Cykla säkert - undvik olycka

11 tips för att cykla säkert i trafiken

Cykeln är för många ett av de viktigaste transportmedlen som fungerar bra för så väl korta distanser till ett par mils pendling enligt vissa krigare. Men oavsett distans är säkerheten viktig för dig själ och andra!

Vi har därför sammanställt information om de viktigaste aspekterna du bör se över för att kunna cykla säkert. Gör du allting rätt eller har du också missat något!? (de flesta har).

Även om cykeln är nyckeln till friheten som Danne Stråhed sjunger så är det bara glatt så länge allt rullar på. Låt inte cykelsäkerheten hamna i fritt fall…

11 tips för bättre säkerhet när du cyklar

En del tips kan anses vara självklara men låt dig inte luras. Det kan finnas detaljer du inte känner till som ökar säkerheten avsevärt.

1. Använd cykelhjälm

cykelhjälm säkerhet för barn och mammaCykelhjälmen är för många en självklarhet och räddar årligen väldigt många liv men alla använder inte det. Enligt Trafiksäkerhetsverket skulle antalet olyckor med dödlig utgång minska med 25 procent om alla använda cykelhjälm.

Dessutom skulle risken för allvarliga huvudskador minska med hälften. Det är argument nog för att alla borde vilja använda hjälm. Idag finns det dessutom bra alternativ med Hövding som airbag om man ogillar traditionella cykelhjälmar.

Är du under 15 år gäller dessutom krav på cykelhjälm enligt lagen. Det gäller oavsett om du cyklar själv eller blir skjutsad på cykel.

När du ska köpa cykelhjälm till ditt barn under 7 år ska du välja grönt spänne av säkerhetsskäl. Detta för att spännena är gjorda för att ge vika om barnet skulle fastna medan de leker för att undvika att de stryps.

Säkerhet cykelhjälm - man i kostym

För traditionella cykelhjälmar ska du ha en hjälm som använder MIPS eller motsvarande system för bästa säkerhet. Det är ett svenskutvecklat säkerhetsskydd som minskar skadorna på hjärnan vid de flesta fall. Systemet finns för cykelhjälmar för så väl barn som vuxna men kostar någon hundralapp extra.

Vi sammanställer regelbundet de bästa cykelhjälmarna för vuxna och ungdomar baserat på tester och forskning. Perfekt läsning om du vill köpa en bra cykelhjälm eller gräva ner dig mer i ämnet.

Egenskaper som gör cykelhjälmen bra

Det finns ett antal saker som du ska tänka på när du ska köpa en ny cykelhjälm.

  • CE märkning. En CE märkt cykelhjälm har testats för att uppfylla kraven på personlig skyddsutrustning.
  • MIPS – För att skydda mot till exempel rotationsskador som kan uppstå vid ett fall där huvudet utsätts för slag
  • Hjälmen ska sitta bra och vara bekväm. Den ska inte vara för stor. Den ska täcka huvuden hela vägen från pannan till bakhuvudet.
  • Lätt att knäppa. Ett bra spänne som gör att hjälmen är lätt att ta av och sätta på.
  • Det är en fördel om det går att justera hjälmens storlek bak i nacken.
  • Om hjälmen har skadats ska den omedelbart bytas ut.
  • Använd hakskydd om framåtfall är risk (t.ex. mountainbike och sparkcykel).

2. Se till att du syns i mörker

Cykelsäkerhet - belysning och reflexer i mörkerDet bästa du kan göra för att göra dig synlig är att se till att cykeln är utrustad med lysen som fungerar.

