Elsparkcyklar har de senaste 5 åren slagit sig in med en storm i samhället och vi ser dem idag överallt.
De återfinns som uthyrningsobjekt snyggt placerade ut med städers cykelbanor och som välta blinkande objekt i rabatter kryddat med en känsla av rop på hjälp och nedskräpning. Detta har medfört striktare reglering från Transportsstyrelsen och nya lagar tillträdde från 1 september 2022 om hur dessa fordon får framföras och parkeras.
Det är uppenbart att mer reglering behövts för att få ordning på elsparkcyklarna som tillhör uthyrningsföretagen, och det är även hit tankarna fört oss när vi tänkt på elsparkcyklar i samhället.
Men i skuggan av detta växer ett kanske ännu större problem med de privatägda elsparkcyklarna. De ligger knappast och skräpar i någon rabatt då ägarna är mer brydda om att skydda sin egendom, men de är på sikt ändå en stor trafikfara.
De flesta elsparkcyklar som säljs får inte framföras i allmän trafik. De följer helt enkelt inte kraven som ställs för att kategoriseras som en cykel i trafiken.
74% av elsparkcyklar är inte godkända för trafik
Vi gjorde nyligen en granskning och test över de bästa elsparkcyklarna i Sverige. Redan i planeringsstadiet såg vi problematiken där elsparkcyklarnas flexar med specifikationer om kraftfulla motorer och topphastigheter som ligger över nivån om vad som tillåts i trafiken.
Av nyfikenhet har vi därför kartlagt de mest populära elsparkcyklarna som säljs i Sverige för att se vilka som är lagliga att framföra i trafik och vilka som inte är det.
För att en elsparkcykel ska vara laglig att framföra i trafiken så tillåts en maximal motoreffekt på 250 W och en topphastighet på 20 km/tim. Förutom detta ställs även andra krav som broms och ringklocka, samt reflexer och belysning vid mörkerkörning.
Transportstyrelsen har under 2021 föreslagit att ta bort begränsningen på 250 W för elsparkcyklar vilket också är en rimlig väg att gå, men lagen har inte ändrats och kravet på maxeffekten kvarstår. Topphastigheten är dock ingenting som lär ändras och ändå säljs många modeller som bryter mot dessa regler.
Resultat
Vår granskning av de mest populära elsparkcyklarna 2023 visar att endast 26% (21st) är godkända sett till topphastighet och motoreffekt. Hela 52% (42st) har topphastigheter över 20 km/tim.
Nu har vi bara tittat på det översta skiktet av elsparcyklar som säljs, men det ger en tydlig bild av marknadsläget.
Här nedanför är resultatet sorterat på topphastighet följt av effekt. Röd markering indikerar topphastighet över 20 km/tim. Gul markering endast överträdelse i effekt och grön markering för modellerna som följer dagens krav på max 20 km/tim och 250W.
Produkt | Hastighet (km/h) | Effekt (Watt) |
---|---|---|
Ninebot by Segway Kickscooter GT2P | 70 | 1500 |
Zero Scooters 10X 52V | 65 | 1000 |
Lyfco 3000W Premium | 60 | 3000 |
Eltra Ultra 800W | 55 | 800 |
Nitrox 2000W | 50 | 2000 |
Zero Scooters 9 48V | 48 | 600 |
Minimotors Dualtron Mini | 45 | 1000 |
E-Wheels E7 | 40 | 2400 |
Lyfco Premium 1600W | 40 | 1600 |
Rull EcoDrive 1000W 48V | 40 | 1000 |
Lyfco 1000W | 38 | 1000 |
Nitrox Fatbike Litium 1500W | 35 | 1500 |
Gardeney Fatbike 1000W | 35 | 1000 |
E-Wheels E2S V2 | 30 | 700 |
E-Wheels E2S V2 PRO | 30 | 500 |
iScooter i9Pro | 30 | 500 |
Inmotion L9 | 30 | 500 |
Rull Trigger 500W | 30 | 500 |
iScooter E9D | 30 | 350 |
Xiaomi Mi Electric Scooter 4 Pro | 25 | 700 |
NIU KQi2 Pro | 25 | 600 |
Navee N65 EU | 25 | 500 |
Navee S65 EU | 25 | 500 |
Ninebot by Segway Kickscooter D28E | 25 | 500 |
Eltra 67 500W | 25 | 500 |
Ninebot by Segway KickScooter P65E | 25 | 500 |
Unagi The Model One E500 | 25 | 500 |
Ninebot by Segway Kickscooter F65I | 25 | 400 |
Ninebot by Segway KickScooter Max G30E II | 25 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter F40E | 25 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter Max G30 25 | 25 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter D38E | 25 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter Max G30LE 25 | 25 | 350 |
Mi Electric Scooter Pro 2 | 25 | 300 |
Mi Electric Scooter 3 | 25 | 300 |
Mi Electric Scooter Pro 2 Mercedes-AMG Petronas F1 Team Edition | 25 | 300 |
Mi Electric Scooter 3 Lite | 25 | 300 |
Mi Electric Scooter M365 Pro (25) | 25 | 300 |
Mi Electric Scooter 1S | 25 | 250 |
Ninebot by Segway Kickscooter D18E | 25 | 250 |
Ninebot by Segway KickScooter F25E | 25 | 250 |
Impulse Wide Deck | 23 | 100 |
E-Way E-600 | 20 | 600 |
E-Way E-600MAX | 20 | 600 |
E-Way E-6075FRS | 20 | 600 |
E-Way E-500 | 20 | 500 |
E-Way E-5045 | 20 | 500 |
NIU KQi3 Pro | 20 | 350 |
E-Way E-3530 | 20 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter Max G30D II | 20 | 350 |
