroms eller skivbroms. Längre upp i artikeln under segmentet ”säkerhet” går vi djupare in på hur du använder dessa bäst.

Om dina rullskidor inte är utrustade med bromsar kan du även ploga, släpa eller sicksacka.

När du plogar gör du på ungefär samma sätt som du hade gjort om du åkt skidor. Du vinklar dina rullskidor så att framhjulen närmar sig varandra. Känn efter själv hur pass mycket du behöver vinkla skidorna för att farten ska avta.  Tänk dock på att du ska försöka få skidorna att vinklas parallellt.

Att sicksacka är ett perfekt knep att ta till om du bara vill sakta ner lite i en lätt lutande backe. Genom att ta ut svängarna kommer du reducera farten i den mån du vill. Tänk dock på att försäkra dig om att du har fri lejd och att varken bilar, cyklar eller gångtrafikanter kan störas av din sicksack-körning.

Att släpa skidan bakom sig brukar i branschtermer kallas för T-broms. Du släpar då den ena skidan i en vinkelrät riktning likt du skulle göra med skridskor. Pass på för detta kräver en viss skicklighet. Detta är enklast att göra på skejtskidor eller andra rullskidor som väger mindre.

2. På vilken sida av vägen kör man med rullskidor?

Så fort du färdas i en hastighet som är högre än gångfart bör befinna dig på den högra sidan av vägen. Om du åker på en cykelväg ska du alltid färdas på höger sida då du räknas som en cyklist.

Om det skulle vara så att du är väldigt långsam vilket du nästan aldrig är på ett par rullskidor rekommenderas du att åka på vänster sida. I detta fall räknas du som fotgängare och förväntas därför förhålla dig till samma regler som en.

Mer om vilka lagar och regler som gäller för skidor, rullskidor och spark hittar du på NTF.se

3. Hur väljer jag rätt stavar till mina rullskidor?

Vilka stavar du bör välja har mycket att göra med din längd och vilken skicklighetsnivå du befinner dig på.

Man brukar primärt dela in rullskidstavar i två olika kategorier, hårda och lagom hårda stavar.

De hårda stavarna består av 100 % carbon vilket lämpar sig väl för den vane åkaren som vill kunna trycka ifrån med mer kraft. När du åker längdskidor är hårda stavar att föredra oavsett nivå. Detta då du gärna vill ha ett par stavar som erbjuder dig mycket kraft när du ska ner i den mjuka snön.

Om du håller på att förbereda dig för ett lopp likt vasaloppet kan det vara en god idé att köra lite med hårda stavar för att göra träningen så ”verklighetstrogen” som möjligt.

I den andra kategorin ryms lagom hårda och lagom mjuka stavar. Dessa består av ca 50 % carbon och lämpar sig bäst för nybörjaren eller amatören. Kraften blir inte densamma men stavtagen blir mer förlåtande. Det blir således enklare att bibehålla en god kontroll.

Sist men inte minst är det också viktigt att välja ett par stavar som passar dig och din personliga längd väl. Alla stavar som ligger ute till försäljning har i regel ett förutsatt mått. Det absolut vanligaste är att du kör med samma längd på dina rullskidstavar som på dina längdskidstavar.

När du räknar ut vilken stavlängd som passar dig bäst mäter du din kroppslängd med skor på. Du multiplicerar sedan din längd med 0,83 och därefter har du fått ett resultat som indikerar den perfekta stavlängden. Tänk även på att det är längden från spets till remmens infäste som gäller.

4. Är det svårt att åka rullskidor?

Både ja och nej. Även om det i mångt och mycket innebär samma teknik som när du åker längdskidor är det många som upplever rullskidor som något svårare.

En central skillnad mellan längdskidor och rullskidor är att längdskidor alltid körs på snö i särskilda spår som är anpassade för längdskidåkning.

Med rullskidor ger du dig ut på hård asfalt i miljöer där du ofta delar utrymme med gångtrafikanter, cyklar och bilar. Detta gör att rullskidåkning kräver mer av utövaren då ett snedsteg kan vara förenat med livsfara.

Detta ska dock inte avskräcka dig. Börja att träna i miljöer där du är relativt ensam. När du fått in den rätta knycken kan du sakteligen ta dig över till mer trafikerade miljöer.

5. Vilka rullskidor är bäst?

I vår sammanställning av ”bäst i test” – rullskidor framträder modeller ur alla priskategorier. Att göra en rak jämföring över prisgränserna är inte helt rättvist då det säger sig själv att de dyrare modellerna har mer utrymme att erbjuda en högre nivå rent kvalitetsmässigt.

Inte minst har även frågan ”vilka rullskidor är bäst” högst personliga förklaringar. Precis som ett par fotbollskor är det inte givet att alla är överens om att en viss rullskida-modell är skönast och ger bäst resultat.

Vi rekommenderar därför er att ta en noggrann titt på vår sammanställning och samla in tillräckligt med kunskap så att du kan ringa in dina personliga preferenser.  När du är väl påläst på ett ämne ökar chanserna att du hittar en modell som är bäst för just dig.

Källor av tester och recensioner

Här har vi sammanställt recensioner och tester som vi baserar vårt utfall på.