  • Baklykta! Se till att du har en lykta baktill på cykeln som kan upptäckas på långt avstånd. Lyktan ska kunna visa rött ljus och synas 300 meter bort.
  • Framlykta! Framtill ska cykeln vara utrustad med en strålkastare med gult eller vitt ljus. Det är ok att ljuset är blinkande.
  • Cykeln ska ha reflexer! En röd baktill och en vit framtill. För att du ska synas från alla håll ska det även finnas reflexer på sidorna. Dessa reflexer sitter oftast på cykelns ekrar.
  • Använd reflexväst! Regeln är enkel. Ju mer belysning och reflexer du har, desto bättre syns du på vägarna. Om du har reflexer på kroppsdelar som är i rörelse så är det lättare för andra trafikanter att avgöra i vilken riktning du är på väg.
  • Glöm inte cykelkärran! Har du kopplat på en cykelkärra/cykelvagn ska den ha en röd reflex eller en lykta med rött ljus baktill på kärran. Extra viktigt om du använder cykelvagnen för att t.ex. transportera barnen till och från förskolan.

Många av tipsen ovan är inte bara rekommendationer utan krav som ställs på cyklar vid mörker enligt lagen.

3. Serva cykeln regelbundet

Cykelservice hemma
Service på cykeln går att göra hemma. Kräver inga dyra verktyg och går ganska fort när du lärt dig.

Pumpa däcken, olja kedjan och gå över bromsarna regelbundet. Cyklar du mycket bör du även lämna in din cykel på service regelbundet enligt deras rekommendationer eller utföra det själv på egen hand.

Om du cyklar mer sällan kan årlig service på våren vara bra. Säkerställ att bromsarna fungerar bra och spänn dem vid behov.

Glöm inte att kolla ringklockan. Den är inte bara väldigt bra att för att signalera andra utan det finns även lag på att den ska finnas och fungera.

4. Prova & optimera bromsarna

Bromsklossar för cykelSäkerställ att bromsarna fungerar och att de fungerar rätt. Se till så frambromsen inte låser däcket och byt slitna bromsklossar.

Handbromsar eller andra bromsar som bromsar framdäcket ska inte kunna låsa däcket för bäst säkerhet. Om däcket låser sig (inte kan snurra alls) tenderar du som cyklist att flyga över styret om du gör en tvär inbromsning. Hastigheterna behöver inte heller vara extrema för att det ska kunna ske vilket ökar skaderisken markant.

Handbromsen för framhjulet ska alltså bara krama hjulet så hårt så att hastigheten sänks. Den ska inte kunna låsa hjulet alls i hastigheter över 10 km/h.

Samma säkerhetsrisker finns inte för bakdäcket. Om hjulet låser sig där får du förvisso också sämre inbromsningseffekt då däcket börjar kasa istället, men du riskerar inte att flyga över styret.

5. Använd vinterdäck på vintern

Om du cyklar på vinterhalvåret när temperaturen sjunker under nollgrader och det finns risk för snö och is så är vinterdäck rekommenderat.

Det finns bra vinterdäck till cyklar som ger avsevärt bättre grepp och minskar risken för olyckor under vinterhalvåret.

6. Följ trafikreglerna

Cykla och följ trafikreglernaAtt kunna och följa trafikreglerna är en förutsättning för att cykla säkert. Det gäller till exempel regler om väjnings- och stopplikt. Det gäller även att respektera zoner som är avsedda för fotgängare och att anpassa hastigheten.

Som cyklist bör du inte cykla på övergångsställen utan istället kliva av och korsa vägen gående.

Det finns inget krav på körkort för att framföra cykel men du får fortfarande inte bryta mot trafikreglerna så det är viktigt att du känner till dem. Om du har körkort för bil kan du faktiskt bli av med ditt körkort om du bryter mot t.ex. stopplikt när du cyklar.

7. Använd kedjeskydd

Kedjeskydd på cykelnKedjeskydd är väldigt viktigt på nästan alla cyklar. För barncyklar är det ett måste för att undvika att barns kläder fastnar i kedjan vilket kan orsaka allvarlig olycka.

Cyklar avsedda för vuxna har inte samma krav men om det är en vanlig stadscykel eller hybridcykel är det väldigt bra. Det skyddar även dig från olyckor men också kläderna från smuts.

Mountainbikes och landsvägscyklar som racercykel/tempocykel kan ha andra krav där man förmodligen även har en annan medveten klädsel.