Freev EVS Pro 400 | 20 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter F40D | 20 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter Max G30D 20 | 20 | 350 |
Ninebot by Segway KickScooter F30D | 20 | 300 |
Xiaomi Mi Electric Scooter 3 Nordic Edition | 20 | 300 |
Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic (20 ) | 20 | 300 |
NIU KQi3 Sport | 20 | 300 |
Denver SCO-65220 | 20 | 300 |
Ninebot by Segway E22D | 20 | 300 |
Ninebot by Segway KickScooter E45D | 20 | 300 |
Mi Electric Scooter Essential | 20 | 250 |
Ninebot by Segway Air T15E | 20 | 250 |
Ninebot by Segway KickScooter F20D | 20 | 250 |
E-Way E-2520 | 20 | 250 |
Navee N40 Nordic | 20 | 250 |
Mi Electric Scooter 1S Nordic (20 ) | 20 | 250 |
Denver SCO-65110 | 20 | 250 |
Denver SCO-80125 | 20 | 250 |
Denver SEL-65110 | 20 | 250 |
Nitrox Alu-8 250W | 20 | 250 |
DYU D3F | 20 | 250 |
DYU D1F 250W | 20 | 250 |
Nitrox SE250 | 20 | 250 |
E-Way E-2540 | 20 | 250 |
Velocifero MAD Air 250W | 20 | 250 |
Razor PowerCore E100 | 18 | 100 |
Rull Nitrox 120W | 15 | 120 |
vidaXL 90306/90307/91957 120W | 12 | 120 |
vidaXL Seat 90310/90311/91957 | 12 | 120 |
Denver SCK-5300 21,6V | 6 | 100 |
Denver SCK-5400 | 6 | 80 |
Problemen och riskerna
Topphastigheten på 20 km/tim är förmodligen väldigt rimlig av säkerhetsskäl för både förare och medtrafikanter. De små hjulen har en begränsad bromsförmåga och redan i 20 km/tim är bromssträckan lång i akuta situationer. Samtidigt vill kroppen fortsätta fram över styret vid inbromsning, något vi känt av även i våra tester.
Faktum är att som förare av en elsparkcykel är det viktigt att känna till fordonets egenskaper och vid maximal inbromsning behöver man som förare både hålla emot och flytta tyngdpunkten bakåt för att bibehålla en rimlig kontroll i inbromsningen vid 20 km/tim.
Kombinera denna vetskap med att många elscootrar för uthyrning körs nattetid, under påverkan av alkohol och avsaknad av hjälm så är det inte svårt att förstå varför så många personskador är kopplade till elsparkcyklar idag. Att många allvarliga olyckor är förknippade med körning nattetid utan hjälm och ofta påverkade av alkohol är ett mönster som rapporterats om från flera länder där ibland för Helsingfors i Finland. Även svenska Folksam har kartlagt skador orsakade av elsparkcyklar i Sverige och visar att 46% av alla skador sker mellan klockan 22:00 och 06:00. Även de drar liknande slutsatser om orsaken till dessa.
Privata elsparkcyklar framförs vanligtvis inte spontant på väg hem från en fest eller krogrunda, men här är istället problemet att de har betydligt högre kapacitet och framförs i topphastigheter motsvarande mopeders om 25-30 km/tim. Vissa är t.o.m. snabbare än så.
Den ökade hastigheten medför en kraftigt förhöjd risk som ställer högre krav på fordonet, något inte elsparkcyklar klarar av. Även om de rent tekniskt hade kunnat leva upp till detta hade de klassats som mopeder i trafiken och blivit tvungna att förhålla sig till dessa trafikregler.
Idag framförs dessa elsparkcyklar ofta illegalt på cykelbanor och gångbanor tillsammans med oskyddade trafikanter. Det medför en kraftigt ökad risk för så väl de själva som för medtrafikanter. Brottet är olovlig körning och lär leda till böter och eventuellt indraget körkort. Samtidigt kan du dömas för vårdslöshet i trafik.
Konsumenternas.se som har kopplingar till Konsumentverket har även rapporterat om att elsparkcyklar av dess natur inte omfattas av Trafikförsäkringen. Samtidigt skyddas inte de som blir påkörda och skadas av elsparkcykel om de inte själva tecknat en olycksfallförsärking. Om däremot elsparkcykeln som framförs inte är laglig borde det resultera i ett vårdslöst dömande för föraren som då blir ansvarig förutsatt att detta är något som framkommer i samband med olyckan eller eventuell utredning.
Vem bär ansvaret?
Rent juridiskt är detta en enkel fråga att besvara eftersom de som framför en elsparkcykel som inte följer trafikreglerna är själva ansvariga.
Det vi däremot ser i vår granskning är att majoriteten av alla elsparkcyklar som säljs inte följer dessa trafikregler och de flesta av köparna lär framföra fordonen på allmänna vägar och cykelbanor.
Distributörerna och de svenska e-handlarna säljer som aldrig förr och om efterfrågan är stor på snabba elsparkcyklar gör de sig själva en ekonomisk björntjänst att endast ta in lagliga modeller.
Det personliga ansvaret tycks generellt sett inte vara speciellt stort och med Polisens personal- och resursbrist lär de knappast prioritera att styra upp det än. Detta är allt som behövs för att receptet ”brist på ansvar” ska bakas in i trafiken, och det gräddas för fullt just nu.