8. Använd gärna cykelkorg & cykelväskor

Om du vill använda cykeln för att handla mat kan du med fördel köpa in cykelkorg och cykelväskor som ger dig möjligheten att på ett säkert sätt transportera varor.

Transportera heller inte för stora objekt på din pakethållare. Risken kan vara stora att du cyklar in i något där objektet fastnar och drar in dig i en olycka.

9. Överväg backspegel

Backspegel till cykeln
Om du har en backspegel placeras den bäst på vänster sida i högerriktad trafik.

Det finns backspeglar till cyklar som fungerar precis som sidobackspeglarna till en bil. De ger dig möjligheten att upptäcka fordon och andra cyklister bakom dig.

Backspeglarna är fördelaktiga för att upptäcka faror och få en bättre förståelse för vad som händer runt omkring dig. Du behöver heller inte vrida huvudet lika långt för att se vad som finns bakom dig vid en eventuell sväng.

10. Radar och smarta system

Garmin cykelradar Varia
Garmins Varia är en radar som kan visa dig hur nära bakomliggande fordon är.

Utrustningen för att skydda cyklister har ökat med åren och tävlingscyklister som lägger många timmar träning längs landsvägar där bilar kör fort insett fördelarna med radar.

Radarn kan plocka upp fordon som närmar sig dig och varna dig antingen genom ljusmärkning för att indikera hur nära de är på display. Radarn kan med fördel parkopplas med cykeldatorn för ytterligare funktionalitet.

Systemet är främst avsett för landsvägscyklister men kan vara lämpligt i andra situationer också. De allvarligaste cykelolyckorna är när man som cyklist blir påkörd bakifrån vilket ofta innebär att man inte själv haft tid att bromsa eller agera.

Med fokus på landsvägscyklister har Garmin utvecklat system som anpassar ljusstyrkan automatiskt efter omgivningen och ju fortare du cyklar desto längre fram på vägen justeras framljuset.

Den typen av smarta funktioner ökar säkerheten avsevärt för landsvägscyklister som tränar eller cyklar i tjänsten.

11. Cykla inte alkoholpåverkad

Cykla säkert med alkohol i kroppenDet är ett kontroversiellt område där lagen inte strikt förbjuder dig från att cykla alkoholpåverkad. Men risken för vara med i en olycka ökar markant ju mer alkohol du druckit.

Om du druckit en ansenlig mängd alkohol och det påverkar din förmåga att cykla säkert kan polisen stoppa dig och du riskerar då att dömas för vårdslöshet i trafik. Beroende på omständigheterna kan det leda till allt från böter till till att du blir av med körkortet och andra tråkigare straff.

Använd sunt förnuft innan du börjat dricka och bestäm dig redan då för vad som är lämpligt. Ska du gå på en AW efter jobb och ta en öl innan du cyklar hem så kanske det fungerar utmärkt. Men vad ska du göra om det utvecklas blir 3-4st eller mer? Var kan du låsa cykeln säkert över natten? Hur tar du dig hem om du inte kan cykla säkert? Tänk igenom din situation så du inte tar beslutet när du går mot cykeln.

Säkerhet på elcykel

Eftersom en elcykel väger mer än en vanlig cykel är risken att skadas vid en olycka större. Att hastigheten är högre gör också att det finns en ökad risk att man slår sig rejält vid en vurpa. På grund av hög hastighet i kombination med ett tyngre fordon blir stoppsträckan längre än för en vanlig cykel.

För maximal säkerhet är det a och o att ha väl fungerande bromsar och att frambromsen inte låser däcket i hastigheter över 10 km/h.

Nya elfordon på vägarna

I takt med att antalet el-scootrar och elcyklar ökar på vägarna ökar också antalet olyckor.

Regelverket och lagstiftningen ändras i takt för att anpassa sig för dessa fordon. Grundreglerna gäller dock för alla fordon och skillnaderna mellan att framföra en elscooter säkert skiljer sig inte markant jämfört med en cykel eller moped.